Pagina 1 van 1

Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 03 dec 2007 16:53
door MartyM
Het is me nu gedurende enkele maanden opgevallen. Indien er wordt gebeld naar een nummer en de telefoon gaat alleen maar over dan wordt door lowcall (via telfort) gewoon het starttarief in rekening gebracht.
Na contact met lowcall zegt men dit nog nooit te hebben gehoord en dat het dan haast wel voicemail oid moet zijn.
Maar dat is het hem nu juist; omdat ik de facturen niet vertrouwde heb ik bewust regelmatig 1 keer per dag een nummer gebeld en 1 keer over laten gaan. Het maakt ook niet uit of het vast of mobiel is.
Er wordt steevast ,12 cent berekend (het starttarief).
Mijn factuur staat vol met 1- en 2-seconde "gesprekken".
Niet doorgeschakeld, niet naar voicemail.

Ik kan alleen maar aanbevelen voor de lowcall abonnees eens een paar dagen een paar nummers te bellen en 1 keer over laten gaan.
Noteer de data en u zult ze terugzien op de factuur.

Dit zou nader uitgezocht moeten worden.

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 03 dec 2007 20:48
door Rolandroland
Is het ook een 087 nummer? Daar wordt namelijk direct een verbinding gemaakt. En wat komt op uw display te staan? Op de meeste telefoons zie je dan dat er een verbinding tot stand is gekomen. Ik heb de timer functie aan zodra er een verbinding is begint die te tellen. Als er niet opgenomen wordt komt die niet op de display te staan.

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 04 dec 2007 07:55
door MartyM
Nee, het is geen 087-nummer. Gewone normale vaste nummers en normale (nederlandse) mobiele nummers.
In de display staat alleen het nummer van degene die je belt. Geen enkele indicatie van verbinding. En dat klopt dan ook want hij gaat alleen over.

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 04 dec 2007 13:41
door Rolandroland
is dat bij een nummer of ook meerdere?? U kan Lowcall ook bellen op een normale nummer, weet zo even niet dat die ook goed werkt www.vraagalex.nl en je kan dacht ik ook een mail sturen naar www.lowcall.nl (na dat je ingelogd bent?).

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 05 dec 2007 11:41
door MartyM
Dat is bij willekeurige nummers.
Laat ik het scenario even schetsen.
De telefoon wordt primair gebruikt door mijn zoon zodat hij bereikbaar is. Het is niet de bedoeling dat hij er zelf mee belt. Als hij mij nodig heeft is de afspraak dat hij mij belt en dat ik dan de oproep afbreek en terugbel.
Daar vanuit gaande verbaasde het me dat de eerste factuur stampvol vermeldingen zat van gesprekskosten van 1 en 2 seconde.
Een latere factuur had dat ook. Ik heb toen gebeld met lowcall en die bevestigde dat geen kosten zouden moeten worden berekend als geen werkelijk gesprek tot stand is gekomen.
Een latere factuur has nog meer 1-seconde gesprekken. Je kunt je voorstellen dat er nog meer op is gelet dat er direct wordt verbroken.
Mijn eigen GSM is niet doorgeschakeld. Doorgaans heb ik mijn telefoon binnen handbereik zodat werkelijk na de eerste ring ik de oproep afbreek en terugbel naar dit lowcall nummer.
Na de laatste factuur viel het wel heel erg op. Veel 1-seconde gesprekken naar mijn GSM (KPN) maar ook naar ons vaste huisnummer (KPN). Want ook daar kunnen we zien als mijn zoon belt en verbreken we de oproep. Ook daarvoor zijn dus kosten in rekening gebracht (dit is een vast nummer en heeft geen voicemail en geen doorschakelingen).
Nu dus weer gebeld met lowcall en men houdt vast dat er dan toch een gesprek moet zijn geweest. Hoewel men de factuur natuurlijk wel vreemd vindt. Tevens kan men niets over de werkelijkheid zeggen want het wordt door Telfort doorberekend.
Ik heb nu de volgende aanpak: regelmatig (over december) bel ik naar verschillende nummers waarvan ik van tevoren afspreek dat direct de oproep wordt afgebroken. Ik noteer datum, tijd en nummer. Als ze dan weer op de factuur staan is het ook voor anderen bewezen.
Ondertussen heb ik een Simyo aangevraagd waar ik direct dezelfde test mee doe.

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 05 dec 2007 12:04
door kweenie
Hoe verbreek jij de verbinding als je zoon jou belt? Dat kan in het algemeen alleen als er verbinding is gemaakt. Dus het kan ook zijn dat bij het verbinding verbreken (bv. door op je gsm de oproep 'af te wijzen') eerst de verbinding tot stand moet komen.

Gebeurt het ook als je zoon zelf de verbinding verbreekt?

Re: Lowcall factureert ook bij 'overgaan telefoon'

Geplaatst: 05 dec 2007 17:06
door MartyM
Ik verbreek geen verbinding. Ik weiger de oproep. Verschil?
Bij een verbinding is er dus een spraakcontact tussen de twee eindpunten (telefoons).
Ik word gewoon opgeroepen en druk 'm dus weg. Dat is anders dan opnemen en daarna ophangen. Sommige GSM's noemen dat Reject in hun menu.
Ik zal op verschillende telefoons die 'reject' uitproberen. Tevens het ophangen (of eigenlijk annuleren) van de oproep door de telefoon van mijn zoon zelf.