Ik heb een vraag over het volgende:
Sinds 1997 bewonen wij als gezin een vrijstaande woning in Hasselt (Overijssel). Achter ons huis ligt een natuurgebied, de grens tussen onze tuin en dat natuurgebied bestaat uit een brede sloot , die vol fauna zit (vis, kikkers, vogels etc.)
Deze sloot is voor de helft eigendom van de eigenaar(s) van het aangrenzende pand, dus deels van ons.
In onze woonplaats wordt momenteel een uitbreidingsplan voorbereid van een behoorlijke omvang. Dit betreft een woningbouw in onze nabije omgeving, maar niet in dit natuurgebied. Wel zijn er nog niet goed-gekeurde plannen om dit gebied aan te passen. Volgens ons is dit woningbouw achter het natuurgebied.
Nu is ons het volgende overkomen:
Vrijdagmiddag 28 september om 15.30 uur ontvingen wij een gemeentelijk schrijven met de volgende inhoud:
Aan de bewoners van dit adres:
Geachte bewoner, eigenaar,
In Hasselt wordt binnenkort een begin gemaakt met het uitbreidingsplan “Hasselt om de Weede”.
In het projectgebied zijn beschermde diersoorten aangetroffen waarvoor matregelen worden getroffen om te voldoen aan de Flora- en Faunawet.
Deze maatregelen zullen, voorafgaand aan de aan de ophoging van de eerste fase van het gebied, uitgevoerd moeten worden.
De werkzaamheden behelzen het vangen van alle aanwezige amfibieën en vissen (verplaatsen naar een geschikte biotoop). De sloten worden in delen opgedeeld met op regelmatige afstand een gronddam. De slootdelen worden leeggepompt tot een diepte van 20 centimeter.De vissen en ook aanwezige amfibieen worden weggevangen.
Vervolgens wordt de sloot uitgebaggerd en wordt de bagger uitgespreid op de oever. Het terrein moet vervolgens ongeschikt (onaantrekkelijk) gemaakt en gehouden worden.
De benodigde ontheffing is op 14 september door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit afgegeven.
Maandag 1 oktober start de firma G.Hellinga met de uitvoering van deze werkzaamheden. Verwacht wordt dat de werkzaamheden 1 november 2007 zijn afgerond. In deze periode kan het voorkomen dat u enige overlast ondervindt van deze werkzaamheden.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de bonvermelde medewerker.
Hoogachtend, B en W van Zwartewaterland (waaronder Hasselt valt).;
Tot zover de brief
Onze vragen:
* Mogen dergelijke werkzaamheden zonder toestemming vooraf worden
uitgevoerd aan 'onze' sloot?
* Had de hierboven aangehaalde brief niet veel eerder aan ons
verzonden moeten worden en niet met 2 dagen (nota bene een
weekend) tussen aankondiging en uitvoering?
Wij zijn benieuwd
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeente in de fout ?!
Re: Gemeente in de fout ?!
Weet u zeker dat de sloot deels uw eigendom is? In dat geval kan de gemeente niet zomaar aan de slag gaan, zonder uw toestemming.Mogen dergelijke werkzaamheden zonder toestemming vooraf worden
uitgevoerd aan 'onze' sloot?
Ik heb het idee, dat de gemeente eigenaar is van de sloot, maar dat de aangrenzende bewoners een onderhoudsplicht hebben. Zou dat zo kunnen zijn?
-
Sloot en achterliggend natuurgebied.
Eerder denk ik dat de plannen zijn gemeld in de plaatselijke media (week/dagbladen) waarin plannen ter inzage hebben gelegen en er is gemeld hoe daarvoor in beroep te gaan.
Dit is één van de verplichtingen waaraan een gemeente en een provincie zich aan te hebben te houden.
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat dit niet gebeurt is.
Wanneer de periode tot inspraak en in beroep gaan verstreken is dan is het vrijwel onmogelijk om de plannen tegen te houden!
Zelfs als uw huis binnen die plannen onteigend zou worden!
Alleen wanneer er procedurefouten zijn gemaakt is bezwaar aantekenen bij de raad van staten nog een mogelijkheid.
Grootvader
Eerder denk ik dat de plannen zijn gemeld in de plaatselijke media (week/dagbladen) waarin plannen ter inzage hebben gelegen en er is gemeld hoe daarvoor in beroep te gaan.
Dit is één van de verplichtingen waaraan een gemeente en een provincie zich aan te hebben te houden.
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat dit niet gebeurt is.
Wanneer de periode tot inspraak en in beroep gaan verstreken is dan is het vrijwel onmogelijk om de plannen tegen te houden!
Zelfs als uw huis binnen die plannen onteigend zou worden!
Alleen wanneer er procedurefouten zijn gemaakt is bezwaar aantekenen bij de raad van staten nog een mogelijkheid.
Grootvader
Enkel een melding in plaatselijke media is nooit genoeg voor zoiets ingrijpends als het onteigenen van een huis.
Ik denk niet dat we over genoeg informatie beschikken om een goed oordeel te vellen over deze casus.
Ik denk niet dat we over genoeg informatie beschikken om een goed oordeel te vellen over deze casus.