Nou mensen hierbij nog een geweldig verhaal over fly air
2 jaar terug heb ik een vlucht geboekt en ja bleek dat het fly air was.
ik dah daarvoor neits over fly air gehoord dus volle moed naar schiphol
daar aangekomen bleek dat we 3!! uur vertraging hadden.
Dat werden er achteraf 5 uur. Maar goed uiteindelijk zaten in de vliegtuig. tenminste wat je vliegtuig kan noemen. kasteel behang kapotte stoelen en stewardessen met chagarijnige kop.
Vervolgens hebben we 1.5 uur in de vliegtuig moeten wachten omdat we net niet op tijd naar landingsbaan konden gaan. ( vlucht is nu totaal 6.5 uur vertraagd)
uiteindelijk konden we opstijgen maar toen begond de ellende pas.
Piloot probeerde 2 keer vaart te geven ( ik zat aan raamkant bij de motor) mijn gevoel zei dat er iets niet klopte.
Bij de 3e keer dat hij vaart gaf ging het mis!1 de voorkant was net opgestegen toen ineens een vuurbal uit de motor schoot. met een klap kwamen we weer op de landingsbaan terecht. iedereen paniek huilen schreeuwen. ik dacht dat ik flauw viel. zag het voor mijn neus gebeuren.heel rustig deed de piloot toen een oproep uhhuuhh sorry mensen er is een hond in de motor gezogen. daarna was het een vogel vervolgens een steentje
maar goed drama nog niet voorbij het was inmiddels 1 uur snachts toen we weer bijschiphol aankwamen. iedereen uit het vliegtuig. alle bemanningsleden van flyair waren verdwenen. daar stonden we dan zonder eten drinken op schiphol. niemand die ons opving kinderen babys die huilen. ik ben toen naar de douane gegaan en daar geprobeerd me in te houden.en om hulp te vragen. ik word niet snel boos maar nu was ik woest!!!

uiteindelijk kwam om 2.30 iemand lang over 1 uur komt er een vliegtuig uit turkije van fly air daar gaan jullie mee terug. die 1 uur werd vervolgens 4 uur. we zaten toen al ruim 12 uur op schiphol. ik was zooooo kwaad dat ik de telegraaf heb gebeld en de situatie heb uitgelegd. ik heb toen we uit het vliegtuig waren gezet en de brandweer bezig was met blussen foto's met mijn mobieltje gemaakt die heb ik doorgestuurd naar telegraaf.
( zie bericht onderaan)
we zijn pas 8.30 de volgende ochtend gaan vliegen.
om 12.00 aangekomen in turkije bleek dat onze koffers nog in nederland was en dat ze met de eerst volgende onur air gebracht zouden worden. we hebben vervolgens tot 16.00 uur op onze koffers gewacht.
Nooit meer fly air voor mij. Ik heb sindsdien niet durven te vliegen.
stomme k** bedrijf is toch failliet dus mensen betaal iets meer en vlieg met een goede maatschappij.
groetjes
Nu Turkse Fly Air onder loep
Bron: Telegraaf
Inspectie onderzoekt afbreken start Airbus
door Coen Springelkamp
SCHIPHOL, vrijdag
De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt een onderzoek naar het afbreken van de start door een toestel van de Turkse luchtvaartmaatschappij Fly Air.
Oorzaak was een technisch probleem met de linkermotor. De maatschappij stond al onder verscherpt toezicht.
Het incident met de Airbus A-300 met bestemming Kayseri gebeurde woensdagavond kort voor het opstijgen van de Polderbaan. Aan boord waren 298 passagiers. Door het abrupt afbreken van de start brak er aan boord paniek uit.
Mis
Volgens passagier **Toprak3010** (25) uit Amsterdam had het toestel bij opdraaien van de startbaan al problemen. „De piloot probeerde twee keer gas te geven, maar het vliegtuig kwam niet vooruit. Pas bij de derde keer kregen we snelheid”, aldus **toprak3010** die aan het raam pal naast de bewuste motor zat. Halverwege de aanloop om op te stijgen ging het mis.
„Beng! Een enorme knal, het toestel begon te trillen en kwamen er enorme steekvlammen uit de motor”, vertelt **Toprak3010**. De piloot ging vol in de remmen. „Iedereen begon te gillen. De stewardessen deden helemaal niks. Ik dacht dat we er waren geweest.”
Nadat het toestel tot stilstand was gekomen, riep de piloot volgens **Toprak3010** om dat er een loslopende hond in de motor was gekomen.
**Toprak3010**: „Later werd dat een vogel, weer later stenen.” De brandweer moest eraan te pas komen om de gloeiend heet geworden remmen te koelen. Door de remactie klapte er ook een aantal banden. Een zegsvrouw van de luchthaven reageerde laconiek en ontkende een hond te missen.
Fly Air is een van de drie Turkse luchtvaartmaatschappijen die in Nederland onder verscherpt toezicht staan. Ook Onur Air en MNG Air kunnen rekenen op strenge controles.
Enige uren voor het incident met het toestel van Fly Air moest ook een Boeing 747 vrachtvliegtuig van Kalitta Air de start afbreken vanwege motorproblemen. Ook dit incident wordt door de inspectie onderzocht.
Kalitta stond geruime tijd onder verscherpt toezicht na tal van technische problemen.
Volgens een inspectiewoordvoerder hebben de piloten juist gehandeld door een noodstop te maken: „Aan motoren van beide toestellen is schade geconstateerd. De oorzaak wordt nog onderzocht.”
Een woordvoerder van Fly Air kon nog niets zeggen over de oorzaak van de motorexplosie.