LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Acceptgirokosten bij internetbankieren
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 okt 2007 11:23
Acceptgirokosten bij internetbankieren
Betalen doe ik alles via internet bankieren. Nu is KPN zo brutaal om toch € 1,05 acceptgiro kosten in rekening te brengen. Als ik het goed heb betaal ik toch bij internet bankieren rechtstreeks via mijn bank op hun rekening en maak ik toch geen acceptgiro kosten. KPN wil ons dwingen tot automatische afschrijvingen, zodat zij dan ook eerder kunnen innen. Als dit bij 100.000 klanten gebeurt, is dat minstens € 100.000,- waar je niks voor hoeft te doen. Schandelijk![/b]
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Vanaf 20 september brengt KPN 1,25 in rekening bij betaling met acceptgiro. Automatische incasso blijft gratis. Schandalig !
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
KPN geeft je twee keuzemogelijkheden:
A. We incasseren automatisch, kost niets
B. We sturen een factuur. Dat kost 1,05 (of 1,25). Hoe je het betaalt maakt niet uit, maar we doen er een acceptgiro bij.
Kies één van beide of kies een andere aanbieder. Je bent niet verplicht klant te zijn bij KPN. Er is nog een stiekeme optie C: aangeven dat je per Automatische incasso wilt betalen en expres een fout banknummer opgeven. Dan krijg je een herinnering (als het goed is zonder kosten) en dan betaal je alsnog.
A. We incasseren automatisch, kost niets
B. We sturen een factuur. Dat kost 1,05 (of 1,25). Hoe je het betaalt maakt niet uit, maar we doen er een acceptgiro bij.
Kies één van beide of kies een andere aanbieder. Je bent niet verplicht klant te zijn bij KPN. Er is nog een stiekeme optie C: aangeven dat je per Automatische incasso wilt betalen en expres een fout banknummer opgeven. Dan krijg je een herinnering (als het goed is zonder kosten) en dan betaal je alsnog.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Dit is niet alleen bij KPN.Veel bedrijven vragen voor een acceptgiro kosten.Zo ook bij ESSENT,daar betaal je 1 euro (12 euro op jaarbasis)en automatische afschrijving kost niks.
Je betaald gewoon de kosten voor de acceptgiro die je elke maand ontvangt,al betaald je via internet bankieren.
Je betaald gewoon de kosten voor de acceptgiro die je elke maand ontvangt,al betaald je via internet bankieren.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Wat is er mis met een automatische incasso?KPN wil ons dwingen tot automatische afschrijvingen, zodat zij dan ook eerder kunnen innen.
Wat maakt het uit, of zij 'eerder' kunnen innen. Op mijn betaalrekening krijg ik toch geen rente, dus voor mij maakt het niets uit.
En niemand dwingt je volgens mij. Je hebt een keuze. Kies je voor de ene methode kost het niets en kies je voor de andere methode, dan kost het wel wat.
Bij het gebruik van een incasso bespaart de incasseerder kosten. In een keer worden alle incasso's aangeleverd. Na uitvoering ervan hoeft de incasseerde alleen de mislukte na te kijken. Als je het zelf overmaakt, is het voor de incasseerder meer werk en dus meer kosten.
En mocht een incasso fout zijn, dan kun je deze zelf via internetbankieren heel snel terugdraaien, dus ook dat is geen probleem. Het argument, dat je geen baas meer bent over je eigen geld gaat dus ook niet op
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 07 sep 2007 17:34
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Wat er mis is met het automatisch laten afschrijven? Drie dingen:
1. Het tijdstip van afschrijving wordt vaak bepaald door het bedrijf. Liever heb ik dit zelf in de hand, zodat ik op tijd kan zorgen dat het geld er ook is.
2. Als je een contract bij een bedrijf opzegt, zie dan maar eens van die automatische afschrijvingen af te komen (ik heb ervaring).
3. Ik vind het de omgekeerde wereld als bedrijven de controle hebben over mijn bankrekening, i.p.v. ik zelf. Het is mijn rekening, ik heb de dienst besteld en ik betaal hem dan ook.
1. Het tijdstip van afschrijving wordt vaak bepaald door het bedrijf. Liever heb ik dit zelf in de hand, zodat ik op tijd kan zorgen dat het geld er ook is.
2. Als je een contract bij een bedrijf opzegt, zie dan maar eens van die automatische afschrijvingen af te komen (ik heb ervaring).
3. Ik vind het de omgekeerde wereld als bedrijven de controle hebben over mijn bankrekening, i.p.v. ik zelf. Het is mijn rekening, ik heb de dienst besteld en ik betaal hem dan ook.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Als ze een acceptgiro sturen, hebben ze de kosten die daaraan vast zitten, al gemaakt. Dus ook als je die niet gebruikt, laten ze je ervoor betalen. Simpel toch?
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Oké.
Hoe reageer je dan hierop als een bedrijf zegt:
"U betaalt het volle bedrag bij betaling met een acceptgiro, maar bij betaling via incasso krijgt u zoveel euro korting."?
Hoe reageer je dan hierop als een bedrijf zegt:
"U betaalt het volle bedrag bij betaling met een acceptgiro, maar bij betaling via incasso krijgt u zoveel euro korting."?
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Hallo,
Ik betaal bij nuon ook 1 euro per acceptgirokaart terwijl ik ook via internet bankieren het geld netjes iedere maand overmaakt.
Ook zij geven maar 2 optie's namelijk per acceptgiro of automatische incasso.
Daar ik een uitkering heb die iedere 4 weken uitbetaald word schuif de betaaldatum steeds iedere maand op.
Ik heb nood gedwongen daardoor alle automatische incasso's stop gezet omdat je totaal geen overzicht meer hebt over je rekening.
Het ene bedrijf haalt de 1ste van de maand eraf de andere weer pas de 15e en dan heb je ook bedrijven (UPC o.a) die rond de 20ste het geld eraf haalt.
En tja als je dan iedere maand op een andere datum je geld gestort krijgt zie je door het bomen het bos niet meer en voor je het weet zit je in de schulden.
Maar ook het automatische incasso systeem stuit mij eerlijk gezegd tegen de borst daar je geen baas meer bent over je eigen geld.
Het is net of je je portemonee midden in de stad opentrekt en aan iedereen maar zeg pak maar wat je nodig hebt!
Ik vind gewoon eerst iets leveren dan kijk ik of ze het goed doen en dan betaal ik netjes.
Niet eerst betalen dan maar afwachten of je het krijgt en of het goed is.
Paard achter de wagen spannen heet zoiets.
En als er dan iets mis gaat zie dan je geld maar eens terug te krijgen!
Groetjes
Ik betaal bij nuon ook 1 euro per acceptgirokaart terwijl ik ook via internet bankieren het geld netjes iedere maand overmaakt.
Ook zij geven maar 2 optie's namelijk per acceptgiro of automatische incasso.
Daar ik een uitkering heb die iedere 4 weken uitbetaald word schuif de betaaldatum steeds iedere maand op.
Ik heb nood gedwongen daardoor alle automatische incasso's stop gezet omdat je totaal geen overzicht meer hebt over je rekening.
Het ene bedrijf haalt de 1ste van de maand eraf de andere weer pas de 15e en dan heb je ook bedrijven (UPC o.a) die rond de 20ste het geld eraf haalt.
En tja als je dan iedere maand op een andere datum je geld gestort krijgt zie je door het bomen het bos niet meer en voor je het weet zit je in de schulden.
Maar ook het automatische incasso systeem stuit mij eerlijk gezegd tegen de borst daar je geen baas meer bent over je eigen geld.
Het is net of je je portemonee midden in de stad opentrekt en aan iedereen maar zeg pak maar wat je nodig hebt!
Ik vind gewoon eerst iets leveren dan kijk ik of ze het goed doen en dan betaal ik netjes.
Niet eerst betalen dan maar afwachten of je het krijgt en of het goed is.
Paard achter de wagen spannen heet zoiets.
En als er dan iets mis gaat zie dan je geld maar eens terug te krijgen!
Groetjes
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 24 feb 2004 15:06
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Ook de zorgverzekeraars hanteren dit principe als je niet automatische betaald maar via internetbankieren krijg je maandelijks een boete van € 2.50
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
ik ben op dit moment met kpn in discussie om een gewone factuur te krijgen, dus zonder acceptgiro, die ik dan via internetbankieren kan betalen.
ik weiger die 1,25 te betalen en die ook gewoon een bankoverschrijving, dus zonder die acceptgiro codes te gebruiken.
ben benieuwd of ze hier op ingaan maar tot nu toe krijg ik alleen een standaard antwoord dat er twee betaalmogelijkheden zijn, incasso en acceptgiro. het schijnt niet tot ze door te dringen dat ik die geen van beide wil.
ik dacht overigens dat ze allen kosten voor de acceptgiro mochten berekenen als er voldoende alternatieve betaalmogelijkheden waren. 1 andere optie lijkt mij niet voldoende.
ik weiger die 1,25 te betalen en die ook gewoon een bankoverschrijving, dus zonder die acceptgiro codes te gebruiken.
ben benieuwd of ze hier op ingaan maar tot nu toe krijg ik alleen een standaard antwoord dat er twee betaalmogelijkheden zijn, incasso en acceptgiro. het schijnt niet tot ze door te dringen dat ik die geen van beide wil.
ik dacht overigens dat ze allen kosten voor de acceptgiro mochten berekenen als er voldoende alternatieve betaalmogelijkheden waren. 1 andere optie lijkt mij niet voldoende.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17 mei 2006 23:27
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Naar aanleiding van de berichten over het in rekening brengen van extra kosten bij het gebruik van acceptgiro's wil ik even het volgende kwijt. Als penningmeester van een zgn. "goed doel" maak ik ook gebruik van de mogelijkheid tot internetbankieren en wel bij de Rabobank. We hebben daar een zgn. zakelijke rekening. Het komt voor, dat ik even het rekening-overzicht wil raadplegen om b.v. te zien of een aangekondigde gift al is binnengekomen danwel of het saldo toereikend is om een betaling te verrichten. Elk kwartaal krijgen wij een gespecificeerd overzicht van de in rekening gebrachte bankkosten, waarbij ik mij steeds verbaas over de hoogte van de tarieven voor buitenlandse betalingen. Recent viel het me op, dat de bank ook kosten in rekening brengt voor het raadplegen van de eigen rekening: 11 eurocent per keer. Toen ik daarop reclameerde kreeg ik de geruststellende mededeling dat het tarief was verlaagd tot 10 eurocent. Het raadplegen van de rekening gaat volledig automatisch; er komt geen enkele menselijke handeling aan te pas. Er zijn bij de bank m.i. dus geen "kosten". Dit wil ik hiermee graag even signaleren.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Bestaat er niets meer zoals service?
Nu de KPN geld voor de acceptgiro gaat vragen, hebben ze weer mijn aandacht.
Ben inmiddels bezig met een andere aanbieder, mijn vaste lijn gaat er nu uit.
Nu de KPN geld voor de acceptgiro gaat vragen, hebben ze weer mijn aandacht.
Ben inmiddels bezig met een andere aanbieder, mijn vaste lijn gaat er nu uit.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
1. KPN stuurt mij een mail waneer een factuur gereed is met een melding dat afgeschreven gaat worden.1. Het tijdstip van afschrijving wordt vaak bepaald door het bedrijf. Liever heb ik dit zelf in de hand, zodat ik op tijd kan zorgen dat het geld er ook is.
2. Als je een contract bij een bedrijf opzegt, zie dan maar eens van die automatische afschrijvingen af te komen (ik heb ervaring).
Ben altijd nog baas over mijn eigen rekening, als ik het er niet mee eens ben kan ik binnen 30 dagen via bank storneren.
2. Heel makkelijk een selectieve blokkade op je bankrekening voor het bedrijf waarvan je geen klant meer bent en ze kunnen vervolgens niks meer afschrijven.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 sep 2007 18:22
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Gewoon bij KPN weggaan ze zijn en blijven toch veel duurder als de meeste providers. Laat je niet dwingen om meer te betalen.
Je hebt straks helemaal niets meer te zeggen over je eigen geld.
Je hebt straks helemaal niets meer te zeggen over je eigen geld.
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Dan heb je 99 % kans dat je met hetzelfde geconfronteerd wordt.Nu de KPN geld voor de acceptgiro gaat vragen, hebben ze weer mijn aandacht.
Ben inmiddels bezig met een andere aanbieder
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Pretium maakt het nog bonter. Halverwege de maand krijg je bericht dat er begin van de maand een x-bedrag van je rekening is geschreven, terwijl je vroeger aan het begin van de maand bericht kreeg, dat halverwege de maand het geld van je rekening afgeschreven zou worden. De omgekeerde wereld lijkt mij. Was voor mij dé reden om accuut te stoppen met Pretium!
KPN stuurt mij via internet bericht dat mijn rekening "klaar staat" om te raadplegen en dat het bedrag op een bepaalde dag afgeschreven zal worden. Ja en ons bent zunig hé! Veel dubbetjes maken ook een gulden zei mijn vroeger altijd
Het is inderdaad jammer dat er alleen gekozen kon worden voor automatisch betalen òf accceptgiro. Ja en ons bent zunig. Toch
Veel bedrijven verplichten je tegenwoordig tot automatisch betalen en bieden niet meer de mogelijkheid te kiezen voor een acceptgiro. Anders leveren ze eenvoudig niet. Take it or leave it!!! Hoezo de klant is koning!
KPN stuurt mij via internet bericht dat mijn rekening "klaar staat" om te raadplegen en dat het bedrag op een bepaalde dag afgeschreven zal worden. Ja en ons bent zunig hé! Veel dubbetjes maken ook een gulden zei mijn vroeger altijd
Het is inderdaad jammer dat er alleen gekozen kon worden voor automatisch betalen òf accceptgiro. Ja en ons bent zunig. Toch
Veel bedrijven verplichten je tegenwoordig tot automatisch betalen en bieden niet meer de mogelijkheid te kiezen voor een acceptgiro. Anders leveren ze eenvoudig niet. Take it or leave it!!! Hoezo de klant is koning!
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Nou de KPN is niet de enige die dat doet.Ook UPC berekend € 0,84 administratiekosten omdat ik zelf via internetten mijn abonnement maandelijks betaal. Ook zij hebben geen enkele handeling te verrichten en toch nog maar extra betalen.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
vroeger:
Acceptgiros waren voor de instelling en mochten niet apart in rekening worden gebracht bij de klant. Uiteraard gebeurde dat achter de schermen natuurlijk wel, men deed niets voor niets. Dit zal bij KPN ook altijd het geval zijn geweest.
Nu:
Het verschil met vroeger is kennelijk dat KPN er nu nog een schepje bovenop doet. Dus naast het achter de schermen in rekening brengen ook nog eens €1.25 extra. Het is m.i. gewoon een verkapte prijsverhoging. Zal wel komen omdat veel mensen afhaken bij KPN en naar andere instellingen overstappen. Tele2 ongevraagd bijvoorbeeld, wat KPN gewoon laat gebeuren.
Overigens is het voor het eerst dat ik hiervan in kennis ben gebracht door KPN. Ik had het wel zo netjes gevonden als men dit eerder zou hebben medegedeeld. Of heb ik iets gemist?
Harry
Acceptgiros waren voor de instelling en mochten niet apart in rekening worden gebracht bij de klant. Uiteraard gebeurde dat achter de schermen natuurlijk wel, men deed niets voor niets. Dit zal bij KPN ook altijd het geval zijn geweest.
Nu:
Het verschil met vroeger is kennelijk dat KPN er nu nog een schepje bovenop doet. Dus naast het achter de schermen in rekening brengen ook nog eens €1.25 extra. Het is m.i. gewoon een verkapte prijsverhoging. Zal wel komen omdat veel mensen afhaken bij KPN en naar andere instellingen overstappen. Tele2 ongevraagd bijvoorbeeld, wat KPN gewoon laat gebeuren.
Overigens is het voor het eerst dat ik hiervan in kennis ben gebracht door KPN. Ik had het wel zo netjes gevonden als men dit eerder zou hebben medegedeeld. Of heb ik iets gemist?
Harry
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25
Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren
Inderdaad,Dirty Harrie schreef:
vroeger:
Acceptgiros waren voor de instelling en mochten niet apart in rekening worden gebracht bij de klant. Uiteraard gebeurde dat achter de schermen natuurlijk wel, men deed niets voor niets. Dit zal bij KPN ook altijd het geval zijn geweest.
Nu:
Het verschil met vroeger is kennelijk dat KPN er nu nog een schepje bovenop doet. Dus naast het achter de schermen in rekening brengen ook nog eens €1.25 extra. Het is m.i. gewoon een verkapte prijsverhoging.
ipv de mensen meer te laten betalen voor acceptgiro, zou men de mensen met auto-incasso korting dienen te geven!
Het is gewoon pure oplichterij om nu ineens extra geld in rekening te brengen. En men probeert er gewoon mee weg te komen door de mensen bewust verkeerde uitleg/toelichting te geven.