Niet nakomen garantie Chevrolet
Geplaatst: 11 jan 2008 17:09
Al meer dan 12 jaar ben ik een Daewoo-rijder. Sinds 2004 bezit ik een Tacuma 1.6. Heb over de auto´s en de service/garantie nooit klachten gehad. Maar sinds Daewoo de naam Chevrolet draagt, is er wel duidelijk iets veranderd aan de wijze waarop Chevrolet met het begrip garantie etc. omgaat. Want wat is het geval met de Tacuma?
Vakantie 2006 in Zwitserland, om een lang verhaal kort te maken, bleek de EGR-klep kapot te zijn. Leuke ervaring als je boven op een pas staat, dus bellen naar! Op het einde van de vakantie ontstond op de weg naar huis via de autobaan langzamerhand een file. En wat gebeurt er? De koppeling gaat zwaarder en na verloop van tijd blijft die hangen, met alle gevolgen van dien. Eenmaal weer thuis naar de garage. Inmiddels `liep alles` weer en daar een inspectie van de koppeling nogal wat tijd zou kosten en dus hoge koster met zich mee zou brengen, is in overleg met de garage besloten dit onderzoek niet uit te voeren. Voor mij niet zo problematisch, want ik heb een Daewoo en de garantie daarvan is altijd goed geweest. Het hele jaar door `loopt`de koppeling niet zo als het moet, dus tegen het einde van de garantieperiode met de garage een afspraak gemaakt om de koppeling te vervangen. En … wat doet Chevrolet? Wijzen de claim af en schuiven de schuld in de schoenen van de bestuurder. De garage, autobedrijf Van Zijl in Arnhem, gaat hier ook niet mee akkoord en probeert alsnog de kosten op Chevrolet te verhalen. Er volgt weer een afwijzing. Dan zelf maar in de pen geklommen en de situatie uitgelegd, maar men wijst het weer af met het genoemde argument en op de kilometerstand: 47.000. Toen maar de directeur salesmanager, de heer Dubbelman, aangeschreven en na een maand krijg ik een mailtje met de mededeling dat de brief nu pas bij de Customer Assistance is aangekomen, dus niet bij de heer Dubbelman, die de brief waarschijnlijk niet eens heeft gezien, laat staan gelezen! Van de Customer Assistance krijg ik weer een schrijven terug, waarin men o.a. de waardering voor de garage uitspreekt, omdat deze met mij een financiële regeling ten aanzien van `de schadepost` heeft afgesproken. Wel heb ik in die regeling op laten nemen dat de volledige claim op Chevrolet blijft bestaan. Al met al dus een zeer onbevredigend antwoord, temeer daar men volledig voorbij gaat aan de kern van het probleem. Namelijk, na twee jaar probleem met koppeling etc.
Dat ik over de afwikkeling van het geheel zeer ontevreden ben en vind dat Chevrolet de belofte – 3 jaar onbeperkt garantie of 100.000 km. – niet nakomt, zal duidelijk zijn. Dat de Customer Assistance in haar schrijven aan mij aangeeft dat `oude klanten` zo mogelijk nog meer worden gewaardeerd dan voorheen en dat de overgang van Daewoo in Chevrolet beslist geen nadelige invloed heeft op de afwikkeling van de garantie is dus niet meer dan een holle frase. Conclusie:
It´s a big MIN.
Vakantie 2006 in Zwitserland, om een lang verhaal kort te maken, bleek de EGR-klep kapot te zijn. Leuke ervaring als je boven op een pas staat, dus bellen naar! Op het einde van de vakantie ontstond op de weg naar huis via de autobaan langzamerhand een file. En wat gebeurt er? De koppeling gaat zwaarder en na verloop van tijd blijft die hangen, met alle gevolgen van dien. Eenmaal weer thuis naar de garage. Inmiddels `liep alles` weer en daar een inspectie van de koppeling nogal wat tijd zou kosten en dus hoge koster met zich mee zou brengen, is in overleg met de garage besloten dit onderzoek niet uit te voeren. Voor mij niet zo problematisch, want ik heb een Daewoo en de garantie daarvan is altijd goed geweest. Het hele jaar door `loopt`de koppeling niet zo als het moet, dus tegen het einde van de garantieperiode met de garage een afspraak gemaakt om de koppeling te vervangen. En … wat doet Chevrolet? Wijzen de claim af en schuiven de schuld in de schoenen van de bestuurder. De garage, autobedrijf Van Zijl in Arnhem, gaat hier ook niet mee akkoord en probeert alsnog de kosten op Chevrolet te verhalen. Er volgt weer een afwijzing. Dan zelf maar in de pen geklommen en de situatie uitgelegd, maar men wijst het weer af met het genoemde argument en op de kilometerstand: 47.000. Toen maar de directeur salesmanager, de heer Dubbelman, aangeschreven en na een maand krijg ik een mailtje met de mededeling dat de brief nu pas bij de Customer Assistance is aangekomen, dus niet bij de heer Dubbelman, die de brief waarschijnlijk niet eens heeft gezien, laat staan gelezen! Van de Customer Assistance krijg ik weer een schrijven terug, waarin men o.a. de waardering voor de garage uitspreekt, omdat deze met mij een financiële regeling ten aanzien van `de schadepost` heeft afgesproken. Wel heb ik in die regeling op laten nemen dat de volledige claim op Chevrolet blijft bestaan. Al met al dus een zeer onbevredigend antwoord, temeer daar men volledig voorbij gaat aan de kern van het probleem. Namelijk, na twee jaar probleem met koppeling etc.
Dat ik over de afwikkeling van het geheel zeer ontevreden ben en vind dat Chevrolet de belofte – 3 jaar onbeperkt garantie of 100.000 km. – niet nakomt, zal duidelijk zijn. Dat de Customer Assistance in haar schrijven aan mij aangeeft dat `oude klanten` zo mogelijk nog meer worden gewaardeerd dan voorheen en dat de overgang van Daewoo in Chevrolet beslist geen nadelige invloed heeft op de afwikkeling van de garantie is dus niet meer dan een holle frase. Conclusie:
It´s a big MIN.