Pagina 1 van 3

Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 05 aug 2007 23:50
door honda
Ik wordt steeds meer bevestigd in mijn vermoeden dat er een verband is tussen de kwaliteit van de service van de internet Postbank-shop en de kwaliteit/betrouwbaarheid van het Postbank- internet-bankieren.

Na een kleine twee weken informeerde ik onlangs bij de Postbank hoe het stond met mijn ingediende klacht.
Het gaat over een ruim anderhalf jaar oude Postbank-computer (HP Comnpaq Presario) waarvan de harde schijf een paar fatale fouten vetoont die leidden tot een crash en op elk moment opnieuw tot een crash kunnen leiden. Destijds werd deze computer geleverd zonder een windows XP-schijf, waardoor ik zelf geen nieuwe harde schijf kan installeren. HP wil de computer wel ophalen repareren en terugbrengen, maar vraagt daar ongeveer de nieuwprijs van een computer-toren voor.
Maar goed: ik kreeg via de mail het zoveelste typische korte ((semi)-automatisch?) antwoord:

"Uw bericht is inmiddels in behandeling bij Klantenservice Rentepunten. Deze afdeling informeert u zo spoedig mogelijk."

Eerstens duurt het dus wel erg lang eer ik duidelijkheid krijg over de reparatie- (on)mogelijkheden van mijn op crashen staande Postbank-computer.

Ten tweede is het niet zo best, dat de aanhef van het betreffende ((semi-) automatische?) antwoord helemaal niet klopte: er stond immers geschreven “Geachte meneer Verhaegen” , terwijl mijn naam geheel anders is.

Toevalligerwijs las ik afgelopen zaterdag (dd 4 augustus) in Trouw dat de Postbank al geruime tijd last heeft van storingen op haar internet-site. De site heeft al meermalen uren plat gelegen. En wat nog erger is: klanten die via deze site inlogden kregen de financiele gegevens van andere klanten te zien.
Mocht u als forum-lezer toevallig Verhaegen heten en bankieren bij de Postbank; misschien kunnen we binnenkort elkaars financiele gegevens inzien en misschien zelfs wel wijzigen.
Het lijkt er al met al op dat niet alleen de service en de service-kommunikatie mbt de internet-Postbank-shop niet oke is, maar dat ook het Postbank-internet-bankieren problematisch verloopt. Wat dit laatste betreft wijt de Postbank, aldus Trouw, de problemen aan een grote toeloop van klanten. Ik vrees, dat er nog iets anders aan de hand kan zijn.

Wat mij verontrust is, dat de Postbank op éen en dezelfde www-site zowel het financiele verkeer met haar ingelogde klanten regelt, alsook de internet-shop- kommercie en kommunikatie. Ik ben geen automatiserings-deskundige; als nuchtere hollandse leeuw lijkt het mij echter vanzelfsprekend dat name de grootschalige shop-aktiviteiten de www.postbank.nl - site extra belasten en kwetsbaar maken. Als Postbank-klant verontrust het mij, dat mijn financiele transakties door dezelfde pijplijn lopen als de shop-aktiviteiten. Mijn verontrusting wordt nog versterkt nu blijkt, dat zelfs in de mail-kommunikatie door de Postbank wezenlijke fouten (Verhaegen!) worden gemaakt.

Ik vind het zoiezo zeer gevaarlijk, dat een bank zonder extra bescherming het financiele verkeer met haar klanten rechtstreeks via het open world wide web laat verlopen. Zoals bekend is dit een soort riool van virussen en hackers. De PC's die door de internet-bankierende klanten worden gebruikt zijn kwetsbaar. Zelfs de komputers die de Postbank via haar eigen shop verkoopt lijken niet al te betrouwbaar; in ieder geval ervaar ik de postbank-service daarvan als niet soepel en inadekwaat.
Talloze ict-www-kriminelen (sommigen doen waarschijnlijk niet onder voor de Postbank-ict-ers!) zoeken hoogstwaarschijnlijk koortsachtig naar mogelijkheden om dit soort Bank-sites te ontregelen en te kraken. Ze hebben er waarschijnlijk heel veel zwart geld en inspanning voor over om sites als die van de Postbank in hun greep te krijgen. Wanneer dat lukt kan dat uitlopen op de grootste bank-overval aller tijden! En dan eentje waarbij waarschijnlijk ook de klanten rechtstreeks de dupe worden. Het is immers een grote vraag, of de Postbank in dat geval al zijn internet-bankieren-klanten wil en kan schadeloosstellen. Dat de Postbank 40 miljoen gaat investeren, om haar internet-site te verbeteren, stelt mij niet echt gerust.

Beter lijkt mij overigens het systeem wat door de Rabobank wordt gehanteerd. Daar krijgen alle internet-bankierende klanten een losstaand elektronisch “kastje” en een digi-pas. Alle kwetsbare gegevens worden in het Rabo-systeem op een speciale (door www-kriminelen niet te onderscheppen) wijze versleuteld alvorens zij via internet van/naar de Rabo-server gaan.

Laat de Postbank zich maar eens gaan konsentreren op een probleemloze vorm van internet-bankieren, ipv zich op zeer grootschalige wijze in de shop-kommercie te storten. Ook als klant vrees ik dat het anders op beide geldfabriek-terreinen flink fout gaat lopen.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 06 aug 2007 00:06
door D1RK
Uw computer kan dus nog wel draaien, schrijf Uw registratie code op, voor de zekerheid, want dan kun je met een illegale XP die code vaak herbruiken.

Een beetje handige vriend kan de harde schijf via IDE kabel copyeren nu het nog werkt, en dan de oude eruit.

Als je de harde schijf copy maakt, gaat zelfs alle mail en zo mee, ook auto inlog van wachtwoorden vaak, probeer eens!

Een PC winkel die ook zelf samensteld kan tegen vergoeding dit ook vaak doen, je betaalde de normale prijs voor Harde schrijf + inbouw + uurloon en vaak doen ze het tijdens een middagje winkelen tussendoor mits niet op Zaterdag!

Na de garantie is het voor een nog net werkende vaak de voordeligste oplossing, anders komt er voor een Windows versie kosten bij, en kijk gelijk of je nog extra geheugen kunt gebruiken, als niet lukt zou je er gelijk een upgrade Vista kunnen overwegen, want XP koop ik nu niet meer! Binnenkort stopt de ondersteuning namelijk.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 06 aug 2007 03:21
door Moppentappers
die laptop is dus al ouder dan 2 jaar?
anders zou je gewoon bij HP zelf terecht kunnen
en dirk, die schuine letters zijn niet echt plezierig
en door het gebruik van die dingen lijkt uw tekst als door een bezopen man geschreven.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 06 aug 2007 07:56
door trappist
denk dat het met die internetshop wel meevalt want wie daar iets bestelt doet niet aan prijsvergelijking :lol:
en wat die PC betreft, wanneer er geen XP bij zit, wordt gewoonlijk een CD meegeleverd met drivers en een utility om backups te maken.
dat u daar geen gebruik van maakt is uw risico en kunt u de leverancier niet aanrekenen, een schijf kan altijd defect raken, en vervangen is zo gebeurd, de gegevens die erop staan, daarvoor bent u zelf verantwoordelijk.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 06 aug 2007 09:02
door andre@home
de verbinding met Mijn Postbank is ook versleuteld, zie slotje onderin...
Toch iets meer verdiepen in de materie.
Tav de codes: wij werken met TAN codes via mobiel. Die worden pas afgegeven zodra je een overschrijving versturen wilt. Wacht je iets te lang moet je weer een nieuwe aanvragen.....
De site is beveiligd met gebruikersnaam en wachtwoord net als bij de Rabobank....
De Rabobank krijgt er een nieuwe klant bij...? Feel free......

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 31 aug 2007 21:42
door honda
-------------------------------------



Op 23/7 (eerder ook al per mail op 12/7) diende ik bij de Postbank dus een schriftelijke klacht in over de manier, waarop het hard-disk-probleem van mijn in juni crashende, door de Postbank geleverde, computer werd aangepakt door de (HP-/Compaq-)reparatieafdeling. Omdat er (standaard) geen windows-schijf was meegeleverd was het voor mij onmogelijk om zelf een nieuwe hard-disk te monteren. Nu, 31 augustus en we zijn weer terug van vakantie, doet de krakkemikkige computer het gelukkig nog wel, al kan de harddisk elk moment crashen. Eigenlijk nog erger is het, dat de door de Postbank aan mij (foutief aangesproken als dhr Verhaegen) aangekondigde schriftelijke reaktie nog steeds niet binnen is. Op deze manier kan het blijkbaar erg lang duren eer de reparatie van een Postbank-computer afgerond kan worden.
Het lijkt me daarom beter dat de Postbank zich weer alleen op haar financiele dienstverlening gaat concentreren, en afstand doet van haar postbank-internet-winkel.
De Postbank winkel-aktiviteiten zijn volgens mij ook daarom niet ok, omdat ze de Postbank-site zwaar belasten en kwetsbaar maken voor hackers ed. Je kunt als klant immers inloggen op de Postbank-site en vervolgens lange tijd allerlei shop-links en andere aktie-links openen om tenslotte ook nog eens een geld-bedrag over te schrijven. Al die tijd dat een klant op de PB-site zit kan er van alles gebeuren op het gebied van Hacken ed.

Zojuist krijg ik trouwens weer een mailtje van de Postbank binnen (mijn naam is ditmaal bijna goed gespeld) met de melding, dat ze abusievelijk er van uitgingen dat mijn computer via de afdeling rentepunten was gekocht. Dit terwijl ik duidelijk order-nummer, type-nr en aankoopdatum ed had doorgegeven. Om verdere verwarring te voorkomen wordt me nu gevraagd om opnieuw de klacht te formuleren, waarna hij dan naar weer een andere afdeling kan worden doorgestuurd. Ik heb mijn computer destijds trouwens weliswaar zonder rentepunten gekocht, maar wel via de Postbank-internet-shop.
Al met al: wat schiet dit lekker op. Mazzel dat mijn computer het nog steeds doet.
Groet Heijn

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 03 sep 2007 11:02
door ikbenik
Op 23/7 (eerder ook al per mail op 12/7) diende ik bij de Postbank dus een schriftelijke klacht in over de manier, waarop het hard-disk-probleem van mijn in juni crashende, door de Postbank geleverde, computer werd aangepakt door de (HP-/Compaq-)reparatieafdeling. Omdat er (standaard) geen windows-schijf was meegeleverd was het voor mij onmogelijk om zelf een nieuwe hard-disk te monteren.


Met alle respect, maar je zeurt! :evil:

De computer is van het merk HP en de Postbank geeft duidelijk aan dat de monteurs van HP dan het probleem zullen oplossen.

Punt 2:

Dat jij geen (standaard) windows- schijf niet gekregen hebt, is ook normaal.

Bij zelfbouwcomputers van de computerwinkels krijg je altijd de originele installatie cd's mee.
Bij merkcomputers niet.

Heel vaak staat die installatie op een verborgen partitie op de harde schijf en soms worden er ook installatie cd's of recovery cd's meegeleverd.

Zitten de installatie cd's er niet bij, dan dien je bij problemen altijd tot de fabrikant van de computer te wenden. Die moet dan het probleem oplossen.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 07 sep 2007 15:53
door honda
Zitten de installatie cd's er niet bij, dan dien je bij problemen altijd tot de fabrikant van de computer te wenden. Die moet dan het probleem oplossen.
Beste IkBenIk,
Ik heb me dus tot de fabrikant gewend, en die vroeg ongeveer 470 euro om het harde schijf-probleem van mijn ruim 1 1/2 jaar oude Postbank-computer op te lossen. Een nieuwe toren met dezelfde specificaties is voor een lager bedrag te koop.
Als er een windows-schijf bij was geleverd (bij al mijn vier eerdere computers kreeg ik z'on schijf, overigens nog geen XP) dan had ik er zelf al lang een 60 euro kostende nieuwe harde schijf in kunnen zetten.

Verder nog dit: Een paar maanden geleden heb ik een klacht ingediend bij de Postbank, en daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen. Mijn computer is nog steeds niet gerepareerd dus.

U bent van mening dat ik zeur, maar IK denk dat de gemiddelde consument deze service niet acceptabel vindt.

Vriendelijke Groet

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 07 sep 2007 18:58
door fietsje
Beste Heijn honda :roll:

http://www.consumentenbond.nl/forum/pri ... php?t=3622
Via de Systeem-herstelschijven (die ik destijds meteen na installatie van de computer zelf had aangemaakt op basis van een Presario-voorziening) kon ik de computer opnieuw installeren, weliswaar met verlies van al mijn dokumenten en program-files mbt bv gsm, camera ed.
Waar heb je die schijven gelaten ?

Wellicht is het een optie om met de PB een schikking te treffen.
( een vergoeding van zeg 150 euro )

Voor dit geldt kun je dan een nieuw disk en een XP licantie kopen. :wink:

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 16 sep 2007 11:40
door honda
- Ruim anderhalfjaar oude Postbank-Computer crasht in juni wegens ernstig
hard-disk-probleem.
- Ongelooflijk slecht reparatie-aanbod van HP/Compaq.
- Ik kan de computer niet zelf (laten) repareren wegens ontbreken windows-
schijf.
- Heb in juli klacht ingediend bij Postbank.
- Tot op heden, 16 september, nog geen reaktie van de Postbank gekregen.
- Computer nog steeds niet in orde dus.

Groet Honda

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 16 sep 2007 12:01
door ikbenik
- Ik kan de computer niet zelf (laten) repareren wegens ontbreken windows-schijf.
De fabrikant is niet verplicht om deze mee te leveren.

Hij moet ervoor zorgen dat er een recovery of installatie software beschikbaar is. En dat is dus het geval. Deze staat op een partitie op de harde schijf.

Dus je mag niet eisen dat de fabrikant die recovery-cd kosteloos jouw toestuurd.
HP wil de computer wel ophalen repareren en terugbrengen, maar vraagt daar ongeveer de nieuwprijs van een computer-toren voor.
In ieder geval heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.

Maar je hoeft niet voor alle kosten op te draaien.

HP geeft 1 jaar garantie op hun computers.
De economische levensduur is 3 jaar.
De storing dient zich na 1,5 jaar voor.

Dus dan dien je zelf maar de helft van de prijs te betalen.

Dat er voor de rest niks gebeurd is logisch.
Jij moet jouw computer bij HP ter reparatie aanbieden.
Zo lang jij dat niet doet, zal er ook niks gebeuren.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 16 sep 2007 12:03
door ikbenik
Ruim anderhalfjaar oude Postbank-Computer crasht in juni wegens ernstig
hard-disk-probleem.
- Ongelooflijk slecht reparatie-aanbod van HP/Compaq.
- Ik kan de computer niet zelf (laten) repareren wegens ontbreken windows-
schijf.
- Heb in juli klacht ingediend bij Postbank.
- Tot op heden, 16 september, nog geen reaktie van de Postbank gekregen.
- Computer nog steeds niet in orde dus.

Groet Honda
Biedt bij HP de computer ter reparatie aan.

Je hebt recht op compensatie van de kosten, en wel de helft van de kosten.

Betaal deze kosten, en het probleem is opgelost.

Een andere mogelijkheid is er niet.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 18 sep 2007 21:47
door honda
Dat er voor de rest niks gebeurd is logisch.
Beste IkisIk,
Ik vind het niet logisch, dat er voor de rest niks gebeurt. Ik heb bijna 2 maanden geleden een klacht ingediend bij de Postbank en tot op heden geen reaktie daarop gekregen. Ik als klant vind dat onacceptabel. De Postbank moet, naar mijn mening, gewoon binnen een redelijke termijn een reaktie sturen waaruit duidelijk wordt wat er met de computer moet gebeuren en onder welke voorwaarden.
Groet, Heijn

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 18 sep 2007 22:00
door ikbenik
Ik heb me dus tot de fabrikant gewend, en die vroeg ongeveer 470 euro om het harde schijf-probleem van mijn ruim 1 1/2 jaar oude Postbank-computer op te lossen. Een nieuwe toren met dezelfde specificaties is voor een lager bedrag te koop.
Als er een windows-schijf bij was geleverd (bij al mijn vier eerdere computers kreeg ik z'on schijf, overigens nog geen XP) dan had ik er zelf al lang een 60 euro kostende nieuwe harde schijf in kunnen zetten.

Verder nog dit: Een paar maanden geleden heb ik een klacht ingediend bij de Postbank, en daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen. Mijn computer is nog steeds niet gerepareerd dus.


De Postbank moet, naar mijn mening, gewoon binnen een redelijke termijn een reaktie sturen waaruit duidelijk wordt wat er met de computer moet gebeuren en onder welke voorwaarden.
De Postbank zal de computer zelf niet repareren, maar dit door de fabrikant laten doen.

Dus moet dat dan ook gebeuren.

Jij claimt dat jij het recht hebt om een originele installatie cd van windows behoort te hebben.
Dat is dus niet het geval.

En aangezien de garantieperiode van 12 maanden verstreken zijn, dien je zelf meer dan de helft van de totale kosten zelf te betalen.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 21 sep 2007 16:42
door honda
Jij claimt dat jij het recht hebt om een originele installatie cd van windows behoort te hebben.
Beste ikisik,
Het zou mooi zijn als de Postbank net zo snel reageerde op mijn klacht als jij op mijn forum-stukjes. Ok hoor. Maar tot op heden (21 september!) heb ik nog geen reaktie van de Postbank.

Overigens gaat het mij niet om claims of iets dergelijks. Ik konstateer /klaag alleen dat de fabrikant van een door de Postbank aan mij geleverde computer (HP/Compaq Presario) 470 euro vraagt voor de reparatie van een hard-disk-probleeem, wat ik zelf voor 60 euro op legale wijze had kunnen kunnen oplossen als de fabrikant destijds een windows xp-schijf had bijgeleverd.
Overigens: naar ik inmiddels weet wordt er bij Presarios nooit een xp-schijf meegleverd.

Ik vind dat de Postbank naar zijn klanten de verplichting heeft om in deze en andere soortgelijke situaties op redelijke termijn te reageren op een dergelijke klacht/konstatering. Het zou toch ook normaal moeten zijn, dat de Postbank snel duidelijk maakt hoe dit probleem op een redelijke manier kan worden opgelost. Ik begin de nalatigheid van de Postbank naar mij als klant zo langzamerhand schandalig te vinden.

Groet Honda

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 21 sep 2007 17:08
door ikbenik
Als je producten verkoopt, dien je ook je verantwoordelijkheden te nemen.

En daarin schiet de Postbank zeer duidelijk te kort.

Als er een probleem is, dan dient de verkopende partij daar actie op te nemen.

Als je een nieuwe e-mail stuurt, wat is dan hun reactie?

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 04 okt 2007 22:25
door honda
Beste ik ben ik e.a. forum-bezoekers,

Tot op heden (4 oktober) heb ik van de Postbank nog steeds geen inhoudelijke reaktie gekregen op mijn klacht dd 12/7 jl over de service-verlening aan mijn Postbank-computer. Ik weet ook nog steeds niet hoe mijn computer gerepareerd moet worden. Resumerend het mail-kontakt tot op heden :
a) Eind juni neem ik kontakt op met de HP/Compaq klantenondersteuning ivm een paar fatale fouten op de hard-disk. De disk is al eens gecrashed en kan niet meer gedefragmenteerd worden; is heel kwetsbaar geworden dus.
HP vraagt 470 euro reparatie-geld om de hard-disk te repareren. Ik kan mijn nieuwe gekochte hard-disk (a 60 euro) ook niet legaal zelf installeren, omdat HP geen Windows-schijf meelevert en de compu om een schijf vraagt.
b) Ik dien op 12/7 een klacht in bij de Postbank-E-commerce contactlijn ([email protected])
c) Het hoofd E-commerce meldt op 18/7 dat de productverantwoordelijkheid bij de leverancier ligt, en dat zij mij verwijst naar HP.
d) Ik teken op 20/7 hiertegen protest aan.
e) De PB (hoofd E-commerce) legt mij nu 2 mogelijkheden voor: ik kan kontakt opnemen met HP of ik kan een schriftelijke klacht indienen bij de PB-klachtenservice in Arnhem.
f) Ik kies voor de klacht.
g) Op 3/8 mail ik dat ik nog geen reaktie heb gehad.
h) Op 7/8 krijg ik een foutief geadresseerde mail, met de belofte dat ik een reaktie per post krijg. Tot op heden niet gekregen.
i) Op 26/8 mail ik aan hoofd E-commerce, dat ik nog steeds geen reaktie heb gekregen.
j) Op 31/8 mailt de PB dat uit onderzoek is gebleken dat ik de computer niet heb aangeschaft via Rentepunten, doch via de Postbank-Actielijn. Het is raadzaam om kontakt op te nemen met de Actielijn (20 cent p/m). U kunt eventueel ook de klacht door ons laten doorsturen.
k) Ik heb op 1/9 gemailed, dat zij de klacht moesten doorsturen.
Ik heb overigens nooit gezegd dat ik mijn compu via Rentepunten zou hebben aangeschaft. Ik noemde het klant-nr.
l) Op 3/9 krijg ik een bevestiging van Hoofd E-commerce dat de mail is doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.
m) Op 21/9 meld ik dat ik nog geen reaktie heb ontvangen.
n) Op 24/9 meldt Hoofd E-commerce: " Wij hebben uw e-mail (klacht!) doorgestuurd maar u heeft waarschijnlijk geen reactie ontvangen omdat het e-mail adres (van de betreffende PB-instantie!) is opgeheven. Wij hebben telefonisch contact opgenomen….zij hebben gemeld dat ze een en ander gaan uitzoeken en u zsm zullen bellen. Als het lang duurt kunt u zelf bellen naar de Actielijn (20 cent p/m)".
o) Op 24/9 mail ik, dat de PB zelf in de gaten moet houden hoe haar aktie naar mij toe verloopt.
p) Op 26 september mailt Hoofd E-commerce dat zij over 3 weken mij zullen mailen met de vraag of ik al iets heb vernomen van de PB-Actielijn.
g) Tot op heden heb ik dus niks relevants gehoord van de Postbank. Alleen de bovengenoemde Mails, plus een groot aantal automatische Reply's.

Mijn ervaring met de Postbank-E-commerce: GEEN ENKELE SERVICE!
Een en al schimmigheid!
Mijn mening als ervarings-deskundige: Laat de Postbank zich concentreren op een probleemloos financieel internet-bankieren (het was de laatste weken weer goed mis!), en haar www.postbank.nl site niet belasten en vervuilen met allerlei produkt-E-commercie. De Postbank kan de verkoop van Computers ed beter overlaten aan echte winkels. Groet HONDA

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 12 okt 2007 07:11
door honda
Op vrijdag 5/10 neemt eindelijk iemand van de Postbank kontakt met me op, op mijn werk. Het blijft enigszins vaag van welke afdeling hij is; hij stelt zich voor als sprekend namens de Postbank Voordeelwinkel, maar zijn e-mailadres is Emailcontactcentre.
Ik kan de komputer samen met de door mij gekochte nieuwe harddisk naar Service Planet brengen of opsturen, met een duidelijke klacht-omschrijving; SP gaat me dan na onderzoek een offerte doen voor de reparatie. Ik kan daarna beslissen of ik de reparatie wel/niet laat doen. De reparatie kan een paar weken duren. De Postbank (-Voordeelwinkel?) gaat me de helft van de reparatie-kosten vergoeden.
In eerste instantie ga ik akkoord (SP is 1 van de 2 HP service-stations in NL, het komt me goed uit dat SP voor mij niet al te ver weg is gelokaliseerd), maar thuis aangekomen zie ik al voor me hoe een en ander zou kunnen gaan lopen; gezien de eerdere HP-offerte van 475 euro (ik had toen dezelfde probleem-omschrijving als nu) zal de nieuwe offerte niet veel lager zijn, en de helft van een dergelijk bedrag vind ik nog teveel. In dat geval moet ik de computer na een aantal dagen weer gaan ophalen. Andere mogelijkheid: ik laat de komputer bij SP repareren en dan zal het hoogstwaarschijnlijk een paar weken gaan duren.
Op zondag 7/10 mail ik terug naar het Emailcontactcentre (CC naar E-commerce Postbank) met de vraag o.a. of ze vantevoren een prijs met me kunnen afspreken, omdat ik geen zin heb om vergeefs tweemaal op en neer naar SP te rijden.
Ik krijg op maandag 8/10 van het Emailcontactcentre een mail, die aansloot op de afspraak van vrijdag (5/10), alsof ze de mail van zondag 7/10 niet ontvangen hebben. Van E-commerce krijg ik op dezelfde maandag per mail een telefoon-nummer Postbank Actielijn 0900 a 30 c/p/m. Ik mail ‘s-avonds terug dat ik vanaf mijn werk, overdag, geen 0900-nr kan bellen en ook niet mobiel kan bellen. Dan krijg ik op dinsdag 9/10 een re dat ik tot 21.00 uur een ander 0900-nr kan bellen.
Als ik dan dinsdag-avond om 19.15uur het betreffende 0900-nr bel word ik twee keer doorverbonden naar de verkeerde afdeling, en als ik dan naar de (volgens de telefoniste) juiste afdeling word doorverbonden meldt een automatisch-bandje (het is inmiddels bijna 10 minuten verder): “…wij zijn geopend van …tot 19.00 uur”.

Ik heb inmiddels mijn buik helemaal vol van dit schimmige van het kastje naar de muur Postbank-no service-spel. Ik besluit de volgende dag bij een kleine komputer-zaak in de buurt langs te gaan; nadat ik hen kort het probleem heb beschreven zeggen zij de komputer voor 50 euro te kunnen repareren. Heel vriendelijk geven ze me ook wat tips, waarmee volgens hen een gevorderde komputer-freak (ik ken toevallig een dergelijk iemand) de klus zelf zou moeten kunnen klaren.

Ik gun deze freak 50 euro voor zijn ingewikkelde klus, en……het probleem van mijn komputer is nu tot mijn grote opluchting ineens opgelost. Had ik maar eerder afscheid genomen van die schimmige ingewikkelde Postbank/HP-service.
O ja, zojuist (11/10 laat in de avond) zie ik van Hoofd E-commerce als mosterd na de maaltijd nog het volgende goed-bedoelde (???)mailtje: “Helaas is de Actielijn niet bereikbaar op een ander nummer dan het gegeven 0900-nummer. Wij hopen dat u alsnog in de gelegenheid bent contact op te nemen met dit 0900-nummer” Zucht!

Ik konstateer dat noch HP noch de Postbank me fatsoenlijk heeft kunnen helpen bij mijn Computer-probleem.
De Postbank heeft overigens naar mij toe nog steeds de verplichting om te reageren op mijn oude meermalen ingediende (per mail, op hun verzoek ook schriftelijk, enzovoorts) klacht over de wijze van omgaan (non-service) met het betreffende komputer-probleem .

Ik adviseer kandidaat-komputer-kopers om een komputer niet te kopen via dit soort mistige postorder-kanalen. Beter ook niet via grote winkel-ketens ed; het beste lijkt mij een kleinere plaatselijke komputer-zaak, die zelf vanuit eigen werkplaats konkrete reparatie-service en tips e.d. kan geven. En nog een tip; zorg dat je een reserve-komputer hebt (als je het kunt betalen en er ruimte voor hebt!) en dat je ook regelmatig backups maakt van je bestanden.

Het zijn juist banken als de Postbank, die hun best doen om hun klanten over te halen tot internet-bankieren. Als ze hun klanten eenmaal hebben overgehaald, dan zijn die klanten voor hun financiele administratie/transakties helemaal afhankelijk van die komputer.
En juist voor de komputers, welke de Postbank zelf verkoopt via haar www.postbank.nl, geeft de Postbank geen enkele service. De PB weet zelf niet eens precies waar je terecht kunt of moet binnen haar eigen ingewikkelde shop-business-organisatie, voor konkrete tips en hulp en voor het indienen van een klacht. Hun enige boodschap was aanvankelijk: wij bemoeien ons niet met de service, daarvoor moet u bij HP zijn. Als ik de HP-service had gebruikt, dan was ik 475 euro kwijt geweest, terwijl ik nu voor 50 euro klaar ben. Het is werkelijk van de gekke. De Postbank moet zich diep schamen, en zet hiermee haar van ouds goede naam als “Bank voor het gewone volk” op het spel.

Tientallen jaren geleden reeds heeft een filosoof, Huxley is zijn naam meen ik, dit soort schimmige onpersoonlijke anonieme bureaucratische toestanden als horror-toekomst-scenario beschreven! En nu ziten we er gewoon midden in.
In feite wordt een moderne konsument via internet overgehaald zijn geld te storten voor een inmiddels levens-noodzakelijk apparaat, de konsument krijgt zijn spullen per post thuis en wordt vervolgens, als er problemen ontstaan met het produkt, het bos ingestuurd via o.a. onwezenlijke schimmige mail-korrespondentie (deels automatic reply) en dure al dan niet funktionerende 0900-nrs.
Het valt me erg moeilijk om op een dergelijk nederlands bedrijf (blauwe leeuw) trots te zijn!
Ik ervaar de Postbank niet als een bijdrage aan mijn welzijn, en ik vraag me inmiddels zer ernstig af, of het verstandig is om mijn welvaart (geld en goederen) nog langer via dit bedrijf te regelen.

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 26 okt 2007 19:11
door honda
Vandaag 26 oktober word ik gebeld door een vriendelijke dame, die netjes haar naam noemt en meldt dat naar aanleiding van mijn mailtje aan de POSTBANK 50 euro gestort gaat worden op mijn postbank-rekening (ik moet nog wel even dat nummer noemen).
Navraag leert dat ik gebeld word vanuit het CallCentre FATHER BUSINESS, wat klachten afhandelt namens PROJECTION (dat is wat ik versta). Dat is volgens de dame het bedrijf wat destijds namens de Postbank mij de computer leverde. De naam Projaxales (niet Projection) vind ik later terug op 1 van de papieren bij de destijds door de Postbank VOORDEELWINKEL (PC actie 2b) geleverde Computer.

Mijn zoektocht naar reparatie van de Postbank-computer en mijn poging een klacht in te dienen en daarop een reactie te krijgen heeft absurde dingen boven tafel gebracht. Het rijtje bedrijven en postbank-afdelingen wat ik inmiddels ben gepasseerd is zeer divers en talrijk:

1) Eerst mailde ik voor reparatie van mijn komputer naar HP (Compaq-)Klantenondersteuning.
2) Na enig over en weer-mailen werd ik gebeld door HP die mij doorverbond met Service Planet. Via hen kreeg ik het absurde aanbod van een reparatie a 470 euro.
3) Toen mailde ik naar Postbank Contact, dat ik niet tevreden was over het reparatie-aanbod van de door de PB.
4) Toen kreeg ik een mail van hoofd Postbank E-commerce, die mij te kennen gaf dat ik mijn service toch via HP moest regelen.
5) Op mijn protest kreeg ik van e-commerce als reaktie dat ik een klacht kon indienen bij Postbank Klachtenservice in Arnhem.
6) Na mijn melding bij e-commerce vele weken later dat ik nog steeds geen reaktie had gekregen, reageerde E-commerce: u hebt uw komputer niet gekocht bij de PB Rentepunten doch bij PB-Actielijn (???).
7) Na mail-korrespondentie meldt E-commerce mijn klacht zelf door te sturen naar de juiste afdeling, maar weken later meldt E-commerce dat zij de klacht abusievelijk naar een niet meer bestaand e-mail adres heeft doorgestuurd.
8) E-commerce meldt nu mijn klacht te hebben doorgegeven aan de Actielijn.
9) Ik word na enige tijd op mijn werk gebeld door iemand van/namens (?) de PB Voordeelwinkel (?)/Emailcontactcentre, die meldt kontakt te hebben gehad met Service Planet. Ik kan de computer naar SP brengen waarna offerte zal kunnen volgen etc.
10) Als ik snel daarna meld aan E-commerce en Emailcontactcentre dat ik (oa) toch vooraf een prijsopgave wil,dan krijg ik alleen van E-commerce een reaktie. Ik kan bellen naar 0900 0900 0933 en - als ik daar niet kan worden doorverbonden naar het juiste adres - blijk ik later weer naar naar 0900 3832284 te moeten bellen. Latstgenoemd nr weet mij alleeen te melden, dat ik gebeld ga worden.
11) Twee weken later - ik heb inmiddels mijn komputer laten repareren door een kennis voor 50 euro, met daarbij een nieuwe harddisk van 60 euro - word ik gebeld door Father Business.
OK, Klinkt nostalgisch. Na haar melding dat ik 50 euro ga ontvangen komen we overeen dat zij aan het hoofdkantoor van Projection of (?) is het Father Businesshet volgende gaat melden: "Klant geeft aan, dat hij wil dat er eerst kontakt met hem wordt gezocht door de Postbank om te overleggen over een regeling".

Beste forum-lezers, Ik ben zeer benieuwd of deze melding door alle bureaucratie heen de juiste plek van de Postbank gaat bereiken. Nog benieuwder ben ik binnen welke termijn ik werkelijk overleg krijg met de juiste PB-instantie. Ik ga proberen u wekelijks de stand van zaken te melden, zodat ook u te weten kunt komen hoe dit afloopt.

Vriendelijke Groet Honda

Re: Postbank Computer via Postbank - internetshop

Geplaatst: 31 okt 2007 21:25
door honda
Beste forum-lezers,
Het lijkt er op, dat CallCenter FatherBusiness vrij snel de Postbank heeft weten te bereiken. In ieder geval belde een mevrouw van “de Postbank” mij vandaag 31 oktober op, op mijn werk. Dat was voor mij even omschakelen, waardoor ik er niet toe kwam te vragen van welke afdeling precies zij was. Zij was heel kordaat in haar melding: er gaat 50 euro op uw rekening gestort worden.

Mijn reaktie: “en verder…..?” “
Zij: “verder niks…dit is de reaktie van de Postbank op uw mail van 8 oktober…”
Ik: “misschien weet u dat ik op 12 juli al een klacht heb ingediend….dat ik op advies van E-commerce ook schriftelijk een klacht heb ingediend bij Postbank-Arnhem…is dit dan de reaktie van de Postbank op het feit dat ik maanden vergeefs heb moeten wachten op service en nog steeds geen fatsoenlijke reaktie heb gekregen op mijn klacht…ik verwacht minstens een fatsoenlijke schriftelijke reaktie van de Postbank, waarom en hoe dit allemaal zomaar heeft kunnen gebeuren?”.
Zij: “Het enige wat ik weet is, dat er destijds een klacht-mail is verstuurd naar een verkeerd mail-adres en dat u inmiddels zelf het computer-probleem heeft opgelost. U krijgt daarom nu 50 euro op uw rekening gestort”.
Ik: “Die mail is destijds door E-commerce zelf naar het verkeerde adres doorgestuurd (Honda: zoals E-c zelf meldde; ze zouden het zelf rechttrekken)…ik ben al heel lang klant van de Postbank…ik ben werkelijk geschokt door het service-niveau van de Postbank en door de manier waarop zij mijn klacht afhandelt”.
Zij: “ Ik zal hier noteren dat u geschokt bent door het service-niveau van de Postbank en door de manier waarop zij uw klacht afhandelt”.
Ik: “ Goed…”

Ik had geen zin om verder nog in diskussie te gaan, en te vragen naar welke afdeling de notitie precies gaat. Nadat ik de telefoon had uitgedrukt merkte ik dat ik van mijn à propos was.
Ik ben gewoon echt verontwaardigd, niet alleen voor mezelf, maar ook omdat een oud bekend NL-bedrijf zo met haar klanten omgaat. Dit mag toch niet normaal worden in een beschaafd land. De Postbank vertoont zich aan mij als een ordinaire geld-machine, die alleen maar in geld-termen kan denken; niet alleen gemakkelijk geld verdienend met digitale overschrijvingen maar sinds enige tijd ook met grootschalige internet-verkoop zonder service. Het lijkt er op, dat het binnen de Postbank-kultuur al heel speciaal is dat ik als klant nu life door mensen word gebeld; in plaats van de situatie dat je als klant via schimmige absurde mails en automatical replys van het kastje naar de muur word gestuurd; in plaats van de situatie dat je gevraagd word naar 0900-nrs te bellen om hun eigen mist op te lossen.
Het lijkt er op dat De Postbank zelf – Ecommerce voorop - allang niet meer weet naar welke afdelingen/nrs ze me al die tijd hebben proberen door te verwijzen en waar mijn klachten ed gebleven zijn. Beste Tante Pos; als u door uw eigen bomen het bos van dit service-gevalletje niet meer ziet, dan kunt u (uw ongetwijfeld dure public relations-afdeling misschien?) in mijn onderhavige forum-verhaal altijd nog terugvinden hoe het vanuit mijn klant-perspektief gegaan is en wat mijn klachten zijn.
Maar vergeet nooit dat echte klantvriendelijkheid en service de beste reklame is! Klanten worden niet graag het slachtoffer van chaos desinteresse en laksheid binnen een bedrijf, zeker niet als het om een Bank gaat. Doei!