Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk
Geplaatst: 06 sep 2007 09:40
Ik heb mijn leverancier gebeld (essent) om te weten hoe hoog mijn boete is als ik mijn contract (keuzetarief standaard, looptijd steeds 1 jaar) vroegtijdig opzeg ivm een eventuele switch.
Ik wil namelijk het kosten/baten verhaal weten.
Antwoord Essent:
Dat kan ik u niet zeggen. Dat kunnen wij u pas zeggen als u uw contract opgezegd hebt en miv welke datum dit is.
Reactie klant:
Dit zal dan miv 01-11-2007 zijn. Mijn contract loopt tot 01-08-2008.
Voor het doorvoeren van boetes staan toch vaste bedragen? En Essent mij meet mij toch kunnen zeggen hoeveel ik bij contractbreuk moet betalen. Nu ben ik aan de goden overgeleverd en kan dus niet een gedegen vergelijk maken en weet dus niet wat me te wachten staat!
Antwoord Essent:
Wij voeren geen actief boete beleid, maar ik kan u niet garanderen of u wel of niet een boete opgelegd krijgt. Dat hangt van de beslissing af die na uw opzegging genomen wordt.
Reactie klant:
Maar in de voorwaarden alsook op jullie website wordt duidelijk vermeld:
Uw overeenkomst loopt tot en met de einddatum van de leveringsovereenkomst. U kunt dus aan het eind van uw leveringsperiode overstappen naar een andere leverancier, zonder financiële consequenties.
En ik wil weten welke financiele consequenties hier aan vastzitten. Dus hoeveel boete ik moet betalen.
Antw. Essent:
Nee, daar kan ik u geen antwoord opgeven. Over sommige dingen mogen wij ook geen uitspraken doen.
Reactie klant:
Dunkt me dat dit een simpele en duidelijke vraag is, waarop ik toch een antwoord kan en mag verwachten. Nogmaals, ik wil weten welke financiele consequenties er dan volgen en hoe hoog het boete bedrag bij dit contractbreuk is.
(het antwoord van de medewerkster blijft hetzelfde)
Kan ik dan uw meerdere spreken? (antw..: nee)
Dan heb ik bij deze een klacht en wil die nu indienen.
(medewerkster zegt er een klacht van te maken)
Mijn vraag: en hoe is de verdere procedure bij deze klacht? Wanneer krijg ik een antwoord?
Antw. Essent: Oh, dat kan enkele weken, wel 3-4 weken duren, voordat u een antwoord krijgt.
Samenvattend:
Men voert een boetebeleid, maar het is dus willekeur?
Is een leverancier niet verplicht om mij vooraf goed en duidelijk te informeren of ik wel/niet een boete krijg en hoe hoog deze is als ik contractbreuk ga plegen. Zeker als ik daarnaar informeer.
Nu is het willekeur en ben ik afhankelijk hoe een beslissing uitvalt, als ik besluit vroegtijdig op te zeggen.
Als klant wil je graag vooraf weten waaraan je toe bent.
Als men geen actief boetebeleid voert, dient men dan niet gewoon te zeggen: nee u krijgt geen boete?
Wie kan me antwoorden?
Ik wil namelijk het kosten/baten verhaal weten.
Antwoord Essent:
Dat kan ik u niet zeggen. Dat kunnen wij u pas zeggen als u uw contract opgezegd hebt en miv welke datum dit is.
Reactie klant:
Dit zal dan miv 01-11-2007 zijn. Mijn contract loopt tot 01-08-2008.
Voor het doorvoeren van boetes staan toch vaste bedragen? En Essent mij meet mij toch kunnen zeggen hoeveel ik bij contractbreuk moet betalen. Nu ben ik aan de goden overgeleverd en kan dus niet een gedegen vergelijk maken en weet dus niet wat me te wachten staat!
Antwoord Essent:
Wij voeren geen actief boete beleid, maar ik kan u niet garanderen of u wel of niet een boete opgelegd krijgt. Dat hangt van de beslissing af die na uw opzegging genomen wordt.
Reactie klant:
Maar in de voorwaarden alsook op jullie website wordt duidelijk vermeld:
Uw overeenkomst loopt tot en met de einddatum van de leveringsovereenkomst. U kunt dus aan het eind van uw leveringsperiode overstappen naar een andere leverancier, zonder financiële consequenties.
En ik wil weten welke financiele consequenties hier aan vastzitten. Dus hoeveel boete ik moet betalen.
Antw. Essent:
Nee, daar kan ik u geen antwoord opgeven. Over sommige dingen mogen wij ook geen uitspraken doen.
Reactie klant:
Dunkt me dat dit een simpele en duidelijke vraag is, waarop ik toch een antwoord kan en mag verwachten. Nogmaals, ik wil weten welke financiele consequenties er dan volgen en hoe hoog het boete bedrag bij dit contractbreuk is.
(het antwoord van de medewerkster blijft hetzelfde)
Kan ik dan uw meerdere spreken? (antw..: nee)
Dan heb ik bij deze een klacht en wil die nu indienen.
(medewerkster zegt er een klacht van te maken)
Mijn vraag: en hoe is de verdere procedure bij deze klacht? Wanneer krijg ik een antwoord?
Antw. Essent: Oh, dat kan enkele weken, wel 3-4 weken duren, voordat u een antwoord krijgt.
Samenvattend:
Men voert een boetebeleid, maar het is dus willekeur?
Is een leverancier niet verplicht om mij vooraf goed en duidelijk te informeren of ik wel/niet een boete krijg en hoe hoog deze is als ik contractbreuk ga plegen. Zeker als ik daarnaar informeer.
Nu is het willekeur en ben ik afhankelijk hoe een beslissing uitvalt, als ik besluit vroegtijdig op te zeggen.
Als klant wil je graag vooraf weten waaraan je toe bent.
Als men geen actief boetebeleid voert, dient men dan niet gewoon te zeggen: nee u krijgt geen boete?
Wie kan me antwoorden?