Onder service wat betreft apparatuur begrijp ik:
-informatie, advies en tips bij het uitkiezen van apparaten
-mogelijkheid tot informatie, nadat je het apparaat hebt gekocht
-leveren van apparaat-onderdelen
-afhandelen van reparatie/service verzoeken
-het kunnen tonen en demonstreren van een apparaat
Mensen met meer ervaring kunnen hier vast nog wel het een en ander bij zetten.
Als ik zo mijn ervaringen vergelijk, dan kan ik het volgende concluderen:
Winkel:
-in een winkel staan lang niet alle apparaten tentoongesteld, je krijgt het adres van een showroom van de fabrikant waar je alles kunt zien.
-de apparaten die in een winkel staan, zijn niet aangesloten, ik heb in ieder geval niet meegemaakt dat iemand ze had aangesloten.
-de informatie is lang niet altijd correct die in de winkels wordt gegeven
-garantie, reparatie, naleveren onderdelen etc gaat allemaal via de fabrikant
Internetwinkel:
-je kan helemaal geen apparaat zien, behalve een plaatje en de specificaties
-Mailverkeer is heel vaak traag, of je krijgt geen antwoord
-Garantie gaat verder allemaal via de fabrikant
Al met al kom ik tot de volgende conclusie:
Voordat je apparatuur koopt, is het altijd erg aan te raden om naar een showroom te gaan van de fabrikant. Ik ben laatst bv naar de Atag showroom in Duiven geweest en heb al hun apparatuur live kunnen zien en ermee kunnen 'spelen'. De kleine subtiele verschillen in uiterlijk, die je op een plaatje niet ziet, zie je in de showroom heel duidelijk.
Omdat je toch uiteindelijk het beste langs de showroom van de fabrikant kunt gaan, vind ik persoonlijk dat het kopen via internet het voordeligst is.
www.keukenloods.nl heb ik de beste ervaringen mee, wat informatie opvragen betreft, zelf heb ik echter geen keukenapparatuur via internet gekocht. Gezien het betalen aan de deur is, denk ik dat je wat dat betreft sowieso niet al te veel risico zult lopen.
Koop je enkel apparatuur, gewoon via internet doen.
Koop je echter een complete keuken, vind ik de dealer de beste optie.
Dit vind ik, omdat ik alle organisatie vanuit verschillende bedrijven (keukendealer, internetwinkel voor apparatuur en evt bedrijf voor een natuursteen blad) te lastig vind om zelf te coordineren.
Ben je een kei in coordineren en heb je een goede monteur, is alles apart kopen het voordeligst.