LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cadeaubon kwijt geraakt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

@flipvanderwaal:

Wat voor reactie had jij dan verwacht?

Dat we allemaal het zielig vonden en het de juwelier kwalijk namen als hij zijn poten stijf hield?

Voor alle duidelijkheid:

De juwelier hoeft geen vervangende waardebon te verstrekken. Juridisch is hij dat ook totaal niet verplicht.

Wat hier van de juwelier wordt gevraagd is onacceptabel.

Als de juwelier een vervangende waardebon zou verstrekken is dat puur uit goedwilligheid, er mogen hier geen rechten aan ontrokken worden.

Als de juwelier het niet zou verstrekken, mag dit hem niet kwalijk worden genomen. Het is ook geen teken van klantonvriendelijkheid.

De reden dat veel winkeliers dergelijke aanvragen niet op ingaan heeft met het pure feit te maken met bedrog en oplichting.

Als je daar als consument niet aan denkt of in je opkomt, dan is het met je zeer slecht gesteld. Want dan ben je wel de grip op de werkelijkheid totaal verloren.

En denk maar niet dat oplichting dan niet zal gebeuren, ik kan je wel vertellen dat veel winkeliers daar heel erg last van hebben.

Daarbij kun je wel de klanten kennen, maar niet in hun hoofd kijken.

Er zijn echte gebeurtenissen genoeg waarbij klanten heel zielig tegenover de winkelier gaan doen, en ondertussen de boel bedonderen.

Ik heb gebeurtenissen gehoord van winkeliers en verkopers waar de hond nog geen brood van lust.

Dat, flipvanderwaal, moet jij ook niet vergeten. En daar dien jij ook rekening mee te houden.

Het is erg genoeg dat we ook in deze topic rekening moeten houden met oplichting. Ik geef de TS totaal niet de schuld van oplichting, maar het gebeurd maar veel te vaak. Vandaar dat de winkelieren in dergelijke situatie een negatieve antwoord geven op de vraag van de TS.

Daarnaast vind ik het een schande dat de TS tegen de winkelier zegt dat als hij zijn wens niet accepteerd, dat dan de winkelier een klant minder heeft.

Hierin zet hij heel duidelijk het mes op de keel van de juwelier en dat is gemeen en onterecht.

Dit valt heel duidelijk onder chantage.

En aangezien de TS geen gelijk heeft en hier ook geen gelijk krijgt was zijn woord:
De reacties waren duidelijk.Einde verhaaql voor mij op dit forum.
Te triest voor woorden.

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Hoi mannen en damens! Ik sla alles even over tot deze
Geplaatst op 20 Okt 2007 17:30 door rattaplan :oops:

Ratteplan heeft in dit geval de prijs gewonen.
Cadeaubonnen moeten voorzien zijn van een volgnummer met stempel c.q. Bedrijfsnaam.
Indien niet het geval liegt mijn informant.
Deze wettelijke bepaling is door de belasting ingevoerd plusminus 1995.
Rede is dat hier over inkomsten belasting overbetaald moeten worden gezien dat dit een ruil van geld is dus een waarde formulier. De wet heeft bepaald dat waarde papieren geregistreerd dienen te worden.
Indien de topic schrijver .TS. Kan aantonen dat de Cadeaubon op datum is gekocht, kan de verkoper zijn kas nazien en het nummer blokkeren en een ander geven, dit alleen als die waardebon alleen daar is in te leveren.
Ik ben zelfs van mening dat boven het bedrag van 25 euro alleen bij genoemde bedrijven in te leveren zijn.
Dus niet een Boeken bon of een vvv bon.

Dus de vraag van TS is niet zo dom, alleen sommige antwoorden zijn dit. Maar wel begrijpend.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door NAK »

BBCS,
Lees jij de tekst van flipvanderwaal nog eens goed, dan zie je dat hij zich tegen de TS keert en niet tegen de overige forum leden.
Daarom is jouw betoog compleet overbodig.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door gravedigger »

NAK: je weet dat BBCS/ikbenik gek is op herhalingen ;)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

BBCS,
Lees jij de tekst van flipvanderwaal nog eens goed, dan zie je dat hij zich tegen de TS keert en niet tegen de overige forum leden.


Oei :oops:

Oeps :oops:

Verrek :oops:


Je hebt gelijk! :oops:


Mijn excuses :oops:

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Reagerend op onderwerp Nita.

Geplaatst op 21 Okt 2007 15:23 door Nita
Kijk die bloemist mist niks, die weet gewoon dat jij nooit meer aankomt dat je de tegoedbon bent kwijt geraakt maar dan praat je over een paar tientjes? Jij komt zelfs nu vaker en of je blijf nu zeker nu zeker zijn vaste klant en zal wellicht nu ook iets meer fooi gaan geven?

Alleen wij hebben het nu over 150 euro.
Zie mijn schrijven
Geplaatst op 22 Okt 2007 07:55 door BMS.Purmerend

Groeten Jan.
Helaas wordt op deze topic ook weer vel uitgehaald naar andere wat eigenlijk overbodig is.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

Beste BMS,

Hoeveel bosjes bloemen moet de man verkopen om aan een bedrag van een paar tientjes te komen,daarbij het gaat om het gebaar ,ik was evengoed wel klant gebleven.Het moet al heel gek gaan wil ik van winkelier veranderen ,Ik ben een zeer trouwe klant.
Mijn mening is dat ook de juwelier een beetje water bij de wijn had kunnen doen, dat had ook niet het hele bedrag hoeven zijn.
Chantage en bedreiging frans aansmeren gaat ook wel weer een beetje ver.

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Nita, ik geef mijn moppie elke week een bosje 20 euro :wink:
Was die bon zo laag dan anita >bedoel Nita
Laatst gewijzigd door BMS.Purmerend op 22 okt 2007 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Mijn mening is dat ook de juwelier een beetje water bij de wijn had kunnen doen, dat had ook niet het hele bedrag hoeven zijn.
Chantage en bedreiging frans aansmeren gaat ook wel weer een beetje ver.
Klopt, maar om nu tegen die juwelier te zeggen dat als hij de eis of de wens van de klant niet inwilligd, dat hij dan een zeer goede klant kwijt is.

Dat valt echt onder chantage.

Ik kan er ook niks aan doen.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door roerganger »

Mensen, die juwelier heeft het volste recht om niet op die eis in te gaan. De topicschrijver is degene die de bon is "kwijtgeraakt", waarbij er hier voor het gemak maar van uit wordt gegaan dat de man te goeder trouw is. Het is toch het probleem van de topicschrijver? Waarom moet dan de juwelier, die hier helemaal niets aan kan doen, het probleem van de topicschrijver oplossen?

Als ik een tientje op straat verlies ga ik toch ook niet naar de bank om een nieuwe te eisen, en als ik dat niet krijg, dat ik hier op het forum ga lopen klagen? En als ik vandaag een nieuwe stereo koop, en morgen wordt er ingebroken en dat ding wordt gestolen, dan kan ik de winkelier toch ook niet aansprakelijk stellen en van hem een nieuwe eisen?

Je moet de verantwoordelijkheid dáár leggen waar het hoort. De topicschrijver is die bon kwijtgeraakt, dus hij zal moeten bloeden. En niet een ander die er part noch deel aan heeft.

Topicschrijver, wees een vent en neem je verlies. En hou op met dat gezeik allemaal. :evil:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

BMS,

De waarde van de bon had je al gelezen kunnen hebben.

Wat de A betreft ,niets is op een forum wat het lijkt te zijn in ieder geval niet de eerste.a. :wink:


roerganger;Hou op met dat gezeik allemaal?? Ja,dat moet op zijn tijd ook.

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Geplaatst op 20 Okt 2007 02:53 door fransvanderwerff

________________________________________
Bij de plaatselijke juwelier kocht ik ter gelegenheid van de verjaardag van mijn vrouw een cadeaubon te besteden bij deze juwelier, ter waarde van honderdvijftig euro. De cadeaubon raakt na een week zoek. Alles nagekeken, niets te vinden. De juwelier zegt:'Mevrouw dan hebt u pech gehad!'. Is dit einde verhaal of is hier nog wat aan te doen?

Beste roerganger
De vraag was of er iets gedaan kan worden of is zoals hij schrijft einde verhaal.
Of deze man nu wel rechten heeft of niet. In mijn opvatting heeft hij/zij wel rechten op vervanging. En is de winkelier zekerwel aanspreekbaar.
Deze wettelijke bepaling is door de belasting ingevoerd plusminus 1995.
Rede is dat hier over inkomsten belasting overbetaald moeten worden gezien dat dit een ruil van geld is dus een waarde formulier. De wet heeft bepaald dat waarde papieren geregistreerd dienen te worden.
Indien de topic schrijver .TS. Kan aantonen dat de Cadeaubon op datum is gekocht, kan de verkoper zijn kas nazien en het nummer blokkeren en een ander geven, dit alleen als die waardebon alleen daar is in te leveren.
Ik ben zelfs van mening dat boven het bedrag van 25 euro alleen bij genoemde bedrijven in te leveren zijn.
Dus niet een Boeken bon of een vvv bon.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door NAK »

.TS. Kan aantonen dat de Cadeaubon op datum is gekocht,
Hoe dan....... hij is de bon toch kwijt?

En stop eens met die wettelijke bepaling.
Er staat nergens in de wet geschreven dat, in dit geval de juwelier, de klant schadeloos moet stellen als deze zijn cadeau bon verliest.

Wat moet een juwelier dan doen als iemand voor die zelfde prijs een ketting koop en die kwijt raakt??????
Eem nieuwe ketting geven????

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door ronald g »

We draven door, als ik 50 euro verlies die ik net bij de bank heb gepint geeft de bank echt geen geld. Vraagsteller koopt een bon als hij/zij die in de winkel verliest dan gaat het personeel op de knieèn om te helpen zoeken, hoop ik dan maar. Echter als je de zaak verlaat met bon dan is die van de klant en heeft de winkelier geen ENKELE verantwoording meer. Ergo een cadeaubon vertegenwoordigd een geldbedrag die als zodanig beschouwd moet worden. Het is dus geen product maar een waardebon die leidt tot aankoop van een product en als je die verliest krijg je ook noppes nada niènte niks van de leverancier.

Dikke pech, iet wiet centen kwiet op z`n gelders.

Ronald.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Nogmaals:

Dat de juwelier misschien bereidt is om te helpen en een copie van die waardebon te verstrekken, is puur zijn goedwilligheid.

Hij is het niet verplicht en hij mag dan ook niet door de klanten verplicht worden.

De TS moet gewoon zijn verlies nemen en helemaal niet tegen de juwelier zeggen dat hij een goede klant kwijt is, omdat de juwelier niet datgene doet wat de TS graag zou willen.

In mijn ogen is dat gewoon chantage.

Ik kan er niks aan doen.

Toolboy

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Toolboy »

Een juwelier houd een registratie bij van de door hem verstrekte bonnen.
Aangezien het een verjaardags kado was moet de datum bekent zijn.
Het lijkt mij vrij simpel en klantvriendelijk als de juwelier er even de moeite voor neemt,het gaat immers niet om 10 euro :wink:

groet T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Een juwelier houd een registratie bij van de door hem verstrekte bonnen.
Aangezien het een verjaardags kado was moet de datum bekent zijn.
Het lijkt mij vrij simpel en klantvriendelijk als de juwelier er even de moeite voor neemt,het gaat immers niet om 10 euro


Licht er helemaal aan hoe de TS zich tegenover de juwelier zich manifesteerd.

Hij heeft er totaal geen recht op, maar als hij rustig en kalm blijft en de situatie uitlegt, dan kan de juwelier een copie verstrekken.

Het kwijtraken van die waardebon is alleen de verantwoordelijkheid van de TS en van niemand anders.

Daarom vind ik het verkeerd dat het probleem van de TS bij de juwelier gelegd wordt.
Dat die waardebon kwijt is, is niet het probleem en de verantwoordelijkheid van de juwelier.

Het is gewoon de goedwilligheid van de juwelier als jij die toch verstrekken wilt.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

De goedwilligheid van de juwelier is ver te zoeken.
Ik neem aan dat frans heus niet op hoge poten naar de J. is gestapt.
Als mijn juw. zo "n starre houding had aan genomen had hij het ook kunnen schudden.Een beetje moeite doen voor een klant hoort nu eenmaal bij een winkelier dwz als je de klant wilt houden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Als mijn juw. zo "n starre houding had aan genomen had hij het ook kunnen schudden.Een beetje moeite doen voor een klant hoort nu eenmaal bij een winkelier dwz als je de klant wilt houden.
En als die juwelier al diverse keren op zo'n manier is opgelicht?

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door roerganger »

Rede is dat hier over inkomsten belasting overbetaald moeten worden gezien dat dit een ruil van geld is dus een waarde formulier. De wet heeft bepaald dat waarde papieren geregistreerd dienen te worden.
Zoveel verstand heb ik niet van waardepapieren, maar volgens mij is een kadobon toch echt geen waardepapier zoals in die wet bepaald wordt... Kun jij dat wetsartikel met bronvermelding eens hier letterlijk vermelden? Inclusief uitleg van een of andere accountant? Dan hoeven wij niet meer in discussie hierover.

En dat er inkomstenbelasting over een kadobon betaald moet worden is natuurlijk je reinste onzin. Inkomstenbelasting betaal je over je inkomen. BTW betaal je over een ge/verkocht produkt. Vennootschapsbelasting en whatever over je winst. Een kadobon is gewoon een geldvervangend middel, daar hoeft door niemand belasting over betaald te worden. Dat komt pas als het ding ingeleverd wordt. Dan mag de winkelier voor zijn verkochte produkt de nodige belastingen ophoesten, en nog achter zijn geld aan ook voor die bon.

Gesloten