Pagina 1 van 19

garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 15:45
door truckingmama
mijn laptop is naar 14 maanden kapot, hij krijgt geen stroom meer de accu laait niet op en hij krijgt ook geen stroom meer als die direct op het netstroom is aangesloten. Ik heb hem gekocht bij de harense smid, die doen het af met geen garantie omdat hij 14 maandsen oud is, Nu hoor ik van verschiollende kanten dat er op dezxe apparatuur 2 jaar moet zitten volgens europese wet. Wie weet hier meer over

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 16:56
door BBCS
Nu hoor ik van verschiollende kanten dat er op dezxe apparatuur 2 jaar moet zitten volgens europese wet. Wie weet hier meer over
Europa heeft inderdaad een aanbeveling voor alle lidstaten gegeven om de wettelijke garantieperiode van minimaal 2 jaar voor te schrijven.

Echter Nederland is daarin niet meegegaan, omdat Nederland aanvullende regelingen heeft en dat betekend dat die 2 jaar een afbreuk doet op die regelingen.

In Nederland geldt een minimale wettelijke garantie van 6 maanden en voor de rest zijn de winkelier en fabrikant zelf vrij om de garantieperiode te bepalen.

De winkelier moet een garantieperiode geven die gelijk of langer is dan de garantieperiode van de fabrikant. Dus de winkelier mag nooit een kortere garantieperiode geven dan de garantieperiode van de fabrikant.

Dus hier in Nederland mag je nooit op die 2 jaar Europese garantieperiode beroepen.

Na het verstrijken van de garantieperiode hoef je dan ook niet voor alle kosten helemaal te betalen, maar hierop krijg je dan een soort korting.

De kosten die je wel zelf moet betalen hangt af van de leeftijd van het product en die wordt dan gedeeld door de economische levensduur van het product.

Dus in jouw geval is de laptop 14 maanden en de economische levensduur is 36 maanden.

Je dient dan zelf 14/36 deel zelf te betalen.

Echter als gebleken is dat de schade aan jezelf te wijten is en dat de winkelier of fabrikant dat ook aan kan tonen, dan dien je voor alle kosten zelf te betalen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 17:46
door Mr. Floppy
truckingmama,

Nederland heeft zijn wetgeving aan moeten passen om aan die Europese regelgeving te voldoen. (elke lidstaat moet daaraan minimaal voldoen)
Er is dus inderdaad sprake van minimaal 2 jaar garantie.
Nederland ging nog een stapje verder dan die 2 jaar, maar je hebt dus altijd recht op minimaal 2 jaar.
Jammergenoeg zijn die klungels die de Nederlandse wetgeving hebben geschreven vergeten om die minimale periode van 2 jaar specifiek te vermelden in de wet.
Hierdoor is er dus veel verwarring, en daar maken de winkeliers gebruik van om zich onder hun garantieverplichtingen uit te wurmen. En helaas lukt dat ook erg vaak, omdat de consument er meestal toch geen zaak van maakt of het zelf ook niet weet.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 18:08
door BBCS
Nederland ging nog een stapje verder dan die 2 jaar, maar je hebt dus altijd recht op minimaal 2 jaar.
In de wetboeken staat daar helemaal niks over in.

De reden dat Nederland daarin niet in is meegegaan, heeft met het feit te maken dat na het verstrijken van de garantieperiode de consument recht heeft op een kostenreductie.

Dus op producten met een langere economische levensduur (tv's, wasmachine ed.) heeft de Nederlandse constructie meer voordelen op voor de consument dan het Europese recht.

En doordat na het verstrijken van de garantieperiode de consument al heel erg beschermt is, heeft Nederland die 2 jaar verplichte garantie niet meegenomen.

En dat mag.

Wat is dan het verschil?

Bijvoorbeeld:

Een tv heeft een economische levensduur van 8 jaar.

Op een tv in Nederland zit 1 jaar garantie en in Duitsland bijvoorbeeld 2 jaar garantie.

Als de tv in Duitsland na 4 jaar kapot gaat, moet de consument daar dan de volledige reparatiekosten voor zijn rekening nemen.
In Nederland hoeft de consument dan maar de helft van de kosten te betalen.
En doordat die regels is de consument beter beschermt en heeft Nederland die 2 jaar verplichte garantie niet overgenomen.

In Nederland is wel een minimale verplichte garantie en die is 6 maanden. Op nieuwe producten moet minimaal 6 maanden garantie op zitten.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 22:07
door alfatrion
Europese richtlijn waar we het hier over hebben is verplicht voor alle landen om over te nemen. Het is een mythe dat Nederland er voor kan kiezen om er niet mee in mee te gaan.

De misvatting zit hem in wat die twee jaar nu precies in houden. Het gaat niet om garantie, maar om non-conformiteit. Dit laatste wordt door sommige juristen ook wel eens wettelijke garantie genoemd. Dat is heel verwarrend.

Het komt er op neer dat je in heel Europa het wettelijke recht hebt op herstel of vervanging mits je kunt aantonen dat het product ondeugdelijk is. Daarnaast heb je in heel Europe zes maanden garantie, wat inhoud dat de verkoper moet aantonen dat het product deugdelijk was om er onder uit te komen.

Sinds 1992 is de non-conformiteit op de levensverwachting van het product gesteld voor wat Nederland betreft. Daarom hoeft er op dit punt geen wijzeging in de wet te worden opgenomen.
Jammergenoeg zijn die klungels die de Nederlandse wetgeving hebben geschreven vergeten om die minimale periode van 2 jaar specifiek te vermelden in de wet.
Het is jammer dat ze deze termijn niet hebben opgenomen in artikel 17 BW7.

Hier kun je alles nog eens rustig op je gemak nalezen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 22:51
door BBCS
Het gaat niet om garantie, maar om non-conformiteit. Dit laatste wordt door sommige juristen ook wel eens wettelijke garantie genoemd. Dat is heel verwarrend.
Klopt.

Want na het verstrijken van de garantieperiode die door de fabrikant en winkelier bepaald zijn, heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.

Dan komen andere regelingen om de hoek kijken.

Deze vallen niet onder de noemer garantie, maar wettelijke bepalingen en zoals alfatrion aangaf zijn er mensen die zeggen dat deze onder de noemer garantie vallen.

Garantie:

Garantie is niks anders dan dat de fabrikant en winkelier aangeven dat het product vrij is van productie en materiaalfouten. En dat het product met de grootste zorg geproduceerd is.
Als er in een door de fabrikant of winkelier bepaalde periode toch gebreken ontstaan door productiefouten of materiaalfouten, dan wordt het product gratis gerepareerd of vervangen.
Normale slijtage valt niet onder de garantie.
Als het product toch kapot gaat is het belangrijk om aan de regelementen en handleidingen te houden die door de fabrikant cq winkelier zijn opgesteld. Als het product anders gebruikt is dan wat de handleidingen beschrijven en voorschrijven dan verspeel je je recht op de garantieclaim.

Producteigenschappen:

Een product heeft die eigenschappen zoals de fabrikant ze opgeeft welke eigenschappen dat het product behoort te hebben. De fabrikant is ook de enige die kan bepalen wat de eigenschappen van een product is.

Dit is geen juridische uitspraak van mij, maar een praktische.

Het is wel zo dat de overheid bepalingen kan opleggen waaraan een product minimaal aan moet voldoen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 19 nov 2007 23:21
door BMS.Purmerend
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar.

Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen.

Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
De richtlijn bevat namelijk minimale eisen waaraan lidstaten moeten voldoen.

Nederlandse wet
Omdat de Nederlandse wet er vanuit gaat dat u recht heeft op een deugdelijk product (een product dat beantwoordt aan de overeenkomst) zou de termijn van twee jaar een beperking zijn van uw rechten; veel producten gaan namelijk veel langer mee.

Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

Zie ook:
www.wetten.overheid.nl
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
Consumentenkoop en garantie

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 02:49
door alfatrion
Je hebt gelijk BMS. Nu ik de eerste tekst van BBCS wat beter leest vat ik dat anders op dan ik aanvankelijk deed. Ik denk nog wel dat ik het bij juist in schatten hoe hij de garantietermijn van twee jaar opvatten. Zie hiervoor zijn rekenvoorbeeld.
Want na het verstrijken van de garantieperiode die door de fabrikant en winkelier bepaald zijn, heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
Centraal daarbij staat dat de consument niet mag worden benadeeld en niet hoeft worden bevoordeeld. Vervanging leverd een langere levensduur op, dus dat klopt. Voor herstel gaat dat niet altijd op. Dat hangt een beetje er van hoe en wat.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 06:46
door BBCS
Centraal daarbij staat dat de consument niet mag worden benadeeld en niet hoeft worden bevoordeeld. Vervanging leverd een langere levensduur op, dus dat klopt. Voor herstel gaat dat niet altijd op. Dat hangt een beetje er van hoe en wat.
Voor duurzame producten geldt dat inderdaad.

Alleen bij producten die een economische levensduur van 2 jaar hebben heeft de consument eigenlijk een beperking.

Neem daar als voorbeeld mp3 spelers of laptops die maar 1 jaar garantie hebben.

Laptops en printers hebben in het algemeen maar 1 jaar garantie, terwijl de overige producten vaak 2 tot 3 jaar garantie hebben.

De reden dat op laptops en printers maar 1 jaar garantie zit heeft ook te maken met de heftige concurrentie en de winstmarge.
Vooral op deze producten is een ware veldslag ontstaan wie nu het goedkoopste moet zijn. En daarbij wordt maar 1 jaar garantie gegeven, puur om de verkoopprijs te drukken.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 10:59
door Mr. Floppy
Nederland heeft zijn wetgeving aan moeten passen om aan die Europese regelgeving te voldoen. (elke lidstaat moet daaraan minimaal voldoen)
Er is dus inderdaad sprake van minimaal 2 jaar garantie.
Nederland ging nog een stapje verder dan die 2 jaar, maar je hebt dus altijd recht op minimaal 2 jaar.
Elke lidstaat is verplicht om minimaal aan die Europeesche richtlijn te voldoen. Dat betekent in dit geval gratis en kosteloos herstel, of ontbinding van de koopovereenkomst.
Punt uit. (geen discussie mogelijk)

Probleem blijft altijd dat je zelf je recht moet gaan halen als de verkoper dwars blijft liggen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 11:34
door BMS.Purmerend
Zie ook:
www.wetten.overheid.nl
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
Consumentenkoop en garantie


In zekere zin is dit waar.
Nog sterker is dat als de onderdelen binnen een verwachtende bepaalde tijd niet meer leverbaar zijn (door dat de importeur opgeheven is enz) heeft de klant (eindgebruiker) het recht het stukende product totaal terug te brengen en min gebruikers geld te ontvangen.
Dat is ook de reden dat er na opheffen van een artikel er nog wel onderdelen te leveren zijn van minimaal 5 jaar.

Echter is het geen garantie, maar het recht van eindgebruik voor de verwachte langere levensduur.
De onderdelen zullen mogelijk niet inkompleet te krijgen zijn maar in massaal verpakking.

Echter is het niet zo dat het geleverde product nieuw hoeft te zijn. Als de verkoper maar repareert.

Weer anders is als er overeen is gekomen in een koopcontract waar deze melding wordt aangegeven niet verantwoordelijk te zijn van fabricage onderhevige veranderingen enz. voorkom je deze toepassing van de wet.
Ook kun je opheffingsverkoop kenbaar maken, ondanks de opheffing over een jaar pas mogelijk geschiet, echter zul je dan met korting moeten verkopen.
Op artikelen waar korting is opgegeven geld geen garantie.
Op artikelen die tijdens de reclame zijn verkocht gelde geen garantievoorwaarde tot een bedrag van minimaal €.

Als verkoper kun je diverse kanten op alleen dan moet je dit op papier zetten.
Probleem blijft altijd dat je zelf je recht moet gaan halen als de verkoper dwars blijft liggen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 12:37
door BBCS
Wat houdt de Europese garantie van 2 jaar in?

Die term is in de wereld gekomen door een Europese richtlijn die zegt dat een verkoper tot minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken in de goederen die hij heeft geleverd. Omdat dit een minimumperiode is, mogen de landen die zich aan de Europese regelgeving hebben gebonden ook een langere termijn vaststellen. Nederland heeft de periode in feite onbeperkt gemaakt door te stellen dat een verkoper aansprakelijk is voor ieder gebrek dat zich voordoet gedurende de periode dat je dit redelijkerwijze niet had hoeven verwachten.

Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW (zie kader). Dit houdt kort samengevat in: zolang als de levensverwachting is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen. Kijken we naar de hiervoor weergegeven definitie van garantie, dan wordt duidelijk dat het hier niet om een garantieperiode gaat, maar om de termijn dat de verkoper aansprakelijk is als zich mankementen voordoen.



Wettelijke garantie van een halfjaar

De wet gaat ervan uit dat ieder gebrek dat zich binnen een halfjaar na aanschaf voordoet bij een duurzaam product, al op het moment van de koop aanwezig was en dus aan de leverancier kan worden toegeschreven, tenzij die het tegendeel kan bewijzen. Populair gezegd: je hebt dan niet gekregen wat je had mogen verwachten en je kunt dan een ander exemplaar verlangen of (maar
dat is een keuzemogelijkheid) herstel. Zijn beide opties onmogelijk, dan mag je de koop ontbinden. In dat geval krijgt de verkoper het product terug en de koper zijn geld en moet eventuele schade worden vergoed.

In dit geval kan worden gesproken van een wettelijke garantie van een halfjaar.

bron:
http://www.computerconsument.nl/pages/p ... dartID=273
Dus doordat de rechten in Nederland veel verder gaan dan de Europese regelgeving is die minimale garantietermijn van 2 jaar niet overgenomen omdat deze regel alleen maar beperking zou geven.

Dus hierdoor mag in Nederland die 2 jaar Europese garantie niet worden geclaimd en mag de consument niet tegen de winkelier zeggen dat hij verpicht is om 2 jaar garantie te geven.
Je hebt gelijk BMS. Nu ik de eerste tekst van BBCS wat beter leest vat ik dat anders op dan ik aanvankelijk deed. Ik denk nog wel dat ik het bij juist in schatten hoe hij de garantietermijn van twee jaar opvatten. Zie hiervoor zijn rekenvoorbeeld.
Quote:
Want na het verstrijken van de garantieperiode die door de fabrikant en winkelier bepaald zijn, heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
De garantiebepalingen die ik gegeven heb is puur volgens de wetboeken.

Daarnaast zeggen veel mensen dat de wettelijke bepalingen die na het verstrijken van de garantieperiode zoals die gegeven zijn door de fabrikant/winkelier dat die ook onder de noemer garantie vallen.

En dan krijg je inderdaad een heel andere beeld als ik de garantie uitleg.

Laat ik het zo zeggen (om misverstanden te voorkomen):
De garantieperiode wordt bepaald door de fabrikant en winkelier en door niemand anders.
Na het verstrijken van de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie, maar wel op de wettelijke bepalingen.
De garantie die je krijgt van de fabrikant/winkelier mag geen afbreuk doen op de wettelijke bepalingen.

Dat de consument nooit beperkt mag worden is onzin.
Lees de gebruiksaanwijzing maar eens goed. Als men het product niet gebruikt zoals de fabrikant die voorschrijft, dan verspeeld de consument het recht op garantie. Dat is wel degelijk een beperking.

Naast de rechten voor de consument heeft de consument ook wel degelijk plichten en ook beperkingen.
Alleen worden deze heel vaak door de verschillende consumentenorganisaties heel stil gehouden.
Ook als er een geschil is tussen een winkelier en consument kom je dat tegen. Er wordt dan altijd gesproken over de rechten van de consument en de plichten van de consument, maar bijna nooit over de rechten van de winkelier en de plichten van de consument.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 13:11
door BMS.Purmerend
Zo en deze is dan duidelijk en op de juiste manier uitgelegen

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 13:11
door puma73
@BBCS

Als jij je klanten behandeld zoals je hier reageert dan zul jij gauw failliet zijn.

Ik zal me in elk geval 2 keer bedenken voor ik iets bij jou zou kopen.

Lees jij eigenlijk wel eens een verwijzing naar een website zoals de verwijzing van alfatrion? Volgens mij niet.

Waarom zoek je niet een forum op van het mkb of aanverwant en ga daar eens lekker je gal spugen over al die vervelende consumenten die jou (als kleine zelfstandige) het leven zuur maken door (in jouw ogen) allerlei onterechte wensen.

Ik ben op dit forum nog niet een positief antwoord van je tegengekomen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:22
door BBCS
Huh? :shock:

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:24
door BBCS
Dus doordat ik de zaken niet altijd door de bril van de consument bekijk deug ik niet?

Doordat ik aangeeft dat de winkelier ook rechten heeft en de consument ook plichten heeft, deug ik niet?

Ik zeg alleen wat de wet omschrijft, meer niet.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:36
door BMS.Purmerend
Geplaatst op 20 Nov 2007 13:11 door puma73


@BBCS

Als jij je klanten behandeld zoals je hier reageert dan zul jij gauw failliet zijn.
Ik spreek niet namens BBCS
Maar het gaat om de consument vraag betreffende de garantie.
De consument denkt vaak verkeerd over ja dan wel en geen garantie.
Uiteraard zullen wij als ondernemers meer met dit probleem te maken hebben dan u met de ondernemer.

Ik kan mij levendig voorstellen hoe BBCS over de gang van zaken denkt uit zijn ervaring.
Aan de andere klant mag de consument blij zijn dat hier openhartig wordt gesproken over het wel en niet denken betreffende de garantie.
Het lijkt mij niet gepast iemand op deze manier aan te vallen.
Indien niet eens is negeren veel beter.
Groeten Jan

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:46
door BBCS
Ik kan mij levendig voorstellen hoe BBCS over de gang van zaken denkt uit zijn ervaring.
Aan de andere klant mag de consument blij zijn dat hier openhartig wordt gesproken over het wel en niet denken betreffende de garantie.
Ik spreek hierover gewoon vanuit de wetboeken.
Naast de rechten voor de consument heeft de consument ook wel degelijk plichten en ook beperkingen.
Alleen worden deze heel vaak door de verschillende consumentenorganisaties heel stil gehouden.
Ik doel hiermee onder andere dat de consument 2 maanden de tijd heeft om een probleem bij de winkelier aan te kaarten.
Als iemand een product koopt en na een week zijn er problemen en na 4 maanden klopt hij bij de winkelier aan, dan heeft hij wettelijk geen recht meer om aanspraak te maken op de garantie.
De winkelieren doen in het algemeen (ikzelf meegerekend) niet moeilijk, maar nogmaals heeft de consument wettelijk en juridisch geen poot om op te staan.

Over die 2 jaar garantie:

Nederland heeft bepaald dat de minimale garantietermijn 6 maanden is en heeft de 2 jaar Europese aanbeveling niet overgenomen.

Het gaat hierin niet hoe IK er over denk en wat MIJN mening is.
Ik geef gewoon aan wat de Nederlandse wetgever ervan zegt.
En die zegt dat de minimale wettelijke garantie 6 maanden is.

Dus iedereen die hier in Nederland die 2 jaar Europese garantieduur claimt, heeft dit niet te claimen en de winkelieren hoeven er ook niet naar te luisteren.

Daarnaast heeft de Nederlandse wetgever bepaald dat alleen de fabrikanten en winkelieren de garantietermijn bepalen en niemand anders.
De garantieperiode dient gelijk of langer te zijn als 6 maanden en de fabrikanten en winkelieren zijn voor de rest helemaal vrij om de garantieperiode te bepalen.
De winkelier mag nooit kortere garantie periode geven dan de fabrieksgarantie, maar wel gelijk of langer. Dat is voor de rest aan de winkelier helemaal vrij om die te bepalen.

Dit staat zo in de wetsboeken.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:48
door BBCS
@puma73:

Is het nu echt steeds nodig om mij zo keihard aan te vallen?

Ik heb jouw niks misdaan, dus stop met die aanvallen!

Re: garantie laptop

Geplaatst: 20 nov 2007 14:56
door puma73
Ik val jou niet aan, daar waar nodig corrigeer ik je soms op ongenuanceerde uitspraken zoals in het dode pixel verhaal.