Re; Kanovaarder
Bougie voor de bromscooter.
Even ter aanvulling (en BMS zal dit ongetwijfeld beamen) kan men aan de bougie zelf zien of het de juiste "warmtegraad" heeft.
Klinkt misschien een beetje gek voor een leek maar het is wel degelijk serieus.
Immers, als de scooter goed is afgesteld en er zit de juiste bougie in dan is deze bij het keramiek en de puntjes lichtbruin.
Is de bougie daar tot vrijwel wit toe dan noemt men deze bougie te heet.
Is de bougie daar donkerbruin tot zwart dan is de bougie voor dat benzine/olie - luchtmengsel "te koud".
Dat hoeft dus niet te betekenen dat het benzine-luchtmengsel te rijk is afgesteld maar dat kan wel.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Bij een te hete bougie zullen de elektroden (die puntjes) veel te snel inbranden waardoor al snel een slecvhte vonk en dus dlecht starten-lopen.
Bij een te koude bougie zal het verschijnsel "verzuipen" op gaan treden omdat de bougie door vuil en vocht ook dichtslaat en geen vonk kan produceren.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Kortom, de gewone leek zou dus altijd moeten vragen naar die uitgedraaide bougie en aan de hand van de kleur bij de sleutelaar moeten vragen voor montage van een warmere of koudere bougie.
Zelf heb ik een Piaggio Quartz scooter, en vergaste bijna waneer ik op deze scooter lange afstanden reed!,
De pest is dat de scooters begrenst zijn!, en de hele setup van de motor eigenlijk aangepast moet worden, natuurlijk wordt dat niet gedaan, en er worden hier en daar een plaatje en ringetjes geplaatst om de motor in toom te houden!, m.a.w. een hoger benzine verbruik, een vuilere uitstoot aan de uitlaat! ( lang leve het milieu! )
De bougie van mijn scooter was een ND B9E bougie, die altijd te zwart bleef, en soms zelfs zo vuil bleef dat het starten slechter werd van de scooter,
Begrenzingen verwijderd, en een kleinere sproeier gemonteerd!, een warmere(!) bougie gemonteerd!, en zelfs de oliepomp schraler gezet, lekker tegenstrijdig dus,
De scooter uitgebreidt getest, en de bougie blijft koffiebruin, zelfs met langere tijd voluit rijden met harde wind tegen,
De scooter rijdt nu gemiddeld 65 echte km/per uur, en het verbruik ligt op 1:30 gemiddeld, de ergste stank is nu verdwenen bij de uitlaat, maar optimaal krijg je het met een tweetakt nooit!,
De scooter heeft met deze veranderingen al weer bijna 29.000 km zonder problemen gereden, zelf ben ik een rustige rijder en rijdt gem. 45 km per uur op de teller die maar een kleine afwijking heeft,
Nu zit er wat onderhoud aan te komen bij de scooter van 15 jaar oud!,
Vervangen van de v-snaar, variateurrollen, en tandriem oliepomp, normaal onderhoud dus, remblokjes voor en banden zijn al eens vervangen verder geen noemenswaardige problemen, accu is 12 jaar oud(!) is nu echt stuk, één trap op de kickstarter brengt de motor tot leven, zelfs wanneer deze 4 maanden stil gestaan heeft!,
De scooter ziet er na een poetsbeurt weer netjes uit, en kan best nog wat jaartjes mee,
Het wordt tijd dat de 4 takt gemeengoed wordt in scooterland, onnodige vervuiling is natuurlijk niet nodig met de gedateerde 2 takt, die helaas nog volop te krijgen is, zelfs een bi-fuel scooter is te verkrijgen!, een scooter op LPG!, lekker schoon rijden met zo'n scooter!
Het wordt steeds leuker!, Misschien straks nog een schone diesel met een verbruik van 1:100! of minder!,
wie weet!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.