LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd: Apple of niet?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kritisch persoon

Advies gevraagd: Apple of niet?

Ongelezen bericht door kritisch persoon »

Beste mensen,

al een tijdje ben ik aan het twijfelen of ik een Apple laptop zal kopen.

Ze zien er erg gelikt uit en ook de software lijkt me niet al te moeilijk, maar heeft er iemand ervaring mee? Ik vind het toch wel een grote stap.

Mocht ik besluiten een Apple te kopen, waar kan ik dat dan het beste doen? De MediaMarkt heeft af en toe aanbiedingen, maar ik heb verhalen gehoord dat je dan kans hebt op troep. (Engelse stekker, laptop onder de krassen etc) Loont het de moeite om naar een Apple Store te gaan?

Bij voorbaat dank,

Fred

Moppentappers

Re: Advies gevraagd: Apple of niet?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ligt eraan wat je wilt gaan doen met je nieuwe computer

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Denk aan Betamax en Video2000, deze waren ook beter dan VHS, maar die hebben het ook niet gered. Mogelijk is dat in de min of meer nabije toekomst er ook geen software en/of hardware voor de Aple ontwikkeld wordt.

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

"Mogelijk is dat in de min of meer nabije toekomst er ook geen software en/of hardware voor de Aple ontwikkeld wordt."

Natuurlijk is het afwachten wat er met Apple gaat gebeuren als een man als Steve Jobs van het toneel verdwijnt; dit soort personen hebben meestal een karakter die er voor zorg draagt dat ze moeilijk andere even eigenwijze en eigengereide personen naast zich dulden.

Of Apple dan direct iemand heeft die het succes kan voortzetten blijft natuurlijk de vraag die alleen de toekomst maar kan beantwoorden. Ook andere bedrijven hebben hier last van, kijk maar eens naar Dell, waar de oprichter ook weer de touwtjes in handen moest nemen nadat het de afgelopen jaren bergafwaarts ging.

Maar of nu de komende jaren er geen soft- en hardware meer gemaakt zal gaan worden, lijkt me toch sterk, gezien het feit dat er nogal wat professionele bedrijven met Apple software werken.

Zoals de filmindustrie waar een applicatie als Final Cut Pro de boventoon voert - heb wel eens gehoord dat er 800.000 gebruikers zijn -, waarvan ITV Productions er één is: http://www.apple.com/nl/pro/profiles/itv/

Bekijk foto's in een blad als PROFIFOTO - http://www.profifoto.de/ - en je ziet bijna uitsluitend Apple apparatuur voorbij komen.
We hebben het hier over een blad dat binnen de fotowereld diegenen bedient die werken met toestellen als Hasselblad - http://www.hasselblad.com/ -, Mamiya - http://www.mamiya.nl/ - of Sinar- http://www.sinar.ch/ -.

Camera's waarvoor je toch al gauw een 20.000 tot 30.000 euro kwijt bent; tuurlijk zal je daarmee ook wel op het Windows platform mee terecht kunnen. Maar het feit dat juist die professionele wereld nagenoeg uitsluitend Apples lijkt te gebruiken zou het mij vreemd overkomen als de ontwikkelingen zouden stoppen. Daar zijn de gemaakte investeringen eenvoudigweg veel te hoog voor.

Daarnaast zullen dit soort overwegingen ook wel bij Intel meespelen in haar beslissingen om de beste en duurste uitvoeringen van haar processoren die nieuw op de markt komen, juist aan Apple te verstrekken.

Het bedrijf heeft kennelijk zoveel klandizie die bereidt zijn om meer geld voor een computer neer te tellen dan de PC-wereld, dat Apple klanten voor Intel het voordeel opleveren dat zij in zekere mate en zin als proefkonijnen fungeren en tegelijkertijd met als bijkomstig voordeel de ontwikkelingskosten relatief snel terug verdient kunnen worden.

In ieder geval sneller dan als er alleen maar Windows-klanten zouden zijn.

Ander bedrijf dat zich ook vrij sterk op Apple richt is LaCie met onder andere haar harddisks - http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10033 -.

Heb onlangs zo'n 1Tb Big Disk aangeschaft om voor TimeMachine te gebruiken; de schijfindeling was die van de MAC. Zou ik die schijf willen gebruik voor Windows, dan had ik hem eerst opnieuw moeten formatteren.

Kortom, denk dat juist door het feit dat het duurdere segment zo'n grote rol speelt in de Apple-wereld, de ontwikkelingen zich gewoon zullen continueren.

Wat overigens niet inhoudt dat alles wat Apple levert nu zo extreem duur is (vergelijk de PC-imitaties van de Mac Mini en nu de iMac, dan zijn die juist duurder, zonder echt daadwerkelijk meer te leveren).

Dus, er zijn wellicht vele andere redenen om niet tot de aanschaf van een Apple over te gaan, maar die zal niet gelegen zijn in ontbrekende ontwikkelingen zoals de quote stelt.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Apple is het bedrijf die de computers voor de consument aantrekkelijker gemaakt, dit begon in 1984 toen door Steve Jobs, Ronald Wayne en Steve Wozniak de eerste Macintosh werd geïntroduceerd. Tot dan waren er alleen computers op de markt die je met codes iets kon laten doen maar met de komst van de Mac in 1984 werd de intrede gedaan van de alom bekende grafische gebruikersinterface zoals die nu bekend staat als Mac OS en waar Microsoft een gelijksoortig interface introducerde in 1995 (Windows 95).

Ook onderschijt Apple zich door de design van hun systemen, zoals de iMac. Het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem en went snel mede omdat Windows niet veel anders is dan de Mac qua gebruikersinterface.

Programma's als Office (words, excel enz), Adobe CS3 en meer programma's zijn zowel voor Windows als de Mac.

En het kopen van een Mac doe dat a.u.b. bij een Mac winkel, die kunnen je beter adviseren en helpen bij problemen, en de Mediamarkt ach ja.

Kijk even rond bij een Macstore, laat je adviseren en neem dan een beslissing ik heb het ook gedaan en persoonlijk heb ik een goede keus gemaakt om over te stappen maar dat is een persoonlijke mening.
@Jan1 Geplaatst op: 13 Jan 2008 11:37

Denk aan Betamax en Video2000, deze waren ook beter dan VHS, maar die hebben het ook niet gered. Mogelijk is dat in de min of meer nabije toekomst er ook geen software en/of hardware voor de Aple ontwikkeld wordt.
Wat *** je Linux en Apple is sterk in opkomst en jij gaat beweren dat er in de nabije toekomst de Mac passe is.

Ik denk juist dat dat de drie meer en meer samen gaan werken op verschillende gebieden en dat de Mac die al tijden enorm goed draait mede door de computers en de iPod de tijd zal overwinnen.

En voor de rest zie de opmerking van NONO.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Op langere termijn, is het niet mogelijk dat er twee systemen naast elkaar blijven bestaan. Ook Philips heeft niet kunnen bedenken dat hun superieure Video2000 systeem het loodje moest leggen tegen het VHS. Er zijn wel grotere gegaan in korte tijd, zie bv de DDR groot feest in oktober 40 jaar bestaan, slechts zes weken later, einde DDR. Apple zal ook in het stof bijten, misschien jammer, maar het is niet anders.

queenfan

Mischien is de opkomst van de Mac en Linux wel aanleiding dat Windows het loodje legt.

Nog steeds is het de grootste onzin wat je schrijft, in de tijd van betamax, vhs en v2000 was het een nieuw systeem namelijk de consumenten video.

De computer voor de consument bestaat dus al sinds 1984.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 13 Jan 2008 18:32 door Jan1

Op langere termijn, is het niet mogelijk dat er twee systemen naast elkaar blijven bestaan. Ook Philips heeft niet kunnen bedenken dat hun superieure Video2000 systeem het loodje moest leggen tegen het VHS. Er zijn wel grotere gegaan in korte tijd, zie bv de DDR groot feest in oktober 40 jaar bestaan, slechts zes weken later, einde DDR. Apple zal ook in het stof bijten, misschien jammer, maar het is niet anders.
Wat een flauwekul. Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. In een VHS video recorder past geen Betamax of Video2000 cassette. Op een PC kun je meerdere, verschillende besturingssystemen installeren zoals Linux of Windows. Je kan zelfs meerdere OS'en tegelijk op één PC installeren (dual / triple boot) of in een VM draaien.

bachanaal

Ongelezen bericht door bachanaal »

ik zou kiezen voor een OS van Apple of Linux. maar van z'n levensdage nooit bij mediamarkt. :idea:

kritisch persoon

Ongelezen bericht door kritisch persoon »

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik ben niet bang dat je er over een aantal jaar niets meer aan hebt. Je kunt er toch ook zo Windows op zetten? Weet iemand daar iets vanaf?

Ik wil hem vooral gebruiken om wat huis- tuin- en keukendingetjes mee te doen.

Heb ik dan eigenlijk wel een Mac nodig of kan ik ook met een pc'tje toe?

Fred

Moppentappers

dan zou ik toch voor een gewone PC kiezen, buiten dat je al weet hoe die werkt werkt er veel meer met een gewone PC, en hoef je niet te zoeken naar een product dat met je mac werkt

Jaensj

Ongelezen bericht door Jaensj »

Ik zou beslist niet voor een mac kiezen, uitwisselen met collega's en vrienden, geeft vast moeilijkheden, ook is alle hardware niet geschikt, of veel duurder omdat er minder vraag naar is. Geef mij maar een PC met Windows, daar is meer now know voor aanwezig.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

dan zou ik toch voor een gewone PC kiezen, buiten dat je al weet hoe die werkt
We hebben hier alle soorten windows draaien en het is toch elke keer weer zoeken als er een nieuwe windows versie uitkomt. Die gasten in Redmond weten steeds meer dingen te verstoppen :(
En als je klot*erij hebt mag je de schijf voor systeemherstel erin doen en kom je toch weer op de aloude commandline terecht.
"commandline, wat is dat, kan je dat eten?" 8)
werkt er veel meer met een gewone PC, en hoef je niet te zoeken naar een product dat met je mac werkt
Ik ben zelf ook heel sterk een MacBook aan het overwegen en dan met name voor audiovisuele toepassingen, waar van oudsher toch de kracht van Apple ligt. Het lijkt me dat ook de specifieke toepassingen hiervoor behoorlijk doorontwikkeld zijn.
Het enige wat me tegenhoud is de prijs van de Apple hardware; vrij hoog voor wat zo langzamerhand toch gewoon standaard Intel spul is geworden.

Moppentappers

dat is waarschijnlijk beetje wennen, maar als je je PC gewoon voor dagelijkse zaken gebruikt ben je toch echt niet aan het zoeken, ik heb hier ook een laptop met vista voor mijn vader, en hem hoor je toch echt niet klagen

Ali Bensalah

ik heb hier ook een laptop met vista voor mijn vader, en hem hoor je toch echt niet klagen
Ik ken ook diverse mensen met een Mac en die hoor ik zeker niet klagen ;-)
Windows software draait ook op een mac met een emulator.
Blijf ik toch nog een beetje tegen de prijs aanhikken.

queenfan

@ kritisch persoon
Geplaatst op 13 Jan 2008 21:06
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik ben niet bang dat je er over een aantal jaar niets meer aan hebt. Je kunt er toch ook zo Windows op zetten? Weet iemand daar iets vanaf?

Ik wil hem vooral gebruiken om wat huis- tuin- en keukendingetjes mee te doen.

Heb ik dan eigenlijk wel een Mac nodig of kan ik ook met een pc'tje toe?

Fred
Ik kan niet in jouw portemenee kijken, maar voor de alle daagse dingen kan beide
En je kan inderdaad via bootcamp, VM Ware of Parallels windows draaien op je Mac, maar Bootcamp is niet aan te raden ben ik achter gekomen.

@ Moppentappers
Geplaatst op 13 Jan 2008 22:10
dan zou ik toch voor een gewone PC kiezen, buiten dat je al weet hoe die werkt werkt er veel meer met een gewone PC, en hoef je niet te zoeken naar een product dat met je mac werkt
Onzin de meeste producten zijn er ook voor de Mac, en hardware allemaal.

@ Jaensj
Geplaatst op 13 Jan 2008 22:42
Ik zou beslist niet voor een mac kiezen, uitwisselen met collega's en vrienden, geeft vast moeilijkheden, ook is alle hardware niet geschikt, of veel duurder omdat er minder vraag naar is. Geef mij maar een PC met Windows, daar is meer now know voor aanwezig.
Weer iemand die een mening heft over iets waar hij nooit mee gewerkt heeft.

Office is er ook voor de Mac, Photoshop ook (is officieel voor de Mac gemaakt en later ook voor Windows) en zo zijn er meer dingen die er voor zorgen dat je uit kan wisselen (Windows <-> Linux <-> Mac).
Ik hoor ook geen collega's, vrienden of familie klagen dat mijn bestanden niet uitwisselbaar zijn tussen mij en de anderen.

Denk eerst na voordat je onzin op het net verspreidt, denkt waarschijnlijk nog steeds dat Microsoft de uitvinder was van de huidige PC.

Moppentappers

http://www.logitech.com/index.cfm/keybo ... /&cl=nl,nl
als ik daar scroll zie ik maar 1 toetsenbord die de mac ondersteunt, bij muizen is het nu ook niet echt bepaald explosief.. en ik kan mijn huidige MX5000 niet op de mac gebruiken, mijn stelling dat invoer apparaten voor de mac toch wat zoekwerk vereisen voordat je vind wat je zoekt lijkt me niet op niets gebaseerd dus.
mijn logitech quickcam Sphere AF werkt ook niet op de mac trouwens
zo kun je vast nog wel even doorgaan..

bbommel

Ongelezen bericht door bbommel »

Waarom zou je Mac kopen. Ten eerste omdat hij er inderdaad leuk uitziet. Ten 2e omdat je geen zin hebt om helpdesks te bellen. Apple heeft er wel een, een goede, maar je hebt hem niet nodig. De Mac is zo ontworpen dat hij doet wat Jij wilt. Dus niet op Start drukken om hem af te sluiten. Wil je er huis tuin en keuken dingen op doen, dan is de Mac de juiste keuze. Hij werkt namelijk altijd. Wil je toch wat in Windows doen, dan installeer je Windows. Of alleen Windows Office. Bij Microsoft vinden de programmeurs het een eer om Mac compatible software te ontwikkelen. Beeld: Uitvinding van Apple, Adobe, Apple. Het is een investering, maar hij zit zo goed in elkeer dat hij lang meegaat. Geen Video 2000 met al z'n palletjes, veertjes, affijn Phillips vroeger.
Succes met je Mac

Ali Bensalah

Wil je er huis tuin en keuken dingen op doen, dan is de Mac de juiste keuze. Hij werkt namelijk altijd
Dat soort opmerkingen vraagt natuurlijk om een nuancerende reactie 8)

http://tweakers.net/reviews/799/2/jaaro ... ina-2.html

http://core.tweakers.net/nieuws/50684/n ... cherm.html

http://core.tweakers.net/nieuws/50563/a ... ijven.html

NB: beslist niet bedoeld als Apple bashen!!!!!!!
(Enne ik denk ook niet dat Microsoft de PC uit heeft gevonden: was IBM :lol: )

Moppentappers

heb 'n keer helpdesk gebelt over m'n Ipod, en heb dat toen op een ander forum aangehaald, en de 3 apple gebruikers die er waren waren wel met me eens worden dat de helpdesk crap was,
dat je bij windows veel problemen tegen komt valt volgens mij ook wel mee, laptops die ik nog niet gezien heb werken ook gewoon prima aldus de leek gebruikers
en je start toch met afsluiten?
start is gewoon een centraal punt waar je de meest gebruikte taken en programma's vinden
beetje raar om daar over te gaan klagen

Gesloten