Ik had in een eerder stadium al de financiering bij de Rabobank geregeld, vervolgens via http://www.erkende-aankoopmakelaars.nl/ een aankoopmakelaar ingeschakeld voor de begeleiding. Als starter leek http://notaristarief.nl/ voor mij een uitkomst aangezien ze een totaalpakket aanboden:
Vast Notaris Tarief heeft een arrangement ontwikkeld, waarmee u een aanzienlijk bedrag kunt besparen op de notariskosten. De aangeboden tarieven zijn inclusief alle bijkomende en verborgen kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten en de btw. Selecteer uw provincie uit het menu links.
Ik heb vervolgens een offerte ontvangen waarbij de kosten als volgt zijn uitgesplitst:
- Losse hypotheekakte: €660,67
- Hypotheekakte en transportakte: € 1.260,67
- Doorhalen oude hypotheek: €77,35 incl. btw, per doorhaling.
- Af te lossen kredieten: €29,75 incl. btw, per aflossing.
De tarieven zouden inclusief btw, kadastrale kosten, recherchekosten en bemiddelingsfee zijn.
Optioneel: woningtaxatie voor 250 euro.
Ik heb vervolgens bevestigend gereageerd op de offerte (incl. de taxatie).
De bemiddeling is hierbij uitgevoerd door MarMer Taxaties, namens notaristarief.nl.
Hierop zijn er twee afspraken bij notaris Van Erp Netwerknotarissen gemaakt: één voor het tekenen van het koopcontract en één voor de levering en hypotheekakte.
Bij de eerste afspraak werd o.a. het volgende punt besproken:
Op dit punt heb ik, mede op advies van de aankoopmakelaar, aangegeven geen gebruik te willen maken van deze dienst. Dit is ook vastgelegd in het koopcontract.Partijen geven wel/geen opdracht aan de notaris om deze koopovereenkomst, danwel een verkorte versie daarvan, in te schrijven in de daartoe bestemde openbare registers van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers. De kosten hiervan ten bedrage van €115 incl. BTW en 40 euro kadasterkosten, komen voor rekening van de koper...
De tweede afspraak had gisteren plaatsgevonden. Aan het begin van de week had ik van de notaris (Van Erp Netwerknotarissen) een nota van afrekening ontvangen met een overzicht van de kosten. Tot mijn verbazing - en die van zowel mijn aankoopmakelaar als de verkopende makelaar - was er een post vermeld met de volgende omschrijving:
"kosten inschrijving koopakte, incl. kadastraal recht €250,-"
Het leek er dus op dat de notaris de afgeslagen dienst alsnog in rekening zou brengen. De aankoopmakelaar had al eerder geprobeerd de notaris over dit punt te spreken te krijgen, maar die gaf aan of later weer contact op te zullen nemen of tijdens de tweede afspraak het punt te willen gaan bespreken.
De notaris trok tijdens de afspraak meteen een verdedigende muur op met argumenten als "het is in Amsterdam gebruikelijk dat de notaris het koopcontract opstelt en hiervoor zijn kosten gemaakt", "MarMer Taxaties is verantwoordelijk voor een correcte opgave van de kosten incl. deze kostenpost", "als u de offerte bij ons had aangevraagd, dan zou u hiervan op de hoogte zijn geweest" en "u maakt via MarMer gebruik van onze diensten, waardoor u van lagere tarieven profiteert". MarMer Taxaties speelt de bal echter weer terug richting de notaris.
Ik ben verder tijdens het gehele traject niet op de hoogte gebracht van het feit dat ik met dergelijke kosten te maken zou krijgen. Noch van de kant van de notaris als van MarMer.
Mijn vraag is of ik dit zelf had moeten voorzien, waardoor de kosten gerechtvaardigd zijn.
Volgens de aankoopmakelaar had MarMer hier in de offerte tenminste melding van moeten maken, mede gezien het feit dat andere details wel vermeld waren. Op basis hiervan had ik dan kunnen besluiten niet in te stemmen met de offerte.