Zilveren Kruis Achmea zet Amsterdamse verzekerden in de kou
Geplaatst: 27 nov 2007 23:07
De zorgverzekering Zilveren Kruis Achmea laat verzekerden uit Amsterdam die een beroep doen op personen-alarmering aan hun lot over. Zelfs met een aanvullende 3 sterren Beter Af Plus Polis, waarmee – volgens de polis – personen-alarmering ruimschoots gedekt is, kunnen Amsterdammers daar geen beroep op doen en komt Zilveren Kruis Achmea (Z.K. Achmea) haar verplichtingen dus niet na.
De 92 jarige mevrouw Jansen* verblijft momenteel in een revalidatiecentrum na een geslaagde heup-operatie. Zelfs traplopen lukt haar weer enigszins, dus als het mee zit, kan ze nog vóór de Kerst terug naar huis. Een tweede etage in Amsterdam, die ze al meer dan 60 jaar huurt. Omdat zij soms toch wat wankel op haar benen staat, lijkt een zogeheten ‘personen-alarmering’ een ideale oplossing om haar nog zelfstandig te laten blijven wonen in haar vertrouwde omgeving.
Het zou immers kunnen gebeuren dat ze op haar leeftijd na het bukken niet meer overeind kan ko-men. Of erger, dat ze valt en wat breekt, waardoor ze ook niet meer op of neer kan. Dan biedt een personen-alarmeringssysteem uitkomst. Eén druk op de alarmknop van een speciaal halssnoer is vol-doende om, via een alarmcentrale, een hulpverlener van een thuiszorgorganisatie (met huissleutel en al) haar uit de nood te helpen, of extra hulptroepen op te roepen. ‘Alarm-opvolging’ heet dat.
Mevrouw Jansen heeft al jaren een ziektekostenverzekering bij Zilveren Kruis Achmea, inclusief de op één na hoogste aanvullende verzekering: een 3-sterren Beter Af Plus Polis. Volgens die polis worden de kosten van een personen-alarmeringssysteem voor 100% vergoed. Maar juist nu ze het nodig heeft, blijkt ineens dat dit niet geldt voor haar woonplaats Amsterdam!
Eurocross
Z.K. Achmea maakt gebruik van de landelijke alarmeringscentrale Eurocross. Maar in Amsterdam is geen enkele thuiszorgorganisatie aangesloten bij Eurocross voor de alarm-opvolging. De thuiszorgor-ganisaties in Amsterdam hebben voor personen-alarmering namelijk afspraken met de lokale Stichting ATA. Daar doet Z.K. Achmea echter geen zaken mee en daarom wil Z.K. Achmea slechts een klein deel van de kosten vergoeden.
Geen oplossing
Desgevraagd laat de klantenservice van Z.K. Achmea weten, dat “de enige oplossing” is, dat mevrouw Jansen zelf een alarmeringssysteem aanschaft (€ 65,-) en zelf de maandelijkse kosten van circa € 16,- betaalt. Die maandelijkse kosten mag ze declareren, maar omdat Stichting ATA geen contract-partij van Z.K. Achmea is, vergoedt die per maand slechts € 7,50. En voor elk apart ingezonden decla-ratieformulier worden maar liefst € 15,- administratiekosten in rekening gebracht!
Het eerste jaar kost het alarmeringssysteem haar dus € 257, terwijl ze slechts maximaal € 75 terug-krijgt, mits ze alle declaraties in één keer inzendt. En verder zal mevrouw Jansen (92 jr!) zelf de con-tracten over hulpverlening moeten regelen en de hele papierwinkel rond de declaraties.
Dat is voor mevrouw Jansen natuurlijk geen oplossing. Daarvoor betaalt ze niet al die jaren haar dure 3-sterren Beter Af Plus verzekering!
Conclusie
Bij Z.K. Achmea ben je, zelfs met je dure 3-sterren Beter Af Plus Polis, dus beslist niet “Beter af”.
*Uit privacyoverwegingen is de naam, mevrouw “Jansen”, een gefingeerde naam.
De 92 jarige mevrouw Jansen* verblijft momenteel in een revalidatiecentrum na een geslaagde heup-operatie. Zelfs traplopen lukt haar weer enigszins, dus als het mee zit, kan ze nog vóór de Kerst terug naar huis. Een tweede etage in Amsterdam, die ze al meer dan 60 jaar huurt. Omdat zij soms toch wat wankel op haar benen staat, lijkt een zogeheten ‘personen-alarmering’ een ideale oplossing om haar nog zelfstandig te laten blijven wonen in haar vertrouwde omgeving.
Het zou immers kunnen gebeuren dat ze op haar leeftijd na het bukken niet meer overeind kan ko-men. Of erger, dat ze valt en wat breekt, waardoor ze ook niet meer op of neer kan. Dan biedt een personen-alarmeringssysteem uitkomst. Eén druk op de alarmknop van een speciaal halssnoer is vol-doende om, via een alarmcentrale, een hulpverlener van een thuiszorgorganisatie (met huissleutel en al) haar uit de nood te helpen, of extra hulptroepen op te roepen. ‘Alarm-opvolging’ heet dat.
Mevrouw Jansen heeft al jaren een ziektekostenverzekering bij Zilveren Kruis Achmea, inclusief de op één na hoogste aanvullende verzekering: een 3-sterren Beter Af Plus Polis. Volgens die polis worden de kosten van een personen-alarmeringssysteem voor 100% vergoed. Maar juist nu ze het nodig heeft, blijkt ineens dat dit niet geldt voor haar woonplaats Amsterdam!
Eurocross
Z.K. Achmea maakt gebruik van de landelijke alarmeringscentrale Eurocross. Maar in Amsterdam is geen enkele thuiszorgorganisatie aangesloten bij Eurocross voor de alarm-opvolging. De thuiszorgor-ganisaties in Amsterdam hebben voor personen-alarmering namelijk afspraken met de lokale Stichting ATA. Daar doet Z.K. Achmea echter geen zaken mee en daarom wil Z.K. Achmea slechts een klein deel van de kosten vergoeden.
Geen oplossing
Desgevraagd laat de klantenservice van Z.K. Achmea weten, dat “de enige oplossing” is, dat mevrouw Jansen zelf een alarmeringssysteem aanschaft (€ 65,-) en zelf de maandelijkse kosten van circa € 16,- betaalt. Die maandelijkse kosten mag ze declareren, maar omdat Stichting ATA geen contract-partij van Z.K. Achmea is, vergoedt die per maand slechts € 7,50. En voor elk apart ingezonden decla-ratieformulier worden maar liefst € 15,- administratiekosten in rekening gebracht!
Het eerste jaar kost het alarmeringssysteem haar dus € 257, terwijl ze slechts maximaal € 75 terug-krijgt, mits ze alle declaraties in één keer inzendt. En verder zal mevrouw Jansen (92 jr!) zelf de con-tracten over hulpverlening moeten regelen en de hele papierwinkel rond de declaraties.
Dat is voor mevrouw Jansen natuurlijk geen oplossing. Daarvoor betaalt ze niet al die jaren haar dure 3-sterren Beter Af Plus verzekering!
Conclusie
Bij Z.K. Achmea ben je, zelfs met je dure 3-sterren Beter Af Plus Polis, dus beslist niet “Beter af”.
*Uit privacyoverwegingen is de naam, mevrouw “Jansen”, een gefingeerde naam.