LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cadeaubon kwijt geraakt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

BBCS ,
Dat lijkt me sterk , de winkelier moet toch over de uitgegeven bonnen een registratie bij houden ,dat maakt oplichting bijna onmogelijk.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door caruso »

Dames, heren: zullen we stoppen metdeze zinloze topic?
Topicstarter heeft zelf ook al het pand verlaten....

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door roerganger »

Goed, die winkelier zoekt zijn registratie op, meldt de vermiste bon als vermist, gooit hem op internet en interpol, en verstrekt topicstarter een andere bon.

Vervolgens wordt iedeen die gerechtigd is de 'verloren' bon in ontvangst te nemen het advies gegeven om bon nr ..... niet aan te nemen aangezien deze zijn geldigheid verloren heeft. De discussies in de winkel waar dat ding onverhoopt ingeleverd wordt kun je je natuurlijk goed voorstellen.

Zie je het al voor je? :twisted:

Het zou eenvoudiger zijn als hij een stempel 'ongeldig' op die 'verloren' bon kon zetten, maar ja...

Overigens, topicstarter, zou het niet kunnen dat een of ander visitefiguur dat ding 'per ongeluk' heeft meegenomen? Of dat hij tussen het oud papier ligt? Of dat je hem op een wel heel onlogische plaats hebt verstopt? Er van uitgaande dat je eerlijk bent.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door cybertomaat »

he kijk nou ... ik vind gewoon een kadobon :lol:
maar daar heb ik wel HEEL GOED naar GEZOCHT :wink:

>cybertje<

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

Ik ben ergens op visite geweest ,kom ik thuis ,denk ik"wat plakt er nu aan mijn vingers .Ja hoor ,de kadobon. Zie je dat al voor je roerganger.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door Nita »

franske ,ik hoop dat je er toch nog uitkomt met de juw.
Groet.

Nita :wink:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door roerganger »

Helaas zie ik dat soort dingen wel voor me, Nita. Diefstal is zo ongeveer zo oud als de mensheid. :cry:

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste beterweters hier u andwordt op mijn vinding moest wel zoeken hoor.

69. MEDEDELING 69. Heffing van omzetbelasting met betrekking tot cadeaubonnen


DIRECTIE VERBRUIKSBELASTINGEN


HEFFING VAN OMZETBELASTING MET BETREKKING TOT CADEAUBONNEN

Besluit van 30 december 1999, nr. VB 1999/2649

69.0.1. § 1. Inleiding


Het Besluit van 22 december 1992, nr. VB 92/2060, boekwerk Omzetbelasting 1968 Besluiten, onderdeel 2.03.40, bevat aanwijzingen met betrekking tot de heffing van omzetbelasting bij de verstrekking van cadeaubonnen.
De op dit terrein ontstane jurisprudentie en de vragen die mij daarover hebben bereikt, geven onder meer aanleiding dit besluit aan te passen.


De aanpassing betreft in de eerste plaats het buiten toepassing laten van het besluit op kortingskaarten.
Dit zijn kaarten die de houder het recht geven om goederen en diensten tegen gereduceerde prijzen aan te schaffen.
In tegenstelling tot cadeaubonnen hebben kortingskaarten niet het karakter van waardepapieren in de zin van artikel 11, eerste lid, onderdeel i, 2°, van de Wet op de omzetbelasting 1968 (hierna: Wet). Zie in dit verband de uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam van 29 april 1997, nr 94/4380, V-N 1998/37.10. Ook anderszins zijn kortingskaarten niet gelijk te stellen met cadeaubonnen nu dergelijke kaarten de leverancier of dienstverrichter niet de mogelijkheid bieden ze om te wisselen tegen geld.


Verder is het besluit aangepast door ook boekenbonnen eronder te laten vallen. Hiermee is het onderscheid weggenomen tussen deze bonnen en andere cadeau-bonnen voor wat betreft de BTW-voordruk op de aanmaak of aankoop ervan.


69.0.2. § 2. Cadeaubonnen


Cadeaubonnen - zijnde bonnen die de houder het recht geven deze tot de daarop vermelde nominale bedragen voor de aankoop van goederen en diensten in betaling te geven - hebben naar mijn oordeel, anders dan de zogenoemde kortingszegels of kortingskaarten, het karakter van waardepapieren in de zin van artikel 11, eerste lid, onderdeel i, 2°, van de Wet. Bij dit oordeel heb ik mede in aanmerking genomen de in de rechtspraak omtrent het begrip "waardepapieren" ontwikkelde criteria. Een en ander brengt mee dat waar de in genoemde wetsbepaling vervatte vrijstelling ziet op handelingen inzake waardepapieren, dit in gelijke mate geldt voor de op cadeaubonnen betrekking hebbende handelingen. Onder deze handelingen zijn bijvoorbeeld te rangschikken de verkoop
c.q. de uitgifte van cadeaubonnen aan de klant alsook al die prestaties die zich richten, al naar gelang het gekozen verstrekkingssysteem, op de aanmaak, de afrekening en de verrekening van de cadeaubonnen. Bij deze laatste prestaties wordt met name gedacht aan overkoepelende organisaties van ondernemers dan wel specifiek in het kader van de verstrekking van cadeaubonnen in het leven geroepen centrales die ten behoeve van de aangesloten cadeaubonnen-verstrekkende ondernemers zorgdragen voor het (laten) functioneren van het verstrekkingssysteem.


Tot de hiervoor bedoelde cadeaubonnen zijn o.m. te rekenen boekenbonnen, platen- en CD-bonnen, theater-, concert- en bioscoopbonnen en VVV-geschenkbonnen.


69.0.3. § 3. Verschuldigdheid van omzetbelasting en maatstaf van heffing


Het gestelde in § 2 betekent dat ter zake van de uitgifte van cadeaubonnen geen omzetbelasting is verschuldigd, ongeacht of de desbetreffende ondernemer "eigen" cadeaubonnen uitgeeft of cadeaubonnen die ook door andere ondernemers worden uitgeven. De betaling door de klant wordt niet aangemerkt als een vooruitbetaling. Verschuldigdheid van omzetbelasting treedt eerst op wanneer de cadeaubon wordt aangeboden ter betaling van aangekochte goederen of diensten. De omzetbelasting is alsdan verschuldigd door de ondernemer die de goederen en diensten heeft verkocht tegen betaling/ inwisseling van de cadeaubon.


Bij de berekening van de verschuldigde omzetbelasting heeft als vergoeding in de zin van artikel 8 van de Wet te gelden de nominale waarde van de cadeaubon, dat wil zeggen het bedrag dat op die bon is vermeld, eventueel verminderd met het bedrag dat aan de klant als wisselgeld wordt teruggegeven dan wel vermeerderd met het bedrag dat de klant bijbetaalt. Zie in dit verband de uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam van 15 januari 1985, nr. 975/83, BNB 1986/329. De ingenomen cadeaubon doet in feite dienst als kasgeld.

De eventuele provisie die de ondernemer in verband met de financiële afwikkeling van de cadeaubon moet betalen aan de overkoepelende organisatie of de cadeaubonnencentrale dan wel aan een collega-ondernemer mag niet in mindering worden gebracht op de belastbare vergoeding.


69.0.4. § 4. Organisaties met betrekking tot cadeaubonnen

Het gestelde in § 2 betekent ook dat in gevallen waarin sprake is van cadeaubonnen die niet door één ondernemer maar door verschillende ondernemers worden uitgegeven, de organisatie of centrale die zich ten behoeve van die ondernemers bezighoudt met de organisatie en de financiële afwikkeling van het verstrekkingssysteem voor de desbetreffende verrichtingen en werkzaamheden is vrijgesteld, ook al bestaan die handelingen enkel uit het (doen) aanmaken van de cadeaubonnen en de verkoop ervan aan de aangesloten ondernemers. Is dat laatste het geval, dan vinden de afrekening en de verrekening van de cadeaubonnen doorgaans plaats tussen de ondernemers onderling. De terzake ontvangen provisie is bij de desbetreffende collega-ondernemer eveneens vrijgesteld van omzetbelasting.


69.0.5. § 5. Aftrek van voorbelasting


Omdat handelingen inzake waardepapieren zijn vrijgesteld van omzetbelasting, bestaat terzake geen aanspraak op de aftrek van voorbelasting op de voet van artikel 15 van de Wet. In aanmerking nemende dat het de cadeaubonnen verstrekkende ondernemer primair te doen is om de verkoop van zijn artikelen of het verrichten van zijn diensten, kan ik mij er in vinden dat de inperking van de aftrek beperkt blijft tot de omzetbelasting die rechtstreeks drukt op de aanmaak of aankoop van de cadeaubonnen. Dit geldt in beginsel voor alle bij het cadeaubonnen-verstrekkingssysteem betrokken ondernemers. Wat betreft de cadeaubonnen-centrales en andere organisaties van ondernemers die zich naast de aanmaak en de verkoop van cadeaubonnen ook bezighouden met de financiële afwikkeling van de bonnen, ben ik van mening dat de wettelijke regels inzake de aftrek waaronder ook de toerekenings-, herrekenings- en herzieningsregels in de artikelen 11 tot en met 14 van de Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968, op hen onverkort van toepassing zijn.


69.0.6. § 6. Slot


Dit besluit treedt heden in werking. Het Besluit van 22 december 1992, nr. VB 92/2060, wordt ingetrokken en kan uit het boekwerk Omzetbelasting 1968 Besluiten worden verwijderd.

Ten aanzien van boekenbonnen wordt goedgekeurd dat dit besluit eerst wordt toegepast met ingang van 1 juli 2000. Het antwoord op vraag nr. 25, opgenomen in de band Vragen en Antwoorden omzetbelasting 1968, wordt per 1 juli 2000 ingetrokken en kan op dat moment uit de band worden verwijderd.


De Staatssecretaris van Financiën,


namens deze,


De Plv. Directeur-Generaal der Belastingen,

MW. MR. J. THUNNISSEN.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door cybertomaat »

je kan van BMS zeggen wat je wil
maar hij is iig grondig :wink:

>cybertje<

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Kun je wel zeggen cyber, maar ik wist niet dat hij een naamsverandering ondergaan had.
De Plv. Directeur-Generaal der Belastingen,

MW. MR. J. THUNNISSEN.
:wink:

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door cybertomaat »

voor hetzelfde geld staat die J gewoon voor Jan...
en hebben wij dus een ECHTE DESKUNDIGE in huis. :wink:

>cybertje<

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

voor hetzelfde geld staat die J gewoon voor Jan...
en hebben wij dus een ECHTE DESKUNDIGE in huis.
Dus je wilt zeggen dat ik GÉÉN DESKUNDIGE ben? :cry: :wink:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door roerganger »

En nu nog ff de tekst lezen, he, niet alleen de kop.
69.0.3. § 3. Verschuldigdheid van omzetbelasting en maatstaf van heffing


Het gestelde in § 2 betekent dat ter zake van de uitgifte van cadeaubonnen geen omzetbelasting is verschuldigd, ongeacht of de desbetreffende ondernemer "eigen" cadeaubonnen uitgeeft of cadeaubonnen die ook door andere ondernemers worden uitgeven. De betaling door de klant wordt niet aangemerkt als een vooruitbetaling. Verschuldigdheid van omzetbelasting treedt eerst op wanneer de cadeaubon wordt aangeboden ter betaling van aangekochte goederen of diensten. De omzetbelasting is alsdan verschuldigd door de ondernemer die de goederen en diensten heeft verkocht tegen betaling/ inwisseling van de cadeaubon.
(Onderstreping door roerganger)

Hier staat duidelijk dat als de bon verkocht wordt, dat er geen omzetbelasting verschuldigdis, maar als die bon eenmaal ingeleverd wordt voor goederen, dan wel. Precies wat ik al zei. :P

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Hier een bevestiging dat enkele juweliers moeten registeren van cadeaubonnen.
Echter zijn hun niet verplicht jou voor je verlies te betalen, maar een kleine blik in je boek kan bevestigen met gegevens van koper dat deze wettelijk is voldaan dus kan (KAN) die juwelier je daarmee te gemoed komen en de uitgeschreven cadeaubon verwijderen en jou een nieuwe geven?????

De adresgegevens voor de gefrankeerde retourzending vindt u onder artikel 4.2 en op de website www.kaptijnjuweliers.nl en/of www.goudsmederij.nl . Bij het retourneren dient het product in de originele verpakking verpakt te zijn en compleet, onbeschadigd en ongebruikt te zijn. 10.3 Indien de klant gebruik maakt van de bedenktijd zal Kaptijn Juweliers het reeds betaalde bedrag binnen dertig dagen aan de klant terug betalen, met uitzondering van de verzendkosten en de verzendkosten voor de retourzending. Wanneer u betaalt middels een spaarprogramma ontvangt u bij retournering van een artikel geen contant geld retour, maar krijgt u de aankoopwaarde in cadeaubonnen. 10.4 Conform Art. 6 lid 3 van de Richtlijn 97/7/Eg is de bedenktijd niet van toepassing, indien de verkoop: - edelstenen of edelmetaal betreft waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop Kaptijn Juweliers geen vat heeft; - voorwerpen betreft die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben, zoals op maat gemaakte en gegraveerde sieraden. Artikel 11. :wink:

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

ter zake van de uitgifte van cadeaubonnen geen omzetbelasting is verschuldigd,

Klopt alleen moet je verder lezen er is registratie verplicht. Alleen is dit mogelijk per onderneming verschillend.
Er is spraken van omruil in waarde papieren.
In aanmerking nemende dat het de cadeaubonnen verstrekkende ondernemer primair te doen is om de verkoop van zijn artikelen of het verrichten van zijn diensten, kan ik mij er in vinden dat de inperking van de aftrek beperkt blijft tot de omzetbelasting die rechtstreeks drukt op de aanmaak of aankoop van de cadeaubonnen. Dit geldt in beginsel voor alle bij het cadeaubonnen-verstrekkingssysteem betrokken ondernemers. Wat betreft de cadeaubonnen-centrales en andere organisaties van ondernemers die zich naast de aanmaak en de verkoop van cadeaubonnen ook bezighouden met de financiële afwikkeling van de bonnen, ben ik van mening dat de wettelijke regels inzake de aftrek waaronder ook de toerekenings-, herrekenings- en herzieningsregels in de artikelen 11 tot en met 14 van de Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968, op hen onverkort van toepassing zijn. :wink: einde topic!!!!!!!!!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Hier een bevestiging dat enkele juweliers moeten registeren van cadeaubonnen.
Echter zijn hun niet verplicht jou voor je verlies te betalen, maar een kleine blik in je boek kan bevestigen met gegevens van koper dat deze wettelijk is voldaan dus kan (KAN) die juwelier je daarmee te gemoed komen en de uitgeschreven cadeaubon verwijderen en jou een nieuwe geven?????


Dit is hetzelfde als je een kaartje gekocht hebt voor een concert en je raakt het kaartje kwijt.
Moet de kaartjesverkoper jouw dan een nieuwe kaartje geven?
Ook al zijn die kaarten voorzien van een volgnummer?

De cadeaubonnen zullen heus wel genummerd zijn, maar wordt er een registratie bijgehouden met nummers en wie het gekocht heeft?

Volgens mij niet.

Het tegemoetkomen van de TS heeft alleen zin als er een registratie van die nummers wordt bijgehouden.

Als die juwelier dat niet doet, dan kan de TS daar dan ook geen aanspraak op maken.

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

T. ik weet dat niet maar denk dat het ook te maken heeft met erkenning op echtheid ervan?
Tevens vermelde ik ook dat het per ondernemervak anders KAN zijn.

BMS.Purmerend

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Artikel 11. Bestellingen/communicatie Voor misverstaan, verminkingen, vertragingen of niet behoorlijk overkomen van bestellingen en mededelingen ten gevolge van het gebruik van Internet of enig ander communicatiemiddel in het verkeer tussen de klant en Kaptijn Juweliers, dan wel Kaptijn Juweliers en derden, voor zover betrekking hebbend op de relatie tussen de klant en Kaptijn Juweliers, is Kaptijn Juweliers niet aansprakelijk, tenzij en voor zover sprake mocht zijn van opzet of grove schuld van Kaptijn Juweliers. Artikel 12. Overmacht Kaptijn Juweliers heeft in geval van overmacht het recht om, naar eigen keuze, de uitvoering van de bestelling van een klant op te schorten, dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zulks door dit schriftelijk aan de klant mee te delen en zulks zonder dat Kaptijn Juweliers gehouden is tot enige schadevergoeding, tenzij dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Artikel 13. Toepasselijk recht en bevoegde rechter 13.1 Op alle rechten, verplichtingen, aanbiedingen, bestellingen en overeenkomsten waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, alsmede op deze Voorwaarden, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 13.2 Alle geschillen tussen partijen zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in Nederland. Artikel 14. Geschillen In het geval van een geschil dient de klant dit allereerst binnen een redelijke termijn aan Kaptijn Juweliers kenbaar te maken. Dit kan op elke schriftelijke manier inclusief email. Kaptijn Juweliers zal de klacht binnen 30 dagen na ontvangst afhandelen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar uhm... nu ff praktisch he:

Winkelier registreert bonnen.
Registreert dat bon 001 verkocht is.
Bon is nog niet ingeleverd, want pietje is hem kwijtgeraakt.
Pietje gaat naar de winkel, winkelier kijkt in administratie en ziet dat bon 001 nog niet is ingeleverd. Pietje krijgt een nieuwe bon.

* Moet de winkelier zijn bonnenadministratie ten alle tijde in de winkel kunnen bekijken? Dat zou betekenen dat de winkel dit in een computer zou moeten doen, zeker wanneer er veel bonnen uitgegeven worden.

* Hoe kan de winkelier controleren dat een ingeleverde bon niet een geblokkeerde bon is? Dat zou betekenen dat de winkelier elke ingeleverde bon na moet zoeken in de administratie van geblokkeerde bonnen. Fijn wanneer de winkel veel bonnen uitgeeft.

* Cadeaubonnen kunnen niet verlopen (toch? daar was een paar maanden geleden ook nog een discussie over). De winkelier zou dus tot jaren terug bij moeten houden welke bonnen geblokkeerd zijn. Stel je eens voor hoe zoiets in zijn werk gaat bij het verwerken aan de kassa.


Nee, het lijkt me niet dat je van een winkelier kunt verwachten dat hij een hele administratie aan geblokkeerde bonnen aanlegt.
Wanneer je met een normale houding naar een winkelier gaat met een dergelijk probleem, is mijn ervaring (als klant en als 'winkelier') dat er erg veel coulance mogelijk is. Je kunt in dit geval naar mijn mening echter niets verwachten.

Overigens wordt er in winkels nogal vaak geschermd met 'vaste klant zijn.' In de winkel waar ik werk hebben we ongeveer 80 procent vaste klanten. Als we die allemaal korting, tegemoetkomingen en cadeautjes moeten geven, kunnen we net zo goed meteen de keet dichtgooien :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Cadeaubon kwijt geraakt

Ongelezen bericht door BBCS »

Winkelier registreert bonnen.
Registreert dat bon 001 verkocht is.
Bon is nog niet ingeleverd, want pietje is hem kwijtgeraakt.
Pietje gaat naar de winkel, winkelier kijkt in administratie en ziet dat bon 001 nog niet is ingeleverd. Pietje krijgt een nieuwe bon.
Dat heeft alleen zin als bon 001 op naam van Pietje komt te staan.

Als er wel wordt bijgehouden dat bon 001 uitgeleverd is, maar niet aan wie, dan kun je niet meer bij de winkelier aankloppen voor een vervangende.

Want als Pietje de bon verloren heeft of Truusje (de vrouw van Pietje) heeft die bon aan Trientje gegeven.

Pietje gaat naar de winkelier en vraagt een vervangende. Hij behoort dan bon nummer 001 te krijgen, maar als de winkelier dat niet bijhoudt, wordt dat lastig.

Dus Pietje wilt na 2 maanden de bon gaan verzilveren, maar dat gaat niet, omdat Trientje de bon al verzilverd heeft.

Of....

Klaasje heeft helemaal de bon niet verloren, sterker nog, hij heeft er geen gekocht.
De winkelier verkoopt zoveel producten dat hij dat na een tijdje niet meer onthouden kan.
Dus Klaasje gaat naar de winkelier en zegt tegen de winkelier dat hij de waardebon verloren heeft. Nu is het zo dat de winkelier wel een nummerregistratie bijhoudt, maar niet bijhoudt aan wie die bon is uitgegeven.
De winkelier vertrouwd Klaasje en Klaasje krijgt de "verloren" bon.
Een tijdje later gaat Klaasje die bon verziveren en heeft zo sieraden voor niks kunnen kopen.

Mijn boodschap:
Je kunt de mensen ter goede trouw zijn, maar er is altijd een groep mensen die van die goedwilligheid vette misbruik van maakt.

Zelf heb ik zo ook lessen getrokken uit de ellende van de computerwinkels in Nijmegen.
Die bouwden zelf ook nieuwe computers, maar registreerden nooit de serienummers. Mijn broer heeft een tijdje bij één van die winkels in Nijmegen gewerkt en je moest eens horen wat daar allemaal gebeurde!!!

Gesloten