LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waar ik me behoorlijk aan stoor is het volgende:

Als detaillist ben ik verantwoordelijk voor bepaalde zaken.
Ik heb de taak om bij problemen de boel te coördineren.

Als ik een notebook terugkrijg (wat nog niet voorgekomen is), dan zal ik altijd kijken of ik het probleem zelf op kan lossen.

Lukt dat niet, dan schakel ik de fabrikant in.

Vergeet niet dat ik als detaillist niet zomaar de fabrieksgarantie zelf uit mag voeren.


Wat je nu ziet is dat zaken die totaal niks afweten van computers ook computers gaan verkopen.
Voor hun is dat gewoon handel.
Dus doordat zij er niks van afweten, laten zij daardoor de consument in de kou.


Waar ik me behoorlijk aan stoor is dat de consumenten massaal naar diegene gaan die er totaal geen verstand van hebben.
De vakman laten ze massaal links liggen.
Zelfs als die betere service heeft en goedkoper is.

Mijn vraag:

Wat is er mis met de vakman?

Daar krijg ik maar geen antwoord op.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is er mis met de vakman?

Op dag 1 (=aanschafdatum) is deze duurder!

Of deze besparing voor de consument zinvol was blijkt pas later, bij (gebrek aan) software ondersteuning, oplossen hardware defecten of als blijkt dat door gebrekkig advies eigenlijk verkeerde merk/type computer is aangeschaft.

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

ikbenik:
Ik begrijp dat je zelf in de handel zit en een "vakman"mag worden genoemd.
Prima dat geloof ik direct. Maar......het is 2007 en ook de kleine kruidenier is weg en ook de bank in een klein dorp. In dit dorp waar ik woon zijn geen keuzes in vakmannen.
Was dat maar waar! Dit houdt niet in dat je als consument geen garantie kan krijgen. En dat de grote (o.a. Primafoon) betere garanties moet aanbieden.
Het lijkt me dat deze discussie op dit forum alleen maar ten voordeel van de kleine winkelier cq vakman is.
Maar ondanks alles, blijkt dat FS (en vele fabriekanten) deze forums ook lezen.
Zo ik gehoord heb heeft leonie al een mailtje gehad van FS omdat zij op oa. dit forum haar probleem hadden gelezen.

MaffeDarkie
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Quote IkbenIk:
Waar ik me behoorlijk aan stoor is dat de consumenten massaal naar diegene gaan die er totaal geen verstand van hebben. De vakman laten ze massaal links liggen. Zelfs als die betere service heeft en goedkoper is.


Mijn vraag:

Wat is er mis met de vakman?

Daar krijg ik maar geen antwoord op.
Wat ik 3 weken geleden heb gehoord, na een overleg met een groepje mensen (met als ook zonder computerkennis) is dat:

De zogenaamde vakman en dus de computerwinkel de boel tegenwoordig meer en meer belazerd. Reden? Dagomzetten worden nauwelijks gehaald omdat de consument inderdaad meer en meer bij de supermarkt om de hoek een PC koopt. De computerwinkel moet al teveel marge inleveren om mee te kunnen komen met de prijzen en dat gaat veelal ten koste van de klantvriendelijkheid en service en bij een aantal bedrijven proberen ze je nog ongewenst producten aan te smeren ook.

Praktijktesten van tijdschriften liegen er bijvoorbeeld niet om dat er computerwinkels zijn die zelfs een compleet systeem willen aansmeren wanneer doormiddel van een aardappelschilmesje een klein breukje veroorzaakt is in een flatcable (je raadt het al, de harddisk doet het dan dus veelal niet meer).

Zelf heb ik dit eens enkele keren gedaan bij een aantal computerwinkels (in Coevorden, Emmen, Dordrecht en Rotterdam) echter in mijn geval samen met wat vrienden en door eenvoudig de molex-connectors te vern**ken... en wat schept mijn verbazing? Het is nog zo ook. Wilde de één een compleet nieuwe computer aansmeren, haalde de ander meteen even 1024Mb geheugen uit een PC en verving men dit schijnheilig met 512Mb geheugen (alsof dat niet opvalt). Na te confronteren dat de molex connector gesaboteerd was en de reactie redelijk aggresief over kwam van de winkelier maakte we dat we weg kwamen maar feit blijft... de vakhandel doet nu pogingen om op slinkse wijze alsnog hun dagomzetten te behalen.

Ik heb het zelf helaas eens gehad dat mijn goedkope geluidskaart van trust (jaren terug) niet geïnstalleerd wilde worden onder Windows 98 2nd editie en wat was de oplossing die de vakman aanbood? Een SoundBlaster soundcard.
------
Wat mij overigens irriteerd en ik ben blijkbaar niet de enigste - is dat jij continue blijft doorhameren over Aldi PC's en over hoe goed de PC vakman zijn werk kan/zal doen. Het is ook nu weer in deze topic terug te lezen terwijl er al zoveel meer berichten over aanwezig zijn met exact dezelfde vragen, uitleg enz. enz. Het komt over alsof de vakhandel aan het smeken is om klanten te lokken en dan niet eens zo vriendelijk maar zelfs drammend.

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

@MaffeDarkie:

Ik schrik echt van jouw bevindingen van de vakhandel.
Ik had er zelf nog nooit van gehoord.

Maar eindelijk geef jij antwoord op de vragen die ik steeds stelde.

Wat veel computerzaken dus doen, brengt alleen maar grote schade aan de branche.

En ook brengt het grote schade in het vertrouwen van de consumenten in de vakhandel.
Dagomzetten worden nauwelijks gehaald omdat de consument inderdaad meer en meer bij de supermarkt om de hoek een PC koopt.
Wat er werkelijk gebeurd is dat de marges zo omlaag gehaald worden, dat de computers bijna met verlies verkocht moeten worden.
De prijzenoorlog is daar ook begonnen.

Zelf ben ik een felle tegenstander van die prijzenoorlogen, omdat er meer schade door wordt veroorzaakt.

Daarbij komt ook nog dat de formule die de supermarkten hanteren tegen het consumentenrecht indruist.
Ik heb het zelf helaas eens gehad dat mijn goedkope geluidskaart van trust (jaren terug) niet geïnstalleerd wilde worden onder Windows 98 2nd editie en wat was de oplossing die de vakman aanbood? Een SoundBlaster soundcard.
Dat heeft niks met saboteren te maken, maar dat is nu eenmaal zo.
Ik zeg niet dat je altijd voor de dure producten moet gaan, maar wel voor de bekende merken.
Jij geeft het voorbeeld van de geluidskaart, en ik geef het voorbeeld met de muizen:
Kies altijd Logitech. Niet voor de prijs, maar sluit die maar eens aan op een willekeurige computer. Het werkt altijd. Bij de B- merken (daar valt ook Trust onder) is het maar afwachten of het wilt gaan werken.
Het komt over alsof de vakhandel aan het smeken is om klanten te lokken en dan niet eens zo vriendelijk maar zelfs drammend.
Omdat er ook eerlijke vakmensen zijn.
En ook omdat de consument niet liet weten waarom dat men niet naar de vakman gaat.

Zo te merken is er nog een hele lange en moeilijke weg te gaan.

Maar we geven het niet op.
Eerlijkheid duurt het langst.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door Moppentappers »

mensen met een aldi portemonnee
kopen geen computer omdat ze het (volgens hun) niet kunnen betalen
dan komen ze in de aldi en denken ohh maar die kan ik wel betalen en schaffen hem dan aan
de vakman heeft in princiepen wel duurdere prijzen, omdat de producten meer kwaliteit hebben
iniedergeval, aldi klantje denkt ik kan geen computer betalen
klantje ziet daar computer die hij wel kan betalen en koopt hem
om met een kat in de zak thuis te komen
goedkoop is duurkoop

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

Waneer houdt het eens op om in dit forum over de Aldi te spreken.
Dit forum ging over een klacht van leonie over de handel en wandel m.b.t. de garantie van haar laptop die ze bij primafoon heeft gekocht.

Nogmaals begin een eigen forum over de aldie. Dit heeft niets met dit forum te maken!!!!!! Het is een complete vervuiling van de vraag die gesteld is.

Als dit de VAKMAN doet kan ik me voorstellen dat NIEMAND meer iets koopt.
Want bij een vakman hoef ik geen klachten te horen over ziin "buren". Ik zou in ieder geval DAAR NOOIT MEER KOMEN.

Dus houd je alsjeblieft aan het onderwerp
Dank U

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waneer houdt het eens op om in dit forum over de Aldi te spreken.
Dit forum ging over een klacht van leonie over de handel en wandel m.b.t. de garantie van haar laptop die ze bij primafoon heeft gekocht.
Als de consumenten zelf stoppen met iedere keer te z e i k e n dat de prijs bij de Aldi goedkoper is.

Punt 2:

Er werd hier gezegd dat je als consument niks met de fabrikant te maken hebt en dat de winkelier je niet zomaar naar de fabrikant mag doorverwijzen.

Kan ik inkomen.

Dan komt mijn opmerking waarom dat men dat dan wel normaal vindt dat de Aldi dat dan wel doet.

Als jij de opmerking maakt:
Primafoon heeft de laptop verkocht en dient dus de klachten op een goede manier af te handelen.
Waarom wordt er dan voor de Aldi een uitzondering gemaakt?

Mijn punt:

Als jij zegt dat Primafoon de laptop verkocht heeft en dient dus de klachten op een goede manier af te handelen, dien jij dit dan ook voor de Aldi te zeggen.

Mijn vraag:

Waarom moet de Primafoon het probleem zelf oplossen, en de Aldi niet.

En inderdaad, ik stoor er me behoorlijk aan.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door magel725 »

Bij deze dan weer on-topic. Niet elk topic hoeft over de Aldi te gaan en wie daar wel of geen hekel aan heeft.

De notebook is gekocht bij Primafoon en niet bij Primacomputer. Daar ligt al meteen een wereld van verschil. Dat ze je doorsturen is wettelijk niet juist, maar het is wel de manier waarop het werkt en waardoor je nu wel geholpen wordt.

De conclusie van defect geheugen is bij veelvuldig blauwe schermen meestal de juiste (na herinstallatie van het besturingssysteem). Dit is erg eenvoudig te controleren door één geheugenmodule eruit te halen en te controleren of de notebook nog steeds blauwe schermen geeft. Is dat niet het geval dan is de defecte geheugenmodule er al uitgehaald. Op deze manier is uit te sluiten welke module stuk is. Telkens een andere geheugenmodule eruit halen tot de notebook goed werkt.

Het geheugen zit onder een klepje aan de onderkant van de notebook (meer hoeft er niet los) en dan kun je er al bij. Dit is niet ingewikkelder dan batterijen vervangen van een zaklamp en daarom zal Fujitsu Siemens het op deze manier op willen lossen. Zo kun je binnen een paar minuten de fout vinden en heb je na een dag al ander geheugen in huis. Anders moet alles opgestuurd worden (met beschadigingsrisico) en ben je de notebook zo een paar weken kwijt.

Als je alles volgens de letter doet heb je gelijk en moet iedereen meewerken aan de oplossing behalve jij, maar daar benadeel je jezelf mee. De praktische kant is namelijk dat geheugen simpel te vervangen is en de garantie er NIET door vervalt. Pak even een stuk ijzer van de verwarming vast, zodat je niet meer statisch geladen bent en vervang het geheugen. Meer stelt het niet voor en kost het je minder moeite dan alles volgens de regel na te leven.

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Pak even een stuk ijzer van de verwarming vast, zodat je niet meer statisch geladen bent en vervang het geheugen. Meer stelt het niet voor en kost het je minder moeite dan alles volgens de regel na te leven.
Pak het geheugenmodule wel bij de randen en blijf vooral met de vingers van de chips af.
Raak ook niet de contactpunten aan.
Leg het geheugen niet op plastic neer.

Ik ken mensen die maar steeds aan de chips zelf zitten.
Die computers vallen ook regelmatig uit en hebben veel problemen.

Dus:

Blijf met je tengels van die chips af.

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door peukiemon »

Of nog beter trek even een latex handschoen aan ben je van het hele probleem af.
Dan kan hem gewoon beetpakken en hoef je nergens bang voor te zijn.
En leg inderdaad de geheugenodule niet op plastic neer, en zeker niet op
papier als er iets statisch is, is het wel papier!

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik heb al veel pc's gebouwd, en soms maak ik van wat onderdelen die ik overhad nog een nieuwe pc. Dan pak ik even aan de verwarming en daarna pak ik alles gewoon vast zoals het uitkomt. Dus gewoon vol op de circuits e.d., en de pc's/onderdelen waar ik dat bij gedaan heb draaien nog steeds (6 tot 8 jaar).

Bij een nieuwe pc doe ik heel voorzichtig, maar met oude meuk let ik er meestal niet eens meer op en ik sta er versteld van dat het eigenlijk weinig uitmaakt, zolang je maar niet statisch geladen bent.

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij een nieuwe pc doe ik heel voorzichtig, maar met oude meuk let ik er meestal niet eens meer op en ik sta er versteld van dat het eigenlijk weinig uitmaakt, zolang je maar niet statisch geladen bent.
Die oude meuk is lang niet zo gevoelig voor ESD dan die nieuwe meuk.

Ik heb zelf een cursus ESD-veilig werken gehad.
En de cursusleider liet foto's zien van chips die waren opgeblazen door statische electrische ontladingen (ESD).
Dan pak ik even aan de verwarming en daarna pak ik alles gewoon vast zoals het uitkomt. Dus gewoon vol op de circuits e.d., en de pc's/onderdelen waar ik dat bij gedaan heb draaien nog steeds (6 tot 8 jaar).
Om ESD veilig te kunnen werken dient de werktafel en jouwzelf constant met aarde verbonden te zijn.

Dat betekent dus een polsbandje om die met een snoertje met aarde verbonden is en ook een speciale tafelmatje die ook met aarde verbonden is.

Ik heb in het verleden ook bij een bekende grote computerfabrikant gewerkt.
Daar werd ook heel streng op ESD (ElectroStatic Discharge) gelet.

Bij ESD-veilig werken wordt alles op alles gezet om te voorkomen dat de zeer tere electronische componenten door electrostatische electriciteit wordt opgeblazen.
Er wordt hierbij ook met speciaal gereedschap gewerkt die electrisch geleidend is.

Plastic bouwd juist statische electriciteit op en geleidt niet electriciteit.
Daarom is plastic ook een grote vijand voor statisch electrisch gevoelige onderdelen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik weet het allemaal, en toch gaat het bij "nieuw" spul ook eigenlijk altijd wel goed. Ik bouw een paar keer per jaar m'n pc om naar nieuw en als ik voor mensen een pc samenstel mag ik vaak de oude onderdelen of de oude pc houden. Daar bouw ik dan media centers van o.i.d.. Dat spul combineer ik met wat ik uit m'n eigen pc haal (soms 1 jaar oud) en zelfs dan gaat het nog altijd goed wanneer je maar ontladen bent. Ik werk niet op vloerbedekking en ontlaad mezelf altijd helemaal en dan pak ik soms moederborden of videokaarten gewoon beet zoals het het makkelijkst gaat. Stuk is het nooit gegaan, hoewel 1 ESD genoeg zou moeten zijn.

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

Ikbenik:
Ik heb het al vaker gezegd in dit forum. Houdt je bij de les. heb je frustraties over de z.g.n. "goedkopere" winkels, kun je daar niet tegen....stelen ze het brood uit je mond, dat is een andere discussie. En misschien ben je zelfs wel niet genoeg zakenman!!! Ik zal in ieder geval NOOIT iets in een zaak kopen waar iemand de scepter zwaait die zo gefrustreerd is.

NOGMAALS HOUDT JE BIJ DE VRAAG VAN LEONIE EN GA ANDERS VAN DIT FORUM AF!!!!!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door D1RK »

Fujitsu Notebooks zijn goed, maar ik vind de moederborden erg dun en lastig repareerbaar, met inprikken geheugen gaan ze somsal kapot, net als kabels inprikken, dus deze notebooks voor vaste plaatsen en niet voor dagelijks gesleep!
Ik heb het over de 2005 en 2006 modellen, en ik weet niet of er iets veranderd is!

Gelukkig nu minder ervaring, want ik werd soms gek tijdens de reparatie's.
Dus de computers waren goed, maar kwetsbaar tijdens reparatie's op moederbord.
De onderdelen met handschoenen, werkte lastiger, en hoe pak je ze, ook die oude deet ik het vaak met, want je weet maar nooit, niet te warme werkplaats, want zweet is water en ..... juist ja!

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik blijf erbij dat consumenten niet zelf de notebook open moeten maken.

Want zoals in het geval van de TS dat de fabrikant opdracht geeft aan de consument om iets in de computer zelf te doen.

Stel voor dat de TS op dat moment statisch geladen is.
De TS pakt dat geheugenmodule bij de chips (weet de TS veel) en ja hoor, de geheugenmodule is geruïneerd! :evil:

Opgeblazen door statische electriciteit.

Of de TS legt het geheugen op een stuk plastic (weet de TS veel) en ja hoor, de geheugenmodule is geruïneerd! :evil:

Consumenten denken veel te licht over de schade die ontstaat bij statische electriciteitsontladingen.

Kunnen ze ook niet weten.

Daarom is het belangrijk om te weten hoe je zulke zaken moet oplossen.

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ikbenik:
Ik heb het al vaker gezegd in dit forum. Houdt je bij de les. heb je frustraties over de z.g.n. "goedkopere" winkels, kun je daar niet tegen....stelen ze het brood uit je mond, dat is een andere discussie.
Primafoon heeft verstand van telefoons, niet van computers.

Ik zeg:

Je moet geen computers kopen bij diegene die er geen verstand van hebben.

Dus jij vind het normaal dat een drogist en de kruidenier ook computers verkoopt.

Ik vind dat dus niet normaal.

En jij verwacht dus dat je bij de drogist, telefoonwinkel, kruidenier de dezelfde kennis en service krijgt?
Droom verder!

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door 16again »

Alvorens met het geheugen te rommelen zou ik eerst een test programma als memtest86+ draaien.

Latex handschoenen....? Gebruik die maar bij het doktertje spelen. Een beetje statische ontlading springt gewoon door dat dunne spul heen.

ikbenik

Re: Fujitsu Siemens en Primafoon!!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Latex handschoenen gebruik ik ook wel eens.
Maar niet om de onderdelen tegen statische electriciteit te beschermen.

Voor dat doel zijn er speciale polsbandjes die je met de aarde (stopcontact, verwarming) verbindt.

Gesloten