Ook ik heb zo'n factuur recent gekregen met erboven in vet gedrukte tekst dat ik extra kosten verschuldigd ben voor betaling met acceptgiro!
Ik heb hierop direct gereclameerd en inderdaad antwoord gekregen van de KPN. Ik mijn e-mail stelde ik dat ik:
1. Nooit gevraagd heb om een acceptgiro.
2. Al jaren via internetbankieren betaal (en altijd op tijd).
3. Me niet laat dwingen tot een andere betaalmethode (gezien ervaringen van een kennis met automatische incasso van de KPN).
4. Ik voortaan een factuur wens te ontvangen zonder acceptigiro.
5. Ik weiger die € 1,25 te betalen
Hun antwoord is (bij herhaling op mijn replies) dat de kosten al gemaakt zijn, het incasseren van een acceptgiro nu eenmaal geld kost en dat er geen andere mogelijkheden zijn om te betalen.
Nu werk ik toevallig op de ICT afdeling van een grote verzekeraar en heb enig zicht op wat wel en niet simpel te realiseren is. Neem van mij aan dat het niet versturen van een acceptgiro zonder dat de klant een automatische incasso heeft beslist geen "rocket science" is.
In mijn geval is de verzekeraar er uit kostenbesparingen zelfs toe overgegaan om deze mogelijkheid te bieden! Daarnaast kost de aanmaak van een op naam gestelde acceptgiro hooguit € 0,15 (we hebben het hier uiteraard over een redelijke massa productie). Het incasseren van een ontvangen acceptgiro kost iets rond de € 0,25.
Dat is bij elkaar absoluut geen € 1,25! De KPN reageert hier wijselijk niet op alhoewel men wel toegeeft dat de kosten voor het innen niet gemaakt worden als je internetbankiert!
Men blijft echter onwrikbaar. Ik blijf bij mijn weigering en zal ze dan ook verzoeken aan te tonen dat deze verplichting tot betaling van extra kosten juridisch gezien juist is. Ik word wel een beetje moe van die starre houding te meer omdat er zoveel andere argumenten aan te dragen zijn om tot automatische incasso (maar dan ook helemaal zonder factuur) over te gaan. Denk bijv. aan papiergebruik en milieu.
Ik vind de KPN al met al zwaar tegenvallen zo en ik zal zeker gaan overwegen mijn abonnement bij KPN op te zeggen.
Ik kan me dus ook heel goed vinden in de verontwaardiging van de starter van dit onderwerp. Het gaat me niet zozeer om het bedrag (alhoewel een heleboel kleintjes een astronomisch bedrag opleveren) maar meer om de houding.
Overigens vind ik essentiële mededelingen doen in een folderachtig medium bijzonder onverstandig. Ga maar na hoeveel je van die junk (ondanks het verzoek tot niet bezorgen van ongeadresseerde post) elke dag in je brievenbus krijgt!
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat je als individu hier juridische stappen kunt ondernemen tegen zo'n mammoet als de KPN! Iemand daar ideeën over?
Ik heb mijn factuur uiteraard voldaan met aftrek van het gewraakte bedrag..........
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)