Pagina 1 van 1
defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 02 okt 2007 13:51
door jogr
In mei 2006 heb ik bij BCC een harddiskrecorder van Sony gekocht (RDR-HX725). Deze gaf echter vorige week de volgende melding : "HDD error". Terug in de winkel kon men aangeven deze wel ter reparatie aan te willen bieden, echter buiten de garantie termijn dus zijn de kosten voor mijn rekening. Ik vind de levensduur van 1 jaar en 5 maanden te kort, en heb contact opgezocht met de site van consuwijzer. Een aangetekende brief verstuurd naar BCC, antwoord terug met de melding buiten garantie, contact met de geschillencommissie, juridisch loket...... met andere woorden : wat een gedoe. (Sony heeft inmiddels wel aangegeven de reparatie tegen een max bedarg van 125 euro te willen doen, maar weet niet wat BCC hier voor kosten bovenop gaat zetten....)
Nu is mijn vraag of er andere consumenten zijn die een gelijke kwestie uit hebben laten vechten door de geschillencommissie, en wat daar dan de uitslag van was. Ik wil uit principe dit best aan gaan, maar ben echter na een aantal dagen het bellen, mailen en schrijven helemaal beu. En twijfel of je als consument wel rechten hebt na de gebruikelijke garantie termijn.
Re: defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 02 okt 2007 16:45
door ikbenik
Eerst een fabeltje uit de wereld helpen:
Na het verlopen van de garantie heb je dus géén recht meer op gratis reparatie of vervanging.
De reden dat ik dit aangeef is dat er toch veel mensen van mening zijn dat je na het verlopen van de garantie nog recht hebt op gratis reparatie of vervanging.
Een harde schijf is een computeronderdeel, dus in beginsel zit er een economische levensduur op van 3 jaar.
Dus in jouw geval betekent het dat je maar 17/36 deel van de reparatiekosten zelf dient te betalen.
Ik vind de levensduur van 1 jaar en 5 maanden te kort, en heb contact opgezocht met de site van consuwijzer.
Tja, je zult nooit de keiharde garantie krijgen dat een product zeker niet binnen een bepaalde periode kapot zal gaan. Zelf vind ik dat je dat ook niet mag eisen.
Een product kan kapot gaan, daar moet je gewoon rekening mee houden dat het kan gebeuren.
Een harde schijf kan na 1½ jaar kapot gaan. Zelfs na 2 weken.
Re: defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 03 okt 2007 12:23
door Captain Pervert
Als Sony hem wil repareren voor 125 euro moet je met dit bedrag naar BCC gaan, zeggen dat je hier slechts een deel van wilt betalen omdat de economishe levensduur van zo'n apparaat langer is dan een jaar. Bij 3 jaar betaal je dus een derde. De rest is voor BCC.
Re: defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 03 okt 2007 22:33
door ikbenik
Als Sony hem wil repareren voor 125 euro moet je met dit bedrag naar BCC gaan, zeggen dat je hier slechts een deel van wilt betalen omdat de economishe levensduur van zo'n apparaat langer is dan een jaar. Bij 3 jaar betaal je dus een derde. De rest is voor BCC.
Niet als Sony al met die periode rekening houdt.
Voor €125,- heb je al een harde schijf van 500GB!!!
Re: defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 05 okt 2007 13:54
door ST
Hebben ze niet gevraagd of je extra garantie wilde bijkopen?
Bij zo'n duur dergelijk product, zou ik dat gedaan hebben.
Helaas, de garantie is verlopen en ze hoeven je niet tegemoet te komen, ik vind het al heel wat dat Sony hem wil repareren voor 125 euro..
Re: defecte harddiskrecorder buiten garantie
Geplaatst: 05 okt 2007 15:29
door D1RK
De extra garantie gaat meestal voor 50% in de zak van de verkoper!
De rest is eigenlijk sinds 1 mei 2003 overbodig, zie eerdere meldingen van deze wet hier op dit forum.
De 400 GB in de kapotte huisvuil gevonden recorder die de 80 Gb vervangt gaat prima, dus voor €79,95 een Hardisk recorder met 400 GB, alleen jammer dat hij maximaal 320 GB kan opnemen.....
dus ik heb een te dure gekocht.