Boete GVB bij vertraging NS
Geplaatst: 16 okt 2007 09:52
Gisteren reden er geen intercity-treinen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Zuid-WTC. 's Ochtends had ik daarom 50 minuten vertraging toen ik in Utrecht aankwam (te weinig om vergoeding te krijgen).
Op de teruweg, rond 17.45u, reden er nog steeds geen treinen. Mij werd geadviseerd op Utrecht CS om naar Amsterdam Amstel te gaan en daar de metro naar Amsterdam Zuid WTC te nemen. Dat is logisch, want met de trein duurt dat kleine stukje heel lang, te meer omdat er ook nauwelijks treinen in de richting amersfoort-schiphol reden gisteren. Het gebeurt wel vaker dat je via Amstel moet reizen en dat is dan nog de metro de snelste en aangeraden oplossing. Dan hoef je niet te stempelen.
Met 25 minuten vertraging kwam ik op Zuid-WTC aan. Daar stonden zo'n 30 controleurs van het GVB iedereen zonder GVB-kaartje op de bon te slingeren. Er waren nogal wat mensen die nietsvermoedend met hun treinkaartje aankwamen. Ik kreeg ook een bekeuring van EUR 37,40. HEt hielp niet om je treinkaartje te laten zien en het uit te leggen. De GVB laat je alleen gratis reizen als de NS dat aanvraagt, en dat was niet gebeurd. Het huilen stond me nu echt nader dan het lachen, na al die vertraging nu ook nog een enorme boete. De medewerker van het GVB was bovendien vreselijk onvriendelijk.
Daarna ging ik naar de medewerkers van de NS, die juist aardig en begripsvol waren. Ze vertelden dat ze hadden doorgegeven dat de NS het GVB moest waarschuwen zodat klanten gratis konden reizen van Amstel naar Zuid-WTC. De NS vonden dat echter te duur, en daarom hebben ze het GVB niet ingeschakeld. Het was een fout dat in Utrecht werd gezegd dat je met de metro zou kunnen reizen. In ieder geval was de GVB het geld ruimschoots aan het terug verdienen door op station Zuid WTC iedereen te bekeuren (ipv op Amstel ingangscontrole te gaan doen ofzo). ZIj raadden me aan contact op te nemen met de NS en een bezwaarschrift in te dienen.
Het valt mij op de de NS en GVB er niet in slagen om gedupeerde reizigers gezamenlijk een oplossing te bieden. Integendeel, over de hoofden van de reizigers - die al een baal-openbaar-vervoer-dag hebben - lijken ze het 'op te lossen' door grootscheeps te gaan bekeuren.
Ik zal voortaan in elk geval die paar strippen afstempelen, want ik wil niet zwartrijden en ieder geven wat hem toekomt. Ik blijf het echter slechte service en slechte voorlichting vinden. Zo word ik bepaald niet enthousiaster over het openbaar vervoer.
Op de teruweg, rond 17.45u, reden er nog steeds geen treinen. Mij werd geadviseerd op Utrecht CS om naar Amsterdam Amstel te gaan en daar de metro naar Amsterdam Zuid WTC te nemen. Dat is logisch, want met de trein duurt dat kleine stukje heel lang, te meer omdat er ook nauwelijks treinen in de richting amersfoort-schiphol reden gisteren. Het gebeurt wel vaker dat je via Amstel moet reizen en dat is dan nog de metro de snelste en aangeraden oplossing. Dan hoef je niet te stempelen.
Met 25 minuten vertraging kwam ik op Zuid-WTC aan. Daar stonden zo'n 30 controleurs van het GVB iedereen zonder GVB-kaartje op de bon te slingeren. Er waren nogal wat mensen die nietsvermoedend met hun treinkaartje aankwamen. Ik kreeg ook een bekeuring van EUR 37,40. HEt hielp niet om je treinkaartje te laten zien en het uit te leggen. De GVB laat je alleen gratis reizen als de NS dat aanvraagt, en dat was niet gebeurd. Het huilen stond me nu echt nader dan het lachen, na al die vertraging nu ook nog een enorme boete. De medewerker van het GVB was bovendien vreselijk onvriendelijk.
Daarna ging ik naar de medewerkers van de NS, die juist aardig en begripsvol waren. Ze vertelden dat ze hadden doorgegeven dat de NS het GVB moest waarschuwen zodat klanten gratis konden reizen van Amstel naar Zuid-WTC. De NS vonden dat echter te duur, en daarom hebben ze het GVB niet ingeschakeld. Het was een fout dat in Utrecht werd gezegd dat je met de metro zou kunnen reizen. In ieder geval was de GVB het geld ruimschoots aan het terug verdienen door op station Zuid WTC iedereen te bekeuren (ipv op Amstel ingangscontrole te gaan doen ofzo). ZIj raadden me aan contact op te nemen met de NS en een bezwaarschrift in te dienen.
Het valt mij op de de NS en GVB er niet in slagen om gedupeerde reizigers gezamenlijk een oplossing te bieden. Integendeel, over de hoofden van de reizigers - die al een baal-openbaar-vervoer-dag hebben - lijken ze het 'op te lossen' door grootscheeps te gaan bekeuren.
Ik zal voortaan in elk geval die paar strippen afstempelen, want ik wil niet zwartrijden en ieder geven wat hem toekomt. Ik blijf het echter slechte service en slechte voorlichting vinden. Zo word ik bepaald niet enthousiaster over het openbaar vervoer.