LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [b]Blinde keurmeester bij Kwikfit Rotterdam[/b]

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Kemphaan

[b]Blinde keurmeester bij Kwikfit Rotterdam[/b]

Ongelezen bericht door Kemphaan »

Twee weken geleden met onze Mazda 626 bij Kwikfit Rotterdam Wevershoekstraat geweest. De auto werd helemaal goedgekeurd, geen aandachtspuntje, niks. Vandaag aan het inpakken voor onze vakantie naar Frankrijk, blijken de remblokken tot op de draad versleten. (metaal op metaal) Tussen de keuring en vandaag heeft de auto 1000 kilometer gelopen. Het filiaal geeft niet thuis, ze hebben geen tijd en goedgekeurd is goedgekeurd. Zelfs klacht afhandelen beginnen ze niet aan want 'ze staan volledig in hun recht'. Dat er op de keuring alleen een remmentest gedaan is, blijkt heel normaal te zijn. Kijken naar de schijven en blokken? Ho maar! Wat een vreselijke ballentent zeg. Waar laat je in hemelsnaam je auto dan voor keuren? Gelukkig neemt de RDW de klacht wél serieus en gaat dit uitzoeken.
Voor ons GEEN KWIKFIT MEER!!

Jonjo

Re: [b]Blinde keurmeester bij Kwikfit Rotterdam[/b]

Ongelezen bericht door Jonjo »

Knap van U dat U tijdens het inpakken voor de vakantie aan de buitenkant kunt zien dat de remblokken totaal versleten zijn.

hooplol

Ongelezen bericht door hooplol »

Weet je hoe dat klinkt; ijzer op ijzer?

HE? WAT ZEG JE..... :roll:

Kemphaan

Ongelezen bericht door Kemphaan »

quote: Knap van U dat U tijdens het inpakken voor de vakantie aan de buitenkant kunt zien dat de remblokken totaal versleten zijn: quote.

Zoals Hooplol al opmerkte, zoiets ZIE je niet maar HOOR je. Wij tanken wel eens namelijk, en rijden dan naar de benzinepomp......
Als je bijdehand wil doen, of suggereert dat ik dit uit mijn duim zuig, reageer dan niet.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Waar laat je in hemelsnaam je auto dan voor keuren?
Nu heb ik helemaal niets met de Kwikfit, maar de APK keuring is dus niet bedoeld om achterstallig onderhoud op te lossen. En remblokjes die zo goed als op zijn heeft maar 1 oorzaak: heel lang geen normaal onderhoud plegen aan de auto. Dat de remmen moeten werken tijdens de keuring is vanzelfsprekend en had in dit geval tot afkeur moeten leiden, maar onderhoud moet je toch echt zelf regelen.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

.....blijken de remblokken tot op de draad versleten. (metaal op metaal) Tussen de keuring en vandaag heeft de auto 1000 kilometer gelopen.
Misschien waren de blokken tijdens de keuring niet zo ver afgesleten...
Bewijs maar dat het wél zo was.
En hoe heftig heb je tijdens die 1000 km geremd?
Dat er op de keuring alleen een remmentest gedaan is, blijkt heel normaal te zijn. Kijken naar de schijven en blokken? Ho maar!

Ben je bij de keuring aanwezig geweest?
Zo ja, heb je dan gevraagd waarom de wielen er niet af zijn gegaan?
Wat een vreselijke ballentent zeg.
Toch koos je er voor, om wat voor reden dan ook, daar naar toe te gaan.
Waar laat je in hemelsnaam je auto dan voor keuren?
Er zullen ook in Rotterdam genoeg keuringstations zijn die een keuring wel serieus nemen.
Gelukkig neemt de RDW de klacht wél serieus en gaat dit uitzoeken.
Ga er maar vanuit dat die het zelfde antwoord krijgen als jij hebt gehad.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Jammer dat er velen zijn de apk als een garantie zien dat een auto veilig is. Op het MOMENT van keuring is dat zo. Valt na tien kilometer de uitlaat er af dan had de keurmeester dat moeten zien. Bij apk keuring mogen er geen onderdelen van de auto verwijderd worden dus in dit geval ook de staat van de remmen niet goed gecontroleerd kunnen worden. Ergo, tussen apk en constatering zijn er 1000 kilometer gereden kwikfitfitters haha zijn niet aansprakelijk.

Ronald.

jeroentje271

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Als een auto zijn remvertraging gewoon haalt dan zijn ze in wezen voor de APK goed. Magel heeft gelijk met het achterstallig onderhoud. Voor dit soort dingen laat je een onderhoudsbeurt uitvoeren waarbij de wielen er wel afgaan. Typische nonchalance en dommigheid weer van mensen, dit soort gevallen. Naar de dikte van de remblokken wordt niet gekeken.

Sometimes

Ongelezen bericht door Sometimes »

Waarvoor heb je de auto weggebracht? Voor alleen keuring of voor keuring en onderhoud?

In het tweede geval is een en ander inderdaad schandalig.

Maar in het (waarschijnlijkere) eerste geval heeft de garage precies gedaan wat ze moeten en mogen doen. Remmentest voldoende -> dan mag de boel volgens de APK regels niet uit elkaar gehaald worden. Dat mag alleen bij gerede twijfel (lees: remmentest met uitslag die vragen oproept).
Dan kan het dus zo zijn dat je een paar dagen later versleten remblokjes hebt ja. Daar kan KF in dit geval dus niks aan doen. APK keuring is een momentopname en vrijwaart je op geen enkele manier van regulier onderhoud.

Ik ben bepaald geen fan van Kwik Fit, maar in dit geval (mits alleen keuring) zie ik geen gemaakte fout.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Dit hele probleem had voorkomen kunnen worden als je, naast de APK, de auto ook een grote beurt had laten geven.
Zeker met de wetenschap als je naar Frankrijk op vakantie gaat.

Dat liet ik vroeger ook doen. Het gaf een dubbel veilig gevoel.

vronie

Ongelezen bericht door vronie »

remblokken moeten wel op dikte gecontroleerd worden bij de apk.
en dit keuringsrapport had dus op zijn minst een adviespunt voor de remmen moeten hebben.

jeroentje271

als ik een nieuwe set remblokken voor een ML klasse in mijn handen heb, zijn ze nieuw al van een zeer dunne voering voorzien, afkeur?

Als een auto zijn remvertraging haalt, is het voor de APK goed.

ronald g

@Vroni een keurmeester heeft de taak een auto te toetsen aan de normen die voor een apk goedkeuring gelden. Remblokken controleren op dikte is bij de moderne auto's bijna onmogelijk vanwege de gemonteerde kappen en zo meer. Daarom gaan steeds meer auto's op een remmen en schokbreker bank. Als daar een normaal resultaat uit komt is de auto goed. Alles wat voor de keurmeester echt zichtbaar zoals onderstel en roestvorming wordt grondig bekeken. Ik blijf er dus bij dat een apk niets meer inhoud dan dat het geen wrak is maar onderhoud blijft altijd nodig. En die handige sleutelaar van vroeger kan met de moderne auto's ook geen kwartje meer bij verdienen.
Nostalgie waar zijn die oude opels en fords gebleven kon je alles zelf.

Ronald.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

De remschijven zijn wel goed kontroleerbaar, en ook een lekkage aan de remmen word gekeken, ook de slangen er naar toe,
Maar demonteren koste te veel tijd!
Daarom doen een enkele garage het als de tandarts...

Met dit spiegeltje kun je wel goed erin kijken dus ook die dikte zien!
Bijna alle auto's met schrijfremmen, trommels achter moeten er wel af, omdat je anders niet kunt zien of er lekkage is...

Gelukkig was je optijd, want anders had je rustig naar frankrijk kunnen gaan en terug, piepend terug gekomen en de nieuwe remschijven die dan nodig zijn.... dus extra duur!

Ook metaal op metaal kan nog voldoende remmen, een piepshow getest die helemaal glad was, net aan voldoende op de remmentestbank!

Deze hadden we al gezien, de nieuwe schijven en blokken lagen klaar, maar we wilden even proberen hoe slecht dit was, en we hadden het dus eigenlijk goed mogen keuren!
Als het rustig is doe je soms iets wat niet hoeft, en iedereen was verbaast, van de 6x was er dus 5x voldoende remvermogen!
Het was dus voor 4 blokken met metaal op metaal.....

ronald g

@Dirk een apk keurmeester mag geen onderdelen demonteren. geen banden en zo meer. Er wordt gekeken naar de staat van de auto op het moment van aanbieding. Als de remtrommels aan de achterzijde er droog uitzien is het goed. Als schokbrekers en remslangen niet lekken ook goed. Remschijven voor geen overmatige slijtplekken prima, geen overmatige carossorie roest ook prima. Accu staat vast, gordels werken co uitstoot goed, verlichting in orde, uitlaat oké en alles wat met het onderstel te maken heeft kan er mee door. en joepie apk goedgekeurd en rijden maar.

Ronald.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Wat wettelijk moet klopt, je hoeft niets, maar als de banden vervangen moeten worden doen ze dat maar wat graag!

Kwikfitters kunnen zeer goed meten!
Zelfs als je op de slijtage indicator meet, profiel 1.4, maar dan is het 3.0
Dus die 1.4 die hij mijn liet zien was een halve cm verder 3.0

Ook de andere band met 1.8, maar ik meet dan daarna 2.7 dus gewoon hard drukken op die meetstaaf en je krijgt te zien dat hij het rubber 0,9 mm naar binnen kan drukken!

Ik ging met dus 4 gladde banden weg die eerst afgekeurd waren, en toen ik de RDW wilde bellen, kreeg ik snel een nieuw formulier en werk deze zomaar goedgekeurd!

Ik was toen nog een onervaren puber, nu weet ik beter, dus het probleem bij deze banden verkopers is dat ze geen remmen doen, vies en leverde weinig op!
Dus ook toen was Kwik flut...

ronald g

Kwikfit is toch een banden en uitlaat verkoper. Als je daar een uitlaat kan verkopen ben je met een maandje apk keurmeester

vronie

Ongelezen bericht door vronie »

ronald g,ik ben keurmeester

smooth_boy

Ongelezen bericht door smooth_boy »

weet iemand waar ik mijn auto blind kan keuren voor maximaal 50 euro .
het liefst in rotterdam

Mvg

Geert :D

jeroentje271

Kemphaan moet zijn zaakjes beter regelen en gewoon zijn wagen laten onderhouden. Kwik-fit heeft in deze gewoon gelijk. Zijn kritiek is volledig misplaatst.

Gesloten