LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterechte vordering
-
Onterechte vordering
Het Nederlandsche Muntenhuis heeft mij geregeld zonder dat ik iets heb besteld producten toegezonden. Ik heb deze allemaal altijd geretourneerd. Nu willen zij dat ik hiervoor ga betalen en hebben zij het inmiddels uit handen gegeven aan het incassobureau (Intrum Justitia). Ik heb reeds contact gezocht met beiden, maar geen antwoord ontvangen. Nu dreigt het incassobureau om het uit handen te geven bij de Rechter. Ik heb dus nooit wat besteld, maar men verwacht wel dat ik ga betalen voor producten die ik ten eerste nooit heb besteld en ook niet meer in mijn bezit heb aangezien ik alles heb geretourneerd. Wie weet welke stappen ik nu nog meer moet ondernemen?
Re: Onterechte vordering
Zij moeten volgens mij bewijzen dat u wat besteld heeft. Bijvoorbeeld een handtekening. Misschien dat iemand anders op uw adres via internet heeft besteld om u lastig te vallen?
Het Muntenhuis zal wel zeggen dat zij de spullen van u niet terug heeft gekregen. Zo kunt u zeggen dat u van niets weet?!
Ik heb even iets opgezocht alleen ik weet niet dat het hier van toepassing is.
pakket binnen 10 dagen had moeten afmelden, anders werd betrokkene automatisch ingeschreven voor een cursus. Dit is betrokkene vergeten en na ontvangst van een de cursus heeft betrokkene zich schriftelijk gewend tot de firma met de mededeling dat de zending ongewenst was en dat betrokkene graag een door betrokkene getekende orderbevstiging wil ontvangen. Op deze brief wordt niet gereageerd en de uitgeverij blijft aanmaningen sturen met mededeling dat het incasso bureau wordt ingeschakeld. Mag de uitgeverij aan betrokkene die kosten van de cursus in rekening brengen terwijl deze niet besteld is?
Antwoord:
De afgelopen tijd is er in de media veel aandacht besteed aan dit soort zaken. Het ongevraagd toesturen van "gratis" zaken tegen verzendingskosten of het gevraagd toesturen van iets tegen een minimaal bedrag. In beide
gevallen zit iemand meestal vast aan een contract, waarin meer spullen worden toegestuurd tegen een hoog bedrag. Dit heet de "negatieve optie" De ontvanger dient aan te geven dat hij niet gebruik wil maken van de zending en eventuele vervolgzendingen.
De persoon die ongevraagd dingen toegestuurd krijgt zit in de gelukkige positie dat een bedrijf iets stuurt waar niet om gevraagd is. De ontvanger kan dus ook nooit ongevraagd lid worden gemaakt. Een andere zaak is het met
de door de client gevraagde zending. In deze ongelukkige positie verkeert betrokkene.
Betrokkene heeft om de zending gevraagd en had zich dan binnen tien dagen moeten afmelden. Hoewel hierover door veel consumentenorganisaties wordt geklaagd, krijgt momenteel alleen de client, die een ongevraagde zending ontvangt en "vergeet" te reageren gelijk.
http://www.consumentenbond.nl/acties/aa ... et=nietlid
http://info.omroep.nl/vara?nav=rkgiHsHzGHGkHrHmD
http://info.omroep.nl/vara?nav=khoaHsHzGHGyGtGM
Betrokken zal kunnen proberen om de betalingen/aanmaningen te ontlopen als deze op de één of andere manier kunt aantonen dat de aanvraag niet van betrokkene afkomstig is. Let wel: als de aanvraag via internet is gegaan, is het mogelijk om het ip-adres van de aanvragende computer te registeren. Het antwoord op de vraag is dat betrokkene door de negatieve optie wel gevraagd heeft om de cursus en derhalve zal moeten betalen. Dit kan alleen worden afgedwongen door een gang naar de rechter.
U kan tevens gratis advies inwinnen via www.hetjl.nl
Het Muntenhuis zal wel zeggen dat zij de spullen van u niet terug heeft gekregen. Zo kunt u zeggen dat u van niets weet?!
Ik heb even iets opgezocht alleen ik weet niet dat het hier van toepassing is.
pakket binnen 10 dagen had moeten afmelden, anders werd betrokkene automatisch ingeschreven voor een cursus. Dit is betrokkene vergeten en na ontvangst van een de cursus heeft betrokkene zich schriftelijk gewend tot de firma met de mededeling dat de zending ongewenst was en dat betrokkene graag een door betrokkene getekende orderbevstiging wil ontvangen. Op deze brief wordt niet gereageerd en de uitgeverij blijft aanmaningen sturen met mededeling dat het incasso bureau wordt ingeschakeld. Mag de uitgeverij aan betrokkene die kosten van de cursus in rekening brengen terwijl deze niet besteld is?
Antwoord:
De afgelopen tijd is er in de media veel aandacht besteed aan dit soort zaken. Het ongevraagd toesturen van "gratis" zaken tegen verzendingskosten of het gevraagd toesturen van iets tegen een minimaal bedrag. In beide
gevallen zit iemand meestal vast aan een contract, waarin meer spullen worden toegestuurd tegen een hoog bedrag. Dit heet de "negatieve optie" De ontvanger dient aan te geven dat hij niet gebruik wil maken van de zending en eventuele vervolgzendingen.
De persoon die ongevraagd dingen toegestuurd krijgt zit in de gelukkige positie dat een bedrijf iets stuurt waar niet om gevraagd is. De ontvanger kan dus ook nooit ongevraagd lid worden gemaakt. Een andere zaak is het met
de door de client gevraagde zending. In deze ongelukkige positie verkeert betrokkene.
Betrokkene heeft om de zending gevraagd en had zich dan binnen tien dagen moeten afmelden. Hoewel hierover door veel consumentenorganisaties wordt geklaagd, krijgt momenteel alleen de client, die een ongevraagde zending ontvangt en "vergeet" te reageren gelijk.
http://www.consumentenbond.nl/acties/aa ... et=nietlid
http://info.omroep.nl/vara?nav=rkgiHsHzGHGkHrHmD
http://info.omroep.nl/vara?nav=khoaHsHzGHGyGtGM
Betrokken zal kunnen proberen om de betalingen/aanmaningen te ontlopen als deze op de één of andere manier kunt aantonen dat de aanvraag niet van betrokkene afkomstig is. Let wel: als de aanvraag via internet is gegaan, is het mogelijk om het ip-adres van de aanvragende computer te registeren. Het antwoord op de vraag is dat betrokkene door de negatieve optie wel gevraagd heeft om de cursus en derhalve zal moeten betalen. Dit kan alleen worden afgedwongen door een gang naar de rechter.
U kan tevens gratis advies inwinnen via www.hetjl.nl
Artikel 7 BW7
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied...
Dus, met andere woorden, iets wat je ongevraagd krijgt toegezonden in de hoop dat u zaken met hun gaat doen behoeft u niet eens retour te zenden. U mag het gratis behouden.
Aldus sprak Cesar
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied...
Dus, met andere woorden, iets wat je ongevraagd krijgt toegezonden in de hoop dat u zaken met hun gaat doen behoeft u niet eens retour te zenden. U mag het gratis behouden.
Aldus sprak Cesar
ff wat anders: Alle moeite voor niets geweest om de UPC-box bv terug te sturen?!
-
Ook die UPC-box ongevraagd gekregen?
En daar ook geen handtekening voor ontvangst daarvoor hoeven/kunnen zetten?
Dan had u inderdaad ook die UPC-box kunnen behouden, hem in de kast flikkeren, erop springen,hem (proberen) in de fik (te) steken,uit het raam donderen.
Kortom, het zou gewoon uw eigendom zijn geweest!
Terugsturen? Op eigen kosten? Was dus niet nodig geweest!!
Maar.................
Alleen als u er geen handtekening voor ontvangst heeft gezet!!
Dit geldt dus voor ALLE ongevraagde zendingen.
Grootvader
En daar ook geen handtekening voor ontvangst daarvoor hoeven/kunnen zetten?
Dan had u inderdaad ook die UPC-box kunnen behouden, hem in de kast flikkeren, erop springen,hem (proberen) in de fik (te) steken,uit het raam donderen.
Kortom, het zou gewoon uw eigendom zijn geweest!
Terugsturen? Op eigen kosten? Was dus niet nodig geweest!!
Maar.................
Alleen als u er geen handtekening voor ontvangst heeft gezet!!
Dit geldt dus voor ALLE ongevraagde zendingen.
Grootvader
-
Mag ik jullie allemaal ontzettend bedanken voor de informatie. Hier heb ik namelijk écht wat aan. Ik heb ondertussen een aangetekende brief naar ze gestuurd (tip op www.hetjl.nl) en ik hoop dus dat ze me nu met rust laten. Belachelijk eigenlijk dat het mij ook nog eens geld moet kosten om maar niet te beginnen over de tijd die ik erin moet steken. Maar nogmaals bedankt allemaal!
Wilt u even laten weten hoe het is afgelopen? Ik vraag altijd standaard geld terug voor de tijd die ik er ingestoken heb, hoewel ik daar geen recht op heb vraag ik het maar toch. Debitel heeft daar eens gehoor aangegeven en heeft de 10 euro administratie kosten betaald. Ik geef exact aan wanneer ik wat gedaan heb en specificeer ik dan in een nota.