Even een toelichting op deze problematiek. Voor alle duidelijkheid. Ik werk niet bij KPN, Telfort of Tiscali.
Ik heb geprobeerd om over te stappen van KPN internetplusbellen naar Telfort ...
... KPN heeft alles afgeloten,dus geen telefoon en geen internet meer. Mijn vaste telefoonnummer zijn we nu helemaal kwijt.
Dit is helaas precies wat je gevraagd hebt aan KPN.
Je had een vaste (analoge) lijn.
Toen je naar InternetPlusBellen overging heeft KPN jouw vaste (analoge) lijn omgezet naar een digitale (VOIP) lijn. Deze loopt weliswaar door dezelfde koperdraadjes, maar via de ADSL modem.
En toen gaf je te kennen, dat je je InternetPlusBellen abonnement bij KPN wilde beëindigen. En daarmee vervallen dus je ADSL aansluiting en dus ook je oude vertrouwde telefoonnummer en (omdat er niets meer over de koperdraadjes gaat) 'sloopt' KPN ook die lijn. Je hebt dus niets meer en dus kan Telfort je niet meer aansluiten, wat die 'zien' de koperdraadjes niet meer.
Tagdaze schreef:
Die opzegbrief is voor internetverbinding, niet voor vaste telefonie.
Inderdaad, maar er dus geen sprake meer van 'vaste telefonie'. Dus naast de Internetverbinding is er verder niets meer. En dus is na het opzeggen van de Internetverbinding alles weg!
Het probleem wordt dus veroorzaakt, omdat men wil overstappen van InternetPlusBellen naar een ander soortgelijk produkt. Men beseft niet, dat Internetten en (vast) bellen dus 1 produkt geworden is en dat dus bij het opzeggen van het een het ander automatisch mee moet gaan.
Een heleboel klanten van een totaal pakket (zoals IPB bijvoorbeeld) zullen zich niet realiseren, dat overstappen dus heel lastig is. En dit gaat de komende tijd vaker voorkomen, omdat er nu langzamerhand steeds meer van de 'eerste' klanten van IPB willen overstappen naar betere, snellere en goedkopere produkten. Met alle problemen zoals hierboven beschreven.
Nog een TIP voor mensen, die nog niet bellen maar wel internetten via ADSL.
Ik heb destijds gekozen om mijn analoge vaste KPN nummer gewoon te behouden. Mijn KPN abonnement heb ik omgezet naar het goedkoopste abonnement van ongeveer € 10,00 per maand. Vervolgens heb ik mijn ADSL abonnement uitgebreid met BasisBellen voor € 4,95 per maand en voor ongeveer € 45 een 'centrale' gekocht (google maar eens op AX520). Dit kastje zorgt ervoor dat uitgaande gesprekken via VOIP lopen (dus gratis). En op beide nummers (KPN en VOIP) kan ik gebeld worden (alleen heb ik niemand mijn VOIP nummer gegeven, want het oude werkt gewoon). Het kastje schakelt dus automatisch de juiste lijn door naar mijn telefoon. En het belangrijkste voordeel is, dat als VOIP niet werkt (en dat lees ik heel vaak) uitgaande gesprekken automatisch via de KPN lijn lopen. Gelukkig werkt mijn VOIP lijn heel goed, want ik zie geen belkosten op mijn KPN rekening!