Defecte pixels in de monitoren.
Geplaatst: 03 okt 2007 22:05
Dat gaat dus niet op als de monitor in de winkel gekocht is.In dit concrete geval moet worden beoordeeld of de monitor die is gekocht aan de verwachtingen beantwoord. Advocate de Vries is ervan overtuigd dat met name het soort probleem/ defect wel eens het verschil zou kunnen maken. Als het bijvoorbeeld een dode knalrodepixel in het midden van het scherm betreft, dit een storende factor betreft dan een dode blauwgekleurde subpixel in het hoekje van het scherm. In een dergelijk geval kan de verkoper zich niet blijven beroepen op het ontbreken van een pixelgarantie of een vage mededeling vooraf dat een scherm een dode pixel kan bevinden. In het geval van beeldschermen is bekend dat het niet altijd perfect kan zijn. Maar je mag inderdaad wel verwachten dat je er geen last van hebt.
De belangrijkste tip die advocate De Vries heeft voor mensen die een pixelprobleem is: Veel consumenten weten niet dat zij een overeenkomst gesloten via het internet (post, fax of telefoon) binnen zeven dagen zonder opgave van reden kunnen ontbinden. Dus gewoon terugsturen het scherm en nieuwe kopen!
[url]bron: http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr= ... er=3601391[/url]
Het probleem van de juristen is dat ze alleen naar de consument kijken en niet naar de winkelier.
De winkelier kan de schermen die minder dan 2 witte of zwarte, of minder dan 5 rode, blauwe of groene kapotte pixels hebben niet terugsturen naar de fabrikant.
De fabrikanten hanteren bijna allemaal de ISO 13406-2 norm.
Dus is het oneerlijk om wel tegen de consumenten te zeggen dat ze totaal geen defecte pixels hoeven te accepteren, dus dat de consumenten de ISO-norm 13406-0 mogen hanteren, terwijl de rest van de ketens keihard de ISO-norm 13406-2 hanteren.
Dus hierin is wel de winkelier de pineut, want als de wetgever eens ook rekening houdt met de winkelier (en niet alleen met de consument) dan kunnen alle schakels de ISO-norm 13406-0 hanteren en dan zitten de winkeliers ook niet met een grote strop.
Mijn klacht:
Kijk niet alleen naar de consument, maar naar het complete plaatje.
Wat is jullie mening hierover?