Pagina 1 van 2

t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 14 aug 2007 21:14
door Sleijpen045
Donderdag avond 9 augustus koopt mijn dochter een nieuwe samsung GSM van 149.95 euro. Bij thuiskomst wil ze meteen proberen en de telefoon gaat uit en aan....enz..
Eerst maar laden zeg ik dus zo gedaan. Helaas blijft hij kuren vertonen en uitvallen.
De dag erna meteen terug naar de winkel waar een en ander uitgeprobeerd word en blijky dat het aan de simkaart ligt. Nas ongeveer 2-3 werkdagen krijgen we een nieuwe kaart toegestuurt en zou ie het moeten doen.
Vandaag 14 Augustus de kaart gekregen maar de telefoon werkt ook hiermee niet.....dus maar weer terug naar de winkel.."uw toestel word opgestuurd voor reparatie, duurt een weekje of twee" kregen we te horen.

Is er geen wet die zegt dat het toestel door de winkel geruild moet worden binnen de 8 of 10 dagen ?? (of kopen we een defect toestel dat meteen gerepareed moet worden?)

m.vr.gr.

R.S.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 14 aug 2007 23:45
door ikbenik
Is er geen wet die zegt dat het toestel door de winkel geruild moet worden binnen de 8 of 10 dagen ?? (of kopen we een defect toestel dat meteen gerepareed moet worden?)
Die is er niet.

Maar als dit wel gewenst is, dan moet de fabrikant dit wel kosteloos vervangen.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 14 aug 2007 23:51
door kanovaarder
Defect toestel

Helaas voor u maar alleen bij kopen op afstand geld er een termijn van 7 werkdagen waarbinnen het toestel retour kan worden gezonden en geld terug.

Wat betreft het kopen van een product in een winkel geldt: Koop = koop.
Wel is het zo dat wanneer er binnen 6 maanden er een defect aan het product optreedt er geacht mag worden dat dit defect al aanwezig was op het moment van de koop.
Verder is het zo dat zo'n kapot product minimaal 3 keer moet zijn aangeboden voor reparatie voordat een koopovereenkomst ontbonden kan worden en ook hier weer de regel dat de volledige koopsom terugbetaald moet worden.

En dan de tip!

Veel te vaak komt het voor dat men geen garantie wil geven op basis van val- stoot- en/of waterschade.
In uw geval is het echter duidelijk dat het product defect is en gerepareerd moet worden maar........
als in een later stadium de telefoon toch weer stuk gaat na reparatie dan beveel ik aan dan koopster en verkoper samen een rapportje maken of er duidelijke sporen zijn van val-stoot en/of waterschade; dit laatste te zien door het accu'tje er ook even uit te laten halen en het simkaartje (dat voor een deel toch uit karton bestaat) sporen heeft van vocht.
Laat een copie maken van zo'n rapportje zodat bij zo'n reparateur niet even zo'n telefoon onder water gedompeld of even tegen een werkbank aangeslagen kan worden.

Als ik alle klachten over die afhandeling van garantieaanspraken lees dan heb ik grote twijfels.

Grootvader

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 06:31
door Sleijpen045
Thanks voor de beantwoording...

Dus ik koop ,uiteraard zonder te weten, een defect toestel en moet het dan maar laten repareren...

In feite is het toestel nu al de tweede keer in reparatie..na drie keer aanbieden kan de koop ontbonden worden ?

Waar vind ik die wet/regel zodat ik deze in de winkel kan overleggen t.z.t.....jah, ik heb geen vertrouwen meer in het toestel..;-))

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 09:39
door ikbenik
Dus ik koop ,uiteraard zonder te weten, een defect toestel en moet het dan maar laten repareren...
Je moet ook niet vergeten dat de winkelier dit ook niet weet.
Hij krijgt de producten ook maar via zijn inkoopkanalen.

Er zijn mensen die gelijk de winkelier aanvallen als een product gelijk kapot is of een paar dagen later kapot gaat.
Ze zeggen dan dat de winkelier hun een ondeugelijke product heeft verkocht.

Deze reactie vind ik zelf nogal overtrokken.

Alsof de winkelier er schuld aan is dat het product kapot is.


Als het net gekochte product kapot is of een paar dagen later kapot gaat, ga dan gewoon rustig naar de winkel terug en blijf rustig. Ga vooral de winkelier niet wijzen op jouw rechten en zijn plichten.
Geef gewoon aan dat het product kapot is en de winkelier zal het gewoon op gaan lossen.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 17:06
door Captain Pervert
In dit soort gevallen zou omruiling een goede service zijn, maar gezien het hoge uitvalspercentage en onterechte "het ging vanzelf stuk, echt!!" claims is het voor winkeliers geen doen om bij ieder defect om te ruilen.

Dat zou erop neerkomen dat ze u een gloednieuwe geven, en de defecte wordt gerepareerd en door de reparateur weer naar de winkel gestuurd. Zo'n toestel is onverkoopbaar, misschien vanwege kleine krasjes, doch zeker vanwege namen/smsjes die er ongetwijfeld in zitten. Electronica handmatig resetten is veel te veel werk en het is te lastig om gebruikte/gerepareerde producten als nieuw te verkopen. Daarom wordt electronica, ook na een paar dagen, gerepareerd in plaats van vervangen.

Voor de klant vervelend, maar het verhaal heeft een andere kant. Ik hoop deze nu enigszins toegelicht te hebben.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 19:59
door ikbenik
In dit soort gevallen zou omruiling een goede service zijn, maar gezien het hoge uitvalspercentage en onterechte "het ging vanzelf stuk, echt!!" claims is het voor winkeliers geen doen om bij ieder defect om te ruilen.

Dat zou erop neerkomen dat ze u een gloednieuwe geven, en de defecte wordt gerepareerd en door de reparateur weer naar de winkel gestuurd.
Daarbij wordt er door de fabrikanten een bepaalde norm gehanteerd.
Als een tv of monitor bij de fabrikant ter reparatie wordt aangeboden die minder pixels kapot heeft dan dat de fabrikant als minimum heeft vermeld, dan wordt er niks aan gedaan.

En dat de winkelier dan maar het scherm aan de klant moet vergoeden, gaat ook veel te ver.

Puur omdat die schermen dan pure verlies is voor de winkelier.
Want deze schade kan hij dan nergens op verhalen.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 20:08
door gravedigger
@ikbenik
Mag ik je er op wijzen dat het hier niet over Tv's of monitoren gaat??
*Schoenmaker blijf nij je leest*

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 20:22
door ikbenik
@ikbenik
Mag ik je er op wijzen dat het hier niet over Tv's of monitoren gaat??
*Schoenmaker blijf nij je leest*
Oei, :oops:

Verrek! :oops:

Oeps! :oops:

Je hebt helemaal gelijk.

Mijn excuses.

Ik ben zeker toe aan vakantie. :wink:

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 20:22
door ikbenik
Daarbij wordt er door de fabrikanten een bepaalde norm gehanteerd.
Als een tv of monitor bij de fabrikant ter reparatie wordt aangeboden die minder pixels kapot heeft dan dat de fabrikant als minimum heeft vermeld, dan wordt er niks aan gedaan.

En dat de winkelier dan maar het scherm aan de klant moet vergoeden, gaat ook veel te ver.

Puur omdat die schermen dan pure verlies is voor de winkelier.
Want deze schade kan hij dan nergens op verhalen.
Is dus in deze topic niet van toepassing.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 20:41
door gravedigger
[quote]Ik ben zeker toe aan vakantie.[quote]
Lees wel eerst het subforum Touroperators/vliegmaatschappijen 8)

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 20:47
door ikbenik
Nee hoor! :lol:

Ik ga nooit via de bus of vliegtuig op vakantie.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 15 aug 2007 23:08
door bot321
Op de fiets op de fiets want dat kost bijna niets :wink:

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 16 aug 2007 00:16
door kanovaarder
Mobiele telefoon kapot bij de aankoop.

Het vervelende is wel dat ook de koopster een onderzoeksplicht heeft.
Zomaar een (dichtgeplakte) doos meenemen is ook niet zo verstandig geweest.
Tenminste, ik neem aan dat zij gekeken heeft naar telefoons in de vitrine, er een heeft aangewezen waarna de verkoper de doos over de toonbank heeft geschoven.
Als de doos open was gemaakt, gekeken of alle onderdelen aanwezig waren, de simkaart erin gestoken was en het toestel aangezet en geprobeerd te bellen (naar u) dan was wellicht het gebrek toen al tevoorschijn gekomen.

Dit doet overigens niets af hetgeen eerder geschreven is.

Grootvader

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 16 aug 2007 07:05
door Sleijpen045
Allemaal te begrijpen...

Toestel zat in de winkel in een doos die nog dicht was, verkoper heeft deze open gemaakt om de telefoon te activeren. Hierbij viel het scherm ook een keer uit volgens mijn dochter. echter, hij heeft ermee gebeld en dan ga je ervanuit dat de foon het doet. De verkoper heeft het toestel weer uitgezet en weer ingepakt en zo aan ons uitgerijkt.
Dus dat beetje controle tijdens de koop was er wel.
Bellen gaat ook maar gebeld worden niet, maar dat is een probleem van T-Mobile en word ook erkend en opgelost..is een serie nummers wat deze problemen geeft..

BTW soms duurt het een uur voordat ie weer uitvalt, soms blijft ie uitvallen dus moeilijk te controleren.

Ik hoop wel dat ze niet met een of ander lulverhaal komen van vocht of stootschade etc, heb er genoeg over gelezen op internet...

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 21 aug 2007 17:39
door alfatrion
Bij een non-conformiteit (waar in dit geval spraken van is) geeft de wet de koper de keuze tussen aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging, mits aan de wettelijke voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Vervanging kan de koper niet van de verkoper verlangen als het gaat om een klein defect.

De onderzoeksplicht verplicht de koper niet het product te controleren voordat hij er mee de winkel uit gaat. Het verhaal over de meldingsplicht van de verkoper en de onderzoeksplicht van de koper heeft betrekking op dwaling. In die gevallen kun je een koop ongedaan maken, maar dat is hier niet aan de orde.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 21 aug 2007 18:10
door kanovaarder
Mobiele telefoon.

Alfatron,

Hier wordt niets gezegd over een onderzoeksplicht maar alleen wat bij een aankoop verstandiger zou zijn!

Een dichte doos met het product zomaar meenemen daarmee vertrouwend op "de blauwe ogen" is onverstandig en dat is heel wat anders.

De dochter van de desbetreffende vraagsteller heeft dit dan ook niet gedaan en wel gekeken.
Immers, er kunnen onderdelen ontbreken en/of het desbetreffende toestel al direct kapot blijken te zijn.

Het is dan ook maar mijnerzijds een advies geweest en geen afkeuring!


Grootvader

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 21 aug 2007 18:18
door alfatrion
Dan had ik je verkeert begrepen. Het misverstand is uit de wereld.

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 21 aug 2007 23:49
door Sleijpen045
De telefoon is inmiddels al gerepareerd en werkt zoals ie moet werken..software-probleem van een hele reeks blijkt. Dus ook al had de verkoper me een ander toestel meegegeven , had ik het zelfde probleem ermee... Gelukkig heeft het maar een dag of 4 gekost. Probleem opgelost zou ik zeggen maar ben het er nog niet mee eens dat ze een defect toestel verkopen (zonder of met hun medeweten) en als je dan teruggaat ermee dat het opgestuurd moet worden voor reparatie. Van een van de andere toestellen wist ik dat die ook dat probleem had, de verkoper ook.....toch hebben ze die in de doos gedaan en toevallig aan een vriendin van mijn dochter verkocht...dus ook wetende dat het toestel haperde werd het toch verkocht, en nadat het klantje teleurgesteld in de winkel kwam werd ook dat toestel gerepareerd....slechte zaak vind ik..Mja...wat doe je eraan behalve niet meer naar die winkel te gaan...

Re: t4telecom nieuw toestel defect

Geplaatst: 04 sep 2007 22:27
door Dragoon
Misschien een stomme vraag.

Maar het toestel dat u gekocht heeft was dat toevallig een Samsung E900?