LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let ook eens op het milieu bij digitale TV

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.

Ik denk na over het milieu, ook bij Digitale TV

Ja, maar het moet niet te moeilijk worden
2
25%
Ja, en ik neem contact op met mijn aanbieder
0
Geen stemmen
Nee, ik wil gewoon het beste beeld
6
75%

Totaal aantal stemmen: 8

rcb1978

Let ook eens op het milieu bij digitale TV

Ongelezen bericht door rcb1978 »

Naast het feit dat de nieuwe schermen meer stroom verbruiken dan de oude "grote" tv's, zijn ook de digitale decoders een grote stroomverbruiker. Gelukkig ook in deze discussie een oude vertrouwde winnaar, nl. UPC met 30euro per jaar!

Het complete ljistje:

UPC Mediabox-DVR (Thomson PVR) met hard disk
Aan: 32 watt
Stand-by: 22 watt
Apparaat kan niet uit

UPC MediaBox van Thomson
Aan: 14 watt
Stand-by: geen, dus constant 14 watt
Apparaat kan niet uit.

Tele2 Vision, Dig. Decoder (Samsung SMT-601E)
Aan: 15 watt
Stand-by: 13 watt
Apparaat kan niet uit.

Casema / @Home, (Samsung DCB P850Rs) met harddisk
Aan: 23 watt
Stand-by: 17 watt
Apparaat kan uit

Casema / @Home /multikabel (Samsung DCB-9401R)
Aan: 8 watt
Stand-by: 8 watt
Apparaat kan niet uit

KPN-Digitenne, Single Tuner (Samsung SMT-1000T)
Aan: 8,1 watt
Stand-by: 6,7 watt
Apparaat kan uit

Dan ben ik toch blij dat ik digitenne heb met de minst verbruikende decoder van het rijtje... Het is trouwens ook mogelijk om een andere decoder te kopen en daar de smartcard in te doen, dit is niet mogelijk bij UPC bijvoorbeeld...

Martin1976

Re: Let ook eens op het milieu bij digitale TV

Ongelezen bericht door Martin1976 »

ik denk dat weinig mensen stilstaan bij dit argument bij de keuze van een aanbieder en televisie. Ikzelf eerlijk gezegd ook niet, gelukkig hoor ik bij digitenne bij de weinigverbruikers. Eerlijk gezegd vind ik het ook geen doorslaggevend argument, ik ga voor goed beeld en geluid en vind dit zeker bij KPN!

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Wat een Kultopic, ga lekker bij Groen Links je ei uitbroeden!

KPN

Ongelezen bericht door KPN »

Minder stroomgebuik bij Digitenne?

Maar ook wel bij Digitenne: (veel) minder beeldkwaliteit, (veel) minder resolutie, (veel) minder bitrate en last but not least: (VEEL) minder zenders!!

Nogal logisch dat dat minder stroom kost. :wink:

Dus mijn keuze is bepaald, géén Digitenne in ieder geval...

Jammer dat er geen satelliettuners bijstaan, bijvoorbeeld de minst en de meest energieverbruikende tuners.

Marssjo

Ongelezen bericht door Marssjo »

Trek je toch na het kijken de stekker eruit ?
Maar zeker wel een Beertender op je aanrecht?

Hoeveel stroom verbruiken al die Digitenne zenders bij elkaar??? En dan heb je ook nog een baggerbeeld.

PS: er moet meer electra verbruikt worden, daar verdien ik mijn boterham namelijk mee!

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Nu zitten we wel te klagen over het stroomverbruik van deze decoder, maar als we even door ons huis lopen komen we ongetwijfeld meer "stroomvretertjes" tegen!, :oops:

De stereoset, de homecinemaset, de tv, internet- en bellen modem, laders van GSM en electrische tandenborstel, het klokje in de magnetron, het klokje in de heteluchtoven, electronica in de CV installatie, e.d.,

Ook de computer en randapparatuur moeten we niet vergeten!, wanneer deze apparatuur 24 uur per dag aan de spanning staat, neemt deze ook nog electriciteit!, dus ook hier; de stekker eruit!, een stekkerdoos met schakelaar kan hiertoe ideaal zijn, of alleen een stekker met geïntegreerde schakelaar verdient ook hier binnen één jaar zijn geld terug!,

Wanneer we al deze stroomslurpers uitschakelen, en pas weer inschakelen wanneer we deze nodig hebben, zal dit op jaarbasis toch behoorlijk wat kilowatts schelen,

Noodzakelijke apparatuur, zoals modem, draadloze telefoon, CV installatie kan helaas (nog) niet zonder spanning op "Stand By" staan,

Al met al is er ook redelijk wat te besparen op dit vlak van sluipend stroomverbruik,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

KPN

Ongelezen bericht door KPN »

<<<Wanneer we al deze stroomslurpers uitschakelen, en pas weer inschakelen wanneer we deze nodig hebben, zal dit op jaarbasis toch behoorlijk wat kilowatts schelen,
Nee, dat vind ik echt een gedoe om dat steeds te doen.

Gewoon lekker in het stopcontact laten zitten!

Ze moeten maar eens een keertje op een andere manier elektra gaan opwekken, als het nu dan echt zo slecht is.

Desnoods met kernenergie....

Al dat soort kleine dingetjes zijn druppels op een gloeiende plaat en schieten totaal niet op. Het millieu gaat er dan evengoed toch wel aan.

Om het millieu nog enigzins te redden, moeten er keiharde maatregelen getroffen worden die slecht zijn voor de economie en dat gebeurt toch niet.

Dus ik maak me niet druk. :D

kuiffie

Ongelezen bericht door kuiffie »

Ga nu niet praten over stroomverbruik van 15 tot 20 Watt .
Een gemiddelde vaatwasser of wasmachine gebruikt 3000 Watt .
Doe effe normaal en laat je niet meevoeren in de Millieu-waanzin .

jdek

Ongelezen bericht door jdek »

Ik heb nu digitenne. Het is inderdaad een kastje met extra energie verbruik meer.

Maar, toen ik analoge tv had via de kabel, zat er een antenne versterker tussen omdat ik ook internet via de kabel had.
Zo'n analoge antenne versterker staat ongemerkt 24/7 dagen op het stroomnet met een adapter die in een hoekje lekker warm wordt van energie verbruik.

Nu weet ik niet wat zo'n antenne versterker verbruikt, maar ik weet wel dat die adapters flink energie eten.
Ik ga ervan uit dat de digitale ontvanger en de antenne versterker elkaar opheffen zodat het meerverbruik voor digitale tv uitkomt op.... 0!!!

Gesloten