Distributieriem TT kapot. Help.
Geplaatst: 26 sep 2007 00:35
Distributieriem kapot van Audi TT, 180pk.
Op 6 september 2007 kwam er met een doffe tik een plotseling eind aan het rijplezier met mijn Audi TT vanwege een kapotte distributieriem. Gekocht op 23-10-2001 en met inmiddels 127.892 km op de teller zit ik nu met een schadepost van 3.000,-.
Direct kwam de vraag naar boven: had die riem al niet vervangen moeten worden door onze Audi-dealer? Helaas was het antwoord: Nee, dat hoeft volgens de voorschriften pas bij 180.000km. Bij bouwjaar 2000 of ouder was er nog een extra eis: 180.000km of na 5 jaar, maar vanaf bouwjaar 2001 is volgens de dealer die eis 5 jaar vervallen. Laatste onderhoud was 25-8-2006 volgens ‘long life service’. Toen was de auto 4 jaar en 10 maanden oud.
Er is een expert gekomen van de importeur, die heeft vastgesteld dat mogelijk de waterpomp is vastgelopen, waardoor de distributieriem is beschadigd. Het valt niet onder garantie en ze betalen ook niets uit coulance. De dealer is van mening dat ze de auto correct hebben onderhouden en komen ook nergens voor in. Rekening man dus.
De cilinderkop is inmiddels losgemaakt, ik heb geconstateerd dat de riem niet is gebroken, maar dat er een stuk of 10 tanden zijn verdwenen. De waterpomp is los, ik kan het tandwiel gewoon draaien. In de zuigers hebben de kleppen hun afdruk nagelaten, daarna hebben ze de cilinderkop geraakt en zelfs het blok is geraakt door de kleppen.
Ik mag van de dealer kiezen tussen revisie van de cilinderkop voor 2.800,- of een compleet nieuwe cilinderkop voor 3.000,-. Ze voeren het pas uit als ze zeker weten dat ik contant betaal bij aflevering.
Wie kan me helpen, ik heb de volgende vragen:
- Kan een kapotte waterpomp zoveel schade veroorzaken?
- Kan een waterpomp eerst vastlopen en daarna toch weer gewoon loskomen?
- Hoeft Audi me niets te vergoeden?
- Heeft de dealer juist gehandeld?
- Kies ik voor revisie of voor een nieuwe cilinderkop?
- Ik heb nu geen auto, is het correct dat de auto pas wordt hersteld na betaling?
HELP!
Motorcode AUQ
Treurige groet
Op 6 september 2007 kwam er met een doffe tik een plotseling eind aan het rijplezier met mijn Audi TT vanwege een kapotte distributieriem. Gekocht op 23-10-2001 en met inmiddels 127.892 km op de teller zit ik nu met een schadepost van 3.000,-.
Direct kwam de vraag naar boven: had die riem al niet vervangen moeten worden door onze Audi-dealer? Helaas was het antwoord: Nee, dat hoeft volgens de voorschriften pas bij 180.000km. Bij bouwjaar 2000 of ouder was er nog een extra eis: 180.000km of na 5 jaar, maar vanaf bouwjaar 2001 is volgens de dealer die eis 5 jaar vervallen. Laatste onderhoud was 25-8-2006 volgens ‘long life service’. Toen was de auto 4 jaar en 10 maanden oud.
Er is een expert gekomen van de importeur, die heeft vastgesteld dat mogelijk de waterpomp is vastgelopen, waardoor de distributieriem is beschadigd. Het valt niet onder garantie en ze betalen ook niets uit coulance. De dealer is van mening dat ze de auto correct hebben onderhouden en komen ook nergens voor in. Rekening man dus.
De cilinderkop is inmiddels losgemaakt, ik heb geconstateerd dat de riem niet is gebroken, maar dat er een stuk of 10 tanden zijn verdwenen. De waterpomp is los, ik kan het tandwiel gewoon draaien. In de zuigers hebben de kleppen hun afdruk nagelaten, daarna hebben ze de cilinderkop geraakt en zelfs het blok is geraakt door de kleppen.
Ik mag van de dealer kiezen tussen revisie van de cilinderkop voor 2.800,- of een compleet nieuwe cilinderkop voor 3.000,-. Ze voeren het pas uit als ze zeker weten dat ik contant betaal bij aflevering.
Wie kan me helpen, ik heb de volgende vragen:
- Kan een kapotte waterpomp zoveel schade veroorzaken?
- Kan een waterpomp eerst vastlopen en daarna toch weer gewoon loskomen?
- Hoeft Audi me niets te vergoeden?
- Heeft de dealer juist gehandeld?
- Kies ik voor revisie of voor een nieuwe cilinderkop?
- Ik heb nu geen auto, is het correct dat de auto pas wordt hersteld na betaling?
HELP!
Motorcode AUQ
Treurige groet