LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hp printer kan naar het vuil door Vista/HP???

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
vivo

hp printer kan naar het vuil door Vista/HP???

Ongelezen bericht door vivo »

Wij hebben onlangs een nieuwe Dell computer gekocht met Windows Vista.
Wat schertst onze verbazing; de software die we nodig hebben om onze oude printer opnieuw te installeren ondersteund Vista niet.
Er wordt aangeraden een nieuwe printer te kopen, onze oude printer zou 'te' oud zijn!

Het is een geweldige goede printer en wij zijn er heel zuinig op, en nu moeten we hem dus weggooien? Het stuit me echt tegen de borst.
En raar dat je er op deze manier moet achterkomen!

jor

Re: hp printer kan naar het vuil door Vista/HP???

Ongelezen bericht door jor »

Misschien kun je op de website van de maker van de printer eens kijken of er Vistadrivers zijn. Zoniet, Ja, Aan alles komt een einde en is de aanschaf van een nieuwe printer niet te voorkomen.Je kunt dit niet aan Windows Vista wijten maar aan de printerfabrikant die geld wil verdienen aan Vista. De fabrikant is namelijk degene die de drivers ( voor jou printer )voor Vista niet verzorgt heeft.

ps Je kunt nog proberen de oude software in Compatibiliteitsmode van XP uit te voeren, soms werkt het dan wel.
Laatst gewijzigd door jor op 19 aug 2007 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

fietsje

Ongelezen bericht door fietsje »

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

En raar dat je er op deze manier moet achterkomen!
Inderdaad. Het had beter geweest als je daar van tevoren naar had gevraagd.

fietsje

Inderdaad. Het had beter geweest als je daar van tevoren naar had gevraagd.
Hoe stel je je dat vragen voor bij een DELL computer....

magel725

www.dell.nl, op contact klikken, op technische support klikken, op bel technical support klikken. Zoektijd ± 40 seconden.

ZO stel ik me dat voor. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben lijkt me.

fietsje

De charme van DELL is toch dat ze een WEB-winkel hebben.
Technical support is toch voor de ellende achteraf... :wink:
Je kun je ook daar door de forums heen worstelen, lukt mij echter niet in 40 seconden. :roll:

magel725

Vandaar dat er ook telefonisch contact mogelijk is.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

je kunt met vista upgrade advisor kijken of je hardware goed functioneert met vista
sommige dingen weet het programma inderdaad niet, die moet je dan even zelf controleren
Overigens, deze klachten moet je bij HP afleveren niet bij microsoft/dell

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als de printerfabrikant weigerd om een driver te ontwikkelen voor Vista, dan kun je inderdaad de printer weggooien.

En je kunt dan niet Microsoft of de winkelier dan aansprakelijk stellen.

fietsje

Vandaar dat er ook telefonisch contact mogelijk is.
Mijn punt is dat het "eerst kopen en daarna vragen stellen als iets niet werkt" symptomatisch is voor consumenten die iets per internet bestellen. Maar dat had je vast wel begrepen.
Er wordt aangeraden een nieuwe printer te kopen, onze oude printer zou 'te' oud zijn!
Als de printerfabrikant weigerd om een driver te ontwikkelen voor Vista, dan kun je inderdaad de printer weggooien.
Tja, bij wie koop je die nou bij ikbenik of Dell. Goed voor de handel is het in elk geval wel. En dit terwijl de printer volgens de schrijver nog prima voldoet.
Het zij dan dat je vista afzweert tot je printer echt op de schroot kan.

Probeer XP op je PC te krijgen.

ikbenik

Tja, bij wie koop je die nou bij ikbenik of Dell. Goed voor de handel is het in elk geval wel. En dit terwijl de printer volgens de schrijver nog prima voldoet.
Voor alle duidelijkheid:

Als een fabrikant weigert om drivers te schrijven voor haar producten om deze producten onder Vista te laten werken, dan kun je daar de winkelier of Microsoft niet op aanspreken.

En dat een goede printer dan niet meer te gebruiken is, vind ik zelf ook niet goed.
Maarja, jij als consument en ik als winkelier hebben daar niks in te brengen.

De economische levensduur van printers bedraagt 3 jaar.
Dus voor printers die ouder zijn dan 3 jaar worden meestal geen nieuwe drivers voor geschreven voor een nieuw besturingsysteem.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn oude STAR LC20 Matrix printer uit 80 er jaren vorige eeuw werkte wel onder Vista!

Wel een verkeerde Star driver,maar het werkt.

Ook kun je vaak een driver van ander model die met zelfde cartridge werkte proberen, vaak gelijk een hogere resolutie en dus betere print kwaliteit of meer mogelijkheden.

Zelf heb ik onder Vista een betere foto afdruk dan onder XP.

Verder heb je bij aanschaf printer op doos kunnen lezen geschikt voor;
ME, 2000 en XP dus Win 95 en 98 werkte ook niet!
Als je iets vervangt en niet alles eerst even kijken of vragen vooraf, bespaarde je een hoop kosten en zorgen.

jor

Ongelezen bericht door jor »

D1RK

--------------------------------------------------------------------------------

Mijn oude STAR LC20 Matrix printer uit 80 er jaren vorige eeuw werkte wel onder Vista!

Wel een verkeerde Star driver,maar het werkt.

Het is zo dat als je wat meer ervaring hebt met computers en Windows de meeste zaken ( niet alles ) op te lossen zijn.Zo zijn er twee progs die onder Vista niet aan de praat te krijgen waren maar met het compabiliteitsprog van Vista weer wel door XP SP2 drivers/software te gebruiken.Heb je helemaal geen of zeer weinig ervaring zul je eerder nieuwe randapparatuur moeten aanschaffen.

Jor.

ikbenik

Ik begrijp de klachten van de consumenten maar al te goed.

De vragen die de consumenten hebben zijn:

- waarom een nieuw besturingssysteem?
- waarom een nieuw besturingssysteem die onder de motorkap anders werkt dan de vorige versies?
- waarom zijn de drivers voor XP niet onder Vista te gebruiken?
- waarom worden de drivers dan niet voor Vista voor alle apparaten gemaakt, maar alleen de nieuwe en de nieuwere apparaten?
- waarom is mijn gekochte muziek en gekochte films onder Vista niet te beluisteren of te bekijken?

Omdat de meeste computers waar XP, win2k of win98 op draait te gevoelig is voor spyware, mallware en virussen. En omdat veel computergebruikers (vooral de leken) hun systemen niet goed beveiligd hebben, waardoor het gemakkelijk is om hun systemen te besmetten.

- waarom een nieuw besturingssysteem die onder de motorkap anders werkt dan de vorige versies?

Om de spyware, mallware en virussen minder kans te geven om het systeem te besmetten.

- waarom zijn de drivers voor XP niet onder Vista te gebruiken?

Omdat Vista onder de motorkap totaal anders werkt. Dus heb je aan de XP drivers niets.

- waarom worden de drivers dan niet voor Vista voor alle apparaten gemaakt, maar alleen de nieuwe en de nieuwere apparaten?

Omdat het heel veel geld kost om voor iedere apparaat een andere driver te schrijven en vooral ook dit om te testen. Vandaar dat de meeste fabrikanten van de apparaten er voor kiezen om voor de apparaten die ouder zijn dan 3 jaar geen drivers voor te ontwikkelen.

- waarom is mijn gekochte muziek en gekochte films onder Vista niet te beluisteren of te bekijken?

Dit is niet een fout van Microsoft, maar heeft puur te maken met de licenties die bij de gekochte muziek en gekochte films zitten. Deze licenties staan alleen toe dat de muziek op 1 computer te beluisteren is. De licenties kunnen niet mee worden genomen naar een nieuwe computer.
Het betreft heel vaak de .wma en de .wmv extenties.
.avi, .mpg, .mp3 hebben daar geen last van. Dat zijn formaten die vrij zijn van licenties.

ikbenik

Je hoort vaak dat Microsoft of de winkelier er maar voor moet zorgen dat de diverse drivers gemaakt moeten worden.

Of dat als voor een printer geen Vista drivers beschikbaar is, dat dan de winkelier of Microsoft hiervoor verantwoordelijk of aansprakelijk worden gesteld en dat zij maar hun verantwoordelijkheden dienen te nemen.

Zoals ik in mijn vorige reactie heb uitgelegd, zit de situatie toch heel anders in elkaar dan wat er door sommige mensen gezegd wordt.

fietsje

Als een fabrikant weigert om drivers te schrijven voor haar producten om deze producten onder Vista te laten werken, dan kun je daar de winkelier of Microsoft niet op aanspreken.
Nee, helaas zit de consument met het voldongen feit opgescheept.
( het stootte hem tegen de borst" )
Je zal maar een dure officejet oid gekocht hebben. en de nodige inkt cardtriges.

Met het huidige releasebeleid van MS zal hij z'n nieuwe dure printer ook wel
over 3 jaar naar de dump kunnen brengen. Vista wordt dan vervangen door vistanders.
En dat een goede printer dan niet meer te gebruiken is, vind ik zelf ook niet goed.
Maarja, jij als consument en ik als winkelier hebben daar niks in te brengen.

Nee, lekker makkelijk. Ooit ben ik voor mijn werk overgestapt op Linux, omdat de nieuwe versie van bepaalde software niet meer werkte.
Inmiddels, 4 versies later werkt het nog steeds.
Hopelijk krijgt de consument hierin ook ooit de keuze.

fietsje

Omdat de meeste computers waar XP, win2k of win98 op draait te gevoelig is voor spyware, mallware en virussen. En omdat veel computergebruikers (vooral de leken) hun systemen niet goed beveiligd hebben, waardoor het gemakkelijk is om hun systemen te besmetten.
Onzin, Als ik een vista licentie koop moet vista doen waar ik het voor koop. Onderdeel hiervan is internetten, immers de browser IE7 heb ik er bijgekocht. Als ik mijn PC aan het internet knoop is hij volgens diverse onderzoeken binnen een aantal uren besmet.

Omdat MS hierin bij XP gefaald heeft roept men nu Vista.
Natuurlijk komen/kwamen er patches. Maar het concept was bij 95 lek, bij 98 lek, bij 2000 lek, bij XP lek. Waarom zou het nu ineens bij vista niet meer lek zijn.

Omdat het heel veel geld kost om voor iedere apparaat een andere driver te schrijven en vooral ook dit om te testen. Vandaar dat de meeste fabrikanten van de apparaten er voor kiezen om voor de apparaten die ouder zijn dan 3 jaar geen drivers voor te ontwikkelen.
Als het driver concept goed (genoeg) was geweest was dit dus niet, of in zeer beperkte mate, nodig geweest.

Complicerende factor hierin zijn de GDI drivers voor printers. Zo kun je de printers goedkoper maken door de intelligentie in de windows-driver te stoppen. Als je een van deze printers koopt heb je domme pech.
Als je echter een èchte printer hebt gekocht die PCL oid spreekt, zou dit probleem niet hoeven te bestaan.
GDI printer ondersteuning zul je dan in Linux ook niet vinden!
Het betreft heel vaak de .wma en de .wmv extenties.
Waar stond die W ook al weer voor....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio

magel725

Als het driver concept goed (genoeg) was geweest was dit dus niet, of in zeer beperkte mate, nodig geweest.
Dit klopt niet helemaal. Uiteraard zal het perfecte OS alles kunnen wat je zou willen. Helaas bestaat iets perfects niet en moet je proberen zo dichtbij als mogelijk te komen.

Als ze nu een nieuwe auto ontwikkelen op spruitjes energie, dan betekent het ook niet dat het benzine concept slecht was omdat het niet meer compatible is met elkaar. Als je vooruitgang wilt dan zul je soms oude gebouwen met stevige fundering moeten slopen om er een heel nieuw huis op te zetten met een zwaardere fundering.

Gesloten