Indienen klacht over hypotheekbemiddelaar
Geplaatst: 25 jul 2007 21:55
Beste forum leden en geĂ¯nteresseerden,
Mijn vragen zijn als volgt:
- Heeft iemand een soortgelijke situatie als onderstaande meegemaakt en wenst dit met mij te delen?
- Heeft iemand in een dergelijke situatie een civielrechtelijke procedure aangespannen?
- Zo ja, wat was de uitkomst?
- Heeft iemand kennis van een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort trajecten?
- Heeft iemand tips hoe je in een dergelijke situatie een formele klachtenprocedure/ juridische procedure aan moet gaan?
In 2001 hebben mijn vrouw en ik als starters op de woningmarkt via toen nog Huis&Hypotheek in Nieuwegein een spaarhypotheek bij Bouwfonds (nu Florius) afgesloten (vaste looptijd van 10 jaar).
Spaarhypotheek wil zeggen dat het hypotheekbedrag bestond uit een rentedeel, een spaardeel plus een overlijdensrisicodeel. De spaarpolis hebben we hierbij in onderpand gegeven aan Hooge Huijs Verzekeringen te Alkmaar.
Voor de betaling van de premies hebben wij een depotstorting gedaan (premiedepot). In de door ons getekende hypotheekofferte stond dit premiedepot correct vermeld (EUR ca. 31.000,-). Tevens werd een periode van 55 maanden genoemd waarin maandelijks de spaar- en risicopremie uit dit depot ingehouden zouden worden. Maandelijks ging het om EUR 696,- spaarpremie en EUR 69,- risicopremie (totaal EUR 765,-). Na afloop van deze 55 maanden zouden we 305 maanden een bedrag betalen van in totaal ca. EUR 75,- (het spaardeel zou vanaf dat moment maandelijks slechts EUR 8,- bedragen).
Na het tekenen van de offerte hebben wij de uiteindelijke polis van Bouwfonds ontvangen. Onze tussenpersoon (Huis & Hypotheek) heeft deze destijds (zo blijkt later) niet of nauwelijks gecontroleerd.
Er is nog niets aan de hand voor ons gevoel. We wonen al 4 jaar in ons huis en ontvangen vanuit Bouwfonds enkel de jaarlijkse overzichten met onze lening en de bijbehorende spaarpolis. We hebben tussentijds ook geen contact meer met de hypotheekbemiddelaar.
In januari 2005 ontvangen we een brief van bouwfonds waarin staat dat het premiedepot bijna leeg is en er enkel nog een bedrag van EUR 500,- uit gehaald kan worden. Sinds de eerste maandelijkse betaling zijn nu 45 maanden verstreken. Wij verbazen ons omdat we in de offerte hebben getekend voor 55 maanden. Afijn, we nemen contact op met Huis&Hypotheek in Nieuwegein. Maar nog een verbazing. Kennelijk heeft er tot 2 keer toe een naamswijziging plaatsgevonden. Men heet nu Het Nationale Hypotheekhuis. De adviseur die ons destijds heeft geholpen is niet meer in dienst blijkt.
We maken in januari 2005 een afspraak met een andere adviseur en leggen de situatie uit.
Uit de originele stukken van Bouwfonds die we na het tekenen van de offerte hebben ontvangen blijkt in eens dat de periode waarin wij het premie- en risicodeel moeten betalen niet sprake is van 55 maanden (ook niet van 45 maanden) maar van 63 maanden. De adviseur verbaast zich maar hier houdt het ook bij op. Hij zou stukken opvragen uit het archief (kennelijk bestaat er dus nog wel zo iets als een gemeenschappelijk archief voor Huis&Hypotheek en Het NationaleHypotheekHuis). We zouden binnen 1 week worden gebeld. 2 weken later horen wij nog niets en proberen tot 3 keer toe in contact te komen met de betreffende adviseur. We krijgen telkens van zijn secretaresse te horen dat hij in bespreking is maar terug zou bellen. Dit gebeurt niet. Wij ontvangen ook geen schriftelijk bericht op onze faxen en brieven. Wij hebben nu echt een probleem:
Met de bedragen die in de brief van bouwfonds worden genoemd gaat het dus om in totaal 18 maanden (63 maanden min al 45 keer betaald) het bedrag van EUR 765,- (totaal dus EUR 13.800,-). Dit betekent een verhoging van onze maandelijkse lasten van 50% en concreet dat wij heel snel iets moeten verzinnen omdat we anders de hypotheek niet kunnen betalen.
Overigens valt nu nog een ding op in de polis: In plaats van Hoge Huys duikt plotseling REAAL verzekeringen op als partij. Ook dit zien we voor het eerst staan. Niet zo belangrijk maar toch.
Plotseling ontvangen wij het bericht dat geheel onverwacht in de 22ste week ons ongeboren kindje is overleden. Tijden lang hebben we eigenlijk geen plaats voor dergelijke problemen. Zeker niet de energie om er werk van te maken en de adviseur voor de rechter te dagen. Aan de andere kant blijven we met het probleem zitten dat de hypotheek niet betaald kan worden. We nemen het besluit om de hypotheek over te sluiten op de lange termijn en voor de korte termijn (vanaf maart 2005) af te zien van de 1:10 constructie in premiebedragen. Hierdoor hoeven we maandelijks niet EUR 765,- te betalen maar slechts ca. EUR 150,-. Best een verschil.
Inmiddels is het 2007, we zijn sinds begin 2006 weer trotse ouders van een dochter en hebben de hypotheek overgesloten. Nu is er wel ruimte om evtl. een juridische procedure te starten. We informeren naar de mogelijkheden maar het blijkt dat Het NationaleHypotheekHuis voor zover ons bekend bij geen van de bekende stichtingen of instituten (KIFID, SEH etc.) is aangesloten.
Mijn vragen zijn zoals boven al geformuleerd:
- Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en wenst dit met mij te delen?
- Heeft iemand in een dergelijke situatie een civielrechtelijke procedure aangespannen?
- Zo ja, wat was de uitkomst?
- Heeft iemand kennis van een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort trajecten?
- Heeft iemand tips hoe je in een dergelijke situatie een formele klachtenprocedure/ juridische procedure aan moet gaan?
Met vriendelijke groet,
Bjorn
Mijn vragen zijn als volgt:
- Heeft iemand een soortgelijke situatie als onderstaande meegemaakt en wenst dit met mij te delen?
- Heeft iemand in een dergelijke situatie een civielrechtelijke procedure aangespannen?
- Zo ja, wat was de uitkomst?
- Heeft iemand kennis van een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort trajecten?
- Heeft iemand tips hoe je in een dergelijke situatie een formele klachtenprocedure/ juridische procedure aan moet gaan?
In 2001 hebben mijn vrouw en ik als starters op de woningmarkt via toen nog Huis&Hypotheek in Nieuwegein een spaarhypotheek bij Bouwfonds (nu Florius) afgesloten (vaste looptijd van 10 jaar).
Spaarhypotheek wil zeggen dat het hypotheekbedrag bestond uit een rentedeel, een spaardeel plus een overlijdensrisicodeel. De spaarpolis hebben we hierbij in onderpand gegeven aan Hooge Huijs Verzekeringen te Alkmaar.
Voor de betaling van de premies hebben wij een depotstorting gedaan (premiedepot). In de door ons getekende hypotheekofferte stond dit premiedepot correct vermeld (EUR ca. 31.000,-). Tevens werd een periode van 55 maanden genoemd waarin maandelijks de spaar- en risicopremie uit dit depot ingehouden zouden worden. Maandelijks ging het om EUR 696,- spaarpremie en EUR 69,- risicopremie (totaal EUR 765,-). Na afloop van deze 55 maanden zouden we 305 maanden een bedrag betalen van in totaal ca. EUR 75,- (het spaardeel zou vanaf dat moment maandelijks slechts EUR 8,- bedragen).
Na het tekenen van de offerte hebben wij de uiteindelijke polis van Bouwfonds ontvangen. Onze tussenpersoon (Huis & Hypotheek) heeft deze destijds (zo blijkt later) niet of nauwelijks gecontroleerd.
Er is nog niets aan de hand voor ons gevoel. We wonen al 4 jaar in ons huis en ontvangen vanuit Bouwfonds enkel de jaarlijkse overzichten met onze lening en de bijbehorende spaarpolis. We hebben tussentijds ook geen contact meer met de hypotheekbemiddelaar.
In januari 2005 ontvangen we een brief van bouwfonds waarin staat dat het premiedepot bijna leeg is en er enkel nog een bedrag van EUR 500,- uit gehaald kan worden. Sinds de eerste maandelijkse betaling zijn nu 45 maanden verstreken. Wij verbazen ons omdat we in de offerte hebben getekend voor 55 maanden. Afijn, we nemen contact op met Huis&Hypotheek in Nieuwegein. Maar nog een verbazing. Kennelijk heeft er tot 2 keer toe een naamswijziging plaatsgevonden. Men heet nu Het Nationale Hypotheekhuis. De adviseur die ons destijds heeft geholpen is niet meer in dienst blijkt.
We maken in januari 2005 een afspraak met een andere adviseur en leggen de situatie uit.
Uit de originele stukken van Bouwfonds die we na het tekenen van de offerte hebben ontvangen blijkt in eens dat de periode waarin wij het premie- en risicodeel moeten betalen niet sprake is van 55 maanden (ook niet van 45 maanden) maar van 63 maanden. De adviseur verbaast zich maar hier houdt het ook bij op. Hij zou stukken opvragen uit het archief (kennelijk bestaat er dus nog wel zo iets als een gemeenschappelijk archief voor Huis&Hypotheek en Het NationaleHypotheekHuis). We zouden binnen 1 week worden gebeld. 2 weken later horen wij nog niets en proberen tot 3 keer toe in contact te komen met de betreffende adviseur. We krijgen telkens van zijn secretaresse te horen dat hij in bespreking is maar terug zou bellen. Dit gebeurt niet. Wij ontvangen ook geen schriftelijk bericht op onze faxen en brieven. Wij hebben nu echt een probleem:
Met de bedragen die in de brief van bouwfonds worden genoemd gaat het dus om in totaal 18 maanden (63 maanden min al 45 keer betaald) het bedrag van EUR 765,- (totaal dus EUR 13.800,-). Dit betekent een verhoging van onze maandelijkse lasten van 50% en concreet dat wij heel snel iets moeten verzinnen omdat we anders de hypotheek niet kunnen betalen.
Overigens valt nu nog een ding op in de polis: In plaats van Hoge Huys duikt plotseling REAAL verzekeringen op als partij. Ook dit zien we voor het eerst staan. Niet zo belangrijk maar toch.
Plotseling ontvangen wij het bericht dat geheel onverwacht in de 22ste week ons ongeboren kindje is overleden. Tijden lang hebben we eigenlijk geen plaats voor dergelijke problemen. Zeker niet de energie om er werk van te maken en de adviseur voor de rechter te dagen. Aan de andere kant blijven we met het probleem zitten dat de hypotheek niet betaald kan worden. We nemen het besluit om de hypotheek over te sluiten op de lange termijn en voor de korte termijn (vanaf maart 2005) af te zien van de 1:10 constructie in premiebedragen. Hierdoor hoeven we maandelijks niet EUR 765,- te betalen maar slechts ca. EUR 150,-. Best een verschil.
Inmiddels is het 2007, we zijn sinds begin 2006 weer trotse ouders van een dochter en hebben de hypotheek overgesloten. Nu is er wel ruimte om evtl. een juridische procedure te starten. We informeren naar de mogelijkheden maar het blijkt dat Het NationaleHypotheekHuis voor zover ons bekend bij geen van de bekende stichtingen of instituten (KIFID, SEH etc.) is aangesloten.
Mijn vragen zijn zoals boven al geformuleerd:
- Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en wenst dit met mij te delen?
- Heeft iemand in een dergelijke situatie een civielrechtelijke procedure aangespannen?
- Zo ja, wat was de uitkomst?
- Heeft iemand kennis van een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort trajecten?
- Heeft iemand tips hoe je in een dergelijke situatie een formele klachtenprocedure/ juridische procedure aan moet gaan?
Met vriendelijke groet,
Bjorn