reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.
Geplaatst: 08 okt 2007 22:31
reactie op uitzending 8-10-07 gehandicaptenvervoer.
Hoewel ik het ook eens ben met het gestelde dat mensen met een beperking veel te weinig kilometers krijgen toegewezen in veel gevallen is naar mijn mening de oorzaak gelegen in het politieke besluit om niet te mikken op de kwaliteit van het vervoer maar op de prijs!
En die prijs moet zo laag mogelijk zijn!!
Daarom besteed VALYS veel te vaak ook het vervoer uit aan de cowboys binnen het taxibusvervoer die met wrakke bussen met te weinig vastzetmiddelen en zeer onervaren chauffeur (soms zelfs weggestuurd met busjes die bewust niet eens APK-gekeurd zijn zoals TAXI-PLUS) dit vervoer vaak ook doen waarbij wettelijke rijtijden worden overschreden.
Dat weet de politiek en dat weet ook VALYS en CONNEXXION.
De PvdA-vertegenwoordigster heeft dan ook slim gezegd dat zij alleen gaat kijken naar diegene die de ruimere kilometers niet opmaken en die door wil schuiven naar die lagere kilometervergoedingen.
Niets over het feit dat de kwaliteit van dat vervoer door dit minimale kostenplaatje hardhollend achteruit is gegaan en een groot deel van het geld in verkeerde zakken terecht komt (organisaties/directeuren/aandeelhouders).
Een stukje geschiedenis;
De Wet Autovervoer Personen is er gekomen door de wildgroei van vervoer in de 20-er jaren vorige eeuw.
Alleen waar te verdienen viel kwam dat openbaar vervoer op gang.
Waar het vervoer verliesgevend zou zijn en blijven was er gewoon geen vervoer dat toen nog een particuliere zaak was.
(De geschiedenis is zich nu al weer aan het herhalen).
Naast de dwang in de WAP vastgelegd voor ook verliesgevend vervoer toch uit te voeren werden er ook kwaliteitseisen vastgelegd en kregen gemeenten de taak toegeschoven het taxi en overig openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen te regelen.
Taxichauffeurs te Amsterdam waren in ieder geval in 1963 (het moment dat ik taxichauffeur werd) verplicht om eerst zo'n 10 % van de Amsterdamse straten te kennen + de grotere hotels + alle ziekenhuizen te Amsterdam.
Een uniform was verplicht en het korps taxichauffeurs zorgden zelf wel dat een nieuwe chauffeur de regels leerden van servicegerichtheid en beleefdheid.
Eind jaren '70 kwam er een vakbekwaamheidseis voor taxichauffeurs-eigen rijders (kleine ondernemers binnen een V.O.F.)
In die jaren werd het mythyl-tyltylvervoer en het overig kindervervoer naar speciale scholen gereden door vaste chauffeurs.
Als men langer dan 5 jaar zelfstandig chauffeur was kreeg men een vakbekwaamheid"diploma" op grond van de overgangsregeling.
In de '80-er jaren werd het gemeentelijk toezicht op het taxivervoer losgelaten en aan de provincie overgelaten met als gevolg dat op drukke avond/nachturen chauffeurs uit andere delen van de provincie naar Amsterdam kwamen om het graantje mee te pikken zonder ook maar enige stratenkennis te hebben.
Bovendien werd ook het snordersprobleem dat al bestond zolang het taxivervoer bestond nooit echt goed aangepakt.
Tel daarbij op dat de vakbekwaamheidseis kwam te vervallen en Amsterdam i.p.v. 500 taxi's op de weg er meer dam 2000 kreeg waarbij voor vergunningen wel tot 250.000,- gulden per vergunning werd betaald dan is het logisch dat de kwaliteit van het taxivervoer hardhollend achteruit is gegaan want een gewone man kon dat soort bedragen niet betalen..
Hoezeer de politiek het taxivervoer blijft uitkleden op kwaliteit is het voorstel dat stilstaan/wachten op een klant (die nog even lekker door blijft zuipen) niet meer berekend mag worden.
Iedereen die werkt voor zijn brood wordt betaald naar het aantal uren dat hij/zij werkt, zelfs in China!!
Maar dat mag van de politiek niet in Nederland.
Daar mag alleen maar de kilometers geteld worden, kilometers die uit de lengte of de breedte moet komen en dus DURE kilometers moeten zijn. Te duur!!
En dan die Connexxion die het "keurmerk taxi's" mogen voeren.
Dit terwijl volgens de normen voor het ziekenvervoer/ gehandicaptenvervoer de (klein)bus niet eens aan de voorwaarden voldoen (waar zijn bijvoorbeeld de spuugzakjes?) en elke kaasboer die bus mag rijden zonder enig diploma (want die chauffeurspas is géén kwaliteitskenmerk dan alleen dat hij/zij redelijk kan horen en zien!!
(sorry kaasboeren).
Taxi's die geen "keurmerk" hebben zouden ook niet (meer) de vrije busbanen mogen gebruiken; voor goed vervoer van levensbelang voor die kleine ondernemer.
Nee, op die politiek spuug ik!
Immers, het is de chauffeur die de kwaliteit van het voervoer in handen zou moeten hebben en niet die paar grote jongens die aandeelhouders zitten te spekken.
De politici uit het verleden en het heden hebben dit vervoer kapot geregeld ten gunste van die grote jongens en daar plukt niet alleen de kleine chauffeur maar vooral ook een groot deel van de nederlandse bevolking en speciaal de mensen met een beperking de wrange vruchten van.
Het is dan ook een gotspe dat in de Radaruitzending zo'n politica het wel even wil zien te regelen met het schuiven met kilometers!!
Een hele boze Grootvader!!
Hoewel ik het ook eens ben met het gestelde dat mensen met een beperking veel te weinig kilometers krijgen toegewezen in veel gevallen is naar mijn mening de oorzaak gelegen in het politieke besluit om niet te mikken op de kwaliteit van het vervoer maar op de prijs!
En die prijs moet zo laag mogelijk zijn!!
Daarom besteed VALYS veel te vaak ook het vervoer uit aan de cowboys binnen het taxibusvervoer die met wrakke bussen met te weinig vastzetmiddelen en zeer onervaren chauffeur (soms zelfs weggestuurd met busjes die bewust niet eens APK-gekeurd zijn zoals TAXI-PLUS) dit vervoer vaak ook doen waarbij wettelijke rijtijden worden overschreden.
Dat weet de politiek en dat weet ook VALYS en CONNEXXION.
De PvdA-vertegenwoordigster heeft dan ook slim gezegd dat zij alleen gaat kijken naar diegene die de ruimere kilometers niet opmaken en die door wil schuiven naar die lagere kilometervergoedingen.
Niets over het feit dat de kwaliteit van dat vervoer door dit minimale kostenplaatje hardhollend achteruit is gegaan en een groot deel van het geld in verkeerde zakken terecht komt (organisaties/directeuren/aandeelhouders).
Een stukje geschiedenis;
De Wet Autovervoer Personen is er gekomen door de wildgroei van vervoer in de 20-er jaren vorige eeuw.
Alleen waar te verdienen viel kwam dat openbaar vervoer op gang.
Waar het vervoer verliesgevend zou zijn en blijven was er gewoon geen vervoer dat toen nog een particuliere zaak was.
(De geschiedenis is zich nu al weer aan het herhalen).
Naast de dwang in de WAP vastgelegd voor ook verliesgevend vervoer toch uit te voeren werden er ook kwaliteitseisen vastgelegd en kregen gemeenten de taak toegeschoven het taxi en overig openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen te regelen.
Taxichauffeurs te Amsterdam waren in ieder geval in 1963 (het moment dat ik taxichauffeur werd) verplicht om eerst zo'n 10 % van de Amsterdamse straten te kennen + de grotere hotels + alle ziekenhuizen te Amsterdam.
Een uniform was verplicht en het korps taxichauffeurs zorgden zelf wel dat een nieuwe chauffeur de regels leerden van servicegerichtheid en beleefdheid.
Eind jaren '70 kwam er een vakbekwaamheidseis voor taxichauffeurs-eigen rijders (kleine ondernemers binnen een V.O.F.)
In die jaren werd het mythyl-tyltylvervoer en het overig kindervervoer naar speciale scholen gereden door vaste chauffeurs.
Als men langer dan 5 jaar zelfstandig chauffeur was kreeg men een vakbekwaamheid"diploma" op grond van de overgangsregeling.
In de '80-er jaren werd het gemeentelijk toezicht op het taxivervoer losgelaten en aan de provincie overgelaten met als gevolg dat op drukke avond/nachturen chauffeurs uit andere delen van de provincie naar Amsterdam kwamen om het graantje mee te pikken zonder ook maar enige stratenkennis te hebben.
Bovendien werd ook het snordersprobleem dat al bestond zolang het taxivervoer bestond nooit echt goed aangepakt.
Tel daarbij op dat de vakbekwaamheidseis kwam te vervallen en Amsterdam i.p.v. 500 taxi's op de weg er meer dam 2000 kreeg waarbij voor vergunningen wel tot 250.000,- gulden per vergunning werd betaald dan is het logisch dat de kwaliteit van het taxivervoer hardhollend achteruit is gegaan want een gewone man kon dat soort bedragen niet betalen..
Hoezeer de politiek het taxivervoer blijft uitkleden op kwaliteit is het voorstel dat stilstaan/wachten op een klant (die nog even lekker door blijft zuipen) niet meer berekend mag worden.
Iedereen die werkt voor zijn brood wordt betaald naar het aantal uren dat hij/zij werkt, zelfs in China!!
Maar dat mag van de politiek niet in Nederland.
Daar mag alleen maar de kilometers geteld worden, kilometers die uit de lengte of de breedte moet komen en dus DURE kilometers moeten zijn. Te duur!!
En dan die Connexxion die het "keurmerk taxi's" mogen voeren.
Dit terwijl volgens de normen voor het ziekenvervoer/ gehandicaptenvervoer de (klein)bus niet eens aan de voorwaarden voldoen (waar zijn bijvoorbeeld de spuugzakjes?) en elke kaasboer die bus mag rijden zonder enig diploma (want die chauffeurspas is géén kwaliteitskenmerk dan alleen dat hij/zij redelijk kan horen en zien!!
(sorry kaasboeren).
Taxi's die geen "keurmerk" hebben zouden ook niet (meer) de vrije busbanen mogen gebruiken; voor goed vervoer van levensbelang voor die kleine ondernemer.
Nee, op die politiek spuug ik!
Immers, het is de chauffeur die de kwaliteit van het voervoer in handen zou moeten hebben en niet die paar grote jongens die aandeelhouders zitten te spekken.
De politici uit het verleden en het heden hebben dit vervoer kapot geregeld ten gunste van die grote jongens en daar plukt niet alleen de kleine chauffeur maar vooral ook een groot deel van de nederlandse bevolking en speciaal de mensen met een beperking de wrange vruchten van.
Het is dan ook een gotspe dat in de Radaruitzending zo'n politica het wel even wil zien te regelen met het schuiven met kilometers!!
Een hele boze Grootvader!!