LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie LCD-scherm mobiele telefoon?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ST

Garantie LCD-scherm mobiele telefoon?

Ongelezen bericht door ST »

Zoals sommige van jullie weten is buiten mijn schuld om het LCD-scherm van mijn Nokia 7370 gesprongen.
Alleen het LCD-scherm, niet het omhulsel.

Nu zeggen Dynafix/Nokia dat een LCD-scherm niet binnen de garantie valt, maar toen ik een topic aanmaakte bij Tweakers, zeiden zei dat het wél binnen de garantie valt.

Ik quote:
Ja, dat type displays hebben helaas de slechte eigenschap dat ze onder weinig spanning al kunnen barsten. Echt spontaan is het niet, maar de druk die erop heeft gezet zou normaal niet in een barst moeten resulteren....

Het probleem is alleen dat er maar weinig mensen zijn die dit weten en nog minder mensen zijn die weten dat dit gewoon onder de garantie geclaimed kan worden.

Vodafone stuurt al zijn toestellen naar Dynafix. Ook daar zouden ze dit moeten weten. Alleen Dynafix repareert liever een toestel buiten de garantie dan dat ze lager bedrag van Nokia krijgen voor een reparatie onder garantie.

Ik zou nogmaals Nokia even bellen. Melden dat jouw toestel bij Dynafix ligt en zeggen dat het display 'spontaan' kapot is gegaan en dat er geen uiterlijke beschadigingen op het toestel te zien zijn wat zou moeten duiden op val/stoot/klemschade. Als je de juiste persoon aan de lijn krijg, zal die het probleem kennen en begrijpen dat jouw toestel onder de garantie gerepareerd moet worden.

Dat je op de hoogte ben van het feit dat displays die o.a. in de Nokia 7370 zitten regelmatig kapot gaan, zonder dat daar een aanleiding voor is. Als je met je vinger over het display heen ga, dan voel je ook geen barst. En dat het niet echt redelijk is dat daar kosten voor in rekening worden gebracht.

Nou hoop ik dat jullie (dat zeg je dus tegen Nokia Care Line) dit probleem onderkennen en Dynafix mogelijk de opdacht kunnen geven om dit toch onder de garantie te kunnen repareren...

Pas als ze op dat moment echt beginnen tegen te spurten, is het mogelijk nodig om misschien iets duidelijker te maken dat dit bij veel andere ook onder de garantie gerepareerd is. En iemand die al lang bij de Nokia Care Line werkt zou dit moeten weten, want dit geldt zowel bij de 7370 als bij de 7373, E50, 6233, 5300 en nog veel meer.

Nokia Care Line zal dan, als ze akkoord gaan Dynafix de opdracht geven om jouw toestel onder garantie te repareren. Vodafone moet je dus in dit verhaal even omzeilen... Die sturen het alleen maar op (terwijl hun eigenlijk wel verantwoordelijk zijn)
Nu ben ik zelf totaal niet op de hoogte van dit soort dingen, en wil ik graag weten van het hoe of wat dat het wél in de garantie zit zodat ik dat kan voorleggen aan Vodafone, want Nokia kan verder niets doen als ik geen tegenexpertise laat doen. (maar ik heb het toestel dus niet in bezit, en moet betalen wil ik hem ongerepareerd retour krijgen.)

EDIT:

Gisteren heeft Bas van Vodafone Web Relations mijn klachtbrief doorgegeven aan de klachtafdeling van Vodafone omdat ze mijn brieven niet gehad hebben, en ik ben net gebeld door iemand van de klachtafdeling dat ik mijn toestel ongerepareerd retour krijg, en een tegenexpertise mag laten uitvoeren door Nokia.[/b]
Laatst gewijzigd door ST op 10 okt 2007 09:35, 5 keer totaal gewijzigd.

D1RK

Re: Garantie LCD-scherm mobiele telefoon?

Ongelezen bericht door D1RK »

Vooral de grotere schermen mogen niet teveel buigen, maar verkopen wel het beste, ik doe zelf alleen de kleinere schermen als online winkel en vertel waarom!

Bepaalde type's komen er gewoon niet in, niet ik of de klanten, maar de werkplaatsen bepalen wat er verkocht word!

Juist die grote met leuke kleuren plaatjes en zware camera's sneuvelen als eerste helaas!

ST

Bedankt voor je reactie!

Ik vind het ook erg jammer, vooral omdat ik hem echt nergens tegenaan heb gelegd/in gedaan/laten vallen.
Het is s'nachts gebeurd, terwijl hij op mijn bureau lag in de slaapkamer, ik ben de enigste die daar is/was dus de hond kan hem ook niet hebben kapot gemaakt oid.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Interessant topic :)

Als het toestel niet ouder is dan 6 maanden ligt de bewijslast sowieso bij hun, dan moeten zij aantonen dat het display kapoet is gegaan door onjuist gebruik. Maar dat kan bijna niet, want er is geen uiterlijke schade.

Dit kan je ook nog noemen. Inderdaad aangeven dat je op internet hebt gezien dat je bij lange na niet de enige bent en dat het dus een productiefout is.

ST

Dat heb ik bijgevoegd in mijn klachtbrief.

Ik heb hem 2x via de post gestuurd, maar ze hebben hem niet gekregen.
Nu zit er iemand van Vodafone Web Relations op dit forum, en die heeft me gevraagd hem te mailen, en dat heb ik gedaan, en hij heeft de brief voor me doorgegeven, nu is hij in behandeling genomen.

Het toestel is in mijn bezit vanaf 09-04-2006.

MartijnL

Ongelezen bericht door MartijnL »

Heb sinds oktober 2007 mijn HTC TYTN II werkt prima. Totdat anderhalve week geleden ineens mijn beeldscherm het begaf.
Toestel is niet gevallen, noem maar op wat door de servicedesken wordt aangegeven.
Opgestuurd naar Eurotwice, daar wordt aangegeven, gebruikersschade dus valt niet onder garantie.
Ik heb HTC gebeld en zij zeggen, dat is gebruikersschade.

Dit is niet het geval weet iemand wat ik hier tegen kan doen?
Collega dacht, maar weet het niet zeker, dat binnen zes maanden de fabrikant altijd een nieuw toestel moet leveren?
Alvast bedankt voor reactie

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Martijn,

De wettelijke rechten die hebt kun je niet van de fabrikant eisen omdat je met hem geen overeenkomst hebt gesloten. Ga spoedig bij de winkelier klagen en eis van hem kosteloos herstel of vervanging op grond dat het product niet aan de overeenkomst beantwoorden. Lees ook de column van Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit: Niet meer bellen in de regen?

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Collega dacht, maar weet het niet zeker, dat binnen zes maanden de fabrikant altijd een nieuw toestel moet leveren?
Een fabeltje.

bmscooter

Ongelezen bericht door bmscooter »

Normaal gebruik, na mijn weten is een telefoon nog niet waterdicht mogelijk wel spat vrij. Maar bellen in een regenbui is na mijn idee eigenschuld en mag dan volgens mij niet verhaald worden bij een dealer.
Door het verzekeren is dit vragen om problemen, regelmatig hoor ik “wat heb jij een mooi bellertje moet ik ook hebben”, en daar klettert de telefoon op de grond en zeggen zij “even Apeldoorn bellen”

BBCS
Contacteer:

Normaal gebruik, na mijn weten is een telefoon nog niet waterdicht mogelijk wel spat vrij. Maar bellen in een regenbui is na mijn idee eigenschuld en mag dan volgens mij niet verhaald worden bij een dealer.
Helemaal correct.

Wil je ermee in de regen lopen en gebruiken, dan dien je een speciale waterproof telefoon te kopen die daar dan wel tegen kan.
Deze is dan ook meestal van rubber vervaardigd en heeft rubberen toetsen en behuizing.
De afdichtingen is met rubber geseald.

Echter wat Marije Hulshof beweerd is pure dwaasheid.

Mijn punt:

Als Marije Hulshof geen verstand heeft van techniek, dan moet ze haar mond houden.

Dus het is pure dwaasheid om te zeggen dat IEDERE telefoon maar tegen de regen moet kunnen en als je dan ermee in de regen loopt en er ontstaat waterschade, dat je die schade bij de winkelier moet verhalen omdat hij een ondeugelijke telefoon heeft geleverd.
Nogmaals: dit is pure dwaasheid.

Zo werkt het dus niet.

De winkelieren en fabrikanten moeten hier tegengas gaan geven en als Marije Hulshof aangeeft dat je met iedere telefoon in de regen moet kunnen lopen en gebruiken en er ontstaat waterschade, dat je die schade bij de winkelier moet verhalen omdat hij een ondeugelijke telefoon heeft geleverd.
Dan moeten de winkelieren en fabrikanten hier geen gehoor aan geven.

alfatrion

bmscooter schreef:Normaal gebruik, na mijn weten is een telefoon nog niet waterdicht mogelijk wel spat vrij. Maar bellen in een regenbui is na mijn idee eigenschuld en mag dan volgens mij niet verhaald worden bij een dealer.
Waarom zou het dan eigen schuld zijn? Op basis van een onuitgesproken norm?

Normaal gebruik is het gebruik dat de doorsnee consument nu eenmaal pleegt met een product. Wat technisch mogelijk is speelt geen rol. De wetgever gebruikt deze term om aan te geven dat de verkoper het moet melden als een product een eigenschap ontbreekt die voor dat gebruik nodig is. Het enige wat de verkoper dus hoeft te doen is roepen dat een toestel niet geschikt is om mee in de regen te bellen.

Het is overgens technisch wel mogelijk om een toestel waterdicht te maken, zodat je het onder de kraan kan afwassen of meenemen als je gaat duiken. Maar dat valt niet onder normaal gebruik.

Toestellen zijn heel goed spat vrij te maken en het ene toestel kan dan er dan ook beter tegen regen dan het andere toestel. Ik heb me trouwens laten vertellen dat regenwater niet of nauwelijks geleid. En ik heb me ook laten vertellen dat een DECT toestel (soort van mobiel) regelmatig in badkamers worden gebruikt en je daar veel minder hoort van waterschade.

BBCS
Contacteer:

Normaal gebruik is het gebruik dat de doorsnee consument nu eenmaal pleegt met een product. Wat technisch mogelijk is speelt geen rol. De wetgever gebruikt deze term om aan te geven dat de verkoper het moet melden als een product een eigenschap ontbreekt die voor dat gebruik nodig is. Het enige wat de verkoper dus hoeft te doen is roepen dat een toestel niet geschikt is om mee in de regen te bellen.

Nogmaals:

Er wordt nooit aangegeven wat je er NIET mee kan, wel wat je er WEL mee kan.
Staat iets er niet bij, dan kan het niet.

Dus staat er bij een mobiele telefoon niet dat je er niet mee in de regen kunt lopen en gebruiken, dan kun je er niet mee in de regen lopen en gebruiken.

Als een telefoon geschikt is om ermee in de regen te lopen en te gebruiken, dan staat dat netjes vermeld.

Alleen krijg je weer van die sukkels die denken dat als er iets niet staat dat het dan wel kan.

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Staat iets er niet bij, dan kan het niet.
Bij mijn telefoon stond er aangegeven dat je er mp3's mee kon luisteren, spelletjes spelen, internetten, word en excel bestanden bewerken.
Maar er stond niet aangegeven dat je er mee kon bellen.
en toch kan ik er heel goed mee bellen.
Ben ik nu gen@#id?

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Feb 2008 00:37 door Pruim

Maar er stond niet aangegeven dat je er mee kon bellen.
en toch kan ik er heel goed mee bellen.
Ben ik nu gen@#id?
Rotfl. Als je BBCS moet geloven... inderdaad!

BBCS
Contacteer:

Met een mobiele telefoon kun je bellen, daar is het een telefoon voor.

Maar het is niet vanzelf sprekend dat je ermee door de regen kunt lopen en gebruiken. Daarvoor heb je speciale waterresist telefoons die er speciaal voor gemaakt zijn.

Staat er niet bij dat je ermee in de regen kunt gebruiken, dan kun je er dus ook niet mee in de regen gebruiken.

WillemV

Geplaatst op 28 Feb 2008 01:13 door BBCS

Staat er niet bij dat je ermee in de regen kunt gebruiken, dan kun je er dus ook niet mee in de regen gebruiken.
Je begrijpt het echt niet hè :wink:

Je koopt een regenjas en er staat in de documentatie niet dat je er niet mee in de zon mag lopen. Vervolgens ga je op een regenachtige dag gehuld in je nieuwe regenjas naar buiten. Al snel begint de zon te schijnen maar het is toch een beetje fris en trekt je regenjas niet uit. Na een half uurtje lekker wandelen kom je weer thuis.

Drie dagen later, wanneer het weer regent, ga je naar buiten met je nieuwe regenjas. Na tien minuten ben je door en door nat omdat de jas niet meer waterdicht is.

Natuurlijk ga je terug naar de winkel waar je de regenjas gekocht hebt. De verkoper zegt "heb je misschien met deze jas in de zon gelopen?". Jij antwoord "Ja, drie dagen geleden, vlak nadat ik 'm gekocht heb". De winkelier "Maar dat kan niet, daar kan die regenjas niet tegen. Hier hebben wij speciale zomerjassen voor in ons assortiment. Je krijgt geen garantie". Jij "Ja maar dat accepteer ik niet!". De verkoper "Sorry mijnheer, er staat toch niet in de documentatie dat je met deze jas in de zon kan lopen?".

Zou jij dit een normale gang van zaken vinden?

BBCS
Contacteer:

Je begrijpt het echt niet hè

Ik begrijp het dondersgoed. :wink:

WillemV

Geplaatst op 28 Feb 2008 01:45 door BBCS

Ik begrijp het dondersgoed.
Wederom een ontwijkende reactie van BBCS.

Reageer eens inhoudelijk. :roll:

alfatrion

BBCS verhinderd discussies opzettelijk omdat hij een andere mening heeft. Het gaat hem niet om waarheidsvinding of iets dergelijks.
Je koopt een regenjas en er staat in de documentatie niet dat je er niet mee in de zon mag lopen.
Ik zou dat nog niet accepteren als dat wel in de documentatie stond, maar de overeenkomst per direct ontbinden met een beroep op non-conformiteit en dwaling.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 feb 2008 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Wederom een ontwijkende reactie van BBCS.

Reageer eens inhoudelijk.
Ik reageer inhoudelijk.

Een telefoon is technisch niet bedoeld om ermee in de regen te lopen.

Als Marije Hulshof vindt dat je met een mobiele telefoon mee in de regen moet kunnen gebruiken, dan dienen alleen waterresist telefoons verkocht te worden.

Want de huidige telefoons zijn technisch niet geschikt om in de regen te gebruiken.

Je moet hier zeker wel kijken naar de technische kant. Het is dwaas om dat niet te doen.

Je kunt niet zomaar zeggen dat de telefoons er maar tegen moeten kunnen.

Daarnaast:

Als het op aankomt dan heeft de fabrikant van die telefoon het laatste woord en niet Marije Hulshof.

En als de overheid (dus niet Marije Hulshof) aangeeft dat de telefoons in de regen gebruikt moeten kunnen worden, dan dienen de fabrikanten alleen telefoons op de markt te brengen die er technisch gezien wel tegen de regen kunnen.

En de keiharde feit is dat de meeste telefoons technisch gezien NIET tegen de regen kunnen, behalve de speciale uitvoeringen die er wel op gemaakt zijn.

Is dit inhoudelijk genoeg? :wink:

Gesloten