LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overschrijding maximale hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
heitje

overschrijding maximale hypotheek

Ongelezen bericht door heitje »

Ik ben in zee gegaan met Frisia financieringen voor het afsluiten van een hypotheek. Voor deze hypotheek gold een actierente van 1 %. Nu is deze rente opgelopen tot 6 %. Mijn maandlast inclusief overlijdensrisicoverzekering is nu ongeveer gelijk aan mijn nettoinkomen. Ik hoef u niet nader uit te leggen dat ik hierdoor flink in de financiële problemen ben gekomen. Naar mijn mening heeft Frisia mij bewust een hypotheek aangesmeerd waarvan zij konden weten dat bij een normaal rentetarief ik in de problemen zou komen.
Wie kan mij helpen ? Mogen hypotheekverstrekkers onbeperkt krediet verstrekken ? Zijn er geen wettelijke maxima waar banken zich aan moeten houden ? Graag een antwoord hierop.

roro25

Re: overschrijding maximale hypotheek

Ongelezen bericht door roro25 »

stuk tekst getypt is weg.

Nogmaals verkort. Meeste banen verstrekken 4-4,5 keer bruto jaarinkomen inclusief vakantiegeld. Dat is normaal soms tot 6 maal dan heb je een tophypotheek. Reken dit maar is na voor jezelf wat je factor is.

Wat ik niet begrijp is dat je uitgaat van het actietarief, wat meestal voor een bepaalde periode is en dan wordt het marktconform. Gemideld is he tnu ongeveer 5,5% voor 10 jaar rentevasteperiode voor een normale hypotheek.

Maar ja Frisia he, de DSB ellende. Dan krijg je dit soort dingen.

JE zou nog een beroep kunnen doen op de wet financiele dienstverlening bij de AFM (afm.nl) ogv niet goed verstrekken en niet letten op de zorgplicht vna banken.

succes

Janjaap1

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Gezien het feit dat de maandlast bij 6% rente niet betaalbaar is, verwacht ik dat deze bij 5% ook niet betaalbaar is.
Oversluiten naar een reguliere hypotheek is daarom geen oplossing.

Het lijkt erop dat u gedwongen bent om de woning te verkopen.
Wacht niet te lang met het nemen van de noodzakelijke conclusie.

Er is een tijd geweest dat dit soort lokrentes (die in amerika de oorzaak zijn van de sub-prime problemen) mocht. Er zijn wat regels maar frisia en andere bedrijven zijn de laatste tijd redelijk secuur om het randje binnen de regels op te zoeken. Verzamel uw gegevens en informeer schriftelijk bij de AFM.

Het is zo niet te zeggen of Frisia regelementair fout was.

IntegerEnEerlijk

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Ik vraag me af of verkopen zin heeft. Waarschijnlijk een financiering van 125% of meer. Blijf je dus met een giga schuld zitten.
Wellicht bezuinigen op onnodige zaken.
Of meer uren werken, extra baan. Laat de schulden niet oplopen en betaal zeker de hypotheek op tijd! Anders wordt het een executieverkoop.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste TS,
Wellicht bezuinigen op onnodige zaken.
Als je netto inkomen gelijk is aan de maandlast van de hypotheek heeft dit niet echt zin.
Of meer uren werken, extra baan.
Als bijvoorbeeld je partner of je kinderen kunnen meewerken lijkt me dit mogelijk een oplossing. Als je alleen bent lijkt me dit onhaalbaar.
Laat de schulden niet oplopen en betaal zeker de hypotheek op tijd!
Beter nog ga naar schuldhulverlening van de gemeente. Je zit diep in de ****

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp niet dat je zo'n hoge lening bent aangegaan, maar daar heb je nu niet zo veel meer aan. Hoe heb je zo'n hoge hypotheek voor elkaar gekregen?

Hoe verhoudt de hoogte van de hypotheek zich tot de waarde van je huis? Heb je een heel hoge hypotheek, of is je huis meer waard dan de hypotheekschuld? Dan zou ik nl. snel je huis verkopen en goedkoper gaan wonen.

Maar ik denk dat Frisia hier wel een vorm van aansprakelijkheid heeft. Zij hadden kunnen weten dat je lasten na afloop van het actietarief veel te hoog zouden worden. Dus ik denk dat je daarin nog wel sterk staat in geval van een rechtszaak.

Als je hypotheek veel hoger is dan de waarde van je huis, dan heeft verkopen ook weinig zin. Wat je nog zou kunnen overwegen is om al je waardevolle spullen (tijdelijk) aan familieleden te geven en om je dan failiet te laten gaan... Beetje een ramp-scenario, maar als je schulden veel hoger zijn dan de waarde van je (huis) bezit, dan is er voor de bank ook niets meer te halen. Dan kunnen ze je huis wel verkopen en zou je met een flinke schuld achterblijven, maar van een kale kip kun je niet plukken en als je dan failiet gaat, dan kun je na een aantal jaar weer met een schone lei beginnen. Maar hoe je dit het handigste aan kunt pakken weet ik niet.

Maar ook in dit laatste geval kun je volgens mij Frisia aansprakelijk stellen omdat ze onzorgvuldig een te hoge hypotheek hebben verstrekt en misschien dat je dan wegkomt met alleen de verkoop van je huis, en dat Frisia dan het verlies voor eigen rekening moet nemen.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste TS,

Frisia aansprakelijk stellen... ? een zinloze weg

Banken hebben een zorgplicht, maar mensen hebben een gezond verstand. Het is algemeen bekend dat een hypotheekrente van 1% alleen een instaptarief betreft en dat dit geen normale tarieven zijn.

Die conclusie, en de gevolgen hiervan , had je voor afsluiting kunnen en moeten trekken.

Eris geen enkele rechterljke uitspraak beschkbaar waarin hyptoheken ongeldig worden verklaard omdat de lasten de inkomsten van de hypotheeknemer overtreffen. (Een beleggingsproduct is een totaal ander zaak, maar hier niet aan de orde)

Blijft dat je best asap naar de gemeentelijke hulpverlening kan gaan en bezien hoe je hier het beste uit kan komen.

Het hangt zoals anderen al melden af van de waarde van je huis in relatie tot de schuld wat de beste acties zijn

Gesloten