LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Aeris_gainsborough
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:16

Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door Aeris_gainsborough »

k kan niet overstappen naar 20 mb. Ik moet de antispam dienst ook aanvinken maar die wil ik niet.
Ik ben verplicht om deze te nemen anders kan ik geen 20mb internet afnemen
Klopt het dat dit dan een koppelverkoop is (zoals definitie hieronder)?

Er is sprake van koppelverkoop, wanneer de leverancier de verkoop van een bepaald product afhankelijk stelt van de koop van een ander, onderscheiden product van de leverancier of van iemand die door de leverancier is aangewezen. Het eerste product wordt het „koppelende” product genoemd, en het tweede het „gekoppelde” product.

Kunner er nu stappen ondernomen worden?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Jan 2008 15:20 door Aeris_gainsborough

Er is sprake van koppelverkoop, wanneer de leverancier de verkoop van een bepaald product afhankelijk stelt van de koop van een ander, onderscheiden product van de leverancier of van iemand die door de leverancier is aangewezen. Het eerste product wordt het „koppelende” product genoemd, en het tweede het „gekoppelde” product.
Dat is de definitie van koppelverkoop. Dat betekent niet dat het dan ook meteen verboden is. Een bepaalde 'situatie' moet ook nog aan een aantal andere voorwaarden voldoen voordat het verboden is:
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Daarvoor is, volgens de jurisprudentie, in het algemeen het volgende noodzakelijk:

1. Ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden. Er moet, met andere woorden, een afzonderlijke markt bestaan voor de beide producten en die producten moeten voor consumenten ook gezien worden als onderscheidende producten.
2. Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
3. Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een "aanzienlijke marktmacht" hebben.
4. De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop
De door jou geschetste situatie voldoet niet aan voorwaarden 3 en 4 en is daardoor niet verboden.

Aeris_gainsborough
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2008 15:16

Re: Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door Aeris_gainsborough »

aha bedankt. Dan hoop ik dat na zo'n 6 dagen (meerdere malen tussendoor) toch eens antwoord op mijn vragen van hun krijg.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door BBCS »

k kan niet overstappen naar 20 mb. Ik moet de antispam dienst ook aanvinken maar die wil ik niet.
Ik ben verplicht om deze te nemen anders kan ik geen 20mb internet afnemen
Klopt het dat dit dan een koppelverkoop is (zoals definitie hieronder)?
Toch schijnt het nodig te zijn.

Als de consumenten het verrekken om de boel goed te beveiligen, dan dwingen de providers het om de computers goed te beveiligen.

Helaas is het zo.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dit staat er los van maar kan een probleem zijn voor de ex-Tiscali klanten. Bij Tiscali was de anti spam dienst voor ADSL gebruikers gratis. Nu Tiscali Telfort geworden is kan ik (nog) niet bekijken of deze dienst nog werkt en of ik er voor moet gaan betalen.

En als ik nu wil overstappen binnen Telfort moet ik er sowieso voor gaan betalen.

Maar dit is slechts een klein probleem, dat zeker geen reden is om ineens een andere provider te gaan zoeken!


auparadis
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2008 15:36

Re: Telfort maakt zichzelf schuldig aan koppelverkoop

Ongelezen bericht door auparadis »

Ik begrijp er niets van ik heb 20mb telfort en niemand of wat dan ook heeft mij iets opgedrongen, sterker nog er niet eens over een filter gesproken. maar ga toch lekker met gmail aan de gang, doe ik ook het werdt zelfs door 2 verschillende medewerkers van een hele grote provider geadviseert, deden ze zelf ook, ik doe het al vanf het begin met gmail, en gebruik telfort alleen voor de voicemail, trouwens in de 2 maanden dat ik telfort heb nog niet 1 spammetje.

Gesloten