LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

jancz schreef:Voorbeeld is een vraag met een foto van een auto met aanhangwagen die op de invoegstrook rijd van een autosnelweg. De vraag bij deze foto is wat is UW maximum snelheid op deze weg. Simpel toch is 80 km peruur. goed
Maar een volgende keer krijg je dezelfde foto van auto met aanhanger te zien met de vraag "wat is DE maximum snelheid op deze weg. Dit is dan 120 km per uur. Waarom word er dan deze foto getoond. Het gaat er toch om dat je weet hoe hard je mag rijden.
Het CBR test hier het verkeersinzicht van de leerling. Zoals jij zelf al zegt is de vraag wat de maximumsnelheid is op die weg, en niet de maximumsnelheid van het betreffende voertuig. Dit is toch een duidelijke vraag? Het gaat er om dat je bij deze vraag doorhebt dat je moet kijken naar het soort weg waar je op rijdt, en dat het soort voertuig irrelevant. Er kan een een auto met of zonder aanhanger op staan, een vrachtwagen of een fiets, de vraag stelt duidelijk dat het om de maximumsnelheid op de weg gaat. Het CBR wil zien dat jij snapt waar je naar moet kijken, namelijk de borden in dit geval.
Hij kwam aan op een gelijkwaardige kruising, van links kwam een vrachtauto die stilstond om hem voor te laten gaan dus niets aan hand richting aan wijzer uit en gaan. FOUT Hij had de vrachtauto voor moeten laten gaan omdat hij niet kon zien of er genoeg ruimte was naast de vrachtauto. Gevolg gezakt!!!!
Ook hier gaat het om een stukje verkeersinzicht. Je kan immers niet om de vrachtwagen heen kijken en weet niet wat er achter de vrachtwagen gaande is. De regels stellen immers dat je een kruising alleen mag oversteken als deze vrij en te overzien is. In dit geval dus niet te overzien, en wie weet rij je door om er (te laat) achter te komen dat je er helemaal niet langs kan, en dan blokkeer je de kruising, en de vrachtwagen. Je moet dit eventuele probleem dus voorkomen, en daarom is het verstandiger de vrachtwagen voor te laten gaan.
Mijn oudste kind heeft iets dergelijks ook mee gemaakt. Ze rijdt op een weg met een fietsstrook, haalt een fietser in. Op het moment dat ze de fietser net voorbij is zegt de examinator nu rechtsaf, dit is ongeveer 8 meter voor de afslag, dus paniek snel alle handelingen gedaan en afslaan. Mis ingreep fietser vergeten. Maar als de eximinator eerder had gezegd dat ze verderop rechts moest had ze fietser toch niet meer ingehaald.
In dit geval gaat het er niet om dat de examinator haar er in wil luizen, maar wil testen hoe goed ze reageert op onverwachte situaties. Onverwachte situaties komen nou eenmaal veel voor in het verkeer. In feite heeft ze hier 2 fouten gemaakt. Ten eerste had ze al moeten weten dat die fietser er was, ze heeft hem immers net ingehaald, dus op het moment dat de examinator haar vroeg rechts af te slaan had zij meteen al moeten bedenken 'ik moet wachten, want ik heb net een fietsters ingehaald'. Maar erger nog, is dat ze in alle haast, zonder te kijken rechtsaf wilde gaan, en dit is een veelvoorkomende fout die vele ongelukken veroorzaakt. Het is dan ook terecht dat ze hierop is gezakt.
Na 3 keer gezakt te zijn mocht ze staatsexamen doen. Een lachertje Zo snel mogelijk de stad uit en door de polder, lange rechte wegen en bijna geen verkeer en ja hoor geslaagd. Ik vraag me af wat is de waarde van dit examen.


Het idee van de BNOR (staatsexamen) is de leerling te laten rijden in rustigere omstandigheden, en de leerling de kans te geven wat meer in zijn/haar eigen tempo te laten doen. Het is dan op zich niet vreemd dat drukke plaatsen vermeden worden, maar alleen maar op lange rechte wegen door de polder is inderdaad ook niet juist. Het examen heeft wel degelijk veel waarde voor leerlingen met veel examenstress, maar in dit geval is het wat overdreven geweest.
Hij moet een cursus volgen kosten ongeveer €600 oke even slikken maar ja Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Echter 2 weken voor de geplande cursus krijgt hij bericht van het cbr dat de cursus is uitgesteld naar een nader te bepalen datum. Nu 9 maanden later nog steeds niets gehoord maar het geld hebben we niet weer terug gekregen. De motivatie van het CBR om hem deze cursus telaten volgen was dat hij de risicos van alcohol en verkeer onderschatte. Goed maar hoe kan je zo iemand dan daarna gewoon zijn gang laten gaan en meer dan een jaar gewoon door laten rijden. Dan blijft er van de motivatie weinig over. Hij heeft betaald voor een dienst die nooit is nagekomen.
Ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat de gevolgen van rijden met drank op terecht zijn, maar het is wel vreemd dat er zo lang mee gewacht wordt. Dit is overigens typisch CBR. Meestal helpt het om elke week te bellen hoe het ervoor staat, dan worden ze er vanzelf zat van, zo werkt het vaak wel voor rijtesten, dus wellicht ook voor EMG cursussen.

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

Even een gefrustreerde reactie van een moeder. Mijn dochter is reeds een paar keer gezakt bij BNOR. Geen 1 keer heeft ze een ingreep gekregen, maar ze rijdt door zenuwen gewoon onzeker. Toen ze 18 was heeft ze enkele keren afgereden en door teleurstelling en financiën is ze een tijdje gestopt. Na weer bij een andere rijschool te zijn begonnen heeft ze 1 keer afgereden. Helaas weer gezakt. De examinator was heel aardig en zei dat het heus niet dramatisch was haar rijden, maar te onzeker door zenuwen. Maar kan dat anders dan? Als je weinig geld hebt, je rijbewijs eigenlijk hard nodig hebt en door niet slagen steeds wordt de druk steeds groter. Hoop echt zo dat het volgende keer gaat lukken!!!! Voor haar want ze kan best goed rijden en ervaring komt pas als je echt alleen gaat rijden. Dan hebt je niemand meer die op je vingers kijkt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Was dit een speciaal faalangstexamen?
Die zijn er namelijk wel en krijgt de kandidaat meer tijd en kan deze ook bijvoorbeeld een time-out aanvragen. Tja het is wel wat duurder...

Misschien is dit een idee?

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door oom Wout »

@ Emmy75: bij het BNOR ben je al weer een stapje verder dan een faalangstexamen, maar het lijkt er wel heel erg op.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door oom Wout »

@ Martie62: het is heel jammer, maar helaas zal er toch echt "iemand op haar vingers moeten kijken". Daar kan ze niet tegen en dat maakt het moeilijk voor haar. Ik kan me dat vanuit mijzelf nauwelijks voorstellen, maar het feit ligt en ik ben er zelf af en toe getuige van dat iemand inderdaad helemaal van de kaart is bij een rijexamen. Dan lukt niks meer. Het keer op keer opnieuw examen doen, inmiddels al een paar keer bij het BNOR nadat het dus al 4 keer bij het CBR niet is gelukt, is om moedeloos van te worden. Dat wordt ze dan ook. Die drempel is geen drempel meer, maar een berg. Die berg is nu echt te hoog geworden om in één keer te nemen. Dringende tip aan haar en haar opleider: ga terug naar stap voor stap. Doe eerst een TTT bij het BNOR. Ik weet, dat kost ook weer geld, maar alle voordelen van een TTT komen juist in dit geval helemaal tot hun recht. Het geeft een stukje rust en zekerheid, want de druk van een examen geldt ineens niet meer, mits ze natuurlijk een goede opleider heeft, die in staat is dit proces op passende wijze te begeleiden. Als hij dat niet kan, neem dan een ander. Dat betekent niet dat de huidige slecht is of zo, maar hetzelfde verhaal op een andere manier begeleiden kan ook wel eens goed werken. Bovendien associeert ze ondertussen deze meneer/mevrouw met "zakken". "Vers bloed" kan haar wellicht goed doen.

Succes en vraag vooral verder als je daar behoefte aan hebt. Laat wel de voortgang/uitkomst hier weten SVP.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Oh ok, dat wist ik eventjes niet, excuus.

Ik zou dan echt niet weten wat de oplossing is. Even een heel raar vraagje. Is het misschien mogelijk om te zwijgen over het volgende aanstaande examen en haar daar pas vlak voor het examen mee te confronteren. Zoiets van je gaat nu examen doen en meteen instappen en het examen begint. Dat de rij-instreucteur haar met een smoes naar het CBR laat rijden tijdens een "normale" les. Zoiets van dat hij even een formulier moet halen ofzo. Dan heeft ze de kans niet om zich er al weken/dagen vantevoren druk over te maken, misschien werkt dat wel. Tja of juist niet maar ik ken de dochter niet.

Nog een stapje verder. Misschien is het ook wel mogelijk om met het CBR onder een hoedje te spelen. Zo van niet zeggen dat ze op examen gaat en de rij-instructeur verzint een smoes dat hij iemand moet ophalen. (Dan wel met examinator afspreken dat deze niet bij het CBR opgehaald wordt). Vervolgens neemt examinator plaats in de auto of achterin met de smoes dat deze een lift nodig heeft en dat de instructeur deze "na de les" zal afzetten. Of zelfs voorin waarbij de instructeur de smoes gebruikt dat deze persoon bijna zijn bevoegdheid als rij-instructeur heeft of dat deze een bijscholing krijgt ofzoiets..
Tja moet dan wel een examinator zijn die ze nog niet kent..

Ik weet niet of zoiets mogelijk is hoor.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Inhakend op het verhaal van Oom Wout.
Tegen haar zeggen dat ze een TTT gaat doen terwijl het feitelijk een examen is?

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door oom Wout »

Hai Emmy,

Je verzint ze echt ter plekke en in hoog tempo, hè? Joh, ik heb zelf ook al van alles bedacht, maar de realiteit biedt al jouw en mijn (on)mogelijkheden niet. Bovendien, hoe denk je dat een kandidaat, na al de door jou voorgestelde poespas, bij (helaas) tóch niet slagen, zou reageren op de rekening die hem/haar vervolgens gepresenteerd wordt? Die ontploft, voorspel ik je.

Nee hoor, de situatie moet gewoon benaderd worden als een examen. Bij dat examen moet er gepresteerd worden. Daar is niks mis mee. Een TTT (ook bij het BNOR) helpt gigantisch om de ergste druk er af te halen, maar feit blijft dat "het" gedaan moet worden. Er ligt een uitdaging bij de serieuze instructeur om de kandidaat op passend niveau voor te bereiden op een examen. Het helpt ontzettend als er duidelijk wordt gemaakt dat er niks bijzonders verwacht wordt en dat er geen "perfecte rit" wordt geeist. DAAR zit nogal eens de tekortkoming in van instructeurs. Opjutten tot "het MAG niet fout en het MOET goed". Joh, daar gaat het helemaal niet om. Als ik een half uurtje ga autorijden dan maak ik ook een foutje of 10-12. Ja echt, zo veel! Ze zouden jou misschien niet zijn opgevallen, maar ik weet dat ik ze maakte. Zoveel fouten maakt die andere instructeur ook en die examinator ook. Het gaat niet om de foutjes. Die komen voor, geen probleem. Het gaat erom dat je ze ook oplost, zoals je dat tijdens de les ook doet. Dat examen is gewoon een ritje, niks meer, niks minder. Moet gewoon veilig verlopen in die zin dat er niemand van dood kan gaan en dan is het OK. Tjonge, waar zit het probleem?

Nou, dat weet ik wel hoor: ergens tussen de oren van de kandidaat, die prima (..) rijdt maar "het" niet laat zien door een povere voorbereiding/begeleiding. Dan doe je jezelf toch tekort?!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jahoor een rijke fantasie is een joy forever. :lol:

Ik bedoelde ermee te zeggen dat het misschien handig is als moeders met de instructeur gaat overleggen over een "creatieve" oplossing. Heb al vreemdere gehoord, dus je weet maar nooit. Zoiets kan ook even iemand op een ander spoor brengen, door de zaken eens in een ander licht te plaatsen.
Inzake de rekening zou ik die zeker niet direct erna presenteren, ook dit kan moeders evt. opvangen om dit later te regelen met dochterlief.

Ik denk graag in oplossingen niet in problemen.

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

Nou er staat al een nieuw examen gepland begin mei. hoop dat het deze keer lukt, anders ben ik bang dat ze weer stopt. We weten allemaal dat ze het echt kan. Hoop dat examinator haar keer voordeel van de twijfel geeft.

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

Aan Emmy Nee dit was geen speciaal faalangstexamen. De rijschool heeft ons dit ontraden, omdat BNOR al een soort faalangstexamen is en dat faalangstexamen geeft vaak ook nog teleurstellingen. Dan is het nog heftiger en voelen de kandidaten zich erna nog dommer

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

martie62 schreef:De rijschool heeft ons dit ontraden, omdat BNOR al een soort faalangstexamen is en dat faalangstexamen geeft vaak ook nog teleurstellingen. Dan is het nog heftiger en voelen de kandidaten zich erna nog dommer
Ja dat kan ook een overweging zijn natuurlijk. Niet iedereen is er altijd van op de hoogte vandaar.
martie62 schreef:Nou er staat al een nieuw examen gepland begin mei. hoop dat het deze keer lukt, anders ben ik bang dat ze weer stopt. We weten allemaal dat ze het echt kan. Hoop dat examinator haar keer voordeel van de twijfel geeft.
Nou hoop dat het lukt deze keer.. Heel veel succes en ik zeg altijd maar de aanhouder wint.

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

Nou hoop zo op deze keer!!!
Straks stopt ze weer en zijn we nog meer geld kwijt.
En vooral omdat ze zeiden dat ze zeker niet moest stoppen want als het hopeloos was zouden ze het zeggen. Of CBR wil meer verdienen. Wij weten trouwens dat ze rijden kan.

Rijbewijsinfo
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:01

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Rijbewijsinfo »

martie62 schreef:Even een gefrustreerde reactie van een moeder. Mijn dochter is reeds een paar keer gezakt bij BNOR. Geen 1 keer heeft ze een ingreep gekregen, maar ze rijdt door zenuwen gewoon onzeker. Toen ze 18 was heeft ze enkele keren afgereden en door teleurstelling en financiën is ze een tijdje gestopt. Na weer bij een andere rijschool te zijn begonnen heeft ze 1 keer afgereden. Helaas weer gezakt. De examinator was heel aardig en zei dat het heus niet dramatisch was haar rijden, maar te onzeker door zenuwen. Maar kan dat anders dan? Als je weinig geld hebt, je rijbewijs eigenlijk hard nodig hebt en door niet slagen steeds wordt de druk steeds groter. Hoop echt zo dat het volgende keer gaat lukken!!!! Voor haar want ze kan best goed rijden en ervaring komt pas als je echt alleen gaat rijden. Dan hebt je niemand meer die op je vingers kijkt.
Weet u ongeveer hoeveel rijlessen uw dochter heeft gehad toen ze weer opnieuw begon? Ik lees hier namelijk ook in dat ze weinig geld heeft, kan het zijn dat ze hierdoor minder rijlessen heeft genomen dan dat ze eigenlijk nodig had om op examenniveau te komen? Je hoeft zeker niet altijd een ingreep te krijgen om te zakken, de meeste kandidaten zakken nog altijd op "niet aangepast/besluitvaardig" rijden. Met andere woorden: te onzeker rijden. Bij veel kandidaten (niet allemaal) kan dit voorkomen worden door gewoon meer te trainen voor het examen. Het examen is tegenwoordig meestal niet meer even simpel een rondje rijden zonder brokken te maken, de kandidaat moet best wel wat laten zien! U weet dat uw dochter rijden kan, maar rijdt ze ook volgens de rijprocedure zoals dat bij het CBR verwacht wordt?

Wat ook nog kan helpen is rijles nemen bij een gecertificeerd faalangst instructeur. Deze instructeurs hebben wat meer kennis om faalangst bij examens te verminderen. En dat begint dus al tijdens de rijlessen.

Het klopt dat ze geen faalangstexamen meer kan doen, dit is alleen mogelijk bij CBR examens (dus de eerste 4 keer). Het uitgangspunt van het BNOR is altijd al dat er mogelijk andere oorzaken dan de rijvaardigheid (zoals faalangst) ervoor hebben gezorgd dat een kandidaat zo vaak gezakt is.

Maar goed.....heel veel succes! Hopelijk deze keer een positieve uitkomst!

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

nou ik kan je vertellen dat ze voor de eerste keer zeker wel 30-35 lessen heeft gehad. En daarna elke keer een paar. Ze heeft er in elk geval meer dan genoeg gehad en de instructeur vond het ook ondanks dat het een rare man was die zelf heel nerveus deed en haar als een baby behandelde en soms zelfs onbeschoft deed. Een onzeker iemand moet je soms prijzen en zeker niet afblaffen. Zal deze rijschool ook aan niemand aanbevelen. Ze waren nog duur ook.

martie62
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:45

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door martie62 »

Nog even: Ze rijdt zeker wel volgens de rijprocedure. Dat zegt haal instructeur die ook verbaasd was dat ze deze eerste keer bij hem het niet gehaald heeft. Krijg het idee dat ze een beetje een melkkoetje wordt.

Rijbewijsinfo
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:01

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Rijbewijsinfo »

U geeft aan dat ze "zeker wel 30-35" rijlessen heeft gehad (ik ga uit van 60 min per rijles). Vindt u dit veel?

Dit is het namelijk niet. Hoewel er helaas rijscholen zijn die u willen doen geloven dat je in 20 lessen je rijbewijs kunt halen, is dit alleen weggelegd voor een kleine groep talenten. Een gemiddelde leerling heeft zo ongeveer 43 lesuren nodig voordat er examen kan worden gedaan. Uw dochter is misschien niet eens een gemiddelde leerling, maar een trage leerling, dan heeft ze dus meer dan die 43 lesuren nodig. Afrijden na 30 lessen kan prima, maar dan moet je wel een redelijk vlotte leerling zijn! Ik wil hier niet mee zeggen dat uw dochter een trage leerling is, maar wel dat de meeste kandidaten (en hun ouders) het aantal benodigde rijlessen vooraf meestal veel te laag inschatten. Les je bij een rijschool die het totaal niet interesseert of je zakt of slaagt, dan kan het dus gebeuren dat ze je te vroeg laten afrijden omdat ze geen gezeur willen. En zo kan het komen dat mensen wel 4, 5, 6 keer opgaan voor een examen terwijl ze gewoon niet goed getraind zijn.

Het gaat ook niet alleen om het totaal aantal lesuren, maar ook om de voorbereiding. Nog ff snel 2 lesjes voor het examen na een tijd niet gereden te hebben, is geen goede voorbereiding!

Daarnaast is de ene rijinstructeur de ander niet, de ene geeft goed en gestructureerd les, terwijl de ander gewoon rondjes rijdt zonder echt te trainen voor het examen. Bij de laatste instructeur kan je dan wel 80 uur rijden, maar op examenniveau zal je moeilijk komen.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

tip voor iedereen die examen moet doen
kreeg hem van mijn rij school
1 glas lauwe melk drinken met een banaan er bij
dan komt er een stofje los vraag me niet wat
maar ik was zo kalm als het maar zijn kan
1e keer 1 brok zenuwen 2e x geslaagd

Mickey11
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2011 18:17

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door Mickey11 »

''Dan mijn tweede kind Examen ging goed geen klagen. Maar hij heeft iets doms en zeer onverstandigs gedaan. De auto even 300 meter verzetten met teveel alcohol op. Politie, Blazen en veroordeling. Daar heb ik geen moeite mee helemaal terecht. Echter 4 weken na de veroordeling een brief in de bus van het CBR, Hij moet een cursus volgen kosten ongeveer €600 oke even slikken maar ja Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Echter 2 weken voor de geplande cursus krijgt hij bericht van het cbr dat de cursus is uitgesteld naar een nader te bepalen datum. Nu 9 maanden later nog steeds niets gehoord maar het geld hebben we niet weer terug gekregen.''


Mensen die bewust met alcohol op in een auto stappen, hebben geen recht om te gaan klagen. Iedereen weet dat dit levensgevaarlijk is, en bijna elke dag leest je het weer in de krant dat een onschuldig kind is doodgereden door zo'n achterlijke zak die zijn hersens niet gebruikt.

Ik vind dit MEER dan terrecht, wie domme fouten maakt, mag lang wachten op zijn rijbewijs en een flinke boette betalen.

Alhoewel ik voorstander ben van celstraf. Dit soort onozelen figuren moeten hard aangepakt worden, zodat ze dit geen 2e keer in hun hoofd halen.

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Rijbewijsinfo schreef:
Het klopt dat ze geen faalangstexamen meer kan doen, dit is alleen mogelijk bij CBR examens (dus de eerste 4 keer). Het uitgangspunt van het BNOR is altijd al dat er mogelijk andere oorzaken dan de rijvaardigheid (zoals faalangst) ervoor hebben gezorgd dat een kandidaat zo vaak gezakt is.
Voor iemand met de naam Rijbewijsinfo vind ik het wel een beetje een misser om te zeggen dat ze geen faalangstexamen meer kan doen, dit kan namelijk ook nog wel degelijk voor de BNOR examens. Over het nut ervan kan je discussieren, maar het is er zeker wel.

Gesloten