Uitzending 8-10-2007
Geplaatst: 08 okt 2007 22:00
Ik heb zojuist de uitzending gezien met daarin het onderdeel aangepast vervoer.
Ik vond het wederom een teleurstelling om te zien dat het weer erg beknopte info is met halve informatie.
In het stuk over Arganout mis ik wel heel erg veel.
Wisten jullie dat Arganout wel is waar mensen keurt en medische dossier aan ze vraagt, maar niet gematigd zijn om zelfs, met jouw toestemming, medische informatie op te vragen?
Je bent dus verplicht om zelf al je dossiers te kopiëren en toe te zenden, wat voor mij erg verbazend is gezien de aard van hun werkzaamheden. Ze hebben geen toestemming van de opdrachtgever tot het binnen halen van medische informatie mits wij die zelf toesturen en doe je dit niet dan vervalt je aanvraag en ook je betaling is gewoon weg.
Ze nemen erg lange tijden om een rapport op te stellen, mijn 1e aanvraag werd afgewezen, de tweede kon men niet afwijzen. Ik mag namelijk gezien het gewicht van mij en de rolstoel samen te veel is, ben ik door de NS uit de treinen verbannen! En als je gewicht te hoog is of je stoel te groot mag je dus niet eens met de trein mee en dan krijg je dus wel een hoog budget, maar dan moet je eerst wel al je medische gegevens opsturen en betalen.
Ik heb telefonisch een paar keer contact gehad met Arganout omdat ik boos was dat men mijn hoog budget weigerde terwijl er niemand werkte die mijn ziekte kende, hoe kan iemand die mijn ziekte niet kent mij afkeuren voor wat dan ook?
Arganout is in mijn ogen aangesteld om inderdaad de staat geld te besparen door Bot en kort door de bocht denk werk en zwart wit uitvoerend werk.
Het stuk over te laat komen en overmacht, tja overmacht is er wel maar dat men dan exact weet hoe laat ze er zullen zijn en dan wel stipt zijn doet mij vermoeden dat men gewoon de rit vergeten te plannen was.
Ja, let op een aantal telefonistes zijn zeer goede leugenaars, keihard stellen ze dat er een ongeluk is gebeurd of taxi pech heeft en dan komt de taxi en vraag ik waarom ben je laat en dan blijkt hij al hard gereden heeft en pas laat de rit door kreeg terwijl de rit al ruime een dag bekent was….vreemd en bij een heftige ruzie kom je dan er achter dat de rit nooit geboekt was…….
Het zijn ellenlange discussies tussen centrale en vervoerders en dat via de klant .
Het feit is wel dat de taxi met regelmaat te laat is omdat men een verkeerd systeem gebruikt.
Valys werkt namelijk via `pik in ik heb je systeem´…ik bedoel daarmee alle ritten komen in een open database en als een taxibedrijf de rit ziet zitten of kan combineren claimt hij de rit, het is echt niet leuk als je weet dat er bedrijven gewoon in de database azen op zoveel mogelijk passagiers in een rit, maar het is wel zo.
De kosten moeten omlaag en dus zoveel mogelijk combineren en men doet dat heel ruimdenkend en het maakt hun niet uit hoe, want tja de rit mag 1,5 keer zolang duren dan je gebruikelijk met het openbaar vervoer kwijt bent. En dan te bedenken dat iedere file ook nog eens overmacht is.
Als je van Lelystad naar Amsterdam gaat duurt dat met openbaar vervoer 1 uur, dus mag de reis met taxi 2,5 uur duren, das een aardig ommetje en dat voor iemand die net zoveel betaald als iemand die wel gewoon de trein in mag en kan is niet echt sociaal.
Sinds Conexxion alle vervoer heeft dus zowel Valys, ziekenvervoer en schoolvervoer wordt nu dan ook werkelijk alles gecombineerd.
Of je nu vanwege medische reden solo vervoersmachtiging hebt of niet zodra er een Valys rit in de database staat reis je samen met die mensen, punt uit.
Hoe vaak ik niet al gemeld heb aan de chauffeur sorry maar dit is ziekenvervoer en ik heb solo machtiging, nee hoor zegt de chauffeur ik doe wat men mij opdraagt en dit gezin gaat mee en daar zit je dan na een lange zware behandeling met 2 krijsende kinderen in een taxi.
Ik vrees dat het ziekenvervoer nog ernstiger is aangetast dan Valys, maar dat is een ervaring die ik heb, want daar gaat meer mis dan bij Valys.
Dat oudere echtpaar kan in ieder geval allebei een budget aanvragen want dan hebben ze in ieder geval 1500 km i.p.v. 750.
Het budget is namelijk persoongebonden en je mag te allen tijde 1 persoon als begeleider meenemen, dus beide een budget aanvragen en dan elkaar begeleiden.
De pas is persoonsgebonden en als de een in b.v. ziekenhuis komt dient de ander op eigen pas te reizen en dus beide eigen pas en dubbel budget.
Dat is een maasje in de regelgeving en ik zeg dan maar maak gebruik van de mazen die er zijn………..
Het ging nu over hoofdzakelijk overmacht, wat helaas gewoon gebeurt en over te laat komen en het niet krijgen van hoog budget.
Voor mij ligt toch veiligheid hoger op de lat, ik baal ervan dat ik zelf de chauffeurs met regelmaat moet uitleggen hoe ik vast moet met de rolstoel, dat er verplicht een gordel aan de grond moet.
Er zijn zelfs al 2 momenten geweest dat ik dreigde 112 te bellen omdat men mij los wilde vervoeren van Apeldoorn naar Lelystad met 2 losse scootmobielen achter mij, nou dat kleine stukje zei de chauffeur….ja mijn hoela niets ervan een keer remmen en ik lig door de vooruit waar ik op 20 cm van af zat zo dicht erop.
Uiteindelijk heb ik mezelf eruit laten halen en na felle discussie uit de taxi laten zetten wachtend op een nieuwe.
Kortom veiligheid is ook een belangrijk punt.
Tot slot denk ik dat men in Den Haag veels te royaal is met de tijd die de NS krijg voor het rolstoelvriendelijk maken van hun stations, 2010 op zijn vroeg en dat is dan nog maar een deel….men weet al eeuwen dat er rolstoelen zijn dus vanwaar die lange tijden…….
Het is jammer dat er alleen mensen waren (PvdA) die willen afwachten en alles op de NS afschuiven ipv te onderzoeken hoe men vanuit den ahag zelf de boel beter kan controleren.........tenslotte zijn zij in den haag behoorlijk wat rijker geworden na het uitdelen van contracten aan Conexxion met gevogl dat ze meer vingen vooor hun aandeel die werd verkocht aan dat franse bedrijf.
Ik vond het wederom een teleurstelling om te zien dat het weer erg beknopte info is met halve informatie.
In het stuk over Arganout mis ik wel heel erg veel.
Wisten jullie dat Arganout wel is waar mensen keurt en medische dossier aan ze vraagt, maar niet gematigd zijn om zelfs, met jouw toestemming, medische informatie op te vragen?
Je bent dus verplicht om zelf al je dossiers te kopiëren en toe te zenden, wat voor mij erg verbazend is gezien de aard van hun werkzaamheden. Ze hebben geen toestemming van de opdrachtgever tot het binnen halen van medische informatie mits wij die zelf toesturen en doe je dit niet dan vervalt je aanvraag en ook je betaling is gewoon weg.
Ze nemen erg lange tijden om een rapport op te stellen, mijn 1e aanvraag werd afgewezen, de tweede kon men niet afwijzen. Ik mag namelijk gezien het gewicht van mij en de rolstoel samen te veel is, ben ik door de NS uit de treinen verbannen! En als je gewicht te hoog is of je stoel te groot mag je dus niet eens met de trein mee en dan krijg je dus wel een hoog budget, maar dan moet je eerst wel al je medische gegevens opsturen en betalen.
Ik heb telefonisch een paar keer contact gehad met Arganout omdat ik boos was dat men mijn hoog budget weigerde terwijl er niemand werkte die mijn ziekte kende, hoe kan iemand die mijn ziekte niet kent mij afkeuren voor wat dan ook?
Arganout is in mijn ogen aangesteld om inderdaad de staat geld te besparen door Bot en kort door de bocht denk werk en zwart wit uitvoerend werk.
Het stuk over te laat komen en overmacht, tja overmacht is er wel maar dat men dan exact weet hoe laat ze er zullen zijn en dan wel stipt zijn doet mij vermoeden dat men gewoon de rit vergeten te plannen was.
Ja, let op een aantal telefonistes zijn zeer goede leugenaars, keihard stellen ze dat er een ongeluk is gebeurd of taxi pech heeft en dan komt de taxi en vraag ik waarom ben je laat en dan blijkt hij al hard gereden heeft en pas laat de rit door kreeg terwijl de rit al ruime een dag bekent was….vreemd en bij een heftige ruzie kom je dan er achter dat de rit nooit geboekt was…….
Het zijn ellenlange discussies tussen centrale en vervoerders en dat via de klant .
Het feit is wel dat de taxi met regelmaat te laat is omdat men een verkeerd systeem gebruikt.
Valys werkt namelijk via `pik in ik heb je systeem´…ik bedoel daarmee alle ritten komen in een open database en als een taxibedrijf de rit ziet zitten of kan combineren claimt hij de rit, het is echt niet leuk als je weet dat er bedrijven gewoon in de database azen op zoveel mogelijk passagiers in een rit, maar het is wel zo.
De kosten moeten omlaag en dus zoveel mogelijk combineren en men doet dat heel ruimdenkend en het maakt hun niet uit hoe, want tja de rit mag 1,5 keer zolang duren dan je gebruikelijk met het openbaar vervoer kwijt bent. En dan te bedenken dat iedere file ook nog eens overmacht is.
Als je van Lelystad naar Amsterdam gaat duurt dat met openbaar vervoer 1 uur, dus mag de reis met taxi 2,5 uur duren, das een aardig ommetje en dat voor iemand die net zoveel betaald als iemand die wel gewoon de trein in mag en kan is niet echt sociaal.
Sinds Conexxion alle vervoer heeft dus zowel Valys, ziekenvervoer en schoolvervoer wordt nu dan ook werkelijk alles gecombineerd.
Of je nu vanwege medische reden solo vervoersmachtiging hebt of niet zodra er een Valys rit in de database staat reis je samen met die mensen, punt uit.
Hoe vaak ik niet al gemeld heb aan de chauffeur sorry maar dit is ziekenvervoer en ik heb solo machtiging, nee hoor zegt de chauffeur ik doe wat men mij opdraagt en dit gezin gaat mee en daar zit je dan na een lange zware behandeling met 2 krijsende kinderen in een taxi.
Ik vrees dat het ziekenvervoer nog ernstiger is aangetast dan Valys, maar dat is een ervaring die ik heb, want daar gaat meer mis dan bij Valys.
Dat oudere echtpaar kan in ieder geval allebei een budget aanvragen want dan hebben ze in ieder geval 1500 km i.p.v. 750.
Het budget is namelijk persoongebonden en je mag te allen tijde 1 persoon als begeleider meenemen, dus beide een budget aanvragen en dan elkaar begeleiden.
De pas is persoonsgebonden en als de een in b.v. ziekenhuis komt dient de ander op eigen pas te reizen en dus beide eigen pas en dubbel budget.
Dat is een maasje in de regelgeving en ik zeg dan maar maak gebruik van de mazen die er zijn………..
Het ging nu over hoofdzakelijk overmacht, wat helaas gewoon gebeurt en over te laat komen en het niet krijgen van hoog budget.
Voor mij ligt toch veiligheid hoger op de lat, ik baal ervan dat ik zelf de chauffeurs met regelmaat moet uitleggen hoe ik vast moet met de rolstoel, dat er verplicht een gordel aan de grond moet.
Er zijn zelfs al 2 momenten geweest dat ik dreigde 112 te bellen omdat men mij los wilde vervoeren van Apeldoorn naar Lelystad met 2 losse scootmobielen achter mij, nou dat kleine stukje zei de chauffeur….ja mijn hoela niets ervan een keer remmen en ik lig door de vooruit waar ik op 20 cm van af zat zo dicht erop.
Uiteindelijk heb ik mezelf eruit laten halen en na felle discussie uit de taxi laten zetten wachtend op een nieuwe.
Kortom veiligheid is ook een belangrijk punt.
Tot slot denk ik dat men in Den Haag veels te royaal is met de tijd die de NS krijg voor het rolstoelvriendelijk maken van hun stations, 2010 op zijn vroeg en dat is dan nog maar een deel….men weet al eeuwen dat er rolstoelen zijn dus vanwaar die lange tijden…….
Het is jammer dat er alleen mensen waren (PvdA) die willen afwachten en alles op de NS afschuiven ipv te onderzoeken hoe men vanuit den ahag zelf de boel beter kan controleren.........tenslotte zijn zij in den haag behoorlijk wat rijker geworden na het uitdelen van contracten aan Conexxion met gevogl dat ze meer vingen vooor hun aandeel die werd verkocht aan dat franse bedrijf.