lasergun of agent fout ?
Geplaatst: 05 nov 2007 22:48
Deze week reed ik met mijn bedrijfsauto van Naarden naar Bussum. Vlak na een kruispunt stond bij een bushalte een busje van de politie, met daarbij twee agenten met een lasergun. Gelukkig reed ik de andere kant uit, maar ik realiseerde mij dat ik, na gedane arbeid, plusminus een halfuurtje later, wel weer die 'andere' kant op moest. Dus oppassen geblazen.
Buiten was het inmiddels donker geworden, en ik paste mijn snelheid aan, tussen de 45 en 50 km/u. Ik hield nauwkeurig mijn snelheidsmetertje in de gaten. Wat schets mijn verbazing dat ik, enkele honderden meters verderop toch door de agenten aan de kant werd gezet. "Meneer, u krijgt van ons een bekeuring, want uw 'gemiddelde snelheid over een meting van 630 meter (of zoiets), was 69 km/u."
Ik werd terplaatste pisnijdig, want ik had toch echt niet harder gereden dan 50 km/u. Kijk, als er een kleine afwijking is, dan snap ik het. Maar we spreken hier dus over 40% harder? Ik heb moeten praten als brugman, en heb zelfs gedreigd om het tot de allerhoogste regionen uit te zoeken, en na enkele minuten, waarbij ik het bovenstaande steeds heb herhaald, zegt die agent: "Eh, onze apparatuur is ge-ijkt, en kan dus niet liegen. Maar we zullen u het voordeel van de twijfel geven". En ik heb dus uiteindelijk na veel soebatten, zonder bekeuring, mogen verder rijden.
Voor zover ik van die agent begrepen heb, worden de bekeuring gegeven 'slechts op waarneming' van de agent die de lasergun hanteert, er is dus geen bewijs.
Ik ben beroepschauffeur van mijn vak, en wel iemand die als ie een fout maakt, ook zo mans genoeg ik om dit toe te geven. Maar van dit soort onrecht, daar maak ik me echt druk om.
Jullie snappen mijn vraag natuurlijk al. Hebben er meer mensen kennis gemaakt met dit fenomeen, deze situatie? Ik zou het graag van jullie vernemen.
Groet uit Bussum
Buiten was het inmiddels donker geworden, en ik paste mijn snelheid aan, tussen de 45 en 50 km/u. Ik hield nauwkeurig mijn snelheidsmetertje in de gaten. Wat schets mijn verbazing dat ik, enkele honderden meters verderop toch door de agenten aan de kant werd gezet. "Meneer, u krijgt van ons een bekeuring, want uw 'gemiddelde snelheid over een meting van 630 meter (of zoiets), was 69 km/u."
Ik werd terplaatste pisnijdig, want ik had toch echt niet harder gereden dan 50 km/u. Kijk, als er een kleine afwijking is, dan snap ik het. Maar we spreken hier dus over 40% harder? Ik heb moeten praten als brugman, en heb zelfs gedreigd om het tot de allerhoogste regionen uit te zoeken, en na enkele minuten, waarbij ik het bovenstaande steeds heb herhaald, zegt die agent: "Eh, onze apparatuur is ge-ijkt, en kan dus niet liegen. Maar we zullen u het voordeel van de twijfel geven". En ik heb dus uiteindelijk na veel soebatten, zonder bekeuring, mogen verder rijden.
Voor zover ik van die agent begrepen heb, worden de bekeuring gegeven 'slechts op waarneming' van de agent die de lasergun hanteert, er is dus geen bewijs.
Ik ben beroepschauffeur van mijn vak, en wel iemand die als ie een fout maakt, ook zo mans genoeg ik om dit toe te geven. Maar van dit soort onrecht, daar maak ik me echt druk om.
Jullie snappen mijn vraag natuurlijk al. Hebben er meer mensen kennis gemaakt met dit fenomeen, deze situatie? Ik zou het graag van jullie vernemen.
Groet uit Bussum