Het kan niet zo zijn dat als het buiten regent, ik niet op de fiets naar huis toe kan omdat de telefoon anders stuk gaat. Mobiele telefoons komen nu eenmaal buiten en moeten daarom tegen de weersomstandigheden kunnen die in alle redelijkheid te voorzien zijn.
Dat is jouw mening. En met alle respect, de mening van de fabrikant is doorslaggevend, jouw mening doet er niet toe.
Als jij zonodig in de regen wilt gaan bellen, dien jij een telefoon te nemen die daarvoor geschikt is, dus een speciale waterproof telefoon.
De producteigenschappen worden bepaald door de fabrikant, niet door iemand anders.
De niet waterproof telefoons zijn niet geschikt om in de regen te gebruiken. Met alle respect, maar dat dien jij te accepteren.
Jij kunt als consument wel zeggen dat die telefoon daar tegen moet kunnen, maar zo werkt dat niet.
We hebben het hier wel over een mobiele telefoon. Die worden nu eenmaal in een tas of binnenzak mee genomen
En als we die telefoon in de broekzak hebben, stoten we er perongeluk tegen.
Echter daar kan die telefoon niet tegen.
Voorbeeld:
Je hebt je telefoon in je broekzak zitten en je loopt langs de hoek van te tafel. Je stoot je perongeluk tegen die hoek aan. Je haalt de telefoon uit je broekzak en er zit dus een flinke barst in het schermpje van de telefoon.
Wie is er dan verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade?
Jij als consument en niemand anders.
Dergelijke schade valt dus onder eigen schade en valt dus niet onder de garantie.
Dat bedoel ik dus met die mishandeling van die telefoons.
Ander voorbeeld:
Je loopt buiten en het regent. Je wordt gebeld en je pakt je telefoon. In de stromende regen neem je je telefoon op en na een tijdje weigerd de telefoon dienst. Hier betreft het wel een normale uitvoering, dus niet zo'n speciale waterproof telefoon (die zijn er ook).
De telefoon wordt opgestuurd en de fabrikant zegt dat de telefoon niet onder garantie gerepareerd wordt omdat er waterschade is.
Wie is er dan verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade?
Jij als consument en niemand anders.
Maar we hebben het wél over mobiele telefoons: die moet u mee kunnen nemen in uw tas of binnenzak om te gebruiken op kantoor, in de kroeg of op het terras. Ook als het miezert. Normaal gebruik, noemen we dat.
bron:
http://www.overgeld.nl/rubriek/consumen ... 886185.ece
Dat valt niet onder normaal gebruik.
Stootschade en waterschade valt dus niet onder de garantie.
Dat de meeste mensen (mezelf inbegrepen) zo lomp met die telefoons omgaan is een feit.
Maar normaal is het niet dat die dingen er tegen kunnen.
Ik heb zelf ook jarenlang een mobiele telefoon en voorheen had ik de telefoon altijd in mijn broekzak zitten (tegenwoordig niet meer).
Bij een telefoon van Philips had ik veel last van haperende toetsen.
De oorzaak was stof. Stof die vanuit de broekzak in de telefoon kwam.
Moet ik dan de winkelier aansprakelijk stellen?
Tuurlijk niet.