LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] conflict met Loonstra Computers te Duiven.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mar.degroot

conflict met Loonstra Computers te Duiven.

Ongelezen bericht door mar.degroot »

Woensdag 31-10-07 bij Loonstra Computer Services te Duiven mijn computer gebracht omdat de C-schijf geformatteerd was. Loonstra kijkt dit na en zegt dat de boots niet meer juist waren en werden door Loonstra gerepareerd. Tegelijk koop ik nog een webcam en vraag naar de mogelijkheden om het geheugen van de computer uit te breiden met 2 x 256 mb, dit omdat de computer wat sneller te maken en ook om te weten of het zich nog loont. . De jongenman die mij hielp trekt onder de toonbank een lade open en zegt dat ze niet meer op voorraad zijn. In deze lade liggen diverse soorten geheugenkaarten. Als hij ze vandaag bestelt dan zouden ze donderdag 1-11-2007 aanwezig zijn. De kosten zijn € 25,oo euro per geheugenkaart. Verder verteld de jongeman mij dat er minimaal € 25,00 euro in rekening worden gebracht voor de onderzoeks kosten. Dit wordt keurig door de jongeman verteld.
Tot zover nog geen problemen.

Vandaag kom ik bij Loonstra binnen en informeer naar mijn computer.
Inmiddels bleekt de harde schijf ook ineens kapot te zijn. De kosten hiervoor om de harde schijf te repareren bedragen € 40.00. Oke, zeg ik repareer maar, maar de 2 geheugen wil ik laten vervallen. Ik verlaat het pand en wordt bij thuiskomst opgebeld dat ik naast de harde schijf ook de twee geheugenkaarten moet betalen. Ik maak telefonisch duidelijk dat mij nooit in het hele verhaal verteld dat ik kosten wat het kost de geheugenkaarten moet afnemen. Vervolgens ben ik verhaal gaan halen bij Loonstra. Meneer Loonstra bleef op het standpunt dat de geheugenkaarten voor mij speciaal betseld zijn en niet geretourneerd konden worden. Echter meneer Loonstra bleef op het standpunt dat het speciale voor mij bestelde geheugens zijn. E.e.a. stonden in de leveringsvoorwaarden, echter de leveringsvoorwaarden heb ik niet gezien. Het enige wat in de de reparatie formulier te vinden is over voorwaarden is de volgende zin;
Q
uote:
opdrachtgever verklaart zich accoord met dit formulier, heeft kennis genomen van de reparatievoorwaarden en is bekend met het feit, dat loonstra computer services nooit aansprakelijk gehouden kan worden voor verlies van de data of voor gevolgschade in welke vorm dan ook.

Meneer loonstra maakte mij erop attent dat de leveringsvoorwaarde op internet nagelezen kon worden. Nergens in de winkel zijn de leveringsvoorwaarde aangeplakt zodat een nietswetende klant de voorwaarden zou kunnen lezen.

Verder vond de heer Loonstra dat ik maar had moeten weten dat hij ze niet terug kan nemen omdat het hier om een computer uit 1999 gaat. Bij de reparatie is mijn niet verteld dat het moeilijk is om onderdelen uit die periode te vinden. Ik ben natuurlijk geen computerexpert, daarvoor ga je toch naar een computerbedrijf.

Als klant voel ik me heel erg benadeeld door dit bedrijf. Er wordt niet duidelijk uitgelegd hoe hun leveringsvoorwaarden zij. Dit omdat ze nergens worden gemeld en niet zichtbaar in het bedrijf hangen.

Verder gaf meneer Loonstra aan dat de geheugenkaarten niet teruggestuurd konden worden. Maar naar even aandringen bleek dat ze wel teruggestuurd konden worden waarbij ik als klant de helft van de kaart moets vergoeden. Dat komt neer op 2 x€ 12,50 euro.

Verder heb ik meneer Loonstra aangeboden een van de twee geheugenkaarten af te nemen en de andere zou voor zijn rekening zijn.
Ook hier ging de heer Loonstra niet mee akkoord. Hij was van mening dat ik dan nog steeds de kosten voor het terug sturen moet betalen. Tot op heden heb ik mijn computer niet teruggekregen. Die houdt meneer Loonstra achter. Dit is toch diefstal van andermans eigendommen?

Met vriendelijke groet,

Marc de Groot[/quote][/b][quote][/quote]

trappist

Re: conflict met Loonstra Computers te Duiven.

Ongelezen bericht door trappist »

een computer uit '99 repareren? ja als de winkel daar speciaal geheugen voor laat komen, is het niet meer dan redelijk dat u die ook afneemt. Er komt immers niet dagelijks iemand dergelijk geheugen kopen.
u had beter bij een kringloopwinkel een overeenkostige PC kunnen halen denk ik.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Het is heel normaal dat de winkel u houd aan u afspraak! Van een computer uit 1999 heeft men vrijwel zeker het geheugen hebben moeten bestellen en dus zult u ze af moeten nemen. Jammer maar waar.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Heel vervelend, maar dat geheugen dien jij gewoon af te nemen.

Ondanks dat de opdracht niet op papier staat, is er wel een mondelinge opdracht gegeven.

En dat die harde schijf kapot is gegaan, kun je de winkelier ook niet kwalijk nemen.

Wat ik wel vreemd vind is dat er niet gekeken is waarom dat de harde schijf geformatteerd is.

aussienl

Ongelezen bericht door aussienl »

De jongenman die mij hielp trekt onder de toonbank een lade open en zegt dat ze niet meer op voorraad zijn.
Dit impliceert dat men ze normaal wel op voorraad houdt. Dus kan Loonstra ze in voorraad houden en hoeft de klant ze niet af te nemen.
Verder is het zo dat er jurisprudentie is v.w.b. leveringsvoorwaarden. Deze moeten duidelijk gemaakt worden door overhandigen of op een plaats in de winkel hangen waar men ze duidelijk kan zien en lezen. Alleen verwijzen naar voorwaarden heeft totaal geen geldigheid.

jor

16:30 door aussienl

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
De jongenman die mij hielp trekt onder de toonbank een lade open en zegt dat ze niet meer op voorraad zijn.

Dit impliceert dat men ze normaal wel op voorraad houdt. Dus kan Loonstra ze in voorraad houden en hoeft de klant ze niet af te nemen.
Ik weet niet hoe jij dit leest. omdat de verkoper een la opentrekt en zegt dat ze op zijn kan hij het op vooraad houden? Vreemde manier van denken. geheugen wat is besteld ( waarschijnlijk SD-geheugen ) zal toch echt gekocht en betaald door topicstarter moeten worden.

BBCS
Contacteer:

Verder is het zo dat er jurisprudentie is v.w.b. leveringsvoorwaarden. Deze moeten duidelijk gemaakt worden door overhandigen of op een plaats in de winkel hangen waar men ze duidelijk kan zien en lezen. Alleen verwijzen naar voorwaarden heeft totaal geen geldigheid.
Er is mondeling door de TS een opdracht gegeven om het geheugen te bestellen, dus dient de TS dan ook het geheugen af te nemen.

aussienl

Naar mijn idee is het zo dat als een verkoper aangeeft dat er van een bepaalt product normaal voorraad is dat er dan niet specifiek voor een klant gekocht wordt. Dus waarom zou er dan ineens afname verplichting zijn?
En zoals door TS gemeld, (ervanuit gaande dat dat de letterlijke tekst is) zou ik er ook van uit gaan dat er normaal voorraad van is.
En BBCS? Er staat nergens dat men ze specifiek voor de klant heeft gekocht. Verder is het naar mijn mening zo dat als er specifiek voor een klant materiaal gekocht wordt men dit duidelijk zou moeten maken en een aanbetaling vragen. Dit zou voor de klant een duidelijk teken zijn en en voor de ondernemer een zekerheid van afname.

Verder vindt ik het gescherm van Loonstra met de verkoop voorwaarden een zwakte bod waar veel bedrijven zich achter verschuilen zonder ze eerst duidelijk te maken.

jor

Verder vindt ik het gescherm van Loonstra met de verkoop voorwaarden een zwakte bod waar veel bedrijven zich achter verschuilen zonder ze eerst duidelijk te maken.

Daar heb je wel gelijk in maar dat is toch overal zo. Ik koop vaak bij bv MyCom, Denk je echt dat ik hun algemene voorwaarden ken? Wel is het dan natuurlijk zo dat als ik een conflict krijg en ik wil iets wat niet mogelijk is MyCom op de algemene voorwaarden gaat wijzen.Ik heb een korte tijd geleden voor een 7 jaar oude computer van een kennis een stripje 512MB SD-geheugen gezocht, Ondanks dat sommige het op de website hadden staan bleek het te moeten worden besteld. het is dus absoluut incourant te noemen, Dit is dus ook het geheugen dat voor topicstarter moest worden besteld. ( neem ik aan gezien de leeftijd van de pc.).Kortom, Jammer maar hij/zij zal het af moeten nemen in mijn visie.

aussienl

Ik heb toch mijn twijfel Jor. Als de TS een complete leek is op computer gebied en er gewoon vanuit gaat dat dit normaal wel op voorraad is, wat begrijpelijk is uit de reactie van de verkoper, dan heeft hij gewoon een punt.
Ik vindt dat er veel geroepen wordt dat mensen naar de kenner op het vakgebied moeten gaan, speciaal mensen die toeten of blazen weten van bijv. pc's. Die zouden niet naar een Mediamarkt moeten gaan oid maar naar de pc shop daar ze daar beter geholpen worden. Dan heb je in mijn ogen zo'n geval van iemand die naar een pc shop gaat daar hij geen bal van pc's weet en dan krijgt je dit probleem.
Als de verkoper gewoon duidelijk aangegevn zou hebben dat dit artikel speciaal ingekocht zou worden en zelfs een aanbetaling had gevraagd zou het voor de man veel duidelijker geweest zijn.

jor

Als de verkoper gewoon duidelijk aangegevn zou hebben dat dit artikel speciaal ingekocht zou worden en zelfs een aanbetaling had gevraagd zou het voor de man veel duidelijker geweest zijn.

Daar ben ik wel mee eens, Het verdient geen schoonheidsprijs.

BBCS
Contacteer:

En BBCS? Er staat nergens dat men ze specifiek voor de klant heeft gekocht. Verder is het naar mijn mening zo dat als er specifiek voor een klant materiaal gekocht wordt men dit duidelijk zou moeten maken en een aanbetaling vragen. Dit zou voor de klant een duidelijk teken zijn en en voor de ondernemer een zekerheid van afname.
Dat doet er ook niet toe.

Als iemand een opdracht geeft om iets te leveren (of een onderdeel besteld moet worden of niet doet er niet toe) dan is de opdracht gever in principe verplicht om het af te nemen.

aussienl

En jij bent degene die almaar roept dat de kleine pc shop beter is i.v.m. technische kennis en flexibiliteit ? Je geeft nu wel heel duidelijk aan hoever je met je klant mee wilt denken en flexibel wilt zijn. Als jij voor je voorraad bijbesteld na vraag van een klant wil jij hem ook dwingen af te nemen.
Wat is Loonstra er nu mee opgeschoten? Misschien had de klant wel een nieuwe PC daar besteld. Slechte publiciteit en een klant minder. En Mediamarkt waarschijnlijk een klant c.s. rijker.
Want voor flexibiliteit hoeft hij niet bij deze (en jouwe blijkbaar) PC shop te zijn.

BBCS
Contacteer:

Hoe ik ermee om zou gaan?

Gewoon het geheugen in de voorraad leggen.

Waar het om gaat is dat de TS een opdracht gegeven heeft en nu terugkrabbelt en aangeeft dat hij nooit opdracht gegeven heeft.

Daarbij wordt er ook gezegd dat het geheugen toch in de voorraad gelegd kan worden?

Maar daar gaat het niet om.

De TS heeft een mondelinge opdracht gegeven om het geheugen te leveren, dus is de TS dan ook in beginsel verplicht om het geheugen af te nemen.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

dat hij nooit opdracht gegeven heeft.
Quote dit eens uir zijn post??

aussienl

De TS heeft een mondelinge opdracht gegeven om het geheugen te leveren
Wie zegt dat TS wel daadwerkelijk opdracht heeft gegeven?

Maar dit is natuurlijk allemaal maar geneuzel. Het punt is dat Loonstra een commercieel niet zo'n slimme man is om voor € 50 verkoop prijs (inkoop € 25?) deze trammelant te maken.

mar.degroot

Beste lezers van dit topic,
Dit is het schrijven dat ik van de heer Loonstra van Loonstra Computers uit Duiven kreeg.
Ik begrijp dat voor u de gehele gang van zaken vervelend is, maar dat geld zeker ook voor mij.
Inmiddels ben ik over de gehele gang van zaken ook geïnformeerd door mijn collega’s.

Feit is dat u opdracht heeft gegeven om 2x 256 MB geheugen te bestellen. U wist dat dit niet op voorraad was en besteld moest worden.
Daarmee gaat u met mij een overeenkomst aan.
Vervolgens geeft u opdracht om uw pc opnieuw te installeren
U heeft zelf de reparatiebon ondertekend.
Nader onderzoek leert dan dat er problemen zijn met de harddisk in uw pc en dat reparatie daarvan meer kosten met zich meebrengen.
(ik vermoed dat overigens uw moederbord ook een probleem heeft en niet alleen de harddisk zelf!)

Een vervelende samenloop van omstandigheden, dat begrijp ik, maar dat ontslaat u niet van uw afnameverplichting voor het geheugen.

Als het nu zo was dat u bij mij vervolgens een nieuwe pc zou kopen
OF
Als de pc in het verleden bij ons was gekocht
Dan had ik daar met enige coulance mee omgegaan en had ik het verlies op het geheugen op de koop toe genomen.

Echter u wilt vervolgens liever niet repareren (vrije keuze) gezien het kosten/baten plaatje.
Daarnaast wilt u afzien van uw bestelling.

Daar heb ik vervolgens een probleem mee, want dit geheugen is absoluut niet gangbaar en dit zal tot in lengte van dagen in de kast blijven liggen.

Dit betekend concreet dat ik het geheugen niet wens terug te nemen, formeel gesproken is het reeds van u, alleen nog niet betaald.

Mocht u alsnog een nieuwe pc wensen dan ben ik (afhankelijk van de aanschafprijs) genegen u tegemoet te komen en eventueel de geheugenmodules terug te nemen.

Dit zijn de keuze’s die u heeft.

Met vriendelijke groet

U zult begrijpen dat hier wat mij betreft niet de kous mee af is.

mar.degroot

Dit wil ik u ook niet onthouden want dit is mijn schrijven aan Loonstra Computers . Dit bericht is woensdag verstuurd en tot op heden nog niet beantwoord. Voor het gemak heb ik de naam van de geadresseerde weggelaten.
Hartelijk dank voor uw reactie. Jammer vind ik het, dat u op uw standpunt blijft staan. Toch heb ik nogal een aantal feiten in uw schrijven gevonden die niet geheel volgens de waarheid door u op papier zijn gezet.
Tevens laat u een aantal belangrijke zaken de revue niet passeren.

Ik citeer; Feit is dat u opdracht heeft gegeven om 2x 256 MB geheugen te bestellen.
U wist dat dit niet op voorraad was en besteld moest worden.
Klopt helemaal maar een belangrijk detail in deze zin is, dat uw medewerker heeft nagelaten mij te vertellen dat een geheugen dat door mij besteld wordt, niet meer geretourneerd kan worden omdat het volgens u geen gangbare geheugenkaarten betreffen. Vergelijk het met een pak koffie, meneer Loonstra. Op de kassabon staat dan ruilen kan alleen binnen een bepaalde termijn (8 dagen bijvoorbeeld). Zelfs uw kassabon laat zien dat er binnen 8 dagen geruild kan worden mits men de kassabon kan overleggen. In de zelfde zin staat de kassabon ook geld voor garantieaanspraken.

Vervolgens schrijft u; U heeft zelf de reparatiebon ondertekend
Klopt ook helemaa
l.
Op de bon die door mij is ondertekend staat echter nergens dat dit geheugen uitsluitend voor mij wordt besteld en daardoor dus niet geretourneerd kan worden.

Ik citeer de zin; opdrachtgever verklaart zich akkoord met dit formulier, heeft kennis genomen van de reparatie voorwaarden en is bekend met het feit, dat Loonstra Computer Services nooit aansprakelijk gehouden kan worden voor het verlies van data of voor gevolgschade in welke vorm dan ook.
Uw medewerker heeft duidelijk uitgelegd dat ik minimaal €25 euro moet betalen. Dit zijn de minimale kosten die worden berekend voor een half uur werk (de zogenaamde onderzoekskosten). Als reeds na een paar minuten blijkt dat de computer niet meer gerepareerd kan worden, ben ik als consument verplicht die €25 euro te betalen. Verder heeft uw medewerker mij verteld dat indien de installatie langer dan 30 minuten duurt, ieder half uur opnieuw €25 betaald dient te worden. M.a.w. betaling geschiedt aan hand van de gewerkte uren. Einde van de informatie toevoer van uw medewerker. Dus dit zijn de bepalingen waarvoor ik een uitleg heb gekregen en daarvoor dus ook getekend.

Verder schrijft u; Nader onderzoek leert dan dat er problemen zijn met de harddisk in uw pc en dat reparatie daarvan meer kosten met zich meebrengen
Op het moment dat ik bij u in de zaak sta om mijn computer op te halen, werd mij uitsluitend verteld dat de harde schijf stuk was en dat deze ook vervangen diende te worden. De extra kosten waar u over spreekt. Tegen deze jongenman heb ik inderdaad gezegd dat de harde schijf vervangen moest worden en dat ik de geheugens niet meer wil. Korte tijd daarna word ik door dezelfde jongeman gebeld met de mededeling dat ik ook beide geheugens moest afnemen omdat deze voor mij speciaal zijn besteld. Ook nu weer heb ik gezegd niet daarvan door jullie op de hoogte te zijn gebracht en daardoor heb ik gelijk gezegd dat ik niet van plan was beide geheugens af te nemen.

Erg spijtig is ook de zin: Als het nu zo was dat u bij mij vervolgens een nieuwe pc zou kopen OF
Als de pc in het verleden bij ons was gekocht Dan had ik daar met enige coulance mee omgegaan en had ik het verlies op het geheugen
op de koop toe genome.

Jammer is het om te moeten constateren dat u, uw huiswerk niet goed heeft gedaan. Anders had u vele bestellingen zien staan op mijn naam. De laatste is gedateerd op 31-10-2007. Wat nog kwalijker is in deze is dat duidelijk uit deze zin blijkt dat er binnen uw bedrijf met verschillende maten wordt gemeten. Ik voel me dan ook erg gediscrimineerd door u omdat ik niet voldoende bij u zou hebben afgenomen in het verleden, ik ook u coulance niet mag verwachten. Met deze prachtige zin zou ik ook nog eens verhaal kunnen halen bij derden.

Echter u wilt vervolgens liever niet repareren (vrije keuze) gezien het kosten/baten plaatje. Daarnaast wilt u afzien van uw bestelling.
Daar heb ik vervolgens een probleem mee, want dit geheugen is absoluut niet gangbaar en dit zal tot in lengte van dagen in de kast blijven liggen.

Nu komen wij tot de kern van de zaak. U laat mij de “vrije keuze” en dat zou zijn afzien van mijn bestelling, dit vanwege het kosten/baten plaatje. U heeft daar een probleem mee omdat dit geen gangbare geheugens zijn, volgens u. U heeft als detaillist verzaakt, door mij als klant niet te informeren, over het feit dat dit geen gangbare geheugens zijn, en dat ik als klant de geheugens moet afnemen, ook al wil ik als klant de geheugenkaarten niet meer. Zou u als detaillist mij dit op het moment van de bestelling mondeling hebben gezegd zou ik geheel en al uw mening delen. Echter u als verkoper heeft achterwege gelaten dit aan mij als klant te vertellen. Als klant heb ik in deze dus geen keuze, die keuze wordt door Loonstra Computers voor mij gemaakt.

Tijdens ons gesprek, afgelopen vrijdag ben ik nog zeer coulant geweest jegens u. Ik heb aangeboden de harde schijf te laten vervangen en één van de twee geheugens af te nemen. Hier bent u niet mee akkoord gegaan.

Het is bijzonder spijtig dat dit de gang van zaken is bij Loonstra Computer Services. Vooralsnog zal ik dit mailbericht niet posten op het internet en laat ik de keuze even bij u. Indien u bij uw standpunt blijft laat ik de computer die u reeds niet rechtmatig in uw bezit heeft en mij niet terug wilt geven, geheel vrijwillig bij u achter.

Ik hoop echter dat wij beiden nog tot overeenstemming kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Dit is het einde van mijn verhaal. De firma Loonstra Computers heeft tot op heden vrijdagavond 9-11-2007 nog niet gereageerd.
Ik vind het spijtig te moeten constateren dat dit de tendens is van de detaillist van vandaag de dag.

Dit zal wel een continu story worden.

BBCS
Contacteer:

Ik vind het spijtig te moeten constateren dat dit de tendens is van de detaillist van vandaag de dag.

Als je iets besteld, moet je het ook afnemen.

Wat toch veel mensen doen zijn dingen bestellen en later er vanaf zien.

Het probleem is inderdaad dat dan die producten niet verkocht meer worden.

Ik merk dat als computerdetaillist ook goed.

Als iets op voorraad ligt, is het mooi meegenomen. Ligt het niet meer op voorraad en het moet besteld worden, is het niet vanzelfsprekend dat het zomaar weer op voorraad gelegd kan worden.

Het verhaal van Loonstra Computers helaas de realiteit.
Dus dat onderdelen besteld moeten worden en dat die dan maar weggegooid kunnen worden.

BBCS
Contacteer:

Ik heb ook eens een keer gehad dat een klant een nieuw toetsenbord bestelde voor een laptop.
Later had ze die niet meer nodig, maar ze moest die wel kopen, omdat die speciaal voor haar besteld was.

Gesloten