Wasmachine 4 kapot in 5 jaar Harense Smid
Geplaatst: 15 jan 2008 18:40
Beste lezers, ik weet dat het een lang verhaal is...maar degene die verstand hebben van consumentenrecht smeek ik om hulp. Ik ben lid van de Rechtsbijstand alleen zij begrijpen mij niet. Ik zal eerst mijn verhaal doen:
Middels dit forum wil ik meer duidelijkheid omdat ik in conflict ben met de consumentenelektronica winkel Harense Smid, te Eindhoven omdat zij mijn wasmachine niet willen repareren en naar mijn mening geen goed alternatief bieden.
In 2002 kocht ik bij de Harense Smid in Eindhoven een wasmachine van het merk Indesit. Bij deze machine kocht ik 5 jaar extra garantie. Binnen enkele maanden vertoonde deze machine al gebreken. De motor bleek kapot. De Harense Smid heeft de machine gerepareerd. Ondanks dat de machine gemaakt kon worden had ik er toch een naar gevoel over. Het is immers niet fijn om een nieuwe machine al binnen een paar maanden te moeten laten repareren. Tevens vond ik het niet fijn om een vrije dag op te nemen om de monteur binnen te laten. Eind goed al goed. De machine werd gemaakt en ik kon weer wassen.
Een jaar later vertoonde de machine weer gebreken. Een printplaat bleek kapot. Ik heb destijds weer vrij moeten nemen zodat de monteur langs kon komen. Deze kwam, alleen bleek geen onderdelen bij te hebben. Hij gaf me een datum waarop hij terug zou komen. Ik nam daarom nóg een vrije middag op. Echter bleek de monteur een verkeerde printplaat bij te hebben en beloofde terug te komen. Dit gebeurde en ik nam inmiddels mijn derde vrije middag om het defect te verhelpen, lees: de monteur binnen te laten. Inmiddels had ik al meer dan drie weken zonder machine gezeten en reed driemaal per week naar mijn moeder in Waalre om daar de was te kunnen doen. Op dit punt begon ik al mijn twijfels te krijgen over de kwaliteit van het geleverde product. Aangezien ik toch een wasmachine nodig had nam ik dit even voor lief en hoopte dat de monteur spoedig met het juiste onderdeel zou komen. Tijdens een van de telefoongesprekken werd mij na drie weken pas verteld dat ik een vervangende machine had kunnen krijgen (waarom nu pas ?). Toen ik daarop zei dat ze er dan maar een moesten brengen bleken ze allemaal al uitgeleend te zijn (?) en bleef ik zonder wasmachine zitten. Na vier weken zonder machine te hebben gezeten werd de machine eindelijk gerepareerd en kon ik eindelijk weer zelf wassen.
In 2005 had ik inmiddels al bijna één jaar kunnen wassen zonder dat de machine defect was. Helaas ging in 2005 de V-snaar kapot. Wederom kwam er een monteur die het defect kwam verhelpen. Het op en neer rijden naar mijn moeder met een wasmand op de achterbank begon een bekend, maar onaangenaam ritueel te worden. Tevens had ik er wéér een vrije middag voor opgenomen.
December 2007. De wasmachine begint steeds meer “herrie” te maken en om te voorkomen dat ik wéér zonder wasmachine kom te zitten bel ik op dinsdag 4 december alvast naar de Harense Smid. Deze sturen op vrijdag 7 december een monteur langs. Deze monteur concludeert dat de machine niet meer te maken is, althans dat de restwaarde minder is dan reparatiekosten en weigert de machine te maken. De restwaarde zou € 100,= euro bedragen en de reparatiekosten € 270,=. Waarschijnlijk hadden ze de machine wel gerepareerd en voorrijdkosten berekend als ik géén garantie meer had gehad, maar nu is de machine total-loss verklaard.
“Gelukkig” bood de man mijn dochter die destijds alleen thuis was een cadeaubon aan die af te halen en te besteden is bij de Harense Smid. Ik kwam later die dag thuis omdat ik niet nogmaals een vrije dag op wilde nemen en mijn dochter immers de monteur kon binnen laten.
Diezelfde avond, vrijdag de zevende van december, hoorde mijn zoon bij thuiskomst het verhaal aan en vond dit (evenals ikzelf) geen juiste oplossing. Samen met hem ben ik naar de Harense Smid gegaan om te vragen waarom de wasmachine nu wéér kapot was. De monteur had namelijk geen bon of iets dergelijks achtergelaten. Volgens mijn dochter heeft hij een keer met de trommel gedraaid en daaruit zijn conclusie getrokken. De Harense Smid beroept zich nu op een regel op het servicecertificaat waarin staat dat zij de machine niet hoeven te maken als de kosten de dagwaarde overstijgen (blijkbaar ter beoordeling van de monteur en niet zoals in de bepaling staat “volgens richtlijnen van de consumentenorganisaties”). In de winkel werden we naar mijn niet serieus genomen omdat de verkoper, de heer Geurds, natuurlijk liever één van de nieuwe klanten wilde helpen die in de drukke winkel rondliepen. Daarom wist hij ons, na een kwartier wachten, te vertellen dat hij ons niet kon helpen en dat hij ons ook geen ander aanbod wilde doen dan de cadeaubon die te besteden is in zijn filiaal. Mijn zoon vroeg nogmaals of de heer Geurds een ander aanbod wilde doen aangezien de levensverwachting van een wasmachine naar onze mening langer is dan vijf jaar en wij geen zaken meer willen doen met de Harense Smid. Maar de heer Geurds zou maandag wel terugbellen met een oplossing.
Zo gezegd zo gedaan. Ik ben met mijn zoon terug naar huis gekeerd en hoopte dat de man spoedig zou bellen. Dit gebeurde op zaterdag acht december. De man belde mijn zoon en wist te vertellen dat ik een andere wasmachine bij de Harense Smid kon kopen met 15% korting op de winkelprijs en daar bovenop nog eens de honderd euro cadeau bon.
Mijn zoon vertelde de man dat hij dat aan me voor zou leggen en dat wij zo spoedig mogelijk zouden reageren. Mijn zoon wist me te vertellen dat hij het opmerkelijk vond dat de verkoper ineens een ander aanbod deed en mijn zoon adviseerde me om eerst DAS Rechtsbijstand te bellen. Mijn verzekeringsmaatschappij Ohra die ik op zaterdag 8 december heb gebeld wist me te vertellen dat ik de maandag erop zo spoedig mogelijk de DAS rechtsbijstand moest bellen alvorens een ja of nee te geven aan de verkoper.
Maandag ochtend belde ik direct op mijn werk naar de DAS. Ik sprak toen met mevrouw De Haan. Zij wist me te vertellen dat de levensverwachting van een wasmachine langer is dan vijf jaar. Daarbij komt nog eens dat er nog tot oktober 2008 garantie op de machine zit. Tevens heb ik van haar vernomen dat de Harense Smid mij niet kan verplichten om wederom iets bij hen af te nemen. Dit is iets waar mijn voorkeur inderdaad op dit moment helemaal niet naar uitgaat omdat ik een steeds minder prettig gevoel over de winkelketen krijg.
Na mevrouw De Haan te hebben gesproken belde ik vol goede moed mijn zoon. Hij zou de heer Geurds bellen en het hele verhaal aan hem voorleggen. Hij vroeg de heer Geurds een nieuw aanbod te doen, dit omdat wij de indruk kregen sterker in onze schoenen te staan. De heer Geurds gaf hier geen gehoor aan en wist ons te vertellen dat zijn aanbod van 15% blijft staan, samen met de € 100,= cadeaubon.
Mevrouw de Haan vertelde mij verder dat we eerst de Harense Smid schriftelijk moesten aanschrijven en hen een week de tijd te geven om te reageren. Wanneer ze niet reageren zouden we de situatie schriftelijk naar de DAS Rechtsbijstand sturen met de daarbij behorende bonnen en documenten. Zo gezegd zo gedaan, ik stuurde op dinsdag elf december een aangetekende brief naar de Harense Smid ter attentie van de heer Geurds. De Harense Smid heeft hierop niet binnen de gestelde termijn gereageerd. Vandaar het schrijven van deze brief.
Dit is mijn verhaal en dit is waarom ik gebruik wil maken van dit forum. Op grond van de volgende punten wil ik graag van u vernemen wat ik moet doen:
1. Mag ik verwachten dat mijn wasmachine niet viermaal in vijf jaar kapot gaat ? En is hier dan geen sprake van een gebrekkig product ?
2. Mag ik verwachten dat ik langer dan 5 jaar nodig heb om een wasmachine af te schrijven ? De te verwachten levensduur van een wasmachine is toch wel minimaal 10 jaar.
3. Mag de Harense Smid mij verplichten om nogmaals bij hen te kopen. De spreuk “Wij zorgen ervoor dat u klant blijft” die in de winkel hangt heeft blijkbaar een andere betekenis dan het behouden van tevreden klanten.
4. Mag ik verwachten dat, als ik op aanraden van de verkoper destijds garantie bij gekocht heb, dat mijn machine binnen de garantieperiode ook gerepareerd of vervangen wordt ?
Destijds heb ik na mijn echtscheiding gedwongen moeten kiezen voor een iets “goedkopere” wasmachine van een toch welbekend merk en ik had daar betere verwachtingen van dan nu zijn uitgekomen.
Graag verneem ik adviezen over deze situatie.
Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben echt radeloos..
Met vriendelijke groet,
Ben Scheepers
Middels dit forum wil ik meer duidelijkheid omdat ik in conflict ben met de consumentenelektronica winkel Harense Smid, te Eindhoven omdat zij mijn wasmachine niet willen repareren en naar mijn mening geen goed alternatief bieden.
In 2002 kocht ik bij de Harense Smid in Eindhoven een wasmachine van het merk Indesit. Bij deze machine kocht ik 5 jaar extra garantie. Binnen enkele maanden vertoonde deze machine al gebreken. De motor bleek kapot. De Harense Smid heeft de machine gerepareerd. Ondanks dat de machine gemaakt kon worden had ik er toch een naar gevoel over. Het is immers niet fijn om een nieuwe machine al binnen een paar maanden te moeten laten repareren. Tevens vond ik het niet fijn om een vrije dag op te nemen om de monteur binnen te laten. Eind goed al goed. De machine werd gemaakt en ik kon weer wassen.
Een jaar later vertoonde de machine weer gebreken. Een printplaat bleek kapot. Ik heb destijds weer vrij moeten nemen zodat de monteur langs kon komen. Deze kwam, alleen bleek geen onderdelen bij te hebben. Hij gaf me een datum waarop hij terug zou komen. Ik nam daarom nóg een vrije middag op. Echter bleek de monteur een verkeerde printplaat bij te hebben en beloofde terug te komen. Dit gebeurde en ik nam inmiddels mijn derde vrije middag om het defect te verhelpen, lees: de monteur binnen te laten. Inmiddels had ik al meer dan drie weken zonder machine gezeten en reed driemaal per week naar mijn moeder in Waalre om daar de was te kunnen doen. Op dit punt begon ik al mijn twijfels te krijgen over de kwaliteit van het geleverde product. Aangezien ik toch een wasmachine nodig had nam ik dit even voor lief en hoopte dat de monteur spoedig met het juiste onderdeel zou komen. Tijdens een van de telefoongesprekken werd mij na drie weken pas verteld dat ik een vervangende machine had kunnen krijgen (waarom nu pas ?). Toen ik daarop zei dat ze er dan maar een moesten brengen bleken ze allemaal al uitgeleend te zijn (?) en bleef ik zonder wasmachine zitten. Na vier weken zonder machine te hebben gezeten werd de machine eindelijk gerepareerd en kon ik eindelijk weer zelf wassen.
In 2005 had ik inmiddels al bijna één jaar kunnen wassen zonder dat de machine defect was. Helaas ging in 2005 de V-snaar kapot. Wederom kwam er een monteur die het defect kwam verhelpen. Het op en neer rijden naar mijn moeder met een wasmand op de achterbank begon een bekend, maar onaangenaam ritueel te worden. Tevens had ik er wéér een vrije middag voor opgenomen.
December 2007. De wasmachine begint steeds meer “herrie” te maken en om te voorkomen dat ik wéér zonder wasmachine kom te zitten bel ik op dinsdag 4 december alvast naar de Harense Smid. Deze sturen op vrijdag 7 december een monteur langs. Deze monteur concludeert dat de machine niet meer te maken is, althans dat de restwaarde minder is dan reparatiekosten en weigert de machine te maken. De restwaarde zou € 100,= euro bedragen en de reparatiekosten € 270,=. Waarschijnlijk hadden ze de machine wel gerepareerd en voorrijdkosten berekend als ik géén garantie meer had gehad, maar nu is de machine total-loss verklaard.
“Gelukkig” bood de man mijn dochter die destijds alleen thuis was een cadeaubon aan die af te halen en te besteden is bij de Harense Smid. Ik kwam later die dag thuis omdat ik niet nogmaals een vrije dag op wilde nemen en mijn dochter immers de monteur kon binnen laten.
Diezelfde avond, vrijdag de zevende van december, hoorde mijn zoon bij thuiskomst het verhaal aan en vond dit (evenals ikzelf) geen juiste oplossing. Samen met hem ben ik naar de Harense Smid gegaan om te vragen waarom de wasmachine nu wéér kapot was. De monteur had namelijk geen bon of iets dergelijks achtergelaten. Volgens mijn dochter heeft hij een keer met de trommel gedraaid en daaruit zijn conclusie getrokken. De Harense Smid beroept zich nu op een regel op het servicecertificaat waarin staat dat zij de machine niet hoeven te maken als de kosten de dagwaarde overstijgen (blijkbaar ter beoordeling van de monteur en niet zoals in de bepaling staat “volgens richtlijnen van de consumentenorganisaties”). In de winkel werden we naar mijn niet serieus genomen omdat de verkoper, de heer Geurds, natuurlijk liever één van de nieuwe klanten wilde helpen die in de drukke winkel rondliepen. Daarom wist hij ons, na een kwartier wachten, te vertellen dat hij ons niet kon helpen en dat hij ons ook geen ander aanbod wilde doen dan de cadeaubon die te besteden is in zijn filiaal. Mijn zoon vroeg nogmaals of de heer Geurds een ander aanbod wilde doen aangezien de levensverwachting van een wasmachine naar onze mening langer is dan vijf jaar en wij geen zaken meer willen doen met de Harense Smid. Maar de heer Geurds zou maandag wel terugbellen met een oplossing.
Zo gezegd zo gedaan. Ik ben met mijn zoon terug naar huis gekeerd en hoopte dat de man spoedig zou bellen. Dit gebeurde op zaterdag acht december. De man belde mijn zoon en wist te vertellen dat ik een andere wasmachine bij de Harense Smid kon kopen met 15% korting op de winkelprijs en daar bovenop nog eens de honderd euro cadeau bon.
Mijn zoon vertelde de man dat hij dat aan me voor zou leggen en dat wij zo spoedig mogelijk zouden reageren. Mijn zoon wist me te vertellen dat hij het opmerkelijk vond dat de verkoper ineens een ander aanbod deed en mijn zoon adviseerde me om eerst DAS Rechtsbijstand te bellen. Mijn verzekeringsmaatschappij Ohra die ik op zaterdag 8 december heb gebeld wist me te vertellen dat ik de maandag erop zo spoedig mogelijk de DAS rechtsbijstand moest bellen alvorens een ja of nee te geven aan de verkoper.
Maandag ochtend belde ik direct op mijn werk naar de DAS. Ik sprak toen met mevrouw De Haan. Zij wist me te vertellen dat de levensverwachting van een wasmachine langer is dan vijf jaar. Daarbij komt nog eens dat er nog tot oktober 2008 garantie op de machine zit. Tevens heb ik van haar vernomen dat de Harense Smid mij niet kan verplichten om wederom iets bij hen af te nemen. Dit is iets waar mijn voorkeur inderdaad op dit moment helemaal niet naar uitgaat omdat ik een steeds minder prettig gevoel over de winkelketen krijg.
Na mevrouw De Haan te hebben gesproken belde ik vol goede moed mijn zoon. Hij zou de heer Geurds bellen en het hele verhaal aan hem voorleggen. Hij vroeg de heer Geurds een nieuw aanbod te doen, dit omdat wij de indruk kregen sterker in onze schoenen te staan. De heer Geurds gaf hier geen gehoor aan en wist ons te vertellen dat zijn aanbod van 15% blijft staan, samen met de € 100,= cadeaubon.
Mevrouw de Haan vertelde mij verder dat we eerst de Harense Smid schriftelijk moesten aanschrijven en hen een week de tijd te geven om te reageren. Wanneer ze niet reageren zouden we de situatie schriftelijk naar de DAS Rechtsbijstand sturen met de daarbij behorende bonnen en documenten. Zo gezegd zo gedaan, ik stuurde op dinsdag elf december een aangetekende brief naar de Harense Smid ter attentie van de heer Geurds. De Harense Smid heeft hierop niet binnen de gestelde termijn gereageerd. Vandaar het schrijven van deze brief.
Dit is mijn verhaal en dit is waarom ik gebruik wil maken van dit forum. Op grond van de volgende punten wil ik graag van u vernemen wat ik moet doen:
1. Mag ik verwachten dat mijn wasmachine niet viermaal in vijf jaar kapot gaat ? En is hier dan geen sprake van een gebrekkig product ?
2. Mag ik verwachten dat ik langer dan 5 jaar nodig heb om een wasmachine af te schrijven ? De te verwachten levensduur van een wasmachine is toch wel minimaal 10 jaar.
3. Mag de Harense Smid mij verplichten om nogmaals bij hen te kopen. De spreuk “Wij zorgen ervoor dat u klant blijft” die in de winkel hangt heeft blijkbaar een andere betekenis dan het behouden van tevreden klanten.
4. Mag ik verwachten dat, als ik op aanraden van de verkoper destijds garantie bij gekocht heb, dat mijn machine binnen de garantieperiode ook gerepareerd of vervangen wordt ?
Destijds heb ik na mijn echtscheiding gedwongen moeten kiezen voor een iets “goedkopere” wasmachine van een toch welbekend merk en ik had daar betere verwachtingen van dan nu zijn uitgekomen.
Graag verneem ik adviezen over deze situatie.
Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben echt radeloos..
Met vriendelijke groet,
Ben Scheepers