LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hasanti

hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen

Ongelezen bericht door hasanti »

Ik heb een vraag, ik overweeg de woning te kopen waar ik nu in woon en ben me aan het orienteren.
Nu lees ik over bruto- netto maandlasten.
Ik vraag me af of ik hier wat aan heb omdat ik als alleenstaande werkende ouder al veel geld van de belasting terugkrijg.

-algemene heffingskorting
-combinatiekorting (na dit jaar stopt dit)
-aanvullende combinatiekorting (na dit jaar stopt dit)
-alleenstaande ouderkorting
-aanvullende alleenstaande ouderkorting
arbeidskorting

als ik totaal heffingskortingen aftrek van ingehouden inkomstenbelasting en premies blijft er 440 euro over, loonheffing van 3700 erbij en dan krijg ik 3656 voorlopige teruggaaf. in feite krig ik al mijn belastinggeld dus terug.
dan heb ik toch niets aan de netto berekening of zie ik het verkeerd???
groet Hasanti

kweenie

Re: hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je weinig verdient en dus weinig belasting betaalt, dan heb je inderdaad weinig of geen voordeel bij de hypotheekrenteaftrek.

Wat wel mee kan spelen is dat voor de toeslagen (zoals bijvoorbeeld voor kinderopvang) heet inkomen wordt genomen ná aftrek van de hypotheekrente. Dat betekent dat je met de hypotheekrenteaftrek een nog lager inkomen hebt, zodat het kan zijn dat de toeslag-bedragen hoger worden. Dat zou je nog even kunnen bekijken.

Overigens denk ik dat als je zo weinig belasting betaalt, dat je dan ook niet zo'n hoog inkomen hebt en dat je dan ook niet heel veel hypotheek kunt krijgen.

hasanti

Re: hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen

Ongelezen bericht door hasanti »

Ik kan het huis kopen van de woningbouw voor een schappelijke prijs, die binnen het budget valt van wat ik kan lenen.
ik heb de belastingdienst gebeld, die zegt dat hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen niets met elkaar te maken hebben en ik allebei zou krijgen. morgen ook nog even navragen bij de fin. adviseur. toeslagen zoals huurtoeslag vervalt en kinderopvangtoeslag vervalt ook binnenkort als mijn kind te oud ervoor wordt.
hasanti

Gesloten