@ ikbenik, als je iets koopt bij een winkel loopt ook alles i.v.m. de garantie en reparatie afwikkelingen via deze winkel.
Is er een afspraak tussen de winkellier en een producent zal me een worst zijn.
Of zie ik het verkeerd.
Dat zie je totaal verkeerd.
In de wet is het zo geregeld dat de consument een vaste aanspreekpunt gekregen heeft.
Dus als jij bij een winkel een product koopt en die gaat bijvoorbeeld in de garantieperiode kapot, dan is de enige aanspreekpunt de winkelier.
Dit is zo gedaan om te voorkomen dat de consument tussen wal en schip komt bij problemen.
Dus het is de grootste onzin dat jij niks met de fabrikant te maken hebt.
De fabrikant is de degene die het product geproduceerd heeft, niet de winkelier.
Naast de winkeliersgarantie krijg je ook een fabrieksgarantie.
En om te voorkomen dat een sukkel van een winkelier die twee linkse handen heeft qua reparatie, dat die bij de afwikkeling van de garantie meer kapot maakt dan goed is.
Daarom heeft de fabrikant bepaalde procedures in het leven geroepen om voor te zorgen dat de reparaties goed worden uitgevoerd en dat de klant dan ook deze zekerheid kan krijgen dat de reparaties op een juiste manier worden uitgevoerd.
Bij electronica is het van levensbelang dat er electrostatisch veilig gewerkt wordt.
Dus hiervoor gelden specifieke procedures.
Toch zijn er veel computerwinkels en bedrijven die ESD onveilig werken, met het gevolg dat de onderdelen door statische electriciteit worden opgeblazen.
Dat is de reden dat de fabrikanten gezegd hebben dat niet zomaar iedereen uit naam van de fabrikant de garanties mogen repareren.
Ik heb zelf in het verleden bij Digital in Nijmegen gewerkt. Digital was een computermerk dat in 1999 door Compaq is overgenomen, en die is later door HP (Hewlet-Packard) overgenomen.
De reparatieprocedures waren niet mis en zeer streng.
Een opmerking:
als je iets koopt bij een winkel loopt ook alles i.v.m. de garantie en reparatie afwikkelingen via deze winkel.
Is er een afspraak tussen de winkellier en een producent zal me een worst zijn.
Deze zinnen worden door de consumentenorganisaties de wereld ingeslingerd. Ze zijn nergens op gebaseerd!!! Juridisch nogal ongelijk en niet op de wetgeving gebaseerd.
Als detaillist kan ik je zeggen dat je niet alleen met de winkelier te maken hebt, maar ook heel veel met de fabrikant.
Het is niet zo dat ik als detaillist de fabrikant ergens voor verantwoordelijk stel, dat ik mijn verantwoordelijkheid op de fabrikant afschuif, zoals sommige mensen beweren.
Kijk, als de fabrikant fouten maakt, moet de winkelier daar niet voor boeten.
Recent is daar het probleem van die Xbox360 een heel mooi voorbeeld van.
Want doordat jullie als consumenten de winkelier overal aansprakelijk en verantwoordelijk voor stellen is dat gedonder met die Xbox360 veel langer aan de gang dan echt noodzakelijk was.
Als jullie als consumenten de fabrikant hadden aangepakt (en niet de winkelier verantwoordelijk hadden gesteld), dan hadden jullie als consumenten de tijd van ongemak zeer sterk kunnen verkorten.
Dus omdat het nu zo lang duurt, hebben jullie als consumenten daar zelf helemaal aan jezelf te danken.