@ KIz,
Er gaat veel mis in het aanleveren van indicatiestellingen (zegt AZR je iets?
Eeeuh, nee. En google gaf ook al weinig bruikbaars...
Het CiZ levert deze toch aan?
ook zijn de "uitvoerenden" niet altijd even nauwkeurig in het aanleveren van zorgregistratie (zij zijn, uit de aard der zaak en begrijpelijkerwijs, meer betrokken bij het primaire proces dan bij de administratieve afhandeling daarvan).
Ja, mee eens. Maar omdat ik voor meerdere werkgevers en thuiszorgleveranciers heb gewerkt, zie ik wel degelijk verschil in efficientie van registratiesystemen.
En het beste is volgens mij om dit centraal te houden en af te laten handelen middels een centraal computersysteem door vaste administratieve krachten.
Bij werkgever 1 moesten we middels een handheld/PDA computer alle zorgminuten via softaware die als een soort stopwatch werkte, registreren. Bediening van het apparaatje was niet echt praktisch en nogal tijdrovend, zodat we van arrenmoede maar handmatig de zorgminuten gingen invoeren. En voor uitzendkrachten niet werkbaar, want ongeschoold in de software en geen extra apparaten beschikbaar. Zij moesten registreren op papier middels een soort uitgeprinte lijsten. Zéér tijdrovend, want alle zorgopdrachtnummers moesten ze handmatig invullen/opzoeken.
Werkgever 2 had een centraal geregelde registratie, dus ik al invaller hoefde me niet te bekwamen in boekhoudkundige en administratieve systemen. Bij hen is het zo dat de geïndiceerde zorgminuten standaard gedeclareerd worden, en wanneer deze afwijken, met name naar boven toe, dit dan melden in de rapportage en extra minuten noteren via extra formulier in het zorgdossier.
1 x per week wordt dit geïnventariseerd door de evv-er en doorgegeven aan het hoofdkantoor.
Ik neem aan dat er bij werkgever 2 minder mis ging op dit gebied. Bij werkgever 1 heel veel, zoals jij al aangaf.
Voor de uitvoerenden is het de laatste jaren zéker niet makkelijker geworden, simpelweg omdat alles in steeds minder tijd moet. Dat ligt niet aan de zorginstellingen; maar aan de regelgeving die vaststelt hoeveel tijd per product berekend mag worden.
En het gekke is dat je juist in persoonlijke verzorging méér tijd hebt voor de handelingen middels vastgestelde indicatie. Neem bv 15 minuten voor het aantrekken van kousen, al moet je daar het lezen van rapportage en rapporteren wel bijrekenen.
Ook kom je tegen dat een cliënt een handeling allang weer zelfstandig kan doen, maar afbouwen van zorg wordt ontmoedigt, want de indicatie is nog geldig en het levert productieve minuutjes op. Vooral wanneer er weinig cliënten zijn, buit men dit soort situaties wel uit.
Je moet er vooral voor waken dat je bij bepaalde mensen niet te kort aanwezig bent, en je tijd volmaakt. Echt; dit was een verordening van hogerhand.
En verder kan een kind snappen dat geen enkel bedrijf of instelling "zomaar" in staat is offertes op maat aan te bieden als daar geen ervaring mee is. Daar moet, zowel in het voor- als in het natraject (de administratieve afhandeling dus), de organisatie weldegelijk op worden aangepast.
De gemeenten die de gunningen toewijzen verwachten dit anders wel!
En wanneer je als een starter een eigen bedrijf begint, kun je je daar ook niet achter verschuilen. Dat moet dus vóór die tijd al duidelijk zijn, als org. wat je te wachten staat en wat je hiermee wilt/kunt.
Zo ook al het HV-personeel, wat ze zeer summier en foutief voorgelicht het diepe ingooien. ( zie ook bijdrage van Pluisje)
Trouwens; Pluisje welkom terug, waar wás je al die tijd?:D
Nou, dat was me weer een verhaal.
Groeten.