Sinds enige tijd mogen geen thermo- barometers met kwik worden gemaakt/verkocht omdat, juist, kwik(damp) giftig is en slecht voor het millieu. (Al even hypocriet als subsidie geven aan stivoro en graag de accijns op tabakswaren innen)
Sinds kort heb ik zelf alle spaar-, tl- en gloeilampen in huis (Uitgezonderd het lampje van de koelkast en magnetron) vervangen door LED alternatieven. Dezen zijn maar heel weinig millieubelastend en verbruiken een stuk minder energie. Situatie VOOR vervanging: Als ALLE verlichting in huis gelijktijdig werd aangezet: 800 Watt (inclusief tuinverlichting)
NA vervanging (inclusief tuinverlichting) ongeveer 140 Watt !! Dit is een vermindering van energieverbruik door verlichting met een zeer ruime factor 5 !!
LED lampen zijn relatief duur in aanschaf. De investering in deze lichtbronvorm verdient zichzelf in ruim 1 jaar terug door de lager uitvallende energierekening. Over meerdere jaren levert het pas echt wat op: de levensduur van een LED is veel langer dan die van b.v. een spaarlamp of TL. Je moet dus bij de "winst" niet alleen het verminderde energieverbruik rekenen maar ook de aanschafprijs van de bespaarde lichtmiddelen meetellen.
Voor veel fittingsoorten zijn LED alternatieven. (Zelfs voor TL- buizen)
Ook veel soorten halogeenspots zijn door LED te vervangen. (Behalve G9: deze halogeenlampjes zijn voorzien van 2 gebogen aansluitingen)
Voor keuken, schuur, werkplaats etc. gebruik je daglichtwitte LED's. Voor sfeerverlichting gebruik je warmwit. (Die laatstgenoemde hebben een iets lager rendement)
Nog even een "lichtend" voorbeeldje: Wie zit er niet regelmatig een boekje te lezen tijdens de sanitaire stop ? Ik wel. Voorheen zat er in het kleinste kamertje een gloeilamp van 40 Watt waarbij ik goed kon lezen.
Nu zit er een 2 Watt LED-lamp en ik kan nog steeds perfect lezen bij het licht van die lamp. (Ja ook de kleine lettertjes