LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB voor Personal Computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Invoering van ANWB voor PC's zinvol?

Peiling eindigde op 17 nov 2007 16:55

ja
0
Geen stemmen
neen
8
100%

Totaal aantal stemmen: 8

honda

ANWB voor Personal Computers

Ongelezen bericht door honda »

Beste Forum-lezers,
Graag zou ik uw mening willen horen over dit idee:

Het lijkt mij goed, dat de overheid in Nederland het initiatief neemt tot een dicht ANWB-achtig netwerk van balies, waar partikulieren met hun PC terecht kunnen als er problemen zijn.

Dit omdat vooral de grotere computer-leveranciers (zoals de Postbank, zie mijn forum-bijdrage PostbankComputer via PBinternetshop) voorzien in geen service of slechts zeer dure stroperige en langzame 0900- of opstuur-service. In dit trosradar computer-forum en elders zijn ontelbare verhalen te lezen van mensen die grote problemen hebben met hun PC, en daarmee veel teveel kostbaar geld en kostbare tijd kwijtraken. Zelfs jonge computer-experts struikelen nog over bv de invoering van een nieuw computer-besturings-systeem (Vista).

PC's zijn voor partikulieren haast noodzakelijke onmisbare apparaten in de moderne samenleving geworden. Maar de PC is helaas nog steeds een zeer kwetsbaar apparaat (in veel sterkere mate dan bv 50 jaar geleden de auto). Er ontstaan heel erg vervelende problemen als de PC plotseling niet meer werkt, bv ivm bankzaken, mail-kommunikatie enz. Niet iedereen kan een tweede (reserve-)komputer betalen en/of heeft ruimte om die PC op te slaan. Kortom: de PC is een gigantische stress-faktor voor heel veel partikulieren. Zeker voor minder bemiddelde of minder handige mensen.

Ik denk aan kleine betrouwbare beedigde(denk aan gevoelige persoonlijke gegevens op de PC, codes ed) balies in alle steden, waar PC-bezitters terecht kunnen voor snelle reparatie, wanneer de garantie van hun PC is verlopen.
Tijdens de garantieperiode zouden PC-eigenaaars bij deze balies terecht moeten kunnen voor diagnose, advies en second opinion. Dergelijke balies zouden door de overheid ook gekoppeld kunnen worden aan workshops voor digi-beten. Dit om het computer-bezit/gebruik voor iedereen toegankelijk en haalbaar te maken.

Qua financiering zou gedacht kunnen worden aan een standaard-toeslag op alle PC's, en/of aan een kleine contributie, en/of aan een verplichte bijdrage voor elke computerleverancier.
Groet Honda

angel1978

Re: ANWB voor Personal Computers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Idee is in principe leuk.
Helaas praktisch onuitvoerbaar !

Waar een auto eens per paar jaar ( zeg eens in de 3 jaar ) kapot gaat, gaat het bij PC's in sommige huishoudens bijna wekelijks mis.
Dat kost dus veel te veel !

Wie gaat dat betalen ?

Ik los mijn problemen zelf op, maar mag gaan meebetalen met die van mijn buurman :?
Ik denk aan kleine betrouwbare beedigde(denk aan gevoelige persoonlijke gegevens op de PC, codes ed) balies in alle steden, waar PC-bezitters terecht kunnen voor snelle reparatie, wanneer de garantie van hun PC is verlopen.
Die hebben we al, die noemen we winkels :D
Daar betaal je een contributie voor elke keer dat je problemen hebt en de pc daar brengt... Werkt best goed :P

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

de overheid die ditsoort dingen gaat doen? liever niet!
de ballen verstand hebben ze ervan.
wanneer je problemen hebt zijn er hele goede forums waar je terecht kunt,
www.nucia.nl/forum www.bendeboy.nl
ga zo maar door
de meeste software matige problemen lossen ze snel voor je op.
als je een hardware probleem hebt kun je toch gewoon naar de computer boer om de hoek gaan?

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

ANWB voor PC's ???

Maar die bestaan toch al lang?
De computerhobbyclubs!
Daar zijn er vele van in Nederland.
Voor de absolute beginner eigenlijk een must en voor de vergevorderde eigenlijk hardstikke leuk op daar te helpen bij PC-problemen.

Grootvader

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

O jé. En die arme Martijn zijn hand ophouden bij de soos :|

Nita

Ongelezen bericht door Nita »

Kanovaarder heeft het juist .

Ik zit op zo"n comp.club in België .Voor €45.00 p.jr. kun je daar redelijk veel opsteken, heb je de ANWB niet voor nodig.Bij problemen met de comp. is er altijd wel iemand die dat op kan lossen.

Moppentappers

een echte club? beetje overbodig lijkt me

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de overheid zo'n dienst gaat invoeren, dan ga ik er tegen protesteren.

Want dat is broodroof.

Want dergelijke service biedt ik voor de particulieren en bedrijven.

Ik vind dat de overheid daar niet mee moet bemoeien.

Als de bedrijfsleven daar al op in is gespeeld, waarom moet er dan een extra dienst komen?

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Eerste hulp bij computerproblemen.

Beste BBCS,

Tsja, een computerclub kan natuurlijk een concurrent zijn omdat er vaak leden zijn die ook computeronderdelen verkopen of goede kontakten heeft.
Maar broodroof?
Ik mag toch wel lid worden/zijn van een computerclub?
En nee, ik zie daar geen taak in voor de overheid want dan zou het pas broodroof worden!!

Een computerclub in jouw buurt?
Wat let je om daar ook lid van te worden en je kennis daar in te komen brengen.
Bovendien kun je tevens met aantrekkelijke prijzen ook nog eens je handel slijten!
Immers, en een goede naam opbouwen want bij zo'n computerclub kan je geen rotzooi verkopen.
Je weet het toch, geen betere reklame dan mond tot mond-reklame.

Dus...........
ik blijf erbij dat juist de beginner, zelfs of juist als deze nog geen computer heeft lid zou moeten worden van een computerclub.

Bonne Commerce!

Grand-père

BBCS
Contacteer:

Ik heb het tuurlijk niet over een computerclub.

Want het is maar goed dat die er zijn.

Nee, ik heb het over een dienst zoals de ANWB voor auto's waarbij die dienst de problemen bij de mensen gaat oplossen.

En dat vind ik wel broodroof.

Ik vind zo'n service totaal overbodig, omdat de detailhandel en de computerclubs deze taak al vervullen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Broodroof vind ik een slecht argument om iets niets te doen. Diverse technologische vooruitgangen zouden dan niet hebben plaats gevonden. De drukpers zoals we deze vandaag kennen heeft vele arbeiders vervangen uit de tijd dat alles nog handmatig gedaan moest worden. Stel dat we alleen commerciele ziekenhuizen hadden. Zouden de overheid dat geen ziekenhuis mogen oprichten?

Moppentappers

dit moeten ze gewoon niet doen omdat het een fiasco wordt
de overheid is niet in staat om iets dergelijks op te zetten omdat ze geen verstand van PC's hebben
dat blijkt uit alles

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

@ BBCS, hoezo broodroof, de ANWB repareert een auto niet hij/zij zorgt er voor dat het weer vooruit kan zodat het naar de eerste beste garage kan.
En bij kleine probleempjes ach ja dar betaal je ook voor.

BBCS
Contacteer:

Ik bedoel, de meeste computerwinkels (net als ikzelf) geven aan de consumenten ondersteuning als ze iets willen weten, wij geven informatie, wij helpen de consumenten bij problemen.

Dus als de overheid zo'n dienst op wilt zetten, dan is dat voor mij broodroof, omdat ik die diensten aan de consumenten aanbiedt.

En als ik dat commerciëel doe en hun willen een gratis (of tegen gereduceerde tarieven) dergelijke diensten aan de consumenten gaan aanbieden, dan is dat wel degelijk broodroof.

Daarnaast ben ik van mening dat de overheid zich hier in deze branche niet mee moet gaan zitten bemoeien, omdat wat zij willen er allang is.

Dergelijke zaken worden al door de computerwinkels gedaan en ook door de computerclubs.

gravedigger

Het is natuurlijk wel zo, dat als er genoeg leden komen bij zo'n club, er natuurlijk goedkoper kan worden gewerkt. Alleen maar voordelig voor de consument!! :lol:

BBCS
Contacteer:

Dat betekent wel de doodsteek voor veel kleine computerzaken.
Het is natuurlijk wel zo, dat als er genoeg leden komen bij zo'n club, er natuurlijk goedkoper kan worden gewerkt. Alleen maar voordelig voor de consument!!
Ik vind dat de overheid stekeblind is en oerstom.
Want ze roepen maar steeds dat er meer concurrentie moet komen, waardoor de prijzen naar beneden kunnen.

Maar men vergeet even dat dit systeem totaal niet werkt. Wat je wel ermee bereikt is dat er steeds minder kennis beschikbaar is, en dat de kleine zaken dan de deuren kunnen sluiten.

En meer concurrentie betekent dus niet betere kwaliteit dienstverlening voor de consumenten.

Ik zou tegen de overheid zeggen:

DON'T TALK S H I T!!!

gravedigger

Wat je wel ermee bereikt is dat er steeds minder kennis beschikbaar is
Een flauwekul argument natuutlijk, want jr nrgint niet met "ongeschoold"personeel. En dat wordt in de praktijk alleen maar beter.
dat de kleine zaken dan de deuren kunnen sluiten.
Waarom moetem consu,emten medelijden hebben ,et kleine zelfstandigen?? Als ze hun hoofd niet boven water kunnen houden, mist er wat aan hun bedruhfsvoering! Als consument wik je gewoon de beste service tegen de scherpste prijs. Om ht even WIE dat geeft.

BBCS
Contacteer:

Waarom moetem consu,emten medelijden hebben ,et kleine zelfstandigen?? Als ze hun hoofd niet boven water kunnen houden, mist er wat aan hun bedruhfsvoering!
Voor het grootste gedeelte van mijn werkzaamheden is het oplossen van storingen.

Als een landerlijk netwerk dit overneemt, pakken ze mij gewoon dat werk af.

Van verkoop van computers alleen kan ik niet bestaan. Want daarvoor liggen de marges veel te laag.

gravedigger

Kijk, en dat heet dus concurrentie. Ben je te duur, dan gaat een klant daarheen waar het goedkoper is. Logisch.

Moppentappers

en dan wordt kwaliteit zodanig uit het oog verloren dat de huidige systemen van packard bell dalijk dikke PC's zijn?
concurrentie moet goed verdeelt zijn, met teveel concurrentie krijg je zoiets als de prijzenoorlogen van de supermarkten
en daar wordt onze economie niet beter van (al mag dat misschien zo lijken)

Gesloten