LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anorexia bij poes

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Google "anorexia katten" maar eens en kijk wat je allemaal tegenkomt.
Niet alleen de liefhebbers net als ik hebben hun verhalen, maar ook da. praktijken.

Petry

roeptumaar
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jan 2008 18:44

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roeptumaar »

Tja heb je zelf katten
Al 40 jaar.
anorexia katten
Klets,zou zeggen open een kliniek voor psychopathische katten.
Misschien kan je dan ook geestelijk gestoorde katten helpen.

Belmeisje
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:28

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Belmeisje »

Vind het ook onzin hoor een kat met anorexia.....
Ga toch weg!!!

:roll:

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Ik reageer nog 1 keer.

Anorexia betekent letterlijk gebrek aan eetlust.

En dat kunnen katten wel degelijk hebben.

Petry

Quive!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2008 17:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Quive! »

anorexia is een psychische aandoening
Als je dingen opzoekt petry moet je WEL alles overnemen he?

'Anorexia nervosa' betekent letterlijk gebrek aan eetlust door psychische oorzaak. Deze naam is ongelukkig gekozen en leidt vaak tot verwarring. Mensen met anorexia nervosa hebben wel degelijk honger, al proberen ze dat gevoel te onderdrukken. Ze geven er alleen niet aan toe. Over de oorzaken van anorexia is nog weinig bekend.[1;2]

De termen anorexia nervosa en anorexia worden vaak door elkaar gebruikt. Dit is strikt genomen onjuist. Anorexia betekent letterlijk gebrek aan eetlust. Het kan als symptoom optreden bij andere psychische stoornissen en lichamelijke ziekten. In deze rubriek zullen we daarom de volledige term anorexia nervosa hanteren.

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Ja dat zeg ik toch, Anorexia betekent letterlijk gebrek aan eetlust.
Het kan als symptoom optreden bij andere psychische stoornissen en lichamelijke ziekten.
Dat zit ik nou de hele tijd te verkondigen!
Door ziekte of door psychische stoornissen, een kat kan echt wel heimwee hebben, en zeg niet dat ik gek ben, want ik heb dit dus al meerdere malen van heel dichtbij meegemaakt.

En dit was dus echt de laatste reactie, ik mag hopen dat je kat nooit zoiets mag rkijgen want het is heel vreselijk en je staat machteloos.
Het ga jullie goed ajuus!

Quive!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2008 17:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Quive! »

ik zou willen dat ik zelf nooit een eetstoornis had gehad..

alleen ik had dan geen anorexia nervosa..
scheelt weer.

ik zeg ook niet dat je gek bent.. 8)

hofvaneden
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2008 20:16

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door hofvaneden »

Er bestaat wel degelijk anorexia bij de kat. De literatuur is hier ook eenduidend over. Het betreft dan de anorexia die is ontstaan na het op dieet zetten van de kat. Kat is te dik, wordt op advies door de dierenarts op dieet gezet en ontwikkelt een leververvetting (oftewel anorexia).
Deze anorexia bij de kat ontstaat ook door heimwee. De eigenaar vertrekt van huis, kat blijft achter, en eet minder dan normaal of mondjesmaat. Hierdoor ontstaat leververvetting (anorexia).
Een kat die eenmaal anorexia heeft laqten zien, zal altijd een kat blijven om in de gaten te houden. Er zijn katten bekend die daarna voor een 2e maal leververvettng hebben opgelopen (anorexia).
Dit is dus een aandoening waar zeker niet lacherig of meesmuilend over gedaan moet worden. De psyche van de kat is nl. vele malen fijngevoeliger dan wij boerenhumbug van mensen willen erkennen.

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

ik zou willen dat ik zelf nooit een eetstoornis had gehad..
Sorry als ik je heb gekwest, door met katten en eetstoornissen aan te komen, het is niet mijn bedoeling om het te bagateliseren.

Mijn kat zou dat ook gewild hebben, zij stierf aan een kapot lichaam doordat ze niet meer wilde eten.
4 weken hebben we haar gevoederd, in een handdoek, met een spuit, vloeibaarvoedsel. We moesten haar met z'n 2'en vast houden want ze wilde geen eten :cry:
Medicatie om de eetlust op te wekken, elke week naar de da. soms nog vaker!
Op een gegeven moment at ze wat, ik woog elke morgen haar bakjes met brokken. Ik kan je vertellen dat ik alle soorten voer voor haar klaar had staan. Als ik thuis kwam woog ik alles weer, en kon ik zien of ze wel of niet gegeten had.
De eerste keer dat ik haar hoorde rommelen in de bak met brokken heb ik er een traan om gelaten.
Het was maar voor korte duur, ze kwam er niet door heen en strief binnen een week.
Ze had het 5 jaar eerder wél overleeft, dus dacht ik "eitje" doen we weer even.
Heb heel lang het gevoel gehad dat ik gefaald had, "de mens wikt en God beschikt", daar doe je nou eenmaal niets aan.

Petry

Ratz
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:56

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ratz »

Anorexia onder [huis]dieren bestaat wel degelijk, maar velen vinden het nogal vreemd dat een [huis]dier dit ook kan hebben.
Een 'eetstoornis hebben' klinkt voor deze groep veelal beter.

Het is pure onzin dat goedkoopblikjesvoer beter zou smaken dan de duurdere merken.(over de inhoud van dure/goedkope vleesvoer valt te twisten)
Een blik van 25ct of een klein kuipje van een euro waar veel geur en smaakstoffen inzitten.
Gooi maar eens wat vlees/kip/viskruiden oid over het vlees uit het goedkope blikje mocht je kat het niet lusten.
Wil niet zeggen dat het goedkope voer ook beter zou zijn voor het dier.
Het alom gehoorde: 'mijn huisdier doet het er goed op' getuigd er alleen maar van dat het dier het eet, en niet dat het bijvoorbeeld 10x per dag ontlasting heeft=voer wordt niet opgenomen-weer veel eten.

Ingus
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ingus »

Gelukkig heb ik het zelf bij mijn katten nooit mee gemaakt maar wel gezien wat het met een kat kan doen. Een flinke kater veranderde in enkel dagen in een zielig hoopje kat. Als ik deze kater van te voren niet had gezien, zou ik het misschien ook niet geloofd hebben. Gelukkig is deze mooie vent met behulp van de dierenarts, zijn baasje en de mensen die haar bijgestaan hebben er weer boven opgekomen. Menig baasje had misschien besloten om hem in te laten slapen, zijn baasje niet.
Toen de "knop omging" en hij weer wilde eten , knapte hij gelukkig weer op.

Petry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2007 18:38

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Petry »

Fijn dat de kaer het heeft gered.
Soms lukt het en soms ook niet.
Ik heb gevochten met alles wat ik kon, maar soms valt er niets meer te vechten.
Als het dier het niet meer wil, komt het nooit goed.

Ingus
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ingus »

Petry,

Het is niet mijn bedoeling om je te kwetsen, je weet zelf het beste waneer jou kat te ziek is om te herstellen. Vooral als je veel ervaring hebt.

Ines Dermul
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2008 13:06

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ines Dermul »

Het begint met een psychologische probleem, daar ben ik van overtuigd.
Leververvetting ten gevolge van psychologische problemen. Hoe meer ik er over lees hoe meer het ziekteplaatje past bij mijn poes. Ze hebben honger of geen honger, doet er niet toe. Wat er echt is, is dat het lichaam afbraak doet op hun lichaam. Ze sterven is het eindresultaat als je niks doet en dat geld voor ieder levend wezen. Geen voeding is dood. Mens, dier, plant, alles wat leeft heeft voeding nodig. Wij hebben de kans om het te begrijpen en we hebben meer dan instinkt. Mijn poes is een vechter en vecht al 5 maand lang… het is een ziekte bewust of niet, kan me niet schelen maar zolang hij blijft vechten vecht ik mee. Anorexia bij kannen bestaat wel en wie dat niet gelooft kijk dan maar eens naar de bijsluiter bij bepaalde medicijnen en voedingen. A/D van Royal Canin… staat duidelijk vermeld voor anorexia. Ik denk niet dat de mens A/D eet, nietwaar?
RenR, mijn poes had slecht werkende schildklier… na onderzoek en 8 weken medicatie was er geen bal aan. Een kat kan geen slecht werkende hebben, honden wel maar katten hebben eerder te veel werkende schildklieren. Toch bleef hij niet eten en zelfs niet drinken.
Maar koorts heeft die van mij nooit gemaakt.
Hij eet en drinkt gewoon niet.
Dwangvoederen en infuus is alles wat ik nu kan doen en we zien wel verder.

Hoe is het nu met je poes?

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik meen het me te herinneren dat haar poes het niet heeft gehaald.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Volgens mij komt het door al die blaadjes met van die mooie slanke katten op de voorpagina :lol: :lol:

au-379
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mar 2009 10:48

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door au-379 »

Is dit de enige manier waarop je aandacht van andere mensen kunt krijgen??? :cry:

Gesloten