LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teveel betaalde rente en de belasting

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
AJK
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2008 12:47

teveel betaalde rente en de belasting

Ongelezen bericht door AJK »

Het blijkt dat ik 2 jaar teveel rente heb betaald voor mijn hypotheek door een fout van mijn hypotheekverstrekker.

Deze teveel betaalde rente wil ik terugzien; de hypotheekverstrekker is van mening dat ze het gedeelte wat ik al van de belasting heb afgetrokken niet uit hoeven te keren, dus dat halen ze er bij voorbaat al af.

Mijn vraag is nu: klopt deze redenering van mijn hypotheekverstrekker of kan ik verwachten dat ik de belasting de teveel ontvangen teruggave moet terugbetalen?

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: teveel betaalde rente en de belasting

Ongelezen bericht door axasjaak »

Beste AJK ,
Hier worden vrolijk twee zaken door elkaar heen gehaald .
U heeft een zakelijke relatie met uw hypotheeknemer en een zakelijke relatie met de belastingdienst.
Uw hypotheeknemer dient zich in het geheel niet te bemoeien met uw belastingaangifte.
In uw geval zou ik twee akties ondernemen :
Vraag het totaal aan teveel betaalde hypotheekrente terug , vermeerderd met de wettelijke rente.
Als u het bedrag ontvangen heeft , stuurt u een brief naar uw belastinginspecteur waarin u het geval uitlegt en voorstelt om het ontvangen bedrag in mindering te brengen op uw belastingaangifte 2008.
U heeft het bedrag inmmers in 2008 fysiek ontvangen.
Als uw belastinginspecteur het bedrag wil "uitsmeren"over de laatste twee jaren , dan laat hij dat automatisch weten.
Succes !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: teveel betaalde rente en de belasting

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er een beetje van af. Je kunt de teveel betaalde rente ook zien als vooruit betaalde rente.

Beetje technisch verhaal, maar als je bv. in december 2007 al de rente over januari 2008 betaalt, dan mag je die rente soms nog voor 2007 aftrekken. Maar dat mag natuurlijk niet als je later die rente alsnog weer terug zou krijgen. Dus als je bv. op 1 januari die rente weer terug zou krijgen en dit aan het eind van de maand alsnog weer zou betalen, dan telt alleen die laatste betaling mee als 'echte' rentebetaling. En dan mag je die dus niet in 2007 aftrekken, maar alleen in 2008.

Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar stel dat je elke maand 10% te veel betaalt. Dan kun je ook zeggen: in januari betaal je de rente voor januari plus 10% van de rente van februari. In februari betaal je dan de resterende 90% van de rente van februari, plus 20% van de rente van maart. En zo door tot je in oktober volledig de rente over november hebt betaalt. Dan betaal je in november dus weer de rente over december, plus 10% van de rente over januari en in december de rest van de rente over januari plus 20% van de rente van februari.

Of, korter gezegd, elke maand betaal je 10% te veel, zodat je aan het eind van het jaar 120% van een maandrente al voor komend jaar vooraf hebt betaald. Trek je het totale bedrag af voor de belastingen, dan heb je dus ook rente voor komend jaar al afgetrokken. Als je dat nu weer terug wilt krijgen, dan moet je dat dus ook voor de inkomstenbelastingen corrigeren. Met alle gevolgen van dien (misschien mag je die vooruitbetaalde rente bv tegenwoordig niet meer aftrekken en krijg je dan de belastingdienst op je dak. Beter geen slapende honden wakker maken...)

Makkelijker is het daarom om die te veel betaalde rente niet terug te betalen, maar om het teveel betaalde als vooruit betaalde rente te zien. Dan kun je de komende maand(en) even minder betalen, totdat het teveel betaalde weer opgeheven is.

Gesloten