LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opvoeding!!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BMS.Purmerend

Opvoeding!!

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

:cry:
Laatst gewijzigd door BMS.Purmerend op 27 nov 2007 23:54, 3 keer totaal gewijzigd.

cybertomaat

Re: Opvoeding!!

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Mooi topic BMS ... wel een hele lap tekst om over na te denken...
al moet ik zeggen dat .. als ik dit verhaal door de ogen van een kind probeer te bekijken... ik er een hoop (goeds) in herken.

Een echt inhoudelijke reactie kan je later nog van me verwachten hoor...
maar zoals ik al aangaf ... hier moet ik ff goed over nadenken. :wink:

>cybertje<

BMS.Purmerend

Begrijpend :wink: moest ik ook. :lol:
Ik hoop dat er goede reactie op komen. :roll:
groeten Jan.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Opvoeden??

Tsjeminee BMS, wat een verhaal!
Daar is geen doorkomen aan zeg!. Dus....... ga ervan uit dat ik het dus niet gelezen heb.

Toch dan maar datgene wat onder opvoeden verstaan kan worden.
Uitgangspunt als basis is dat een kind uiterst gewenst moet zijn en daarom de liefde, de veiligheid en zijn zekerheden binnen het (ook vaak een-ouder)gezin hoort te kunnen vinden.

Die overdracht laten blijken van liefde was bij mij ook het knuffelen, het bij ziekte met koorts hem dicht bij mij in bed te hebben en hem binnen het naturisme te laten opgroeien waarbij bloot heel blootgewoon ook is.

De veiligheid en het weten dat ik onvoorwaardelijk voor hem koos (en kiest) heeft hij door zeer persoonlijke omstandigheden kunnen ervaren.
Bovendien stond en staat de Pa (nog) altijd voor hem klaar.
Kleine probleempjes op school, speelplaats of thuis konden altijd besproken zijn zonder schaamte.
Nooit hem gepusht/min of meer gedwongen naar prestaties maar wel veel bezig geweest met ezelsbruggetjes voor rekenen, taal en de natuurkennis gestimuleerd.

Zoals je al eerder van mij opmerkte heb ik hem (mijn enige kind!) dus nooit geslagen en nooit hevige scene's gemaakt over stommiteiten die hij zo af en toe begon als puber.
1x uitpraten en er verder niet over door blijven zeuren was ook het standpunt.

Pa heeft altijd gelijk voor hem klaargestaan als er iets was met zijn bromfiets. Ook als hij zelf niet dingen kon laten repareren omdat hij moet werken en dan deed pa dit.

Het beste geval was het ingrijpen van mij toen bleek dat hij rood kwam te staan op zijn girorekening (wel veel Coolcat en geen behoorlijke onderbroek meer aan zijn kont).
Zelf ging ik toen bepalen wat hij mocht en kon uitgeven en dat wel op een leeftijd van 18 jaar.
Maar....... toen kon hij zijn eerste woning krijgen (dankzij zijn toen hoge rangnummer omdat ik hem al op zijn 16 had laten inschrijven).
Had ik niet ingegepen dan had hij nooit de huur en gas en licht vooruit betalen en had zelfs weer wat geld voor vloerbedekking en behang.

Uiteraard heeft pa keihard drie weken in die woning gewerkt want hij had zijn baan!

En dan, wat die Bot321 ook mag suggereren, het is een ontzettend fijne vent geworden, een knul die heel af en toe met heet weer 1 of twee biertjes neemt,niet rookt en door heel veel klanten zeer wordt gewaardeerd.

En dan......
Ik heb hem niet verwekt, hij heeft toen hij 5 jaar was als het ware gedacht: "Die wil ik als vader". en dit op een slimme wijze voor elkaar gekregen.

Éénmaal de beslissing genomen om een vader voor dit kind te zijn heb ik dit heel consequent vastgehouden.
Ook toen zijn moeder met de noorderzon vertrok.
Mij achtergelaten met grote schulden, da haar toegewezen woning nooit meer bewoont en met twee jaar huurschuld tenslotte ontruimd maar Pa en zoon in een kleine 2-kamerwoning om hem in ieder geval te kunnen laten blijven op zijn school en dus nauwelijks hoefde te verkassen.
(Tante en Oma en school dus nog steeds in zijn vertrouwde omgeving).

Ik heb het één en ander voor de kiezen gehad voor mijn keuze vader te worden en te zijn voor een jochie.
Weleens gedacht in moeilijke tijden, waarom??
Maar achteraf??
Het is het toch waard geweest!
En zei men vroeger: "Ach, pas als je zelf kinderen hebt kunt je pas oordelen over opvoeden".
Welnu, ik heb het bewezen.

Grootvader
die een liefdevol veilig nest heeft geboden.

BMS.Purmerend

Geplaatst op 27 Okt 2007 15:50 door kanovaarder

Re Jan; Een mooi levens verhaal Vader.
Het is triest dat sommige mensen snel met hun veroordelen klaar staan Cyby heeft dit al eens vertaald en ik ook.
Indien wij allemaal met deze verhalen op de topic komen zullen wij elkaar beter begrijpen en elkaar niet bestrijden, ik heb respect voor vader.
Ik denk niet dat je meer wil toevoegen indien wel lees ik dit graag.
Groeten Jan.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Jan,

Mijn zoon kun je beter africhten dan opvoeden!
Hij kreeg als enige van alle uitverkochte nooit binnen gekomen aanbiedingen wel het produkt, zelfs gratis!

Dankzij zijn lange lontje ontplofte het Kruidvat, en al zijn vrienden genoten van de geblokkeerde winkel actie.
Door dit soort misleidende reclame niet te accepteren krijg je veel meer dan hier klagen of lange ONLEESBARE lengte verhalen.

En nu maar hopen dat hij straks als hij een Scooter wil een korter en duidelijker en zakelijker verhaal krijgt!
Verkoop je al die Taiwanese Nep HONDA's?
vanaf €1195,- zagen we online!

BMS.Purmerend

Geplaatst op 27 Okt 2007 20:45 door D1RK

Mijn zoon kun je beter africhten dan opvoeden!
Hij kreeg als enige van alle uitverkochte nooit binnen gekomen aanbiedingen wel het produkt, zelfs gratis!
Dankzij zijn lange lontje ontplofte het Kruidvat, en al zijn vrienden genoten van de geblokkeerde winkel actie.
Door dit soort misleidende reclame niet te accepteren krijg je veel meer dan hier klagen of lange ONLEESBARE lengte verhalen.
En nu maar hopen dat hij straks als hij een Scooter wil een korter en duidelijker en zakelijker verhaal krijgt!
Verkoop je al die Taiwanese Nep HONDA's?
vanaf €1195,- zagen we online!

Re Jan; Hahaha Dirk je bent er me een.
Kruitvat maak je nu reclame hahaha.
Lange verhalen! Hoe kom je er bij er zijn wel boeken van 1000 pagina’s. ik weet het lezen is een vermoeienis mijn ogen lopen ook steeds droog als ik dit lees.
En nee ik verkoop die rommel nog niet, maandag moet ik naar de beurs daar zal ik menigeen ontmoeten, ik moet wel goed te overtuigen zijn om die rommel als goed te kunnen verkopen.
En weet je Dirk, mijn toko gaat over naar mijn zoon, ik zelf heb geen penzoen dus kom ik op zijn loonlijst, ga er op uit met een van mijn bolides die ik eerlijk over de ruggen van mijn klanten heb verdiend en ik zeg met nadruk op eerlijk omdat ik nog nooit iemand heb bedonderd.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 27 Okt 2007 15:50 door kanovaarder

--------------------------------------------------------------------------------

Opvoeden??

Uiteraard heeft pa keihard drie weken in die woning gewerkt want hij had zijn baan!

En dan, wat die Bot321 ook mag suggereren, het is een ontzettend fijne vent geworden, een knul die heel af en toe met heet weer 1 of twee biertjes neemt,niet rookt en door heel veel klanten zeer wordt gewaardeerd.

Laatst opmerking bot 321 aangaande grootvader.
Ik kan mij in de verste verte niet herinneren dat ik ergens gesugereerd
zou hebben dat je zoon geen fijne vent zou zijn.Heb alleen de opmerking gemaakt dat ik mijn twijfels heb op je manier
van opvoeden en dat schijnt niet te mogen van jou.Ik heb mijn kinderen
nml.anders opgevoed en volgens jou opmerking zijn dat dus
criminelen geworden.Kijk dat vind ik nou een hele smerige opmerking,
temeer daar mijn laatste zin was, een ieder denk dat hij het het beste doet.
Je hebt nu al zoveel over je neergeschreven hier dat je voor de ouders
van de vriendjes van je zoon makkelijk te herkennen bent.Wat
zouden die denken als ze lezen over verkeerde vrienden etc en dat
alles de schuld van anderen is.
Maar grootvader jij bent de perfecte man.Al eens aan gedacht dat
je zoon ook het karakter van de moeder kan hebben.
Groeten van de crimineel en reageer niet meer op jou.Leer eerst maar eens te incasseren.

BMS.Purmerend

Een topic is niet om iemand neer te halen maar te zoeken naar oplossingen, ervaringen, meestal is het schrijven een probleem om in je eigen worden iets te vertalen hoe je het wil, doet en kan. :wink:

Indien iedereen de regels letterlijk leest zonder te vragen wat die regel precies inhoud hebben wij een oorlog. :evil:

Kan het ook zo zijn dat iemand zijn ervaring als de juiste beschouwd JA! Waarom? Omdat het voor haar/hem de oplossing was. :wink:

Jammer, maar elke situatie is totaal verschillend maar komt overeen met die van een ander maar is niet gelijk.
Sluit vrede er is nog veel meer te pennen. :P

bot321

Geplaatst op 28 Okt 2007 10:58 door BMS.Purmerend

--------------------------------------------------------------------------------

Een topic is niet om iemand neer te halen maar te zoeken naar oplossingen, ervaringen, meestal is het schrijven een probleem om in je eigen worden iets te vertalen hoe je het wil, doet en kan.

Indien iedereen de regels letterlijk leest zonder te vragen wat die regel precies inhoud hebben wij een oorlog.

Kan het ook zo zijn dat iemand zijn ervaring als de juiste beschouwd JA! Waarom? Omdat het voor haar/hem de oplossing was.

Zeer juist BMS.
Als ik fout ben durf ik met mijn billen bloot wat ik
al meerdere malen heb laten blijken.
Alleen speelt hier een verschil van inzicht wat fout gelezen
wordt en op een onbeschofte manier geuit wordt.

cybertomaat

Ongelezen bericht door cybertomaat »

misschien geen gek idee om de EENHEID tussen de tros radar forummers eens wat te verbeteren???... ik meen mij te herinneren
dat daar zelfs al een mooi topic voor is ... misschien zelfs wel 2 :wink:

en weet je ... IK HOUD VAN JULLIE ALLEMAAL HOOR 8)

ik ben de deur uit vandaag... tot vanavond.

>cybertje<

BMS.Purmerend

Een mening mag van mij gesteld worden, maar het kan met normalen worden. :cry:

Het gevoelige van worden is dat (ook ik) het anders institueren. En al snel een conclusie stellen.
Echter wordt het moeilijker iemand zijn worden en regels te kunnen volgen indien regelmatig gesnauwd wordt dus als er iets zinnigs uit komt denk je weer moet je die kl..zak horen,.
Als ik oude topic lees denk ik daar heb je hem weer wat een slap g.l :cry: een stuk verder plaatst hij/zij een goede opmerking, denk ik weer hij kan het wel, maar waarom heeft hij zo de pik op mij in. :( Kan hij/zij niet tegen tegengas, kan hij/zij niet tegen concurrentie, kan hij / zij niet tegen zijn verlies enz. het komt een topic niet ten goede als wij elkaar maar gaan verbeteren wat niet de TS zijn/haar vraag is.

Dus elk inbreng van die schrijver wordt al gouw als negatief beschouwd.
En ja met de billenbloot of van bil het is niet iets om hier te tonen. Hahaha :wink:

bot321

Nou als alle opmerkingen van mij met oude topics
vergeleken wordt ben ik snel uitgeluld.
Verder vraag ik mij af wat ik fout heb neergezet.
wat versta je onder normale en niet normale mening.
Wat ik dus heel fout vind is dat mijn manier van opvoeden
afgedaan wordt als crimineel vind het alleen heel
vreemd dat daar niet op gereageerd wordt.

Nita

Ongelezen bericht door Nita »

Bot321 ik ben het met je eens dat de kanovaarder zo nu en dan een slipper maakte die niet door iedereen in dank afgenomen werd.
Wat het opvoeden van de kinderen betreft ,wat is goed en wat is fout ,best gedaan is al gedaan. Ieder ouderpaar heeft het beste met zijn kinderen voor.

BMS.Purmerend

Geplaatst op 28 Okt 2007 14:48 door bot321

Nou als alle opmerkingen van mij met oude topics
vergeleken wordt ben ik snel uitgeluld.
Verder vraag ik mij af wat ik fout heb neergezet.
wat versta je onder normale en niet normale mening.
Wat ik dus heel fout vind is dat mijn manier van opvoeden
afgedaan wordt als crimineel vind het alleen heel
vreemd dat daar niet op gereageerd wordt.

Re Jan; wie mag bepalen of u iets verkeerd hebt gedaan? In ieder geval niet ik.
Indien u van mening bent het goed gedaan te hebben is dat oké, maar het is ook niet aan u over een ander te bepalen of die het goed gedaan heeft.
Het is een zinspeling van regelopmaak (grammatica) die verkeerd kan worden gezet en worden opgevat.

Later indien later blijkt dat het een verkeerde opvoeding is geweest door dat er god mag weten bij het kind iets los is gekomen dat lijnrecht tegen over staat wordt die strenge vinger naar u gewezen.

Echter indien de huisregels streng zijn geweest en met de gedachte een nieuwe vorm van opvoeding de ouders mede verantwoordelijk te stellen (dus ook mee straffen) kan het een verbetering zijn voor de toekomst.

Vergeet niet dat kindjes maken geen (bijna) probleem kan zijn, maar de opvoeding erna wel, ondanks al goede gedachte er achter dus is mijn mening dat die vrij opvoeding slecht is.
Het idee van opvoeden is een heeeeeeelruim begrip.

bot321

Re Jan; wie mag bepalen of u iets verkeerd hebt gedaan? In ieder geval niet ik.
Indien u van mening bent het goed gedaan te hebben is dat oké, maar het is ook niet aan u over een ander te bepalen of die het goed gedaan heeft.
Het is een zinspeling van regelopmaak (grammatica) die verkeerd kan worden gezet en worden opgevat.
Nou Jan ik bepaal niks hoor gaf alleen mijn mening
weer.Stond er toch.
Alleen U mening van 12:29 was toch duidelijk aan mij
gericht en daar gaat het over slap gel-l en kloo-zak
inzake mijn oudere topics .Toch??

kanovaarder

De suggestiewekkende........

Om u even aan te halen "heer"Bot!!

{quote}Geplaatst op 26 Okt 2007 08:28 door bot321
Wat mij opvalt bij grootvader is het feit dat
het meestal bij andere licht.
Verkeerd groepje verkeerde vrienden door vriendje genaaid
etc-etc.Dit roepen dus de meeste ouders die hun
kinderen van alles verbieden.Heb al eens meer iets
van grootvader gelezen over opvoeden en heb zo mijn twijfels
of hij het werkelijk zo goed gedaan heeft.
Maar ja ieder denkt dat hij de beste is, ik ook.
[einde quote]
----------------------------------------
Ik heb 1 fles goede champagne, een gewone witte wijn in de koelkast en o.a. vier ruim € 40,- per stuk plantenbakken aan mijn balkon hangen die mijn zoon kreeg van klanten en van leveranciers!

Uw suggestie's mag ik dus gemeen vinden!

Grootvader

Nita

Ongelezen bericht door Nita »

Kanovaarder,

Het ging hier niet over wat "onze" kinderen met hun goedheid in onze koelkasten en op onze balkons deponeren(altijd welkom hoor) maar over "moet je ouders straffen voor wat je kinderen doen".Dit gaat zo ver dat bep.mensen willen dat ouders samen met hun ontspoorde kinderen achter slot en grendel moeten gaan zitten.
Te gek om los te lopen.

kanovaarder

Opvoeding,ontsporing en financiele schade.

Beste Nita en anderen,

Ik heb slechts aangegeven dat schade veroorzaakt aan de medemens en de maatschappij verhaalt zou moeten worden op hen die deze schade hebben veroorzaakt.
Een soort huishoudboekje waarin alle schade's (die niet door een verzekering wordt gedekt) wordt bijgehouden en bij minderjarigheid verhalen op de ouders en als de veroorzaker de leeftijd heeft gekregen dat hij/zij (dmv een baantje bijv.) zelf kan afbetalen met dit betalen doorgaat.

Net zoals toen gebeurt met de wielklem kan ook deze maatschappelijke schade binnen het belastingregime gaan vallen ipv justitieel of civielrechtelijk.
De jonge jeugd op de lagere scholen zouden in dat geval in de hogere klassen best gewezen kunnen worden op de grote kans dat er is door straatschennerij hij/zij vele jaren lang de grote kans heeft arm te blijven.

Over hoe op te voeden heb ik mij verder niet gewaagd.
Alleen aangegeven hoe ik opvoedde hetgeen door een grootvaderhater zeer suggestief in twijfel werd getrokken.

Grootvader

BMS.Purmerend

Geplaatst op 28 Okt 2007 17:09 door bot321

Re jan; Nee beste Bot ik heb geen enkele suggestie naar u verwezen.
Nee! ik zit zo niet in elkaar, ik ben een man van worden en daden, ik ga niet ergens schuil.
Ik zal u bij naam noemen indien ik iets tegen u hebt, net zoals ik met nog een topic schrijver in conflict leg noem ik hem bij naam. dus met openvizier.
Nee het is een misplaatste illusie u zijde, het spijt mij als mijn schrijven u heeft geraakt, ik probeer juist een algemene rotatie te geven.

Ik heb het deel voor u gekopieerd en probeer dit uit te leggen.

Kopie Geplaatst op 28 Okt 2007 12:29 door BMS.Purmerend

Een mening mag van mij gesteld worden, maar het kan met normalen worden.

Re Jan; Dit is algemeen.

Het gevoelige van worden is dat (ook ik) het anders institueren. En al snel een conclusie stellen. Echter wordt het moeilijker iemand zijn worden en regels te kunnen volgen indien regelmatig gesnauwd wordt dus als er iets zinnigs uit komt denk je weer moet je die kl..zak horen.
Re Jan: hiermee bedoel ik ook in het algemeen dat er dingen verteld worden die totaal de spijker mist of agressief over komt. Hieronder nog een die niet persoonlijk gericht is. Het is een uitleg zoals ook ik de mist in kan gaan of er van denk.

Als ik oude topic lees denk ik, “daar heb je hem weer wat een slap g.l “
een stuk verder plaatst hij/zij een goede opmerking. Dan denk ik weer hij kan het wel, maar waarom heeft hij zo de pik op mij in.
Kan hij/zij niet tegen tegengas, kan hij/zij niet tegen concurrentie, kan hij / zij niet tegen zijn verlies enz.
Het komt een topic niet ten goede als wij elkaar maar gaan verbeteren wat niet de TS zijn/haar vraag is.

Dus elk inbreng van die schrijver wordt al gouw als negatief beschouwd.
En ja met de billenbloot of van bil het is niet iets om hier te tonen. Hahaha
Re Jan: met de billen bloot was een zin van u maar meer bedoeld als grapje dat ik niet bloot ga.
Met mijn hand op de hart is u zeker niet bedoelt.
In tegendeel ben ik voorstander van normale discussies alleen moet in dien er iets gezegd zijn niet mogen afwijken van de waarheid vandaar dat ik meestal de wet boek enz. even raadpleeg en dat zullen er meer moeten doen als er iemand om advies vraagt en deze krijgt maar nergens op slaat.
Ik hoop Bot dat ik het zo begrijpend heb kunnen uileggen?

Gesloten