LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptopgarantie ASUS A6J-serie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Genosha

Laptopgarantie ASUS A6J-serie

Ongelezen bericht door Genosha »

Door Google ben ik hier op het Tros Radar forum gekomen en las daar een post met een soort gelijk probleem. Omdat het onderwerp uit febuari dit jaar stampte maak ik een nieuwe aan.

Momenteel zit ik met een 'probleem' met ASUS. Op 23 november j.l. heb ik mijn laptop ter reparatie aangeboden bij de computer speciaalhandel waar ik hem gekocht heb. Zij hebben de laptop aangemeld bij ASUS ter reparatie van een aantal eenvoudige zaken (defecte DVD brander, niet goed werkende netwerkaansluiting *geen defect, alleen de klikker werkte niet goed meer*) deze reparaties zijn beide binnen 10 dagen uitgevoerd en had snel mijn laptop terug... maar helaas... toen begonnen de problemen.

Doordat mijn moederbord was vervangen werkte mijn Windows versie niet meer, kreeg blauwe schermen etc. dus was genoodzaakt een herinstallatie te doen (had vroegtijdig een back-up gemaakt, gelukkig). De herinstallatie wilde niet lukken en had erg veel fouten en problemen. De bijgeleverde CD met drivers ondersteunde de componenten niet meer. Na contact met de computershop heb ik de laptop ter installatie aangeboden (geen kosten, valt ook onder de garantie). De volgende dag belde de medewerker van de TD mij dat hij dezelfde en meer problemen had dan die ik al omschreven had, de laptop was opnieuw aangemeld bij ASUS voor reparatie aan het moederbord. Er was mogelijk een verkeerd of al reeds defect (mogelijk dead on arrival) moederbord geplaats.

10 Dagen later (afgelopen vrijdag (14 dec j.l.)) kreeg ik de laptop terug van de computerhandel na reparatie en installatie van Windows en de drivers. Die middag heb ik een klein aantal programma's geinstalleerd die ik nodig heb om op school verbinding te maken met het draadloze netwerk. MAAR helaas... de laptop crashde zaterdag tijdens het in slaapstand gaan. Heb de laptop proberen aan te zetten maar geen beeld, elke minuut een reboot, geen beeld op extrene monitor, helemaal niets. Na een half uur heb ik de hoop opgegeven. De volgende ochtend starte de laptop weer 'normaal' op. Windows had een ernstige fout hersteld en zowel mijn beeldscherm als netwerkkaart drivers verwijderd.

Nu heb ik vandaag (maandag 17 dec) gebeld met de computerhandel over wat er gedaan moet worden. De verkoper gaf vrijdag j.l. al aan dat het normaal gesproken, bij een tweede moederbord vervanging, een nieuw / vervangend product is. De medewerker van de TD was geschokt, hij was tevens de persoon die hem voor mij opnieuw heeft geinstalleerd en waar ik meerdere malen telefonisch contact mee heb gehad. Hij zou contact opnemen met ASUS wat er zou gebeuren.

Helaas heb ik de laptop nodig voor mijn studie. Momenteel werk ik op een vervangende laptop van mijn jongere broer die niet in de buurt komt van de eisen die gesteld worden. En ben ik genoodzaakt mijn opdrachten thuis op mijn PC te doen zonder directe ondersteuning van de docent.

Wat kan ik eisen van ASUS? Ik begin het zat te worden met de reparaties. Naar mijn mening mag een product wat 1200 euro gekost heeft niet 1 jaar na de aankoopdatum defect zijn en na 3 reparties nog niet in goed werkende staat verkeren. Uit ervaring op stageplaatsen (als IT medewerker (ivm vorige studie)) weet ik dat bepaalde fabrikanten een nieuw product aanbieden in deze situatie, van ASUS is mij dat onbekend.

Sta ik in mijn recht een nieuw product te eisen? Een product met dezelfde systeemeisen, danwel een product met dezelfde aankoopprijs. En wat kan ik van ASUS verwachten?

BBCS
Contacteer:

Re: Laptopgarantie ASUS A6J-serie

Ongelezen bericht door BBCS »

Naar mijn mening mag een product wat 1200 euro gekost heeft niet 1 jaar na de aankoopdatum defect zijn

Gelukkig is het alleen jouw mening en geen recht.

Want dat kan niet.

Een product kan ter aller tijden kapot gaan, daar is niks tegen te doen.

Een product dient eerst drie keer ter reparatie worden aangeboden, voordat er andere stappen ondernomen kunnen worden.

Als ik zo de klachten lees, kan ik niet precies zeggen wat er aan de hand is, maar ik kan wel zeggen dat er totaal iets mis is.

Als het moederbord vervangen is, lijkt het wel alsof het moederbord door statische electriciteit is opgeblazen.

Wat je rechten zijn?

Simpel, als na drie keer reparatie het probleem niet is opgelost, dan dient de winkelier of fabrikant jouw een nieuwe laptop te verstrekken. Kosteloos.
De laptop dient de dezelfde of betere specificaties te bezitten.

Kan dat niet, dan heb je recht op je geld terug.

Genosha

In eerste instantie hebben ze het moederbord vervangen omdat de RJ45 connector van de netwerkkaart niet goed meer klikte. Voor deze reparatie had ik alleen problemen met een defecte brander.

Hierna is er nog een moederbord geplaatst, omdat er volgens de TD medewerker van de computershop wederom problemen waren met het moederbord.

De computershop zou vandaag terugbellen over de volgende stap, maar omdat ik op school zat heb ik aangegeven dat ze later moesten terug bellen, helaas niets meer gehoord en was pas om 17.00 thuis. Morgen nog maar eens proberen.

BBCS
Contacteer:

In eerste instantie hebben ze het moederbord vervangen omdat de RJ45 connector van de netwerkkaart niet goed meer klikte.
Heel vaak ligt dat aan het RJ45 stekkertje.
Klipje heel voorzichting iets omhoog buigen, en het stekkertje klikt weer heel gemakkelijk.

Ik ben zelf eerlijk gezegd nog niet tegengekomen dat de connector kapot was.

Genosha

Nee, lag aan de poort. Zelfs met een nieuwe kabel net uit de verpakking klikte hij niet vast. Heb dit aangegeven en naar mijn mening was het meer het plastice buitendeel wat ervoor zorgde dat het niet werkte, dan het moederbord. ASUS dacht hier anders over.

cygnum

Ongelezen bericht door cygnum »

Een product dient eerst drie keer ter reparatie worden aangeboden, voordat er andere stappen ondernomen kunnen worden.
Ik vind het een mooie stelling, maar naar mijn mening onjuist. De wet is heel duidelijk in de mogelijkheden van de consument bij non-conformiteit (7:17 BW): de consument kan kiezen uit reparatie, vervanging of restitutie. Het is echter normaal om, met name duurdere producten, eerst ter reparatie aan te bieden. Maar waarom drie keer eer restitutie mogelijk zou zijn? Naar mijn weten is er ook geen jurisprudentie die dit bevestigd. Mocht je me kunnen aantonen dat dit wel degelijk de regel is, zal ik dit natuurlijk terugnemen, maar volgens mij klopt het verhaal van geen kant.

Aan de threadstarter: zoals ik nu dus zie is hij voor de tweede keer ter reparatie. Wat ik zou doen is het volgende: meld de computerzaak dat je het nu zo langzamerhand wel vervelend begint te vinden en dat de situatie nu wel eens naar tevredenheid moet worden opgelost. Geef ze daarvoor de tijd. Meld hen dan ook dat als de computer wederom kuren vertoont, je de computer zal inleveren om een nieuwe te krijgen/geld terug te krijgen (kies zelf wat je wilt). Het zou me niet verbazen als de zaak daar over gaat lopen sputteren, maar het is je recht. Maak daar gebruik van zou ik zeggen.

Succes!

BBCS
Contacteer:

De wet is heel duidelijk in de mogelijkheden van de consument bij non-conformiteit (7:17 BW): de consument kan kiezen uit reparatie, vervanging of restitutie.
Klopt, maar die keuze wordt door de meeste winkeliers niet gehonoreerd, puur omdat de consumenten dan meestal zullen gaan kiezen voor een nieuw product, of gelijk hun geld terug.

En gelijk geld terug zal ik ook nooit doen, omdat de consument dan als een gek naar de concurrent rent.

Wat heel gebruikelijk is:

- Eerst kijken of een product te repareren valt (meestal zo'n 3 keer.)
- Als dat niet gaat, dan krijgt een klant een vervangend product.
- Als dat ook niet gaat, dan pas krijgt de klant zijn geld terug.

Dit hangt ook helemaal per situatie af wat er gedaan wordt.

Doordat mijn moederbord was vervangen werkte mijn Windows versie niet meer, kreeg blauwe schermen etc. dus was genoodzaakt een herinstallatie te doen (had vroegtijdig een back-up gemaakt, gelukkig). De herinstallatie wilde niet lukken en had erg veel fouten en problemen. De bijgeleverde CD met drivers ondersteunde de componenten niet meer. Na contact met de computershop heb ik de laptop ter installatie aangeboden (geen kosten, valt ook onder de garantie).
De degene die de reparatie heeft uitgevoerd moet op staande voet ontslagen worden.
De problemen klinken mij bekend in de oren.

Door statische electriciteit is het moederbord opgeblazen.

Wat er gebeuren moet?

Simpel, de fabrikant dient het moederbord gratis te vervangen.

Genosha

Met erg veel geluk komt mijn laptop morgen terug van de derde reparatie door ASUS. Ik heb hem vorige week donderdag opnieuw aangeboden ter reparatie. De computershop had bij ASUS al aangegeven dat ze vonden dat het niet verder meer kon. De verkoper zei dat hij zijn best al had gedaan om een vervangend product te regelen omdat de reparties allemaal op niets uitlopen.

Overigens was de vorige reparatie ook totaal niet netjes gebeurt, heb dit ook aangegeven bij de computershop. Het toetsenbord van de laptop zat links (QWEASD-gedeelte) veel losser dan aan het rechter (IOPKL-gedeelte) kant. Wat heel vervelend typte omdat je ten eerste twee soorten tik-geluid had. Dit is hopelijk ook in de reparatie opgenomen.

Mocht de laptop morgen terug komen dan heb ik hem pas in januari terug want de computershop zou de laptop eerst voor mij opnieuw installeren omdat bekend is dat de driver CD niet de juiste drivers heeft voor de componenten.

Ik hoop het beste, net zoals de computershop.

Genosha

...
Heb hem gisteren op kunnen halen. Wat blijkt er nu allemaal vervangen te zijn;
1. Nieuw moederbord (de derde)
2. Nieuwe harde schijf
3. Nieuwe CPU koeler

Al is hij getest door ASUS zelf en heeft de PC shop hem geinstalleerd voor me en op alles gecontroleerd, ik test hem zelf ook nog eens grondig. Aangezien ik mijn CPU kracht echt wel nodig heb voor 3D rendering en film bewerking draaid de laptop nu in periodes van 4 uur grote en zware tests gebasseerd op algeritmes e.d. Ik wil er echt zeker van zijn dat hij het goed doet en druk hem dus even naar de max toe. Vanavond de laatste test en als die goed verloopt installeer ik de software die ik nodig heb van het weekend.

Tot nu toe ziet alles er goed uit.

edv

Ongelezen bericht door edv »

Op ASUS laptops zit standaard 3 jaar garantie

Via ASUS ZELF

BBCS
Contacteer:

Op ASUS laptops zit standaard 3 jaar garantie
Mis, op laptops zit standaard 2 jaar garantie.

edv

Naar mijn weten 3 maar hier nog wat info waar de TS wat aan heeft

betreft: consumentengarantie asus
productgroep: notebooks

de consumentengarantie:
------------------------------------------------------------
Pickup&return service (ook voor consumenten).
Hiervoor dient een speciaal telefoonnummer te worden gebeld: 0800-0232694
Als dit nr niet te bereiken dan service nr 0591 570290
De reparatie wordt door Asus (Emmen) verricht.
http://www.asus.nl/contact/contactindex.htm

De garantie werkt alsvolgt:
- de gebruiker belt met een klacht
- Asus probeert telefonisch het probleem op te lossen
- lukt dit niet en is het een hardware-storing, dan wordt het notebook door een koerier gehaald en vervolgens gerepareerd.
- na reparatie wordt het notebook weer terug bezorgd
- de doorlooptijd incl. ophalen/brengen is max. 14 dagen

BBCS
Contacteer:

2-jarige beperkte wereldwijde hardware garantie
1-jarige battery pack garantie
http://www.asus.nl/products.aspx?modelm ... 3=291&l4=0

edv

Ok ik kreeg alleen vroeger 3 jaar via leverancier maar ik zie dat ASUS 2 jaar geeft

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
De wet is heel duidelijk in de mogelijkheden van de consument bij non-conformiteit (7:17 BW): de consument kan kiezen uit reparatie, vervanging of restitutie.
Klopt, maar die keuze wordt door de meeste winkeliers niet gehonoreerd, puur omdat de consumenten dan meestal zullen gaan kiezen voor een nieuw product, of gelijk hun geld terug.
Dan moeten de meeste winkelier zich maar eens door de consumentenautoriteit worden aangepakt. En de meeste consumenten wat sneller een rechtzaak starten.

Hoe noem je eigenlijk een groep winkeliers die zich willens en wetens niet aan de wet houden?

edv

Wat een gezeik alfatrion. Klanten moeten gewoon redelijk blijven en niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

BBCS
Contacteer:

Dan moeten de meeste winkelier zich maar eens door de consumentenautoriteit worden aangepakt. En de meeste consumenten wat sneller een rechtzaak starten.

Echt onzin.

Als een klant bij mij komt en bij een product zit een draadje los, dan zal ik eerst dat draadje vastsolderen, en de klant géén nieuwe product verstrekken.

Ik heb zelf een situatie meegemaakt dat een klant geen vertrouwen meer had in een printer, en volgens jouw regels had ik die printer dus moeten vervangen.

De reden dat de klant geen vertrouwen meer had in de printer, lag niet aan het feit dat er iets mis was met de printer, maar dat die klant niet met de apparatuur overweg kon.

En een printer waar niks mis mee is, zal ik niet omruilen, zelfs niet als een klant in zijn recht staat.

Als er wel iets mis is met die printer, dan is het een heel ander verhaal.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

Jij constanteerd dat winkeliers zich niet aan de wet houden en als ik aangeeft dat mensen die zich niet aan de houden moeten worden aangepakt krijg ik te horen dat dit onzin is.

Als er een draadje los zit dan heeft de consument m.i. geen recht op vervanging omdat de kosten van vervanging dan buiten verhouding zijn op de kosten van herstel. Dat herstel moet m.i. dan wel kosteloos plaats vinden, ook als de garantie is verstrekken.

Edv,

Ik vind dat echt een misplaatste reactie omdat ik winkeliers die zichzelf boven de wet plaatsten niet redelijk vind. Overgens hanteren zo'n beetje alle winkeliers algemene voorwaarden die ten dele onrechtmatig zijn. Dat is gebleken uit onderzoek van de consumentenautoriteit.

edv

Klopt alfatrion

Nog zoiets de consumentenautoriteit. opgericht om weer een aantal lui aan het werk te houden. Je krijgt dan een heel boekwerk met punten die niet kloppen in je voorwaarden en die je dus volgens hun moet aanpassen. Dan reageer je daarop met de melding dat je deze gekopieerd hebt van 3 zeer grote webshops en dat ik dus niet snap dat hun niet aangeschreven zijn(heb ik gecontroleerd). hier krijg je dus geen reaktie op van deze mafkezen.

Ik ben het ermee eens dat er regels moeten zijn en dat die opgevolgt moeten worden maar als je meemaakt dat mensen een LCD tv kopen vlak voor de finale van het WK voetbal en deze dan binnen 7 dagen komen terug brengen met de vervelend smoes van de kleur vind ik toch niet mooi dat moet je begrijpen dat je asl winkelier erg boos wordt want je krijgt dan dus een gebruikte TV terug die je nooit meer als nieuw kunt verkopen en je kunt hem ook niet terug sturen naar fabrikant of leverancier.

Regels opvolgen kan dus niet altijd en kijk maar eens goed naar een lijste met winkels die er 3 jaar gelden waren en die er nu nog zijn dan mist je 75% en dat is ook weer niet goed voor de consument ivm afhandeling garantie enz

BBCS
Contacteer:

Dat herstel moet m.i. dan wel kosteloos plaats vinden, ook als de garantie is verstrekken.
Als de kosten hiervan bijna niks zijn, dan zal ik daarvoor dan ook geen kosten in rekening brengen.

Echter als er wel kosten zijn, dan mogen die na het verstrijken van de garantie gewoon in rekening worden gebracht.

Dus na het verstrijken van de garantieperiode heeft de consument geen recht meer op kosteloze reparatie of vervanging, maar dient de consument zelf een bepaalde percentage zelf mee te betalen.

Dus, zoals sommige mensen zouden zeggen:
Als een product ook na de garantie periode kapot gaat en het is buiten de schuld van de consument, dan heeft de consument altijd recht op gratis reparatie of vervanging.

Dat is te kort door de bocht en zo werkt het dus ook niet.

Gesloten