Problemen met Fiat Doblo ?
Geplaatst: 08 jan 2008 13:09
In Mei 2004 heb ik een Fiat Doblo gekocht. Over het model hoeft verder niet gediscussieerd te worden . Niet iedereen vind 'm mooi, maar het is wel een hele praktische gezinsauto. Over het concept van de Doblo ben ik dik tevreden.
Minder tevreden ben ik over de techniek van de Doblo en over de leverancier, Preuninger in Den Haag. Al bij de levering waren er een aantal probleempjes die nog steeds niet of na veel pijn en moeite verholpen werden. Je wordt er als klant, na de aankoop, niet serieus genomen.
De auto heeft nu 55.000 km. gelopen. Ik ben een rustige rijder, kan ook niet anders met zo'n auto
Na 10.000 km. bleek de verf van de geleiderailsen van de schuifdeuren na open- en dicht gaan af te bladderen en bleek het metaal te gaan roesten. De railsen zouden door Preuninger vervangen worden bij de volgende servicebeurt. Toen het zover was, had Preuninger er ineens geen zin in en zijn de railsen NIET vervangen. Hierbij moet ik eerlijk toegeven dat ik dit toen niet doorgezet heb omdat ik toen al genoeg had van dat hele bedrijf. Als ik 'mijn poot stijf gehouden zou hebben" dan was het misschien wel gebeurt, maar goed.
Na ± 25.000 km. waren de voorbanden aan de binnenkant tot op het canvas versleten. Was natuurlijk geen garantie volgens Preuninger want het zou wel aan mijn rijstijl liggen of ik zou wel te hard over een drempel gereden zijn.
Na ± 45.000 km. flikkerde de uitlaat onder de auto vandaan, op de Duitse autobahn. De aansluiting van de pijp op de achterpot was finaal weggeroest en dat binnen twee jaar. Zal ook wel aan mijn rijstijl liggen.
Nu, 55.000 km. verder lekt de radiator op twee plaatsen. Er zijn ondertussen bobines vervangen die defect waren. De centrale deurvergrendeling werkt niet meer goed, de achterdeur gaat niet meer op slot. Onder de auto zitten rubbers bij de schrokbrekers die finaal versleten zijn.
Daarnaast MOET om de drie jaar de distributieriem vervangen worden, dat hadden ze er bij de koop effe niet bijverteld. Een reparatie/servicebeurt van dik 700 euro elke drie jaar weer.
De auto is natuurlijk uit de garantie dus ik weet al wat leverancier Preuninger gaat zeggen als ik terug ga en vervanging van een radiator onder garantie ga claimen, omdat het product niet voldoet aan de eisen die je aan het produkt mag stellen (een radiator zou minstens 10 jaar probleemloos moeten funcioneren. Ze zullen alles doen om er onderuit te komen. Overigens ben ik geen klant meer bij Preuninger, onderhoud laat ik elders plegen (wel bij een echte garage, niet bij BdH of een handige kennis).
Zo, ik heb mijn hart gelucht maar ik ben zo benieuwd of er meer mensen zijn met een Doblo, die deze problemen herkennen of die ook al veel geld aan onderhoud aan een relatief jonge auto hebben moeten uitgeven.
Ben benieuwd naar de reacties.
Minder tevreden ben ik over de techniek van de Doblo en over de leverancier, Preuninger in Den Haag. Al bij de levering waren er een aantal probleempjes die nog steeds niet of na veel pijn en moeite verholpen werden. Je wordt er als klant, na de aankoop, niet serieus genomen.
De auto heeft nu 55.000 km. gelopen. Ik ben een rustige rijder, kan ook niet anders met zo'n auto
Na 10.000 km. bleek de verf van de geleiderailsen van de schuifdeuren na open- en dicht gaan af te bladderen en bleek het metaal te gaan roesten. De railsen zouden door Preuninger vervangen worden bij de volgende servicebeurt. Toen het zover was, had Preuninger er ineens geen zin in en zijn de railsen NIET vervangen. Hierbij moet ik eerlijk toegeven dat ik dit toen niet doorgezet heb omdat ik toen al genoeg had van dat hele bedrijf. Als ik 'mijn poot stijf gehouden zou hebben" dan was het misschien wel gebeurt, maar goed.
Na ± 25.000 km. waren de voorbanden aan de binnenkant tot op het canvas versleten. Was natuurlijk geen garantie volgens Preuninger want het zou wel aan mijn rijstijl liggen of ik zou wel te hard over een drempel gereden zijn.
Na ± 45.000 km. flikkerde de uitlaat onder de auto vandaan, op de Duitse autobahn. De aansluiting van de pijp op de achterpot was finaal weggeroest en dat binnen twee jaar. Zal ook wel aan mijn rijstijl liggen.
Nu, 55.000 km. verder lekt de radiator op twee plaatsen. Er zijn ondertussen bobines vervangen die defect waren. De centrale deurvergrendeling werkt niet meer goed, de achterdeur gaat niet meer op slot. Onder de auto zitten rubbers bij de schrokbrekers die finaal versleten zijn.
Daarnaast MOET om de drie jaar de distributieriem vervangen worden, dat hadden ze er bij de koop effe niet bijverteld. Een reparatie/servicebeurt van dik 700 euro elke drie jaar weer.
De auto is natuurlijk uit de garantie dus ik weet al wat leverancier Preuninger gaat zeggen als ik terug ga en vervanging van een radiator onder garantie ga claimen, omdat het product niet voldoet aan de eisen die je aan het produkt mag stellen (een radiator zou minstens 10 jaar probleemloos moeten funcioneren. Ze zullen alles doen om er onderuit te komen. Overigens ben ik geen klant meer bij Preuninger, onderhoud laat ik elders plegen (wel bij een echte garage, niet bij BdH of een handige kennis).
Zo, ik heb mijn hart gelucht maar ik ben zo benieuwd of er meer mensen zijn met een Doblo, die deze problemen herkennen of die ook al veel geld aan onderhoud aan een relatief jonge auto hebben moeten uitgeven.
Ben benieuwd naar de reacties.