Postbank Computer via Postbank - internetshop
Geplaatst: 05 aug 2007 23:50
Ik wordt steeds meer bevestigd in mijn vermoeden dat er een verband is tussen de kwaliteit van de service van de internet Postbank-shop en de kwaliteit/betrouwbaarheid van het Postbank- internet-bankieren.
Na een kleine twee weken informeerde ik onlangs bij de Postbank hoe het stond met mijn ingediende klacht.
Het gaat over een ruim anderhalf jaar oude Postbank-computer (HP Comnpaq Presario) waarvan de harde schijf een paar fatale fouten vetoont die leidden tot een crash en op elk moment opnieuw tot een crash kunnen leiden. Destijds werd deze computer geleverd zonder een windows XP-schijf, waardoor ik zelf geen nieuwe harde schijf kan installeren. HP wil de computer wel ophalen repareren en terugbrengen, maar vraagt daar ongeveer de nieuwprijs van een computer-toren voor.
Maar goed: ik kreeg via de mail het zoveelste typische korte ((semi)-automatisch?) antwoord:
"Uw bericht is inmiddels in behandeling bij Klantenservice Rentepunten. Deze afdeling informeert u zo spoedig mogelijk."
Eerstens duurt het dus wel erg lang eer ik duidelijkheid krijg over de reparatie- (on)mogelijkheden van mijn op crashen staande Postbank-computer.
Ten tweede is het niet zo best, dat de aanhef van het betreffende ((semi-) automatische?) antwoord helemaal niet klopte: er stond immers geschreven “Geachte meneer Verhaegen” , terwijl mijn naam geheel anders is.
Toevalligerwijs las ik afgelopen zaterdag (dd 4 augustus) in Trouw dat de Postbank al geruime tijd last heeft van storingen op haar internet-site. De site heeft al meermalen uren plat gelegen. En wat nog erger is: klanten die via deze site inlogden kregen de financiele gegevens van andere klanten te zien.
Mocht u als forum-lezer toevallig Verhaegen heten en bankieren bij de Postbank; misschien kunnen we binnenkort elkaars financiele gegevens inzien en misschien zelfs wel wijzigen.
Het lijkt er al met al op dat niet alleen de service en de service-kommunikatie mbt de internet-Postbank-shop niet oke is, maar dat ook het Postbank-internet-bankieren problematisch verloopt. Wat dit laatste betreft wijt de Postbank, aldus Trouw, de problemen aan een grote toeloop van klanten. Ik vrees, dat er nog iets anders aan de hand kan zijn.
Wat mij verontrust is, dat de Postbank op éen en dezelfde www-site zowel het financiele verkeer met haar ingelogde klanten regelt, alsook de internet-shop- kommercie en kommunikatie. Ik ben geen automatiserings-deskundige; als nuchtere hollandse leeuw lijkt het mij echter vanzelfsprekend dat name de grootschalige shop-aktiviteiten de www.postbank.nl - site extra belasten en kwetsbaar maken. Als Postbank-klant verontrust het mij, dat mijn financiele transakties door dezelfde pijplijn lopen als de shop-aktiviteiten. Mijn verontrusting wordt nog versterkt nu blijkt, dat zelfs in de mail-kommunikatie door de Postbank wezenlijke fouten (Verhaegen!) worden gemaakt.
Ik vind het zoiezo zeer gevaarlijk, dat een bank zonder extra bescherming het financiele verkeer met haar klanten rechtstreeks via het open world wide web laat verlopen. Zoals bekend is dit een soort riool van virussen en hackers. De PC's die door de internet-bankierende klanten worden gebruikt zijn kwetsbaar. Zelfs de komputers die de Postbank via haar eigen shop verkoopt lijken niet al te betrouwbaar; in ieder geval ervaar ik de postbank-service daarvan als niet soepel en inadekwaat.
Talloze ict-www-kriminelen (sommigen doen waarschijnlijk niet onder voor de Postbank-ict-ers!) zoeken hoogstwaarschijnlijk koortsachtig naar mogelijkheden om dit soort Bank-sites te ontregelen en te kraken. Ze hebben er waarschijnlijk heel veel zwart geld en inspanning voor over om sites als die van de Postbank in hun greep te krijgen. Wanneer dat lukt kan dat uitlopen op de grootste bank-overval aller tijden! En dan eentje waarbij waarschijnlijk ook de klanten rechtstreeks de dupe worden. Het is immers een grote vraag, of de Postbank in dat geval al zijn internet-bankieren-klanten wil en kan schadeloosstellen. Dat de Postbank 40 miljoen gaat investeren, om haar internet-site te verbeteren, stelt mij niet echt gerust.
Beter lijkt mij overigens het systeem wat door de Rabobank wordt gehanteerd. Daar krijgen alle internet-bankierende klanten een losstaand elektronisch “kastje” en een digi-pas. Alle kwetsbare gegevens worden in het Rabo-systeem op een speciale (door www-kriminelen niet te onderscheppen) wijze versleuteld alvorens zij via internet van/naar de Rabo-server gaan.
Laat de Postbank zich maar eens gaan konsentreren op een probleemloze vorm van internet-bankieren, ipv zich op zeer grootschalige wijze in de shop-kommercie te storten. Ook als klant vrees ik dat het anders op beide geldfabriek-terreinen flink fout gaat lopen.
Na een kleine twee weken informeerde ik onlangs bij de Postbank hoe het stond met mijn ingediende klacht.
Het gaat over een ruim anderhalf jaar oude Postbank-computer (HP Comnpaq Presario) waarvan de harde schijf een paar fatale fouten vetoont die leidden tot een crash en op elk moment opnieuw tot een crash kunnen leiden. Destijds werd deze computer geleverd zonder een windows XP-schijf, waardoor ik zelf geen nieuwe harde schijf kan installeren. HP wil de computer wel ophalen repareren en terugbrengen, maar vraagt daar ongeveer de nieuwprijs van een computer-toren voor.
Maar goed: ik kreeg via de mail het zoveelste typische korte ((semi)-automatisch?) antwoord:
"Uw bericht is inmiddels in behandeling bij Klantenservice Rentepunten. Deze afdeling informeert u zo spoedig mogelijk."
Eerstens duurt het dus wel erg lang eer ik duidelijkheid krijg over de reparatie- (on)mogelijkheden van mijn op crashen staande Postbank-computer.
Ten tweede is het niet zo best, dat de aanhef van het betreffende ((semi-) automatische?) antwoord helemaal niet klopte: er stond immers geschreven “Geachte meneer Verhaegen” , terwijl mijn naam geheel anders is.
Toevalligerwijs las ik afgelopen zaterdag (dd 4 augustus) in Trouw dat de Postbank al geruime tijd last heeft van storingen op haar internet-site. De site heeft al meermalen uren plat gelegen. En wat nog erger is: klanten die via deze site inlogden kregen de financiele gegevens van andere klanten te zien.
Mocht u als forum-lezer toevallig Verhaegen heten en bankieren bij de Postbank; misschien kunnen we binnenkort elkaars financiele gegevens inzien en misschien zelfs wel wijzigen.
Het lijkt er al met al op dat niet alleen de service en de service-kommunikatie mbt de internet-Postbank-shop niet oke is, maar dat ook het Postbank-internet-bankieren problematisch verloopt. Wat dit laatste betreft wijt de Postbank, aldus Trouw, de problemen aan een grote toeloop van klanten. Ik vrees, dat er nog iets anders aan de hand kan zijn.
Wat mij verontrust is, dat de Postbank op éen en dezelfde www-site zowel het financiele verkeer met haar ingelogde klanten regelt, alsook de internet-shop- kommercie en kommunikatie. Ik ben geen automatiserings-deskundige; als nuchtere hollandse leeuw lijkt het mij echter vanzelfsprekend dat name de grootschalige shop-aktiviteiten de www.postbank.nl - site extra belasten en kwetsbaar maken. Als Postbank-klant verontrust het mij, dat mijn financiele transakties door dezelfde pijplijn lopen als de shop-aktiviteiten. Mijn verontrusting wordt nog versterkt nu blijkt, dat zelfs in de mail-kommunikatie door de Postbank wezenlijke fouten (Verhaegen!) worden gemaakt.
Ik vind het zoiezo zeer gevaarlijk, dat een bank zonder extra bescherming het financiele verkeer met haar klanten rechtstreeks via het open world wide web laat verlopen. Zoals bekend is dit een soort riool van virussen en hackers. De PC's die door de internet-bankierende klanten worden gebruikt zijn kwetsbaar. Zelfs de komputers die de Postbank via haar eigen shop verkoopt lijken niet al te betrouwbaar; in ieder geval ervaar ik de postbank-service daarvan als niet soepel en inadekwaat.
Talloze ict-www-kriminelen (sommigen doen waarschijnlijk niet onder voor de Postbank-ict-ers!) zoeken hoogstwaarschijnlijk koortsachtig naar mogelijkheden om dit soort Bank-sites te ontregelen en te kraken. Ze hebben er waarschijnlijk heel veel zwart geld en inspanning voor over om sites als die van de Postbank in hun greep te krijgen. Wanneer dat lukt kan dat uitlopen op de grootste bank-overval aller tijden! En dan eentje waarbij waarschijnlijk ook de klanten rechtstreeks de dupe worden. Het is immers een grote vraag, of de Postbank in dat geval al zijn internet-bankieren-klanten wil en kan schadeloosstellen. Dat de Postbank 40 miljoen gaat investeren, om haar internet-site te verbeteren, stelt mij niet echt gerust.
Beter lijkt mij overigens het systeem wat door de Rabobank wordt gehanteerd. Daar krijgen alle internet-bankierende klanten een losstaand elektronisch “kastje” en een digi-pas. Alle kwetsbare gegevens worden in het Rabo-systeem op een speciale (door www-kriminelen niet te onderscheppen) wijze versleuteld alvorens zij via internet van/naar de Rabo-server gaan.
Laat de Postbank zich maar eens gaan konsentreren op een probleemloze vorm van internet-bankieren, ipv zich op zeer grootschalige wijze in de shop-kommercie te storten. Ook als klant vrees ik dat het anders op beide geldfabriek-terreinen flink fout gaat lopen.