Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Geplaatst: 06 aug 2007 02:15
Boodschappen doen heb ik altijd vreselijk gevonden. De laatste tijd is dit verworden tot een straf. Ik ken alle verkooptrucjes van de jaren 70, 80 en later nog wel, maar tegenwoordig lijkt alles steeds vervelender te worden. Het doel van mijn stukje is u te vragen of dit allemaal wel mag.
1-Sommige schappen zijn expres verkeerd gevuld. Er ligt een duurder artikel voor in de plaats, zoals tonijnmoot op de plek van tonijnstukken of rivieerkreeftsalade op de plek van krabsalade. Je moet heel goed opletten om niet het verkeerde en te dure artikel te pakken. Of ze dit expres doen, ik denk haast van wel, want zo pakt de klant het te dure artikel en ziet hij dit pas bij thuiskomst. Ik zie ook regelmatig "Fake"reclamebakken die vol liggen met producten tegen de reguliere prijs. Waarom liggen deze in reclamebakken? Om de klant maar te foppen? Dat vind ik nog niet eens het ergste, het ergste is dat er veelal geen prijs bij staat of een lage prijs van een artikel ligt expres heel dicht op dat van een duur artikel. Is een supermarkt eigenlijk niet verplicht om overal de juiste prijs bij te zetten? Neen, ik vermoed dat dit een smerig trucje is om te klant te foppen.
2-subjectieve bijschriften en misleidende actieplakkers
Het oog valt vaak op grote flitsende actiestickers tussen de actieprijzen. Zoals "voordeelverpakking" of "nu nog beter te bereiden". Dezelfde stickers die gebruikt worden als reclamestickers met als doel je visueel te misleiden en je de producten achteloos in je winkelmand te doen kieperen. Wat zeg nou zelf, wat voor toegevoegde waarde heeft "nu nog beter te bereiden" dan?? Dit zal ongetwijfeld allemaal wel mogen, maar ik twijfel aan het volgende punt. Van de week hoorde ik op de radio dat het niet mocht en ik was het daar mee eens, namelijk het groter maken van producten, veelal thuismerken en c-merken met bijschriften als "nu nog romiger dus nog heerlijker" "krijgt een prachtig mooi korstje" en "met lekkere nieuwe vulling". Als ik dit soort dingen lees heb ik al geen zin meer om het nog te kopen, dan wil ik het niet meer hebben. Mag ik zelf bepalen of ik iets mooi of lekker vind?? Mag dit eigenlijk wel??
3-Dit is misschien de nieuwste trend, misschien dat het aan mij ligt zeg mij het dan maar. Tegenwoordig is er geen pijl meer op reclame te trekken, de ene keer begint een actie 1 dag en is het de volgende dag alweer voorbij of de producten zijn ineens "op".*** Ik sta geregeld voor een kassa in onzekerheid of ik de artikelen wel tegen reclame prijs mag meenemen.. "nee sorry, die actie is gisteren afgelopen" (op een maandag?). Ik kan door de weeks niet eerder boodschappen doen dan tussen 18u en sluitingstijd, maar ik zie geregeld dat tegen die tijd die vulploegers de schappen al weer leeghalen, van het brood, vleeswaren (wat is het punt daarvan eigenlijk) en zelfs van reclameschappen. Is het soms de bedoeling dat de klant uit teleurstelling dan maar duurdere producten gaat kopen?? Ik snap er echt helemaal niks meer van.
Wie maakt dit nog meer mee? Ik vind het begrijpelijk als ik nu word gezien als een oude zeur, maar is dit allemaal meer normaal?
*** Er was eens een artikel dankzij reclame helemaal uitverkocht, deze was toevalligerwijs pas bij het verstrijken van de reclame termijn weer aangevuld. Yeah right.
1-Sommige schappen zijn expres verkeerd gevuld. Er ligt een duurder artikel voor in de plaats, zoals tonijnmoot op de plek van tonijnstukken of rivieerkreeftsalade op de plek van krabsalade. Je moet heel goed opletten om niet het verkeerde en te dure artikel te pakken. Of ze dit expres doen, ik denk haast van wel, want zo pakt de klant het te dure artikel en ziet hij dit pas bij thuiskomst. Ik zie ook regelmatig "Fake"reclamebakken die vol liggen met producten tegen de reguliere prijs. Waarom liggen deze in reclamebakken? Om de klant maar te foppen? Dat vind ik nog niet eens het ergste, het ergste is dat er veelal geen prijs bij staat of een lage prijs van een artikel ligt expres heel dicht op dat van een duur artikel. Is een supermarkt eigenlijk niet verplicht om overal de juiste prijs bij te zetten? Neen, ik vermoed dat dit een smerig trucje is om te klant te foppen.
2-subjectieve bijschriften en misleidende actieplakkers
Het oog valt vaak op grote flitsende actiestickers tussen de actieprijzen. Zoals "voordeelverpakking" of "nu nog beter te bereiden". Dezelfde stickers die gebruikt worden als reclamestickers met als doel je visueel te misleiden en je de producten achteloos in je winkelmand te doen kieperen. Wat zeg nou zelf, wat voor toegevoegde waarde heeft "nu nog beter te bereiden" dan?? Dit zal ongetwijfeld allemaal wel mogen, maar ik twijfel aan het volgende punt. Van de week hoorde ik op de radio dat het niet mocht en ik was het daar mee eens, namelijk het groter maken van producten, veelal thuismerken en c-merken met bijschriften als "nu nog romiger dus nog heerlijker" "krijgt een prachtig mooi korstje" en "met lekkere nieuwe vulling". Als ik dit soort dingen lees heb ik al geen zin meer om het nog te kopen, dan wil ik het niet meer hebben. Mag ik zelf bepalen of ik iets mooi of lekker vind?? Mag dit eigenlijk wel??
3-Dit is misschien de nieuwste trend, misschien dat het aan mij ligt zeg mij het dan maar. Tegenwoordig is er geen pijl meer op reclame te trekken, de ene keer begint een actie 1 dag en is het de volgende dag alweer voorbij of de producten zijn ineens "op".*** Ik sta geregeld voor een kassa in onzekerheid of ik de artikelen wel tegen reclame prijs mag meenemen.. "nee sorry, die actie is gisteren afgelopen" (op een maandag?). Ik kan door de weeks niet eerder boodschappen doen dan tussen 18u en sluitingstijd, maar ik zie geregeld dat tegen die tijd die vulploegers de schappen al weer leeghalen, van het brood, vleeswaren (wat is het punt daarvan eigenlijk) en zelfs van reclameschappen. Is het soms de bedoeling dat de klant uit teleurstelling dan maar duurdere producten gaat kopen?? Ik snap er echt helemaal niks meer van.
Wie maakt dit nog meer mee? Ik vind het begrijpelijk als ik nu word gezien als een oude zeur, maar is dit allemaal meer normaal?
*** Er was eens een artikel dankzij reclame helemaal uitverkocht, deze was toevalligerwijs pas bij het verstrijken van de reclame termijn weer aangevuld. Yeah right.