LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter kopen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Zipp0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:47

Scooter kopen

Ongelezen bericht door Zipp0 »

Hallo, kan iemand mij wat tips geven voor als ik een scooter ga kopen?
En waar kun je het framenummer vinden ergens?

Alvast bedankt

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Dat is moeilijk.
Je moet wel weten wat je wilt.
Kopen bij een Bovag bedrijf geeft meer zekerheid.
Laat je goed voor lichten en niet bij een bedrijf.
Vraag niet om korting of zeg niet ik betaal contant, werkt averechts.
Toon veel interesse en aai de verkoper over zijn bol (stroop smeren op de lippen)
Vraag om duidelijke garantie voorwaarden.
Controleer het frame nummer bij overhandigen van het kenteken, staat wel stom maar toch doen. Er worden zat verkeerde kentekens afgegeven bij nieuwe brommers.

Koop je gebruikt gelde de zelfde regels.
Kenteken origineel is 2007 op kenteken de echtheid. Alle daarvoor staande jaartallen zijn geen bouwjaren maar is het kenteken ingevoerd.

Vraag niet naar verkoop adressen dat is reclame en dat mag hier niet.

Zipp0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:47

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door Zipp0 »

Allereerst bedankt voor uw reactie.
Uiteraard vraag ik niet om adressen en dergelijke.
Ik wil een scooter particulier kopen. Ik wil graag tips zo als :

-Kijk of de motor warm is
-Controleer of het framenummer te lezen is enz

Kan er iemand nog meer geven. Vooral wil ik hem motorisch goed. Beetje kapschade is geen ramp.

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

O! het is per merk verschillend waar het frame nummer staat.
Over het algemeen zijn dat vier plaatsen waar het nummer lees baar is.
Ga zeker niet vanuit een opgepopte plaatje dat is niet geldig.
1e op het framebuis tussen de knieën.
2e op het frame in het midden onder de treeplank waar de middenstandaard zit.
3e onder de buddy achterop.
4e balhoofdbuis rechts (dames brommer) onder het stuur.
Het kentekenbewijs bij elkaar hoort

Verkoop prijs algemeen.
Catalogus prijs.
Min de eerste jaar % is 25%
Dan tweede jaar min 20 %
Derde jaar min 15%
4e jaar min 10%
Ook kun je 2,50% per maand doen.

Belangrijk is geen speling op het balhoofdlager.
Geen speling op de ophanging motorblok.
Geen rouw geluid uit het motorblok.
Niet overmatig rokende uitlaat.
Geen natte uitlaat mond.

De vraag tegen vergoeding, of je naar een dealer mag voor een controle beurtje. Om daarna te mogen beslissen voor definitieve koop.

Zipp0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:47

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door Zipp0 »

Ik dank u van harte. Ik weet nu wat tips waar ik op kan letten.
Er kan een slotje op.

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door pejevedeve »

vooral je 2e hands scooter kopen ZONDER garantie...

kunnen jan en johannes tenminste nog wat verdienen als het ding de geest gegeven heeft...

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Mijn advies is gratis.hahaha

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Hallo,

Mijn zoon heeft van opa een scooter gekregen. In de winkel weten ze niet precies hoe oud deze is. Ze dachten 2005 afgifte kenteken hebben ze aangehouden. Hoe kom ik erachter. Het gaat om een yamaha aerox.

Groetjes

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Hallo,

Mijn zoon heeft van opa een scooter gekregen. In de winkel weten ze niet precies hoe oud deze is. Ze dachten 2005 afgifte kenteken hebben ze aangehouden. Hoe kom ik erachter. Het gaat om een yamaha aerox.

Groetjes
Even bellen naar Yamaha schiphol. of even mailen, het gaat om het kenteken frame nummer.
Ook kun je in het voorwiel links kijken er staat een klokje in de twee getallen is de datum met 1 jaar er bij. Kijk ook onder de buddy staat ook een klokje in deze moet met elkaar overeen komen zo niet is er al iets vervangen. Maar bellen is beter weet je ook waar deze is verkocht en door wie.

ik hoop voor je opa dat de prijs netjes was?

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Dank je wel de tip. We hebben net gekeken. Onder de buddy was 1997 te zien in de velg konden we het niet vinden.
Maar mocht het zo zijn dat de yamaha van 1997 is dan zijn we goed bedonderd. Ze zeiden bij de winkel jaartal 2005.
Maar ik bel woensdag naar yamaha en mocht het zo zijn wat er in de buddy staat. Dan doen we koopontbinding, want dan hebben we er wel erg veel voor betaald. De scooter moet zo wie zo terug. Lichten doen het niet zoals het hoort, remlicht blijft hangen, starten gaat niet soepel. Daar had ik al over gebeld, ze zeiden dat maken we uiteraard.

Ik laat het nog weten

Groetjes

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Onder de buddy was 1997 te zien in de velg konden we het niet vinden.
Jaartal Staat in een spaak ongeveer 8 cm van de velgrand in het midden van de spaakuitholling. Het klokje (om het zo maar te noemen) is in het door snede plusminus 5 cm.
Verkoop dagwaarde is.
Cataloguswaarde nieuw € 2500 (afgerond)
Daarvan gaat eerste jaar af 25%
Dan tweede jaar 20%
Derde jaar 15%
Vierde jaar 10%
Wel op volgorde afnemen in %.
De verzekering doet het net iets anders die berekend elke maan tweeënhalve procent er van af.
Indien de verkoop prijs de helft van de catalogus prijs is heb je 6 maanden garantie. (althans bij ons) en na mijn weten overal.

dis had de handelaar ook nunnen weten :wink:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door roerganger »

Verschil van 8 jaar. Oftewel: hij is 5 keer zo oud als hij werkelijk is. Dat is wel erg veel. Het is te hopen dat het niet zo is, dat dat getal 1997 iets anders betekent. Anders ben je wel heel erg beduveld.

Komt veel voor, ik weet het. 2 Jaar geleden heb ik een gereviseerde wasmachine gekocht, was zogenaamd 7 jaar oud. Gezien het model wist ik wel dat het eerder 20 jaar moest zijn. Ik heb echter een rekensommetje er op los gelaten: hoeveel kost hij, hoelang moet hij nog mee kunnen, en hoeveel kost hij dan per jaar. Dat afgezet tegen de kosten van een nieuwe, en dan valt het nog wel mee. Maar nogmaals, ik kon op mijn vingers uittellen dat die 7 jaar niet klopte. Heb er nu reeds twee jaar veel plezier van, nog een jaartje en dan ben ik goedkoper uit dan met een nieuwe. En, aangezien deze Miele beter schoonwast dan alle apparaten die ik tot nu toe heb gehad, heb ik er meer plezier van dan dat ik met een lening een goedkope nieuwe had gekocht.

Met auto's reken ik ook zo.

Maar als je een scooter denkt te kopen van twee jaar oud die in werkelijkheid 10 jaar oud is, dan zit je er wel heel erg naast. Kon je niet aan het model/kilometerstand/gebruikssporen/prijs zien dat die 2005 niet KAN kloppen?

Ik wil niet lullig doen, maar mocht je eventueel actie ondernemen, dan kun je er op rekenen dat die vraag je ook gesteld gaat worden. Ook al doet dat aan de verantwoordelijkheid van de verkoper niets af.

Staat er trouwens ergens zwart op wit dat dat ding van 2005 zou moeten zijn? Zijn er eventueel getuigen, dat het geen welles-nietes spelletje wordt?

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Hallo allemaal,

Er staat op de rekening geen datum van de scooter.
Er zit 3 maand garantie op we hebben hem gekocht voor 1495 euro. En hier is lang voor gespaard dat mijn vader dat voor zijn kleinzoon kon kopen.
Ik nog mijn vader heeft geen verstand van scooters, de scooter ziet er mooi uit is overgespoten. We hebben naar het jaartal gevraagd. Het is geen handelaar het is een winkel die fietsen en brommers verkoopt.

Ik ben er al in de winkel geweest wat er zoal aan mankeerd toen hebben ze al gemerkt hoe ik erover dacht. Alles wordt gemaakt tja mocht het waar zijn van de datum wat ik niet op de velgen kan ontdekken ja dan word het koopontbinding. Voor die prijs kunnen we ook een andere kopen.

Morgen bel ik direct of ze het jaartal kunnen geven bij yamaha

groetjes

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Ik hoop dat het allemaal meevalt morgen.
Als ik terug denk hoe het allemaal is gelopen
De scooter zou worden bezorgd na 18.00 uur werd tegen 13.30 gebracht. Mijn jongste van 13 was thuis. Hij kreeg de sleutel.
Er zou uitleg gegeven worden over de scooter. Wat ik als allereerste zag was de scheur in de kap voor, ben daar heen gegaan. Mijn zoon moest maar komen als hij zijn rijbewijs heeft word vervangen wordt ook in dezelfde kleur gespoten.
Vandaag heeft mijn zoon geprobeerd om hem te starten maar hij doet niets. De snelstarter maakt een raar geluid. choke in of uit maakt niet uit hij start niet.
De verlichting die het niet doet zoals het hoort, remlicht die aan blijft.

Veel vertrouwen hebben we er niet meer in.
Ik hoop dat ik het dan wel op koopontbinding kan doen, ze hebben gelogen over het jaartal, maken afspraak komen het niet na, de scooter zou nagekeken zijn maar veel dingen doen het niet.

Ja baal er wel van morgen kan mijn zoon zijn rijbewijs halen en nu maar afwachten wat er gaat gebeuren teleurstelling is er.

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Het is geen handelaar het is een winkel die fietsen en brommers verkoopt.
Spijt mij, maar is dus wel handelaar.
Maar geen dealer, van mogelijk een of meer merken van gemotoriseerde voertuigen.
Het bedrag is 700 euro te hoog.
Indien drie manden moeten hun het goed afleveren.
De welbekende vraag is of deze winkel Bovag lid is?
Je kunt ook in de achtervelg kijken het moet er in staan aan de linker kant als je erop zit.
Ik wil hetwetttttteeeen.

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

De scooter zou worden bezorgd na 18.00 uur werd tegen 13.30 gebracht. Mijn jongste van 13 was thuis. Hij kreeg de sleutel.
Er zou uitleg gegeven worden over de scooter.

Kan ik mij wel iets van voorstellen ook de tijd voor de winkel is kostbaar en als er ruimte is om af te leveren is het mooi meegenomen, maar dan had er een belletje hebben kunnen plaatsvinden, stel dat je voor niets komt, kost het weer meer.

Betreffende bouwjaar
De winkel heeft het kennen weten elke verzekering taxateur kijkt bij twijfel aan de opgegeven datum even naar d buddy of het voor wiel.
Je hebt de naam van het bedrijf kijk even onder www.bovag,nl zoek even op plaats en naam dan weet je ook meer. Als hij er staat ben je een oortje aan genaaid.

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Het bedrijf is niet bij bovag site te vinden.
Ik heb net op mijn hoofd gestaan haha om nogmaals in de velgen te kijken maar het staat er echt niet in.
Mijn zoon en ik willen het liever ook nu weten. Is er geen site waar ik het frame nummer kan intypen dat zou handig zijn. Toch maar wachten tot morgen dan.

Ik weet wel dat hij veel peugeot scooters er heeft staan die zijn allemaal nieuw, aerox had hij er nu ook nieuw staan.

groetjes

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door roerganger »

Een scooter van 2005 die al overgespoten is? En dan nog alle mankementen heeft die jij noemt? Ik denk dat je zelf wel kunt nagaan dat die 2005 niet klopt.

Hoop dat je met meerdere mensen in de winkel was toen dat jaartal genoemd werd. Maar de prijs is voor een scooter van 10 jaar oud idd veel te hoog, dat biedt denk ik wel enige mogelijkheden om aan te tonen dat de verkoper 2005 als jaartal noemde om succes te boeken als je er werk van moet maken. Je kunt rustig zeggen dat je nooit of te nimmer zo'n bedrag voor een scooter van 10 jaar oud zou betalen. Ik denk dat de rechter/geschillencommisie/whatever daar wel eens een heel eind in mee kon gaan.

Eigenlijk iets veel gekkers: is het wel de scooter die jullie gekocht hebben? Is er niet stiekem een ander (ouder) exemplaar geleverd dan jullie uitgezocht hebben? Dat is mij ooit een keer overkomen bij computers nl, er zouden twee gebruikte pentium IV geleverd worden, bleek dus tijdens de installatie gelijkwaardig te zijn aan pentium I of II, dat weet ik niet meer. Uiteraard kon die verkoper meteen vertrekken.

Staat er geen frame nummer of iets dergelijks op de bon, of een type of serienummer?

Eerlijk gezegd denk ik dat je je erbij neer zult moeten leggen dat je bedonderd bent. Accepteer dat nu maar, dat scheelt een hoop zenuwen, en ga er morgen maar gauw achter aan. Neem desnoods een grote hond mee. Of een stevig gebouwde buurman, zolang je het maar netjes houdt :wink:

cynthia40
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2007 21:56

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door cynthia40 »

Ja nu zie ik wel dat we beter hadden moeten weten. Maar goed ik heb er geen verstand van en ik ga er vanuit dat ik goed word geinformeerd door een deskundig iemand.
Morgen ga ik erachter aan met het framenummer is het idd een oudere aerox, ik blijf op een nette manier heel netjes maar ze merken wel hoe ik erover denk. Voor dat bedrag laat ik me niet bedonderen.
En anders ruilen we hem daar weer in en zoeken een andere uit kijken wat ze er dan voor geven.
We zien morgen wel en ik zet hier een bericht op hoe het is verlopen.

groetjes

BMS.Purmerend

Re: Scooter kopen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Toch blijft het raar er moet een nummer instaan. Dus ga ik er vanuit dat er een imitatie voorwiel in zit, dus zal het ook wel zeker zijn dat er een imitatievoorvork in zit. Het is jammer dat er geen foto hier kunnen geplaatst worden. Als ik het goed heb zal het achterwiel niet zijn vervangen daar moet het ook in staan. Ook zijn er meer delen zo als het achterlicht glas.
Maar bellen is beter ben wel heel nieuwsgierig hoe dit afloopt. Weet je het nog Yamaha Nederland nieuwschiphol

Gesloten